Helsingin Aikuisopiston verkkopalvelu

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Oppilaitoksen verkkopalvelu, Yrityksen sivusto kuluttajille

Otathan huomioon, että tämä referenssi on yli 3 vuotta vanha, joten referenssikuvauksen sisältö ei välttämättä enää edusta palvelun nykyistä tilannetta. Tuoreita julkaisuja samasta aihepiiristä löydät lisää Oppilaitoksen verkkopalvelu -kategoriasivulta.

Helsingin aikuisopisto, opiston peruskoulu ja Aktiivi-Instituutti uudistettiin ja yhdistettiin multisite-verkkopalveluksi. Helsingin aikuisopisto on yksi Suomen suurimmista yksityisistä kansalaisopistoista ja kaikille avoin oppimisen ja hyvinvoinnin keskus. Vuonna 2021 opisto järjesti yli 1400 erilaista kurssia ja koulutusta. Opistoa ylläpitää Toimihenkilöjärjestöjen Opintoliitto TJO ry ja Aktiivi-Instituutti, peruskoulu sekä työvoimakoulutus kuuluvat samaan organisaatioon.

Toteutimme Helsingin aikuisopistolle verkkopalvelu-uudistuksen, jossa yhdistettiin Helsingin aikuisopiston verkkosivusto ja Aktiivi-Instituutin verkkosivusto sekä luotiin uusi opiston peruskoulun sivusto. Kolme sivustoa toteutettiin multisitena, eli yhden asennuksen ja hallinnan taakse. Lähtökohtana uudistukselle oli yhtenäinen rakenne sivustojen välillä, moderni ilme ja hakukoneystävällinen tietorakenne.

www.helao.fi
www.aktiivi-instituutti.fi
www.helao.fi/peruskoulu

Uudistuksen tavoitteet

Helsingin aikuisopisto tarjoaa satoja erilaisia kursseja ja koulutuksia, ja uudistuksessa lähdettiinkin miettimään, miten loppukäyttäjiä palveltaisiin mahdollisimman hyvin ja uusi harrastus tai kurssi löytyisi mahdollisimman helposti. Taustalla oli myös ajatus sisältöjen optimoinnista, jotta hakukoneet osaisivat löytää entistä paremmin Helsingin aikuisopiston sivuille.

Koska taustalla toimivan TJO:n muutkin sivustot kaipasivat uudistusta, lähdettiin suunnittelemaan multisite-sivustoa Helsingin aikuisopiston lisäksi Aktiivi-Instituutille sekä opiston peruskoululle. Peruskoulun sivu sijaitsi aikaisemmin aikuisopiston alasivuna, mutta se haluttiin nyt erottaa selkeästi omaksi kokonaisuudeksi.

Ulkoasun osalta uudistuksessa haettiin raikasta, modernia ilmettä. Kaikkien sivustojen rakenne haluttiin pitää yhtenäisinä, ja sivustot eroavatkin toisistaan vain värimaailman osalta. Näin säästettiin myös kustannuksissa, kun samoja elementtejä voitiin hyödyntää kaikilla sivustoilla.

Sisältöuudistus ja sisältöjen optimointi osana projektia

Verkkopalvelukokonaisuuden suunnittelussa huomioitiin erityisesti hakukoneoptimointi. Aikaisemmin esimerkiksi Helsingin aikuisopiston kursseista ei löytynyt juurikaan tietoja verkkosivustolta, ja tämä haluttiin muuttaa uudistetuilla sivuilla. Uutta sisältöä luotiin paljon ja mm. kaikkiin kuviin lisättiin alt-tekstit. Asiakas käytti paljon aikaa sisältöjen uudistukseen ja hakukoneoptimointiin – kuvauudistusta unohtamatta. Loppukäyttäjän on nyt helpompi löytää itselle aikuisopiston kurssit niin hakukoneiden avulla kuin sivustoltakin.

Projektin prosessi eteni johdonmukaisesti

Verkkopalvelu-uudistuksen prosessi aloitettiin konseptoinnilla. Tämän jälkeen edettiin käyttöliittymäsuunnitteluun, jossa kiinnitettiin erityisen paljon huomiota navigointiin: navigointi pidettiin yhdenmukaisena jokaisella multisiten sivustolla ja uudistuksessa keskityttiin erityisesti käyttäjälähtöiseen suunnitteluun.

”Projekti eteni erittäin sujuvasti ja tiesimme asiakkaana koko ajan, missä vaiheessa ollaan. Olemme erittäin tyytyväisiä lopulliseen toteutukseen. Toiveitamme kuultiin prosessin ajan, eikä ikäviä piilokustannuksia ilmennyt.”

– Kristiina Hentunen, markkinointipäällikkö

Yhteistyö jatkuu

Verkkopalvelun uudistuksen jälkeen olemme jatkaneet Helsingin aikuisopiston kanssa yhteistyötä ja toteuttaneet mm. hakusana- ja kilpailija-analyysit. Näiden perusteella suunnittelemme ja toteutamme hakukoneoptimoinnin toimenpiteitä verkkosivustolle.

Sivuston kävijäliikenteen ja toimintojen seuraamista varten rakensimme asiakkaalle oman, yksilöllisen Google Data Studio -näkymän, johon haetaan tietoja analysointia varten. Lukujen tulkinta ja seuranta on helppoa, kun mittarit on säädetty Helsingin aikuisopiston tarpeita varten. Seurannan ja analyysien pohjalta on tarkoitus aloittaa myös hakusanamainonta.


Sinua voisi kiinnostaa myös

Uusi Korkeasaari.fi

Tekijä: Into-Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Suunnittelimme ja toteutimme Korkeasaaren eläintarhan uuden verkkosivuston ja intranetin. Visuaalisesti houkutteleva ja käyttäjäystävällinen sivusto helpottaa tiedon löytämistä ja intranet puolestaan sisäistä viestintää. Uudistus on tärkeä askel kohti parempaa asiakaskokemusta ja digitaalista näkyvyyttä – keskiössä ollen Korkeasaaren vierailijoita kiinnostava informaatio niin saapumisesta ja lipuista kuin eläinlajeista ja niiden suojelusta. Uuden verkko­sivuston tavoitteena on ensi­sijaisesti parantaa Korkea­saaren […] Lue lisää

Mannerheimin Lastensuojeluliiton nettikirjepalveluiden uudistus

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on yksi Suomen suurimmista ja tunnetuimmista kansalaisjärjestöistä. MLL on aktiivinen toimija niin paikallisella, maakunnallisella kuin valtakunnallisellakin tasolla. MLL:n Auttavat puhelin- ja digitaaliset palvelut ylläpitävät useita valtakunnallisia tukipalveluita niin lapsille ja nuorille kuin aikuisillekin. Palveluissa tarjotaan anonyymia, luottamuksellista ja maksutonta tukea useiden eri yhteydenottokanavien kautta. Lähtökohdat ja tavoitteet MLL:n Auttavilla puhelimilla ja digitaalisilla palveluilla […] Lue lisää

Journalistiliiton verkkosivustouudistus

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Journalistiliitto on jäsentensä perustama ja johtama, vahva ja itsenäinen ammattiliitto. Journalistiliiton verkkosivusto oli vanhentunut ja haasteita oltiin huomattu sekä sisältöjen hallinnassa että löydettävyydessä. Verkkosivuston uudistuksen tavoitteena oli vastata saavutettavuusvaatimuksiin, jäsenten toiveisiin ja palvelemiseen sekä saada sivustolle nykyaikainen brändin mukainen visuaalisuus sekä toimivat kieliversiot. Materiaaleille, etenkin työehtosopimuksille, toivottiin helposti selailtavaa arkistoa. Sivustouudistuksen suunnitteluvaihe Journalistiliitto ja redandblue […] Lue lisää

Oulun kaupungin multisite-verkkopalvelu

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Oulun kaupungin multisite-kokonaisuus Yksi Suomen suurimmista julkisen sektorin WordPress-multisite-hankkeista syntyi Oulussa Asiakastarina pähkinänkuoressa Oulun kaupunki, Suomen viidenneksi suurin kaupunki ja tuleva Euroopan kulttuuripääkaupunki 2026, tunnisti strategisen tarpeen uudistaa ja yhtenäistää laajaa verkkosivustokokonaisuuttaan. Aiempi, sadoista sivustoista koostunut ympäristö, joka oli toteutettu useilla eri teknologioilla ja hyödynsi pääosin Liferay-alustaa, oli palvellut kaupunkia hyvin aikansa. Oulun kaupungilla oli […] Lue lisää

Vuoden huiput -verkkosovellus

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Grafian järjestämä Vuoden Huiput on Suomen merkittävin luovan suunnittelun kilpailu, joka on suunnittelijoiden itsensä vuonna 1980 perustama. Vuosittain järjestettävä tapahtuma tähtää suunnittelun tason nostamiseen, luovuuden ja omaperäisyyden voimistamiseen ja suunnittelijoiden ammattitaidon kehittämiseen. Tapahtumakokonaisuuteen kuuluu kilpailu, festivaali, palkintogaala, palkittuja töitä esittelevä näyttely sekä vuosikirja. Kilpailussa on 15 sarjaa luovan suunnittelun eri osa-alueilta. Lähtökohdat Vuoden huippujen verkkosivut […] Lue lisää

Energiateollisuus ry:n verkkopalvelu ja jäsenextra

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Redandblue toimi Energiateollisuus ry:n kumppanina energia.fi-sivuston ja jäsenextran uudistuksissa. Energia.fi yhdistää samaan verkkopalveluun julkisen verkkosivuston ja jäsenille tarkoitetut jäsenextran ominaisuudet ja toiminnalliset vaatimukset. Energiateollisuus ry edustaa energia-alan yrityksiä, jotka tuottavat, hankkivat, siirtävät ja myyvät sähköä, kaasua, kaukolämpöä ja kaukojäähdytystä sekä tarjoavat niihin liittyviä palveluja. Energiateollisuus vastaa jäsenyritystensä henkilöstön työehtoja koskevasta sopimustoiminnasta sekä neuvoo ja kouluttaa […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun