Helsingin Aikuisopiston verkkopalvelu

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

Helsingin aikuisopisto, opiston peruskoulu ja Aktiivi-Instituutti uudistettiin ja yhdistettiin multisite-verkkopalveluksi. Helsingin aikuisopisto on yksi Suomen suurimmista yksityisistä kansalaisopistoista ja kaikille avoin oppimisen ja hyvinvoinnin keskus. Vuonna 2021 opisto järjesti yli 1400 erilaista kurssia ja koulutusta. Opistoa ylläpitää Toimihenkilöjärjestöjen Opintoliitto TJO ry ja Aktiivi-Instituutti, peruskoulu sekä työvoimakoulutus kuuluvat samaan organisaatioon.

Toteutimme Helsingin aikuisopistolle verkkopalvelu-uudistuksen, jossa yhdistettiin Helsingin aikuisopiston verkkosivusto ja Aktiivi-Instituutin verkkosivusto sekä luotiin uusi opiston peruskoulun sivusto. Kolme sivustoa toteutettiin multisitena, eli yhden asennuksen ja hallinnan taakse. Lähtökohtana uudistukselle oli yhtenäinen rakenne sivustojen välillä, moderni ilme ja hakukoneystävällinen tietorakenne.

www.helao.fi
www.aktiivi-instituutti.fi
www.helao.fi/peruskoulu

Uudistuksen tavoitteet

Helsingin aikuisopisto tarjoaa satoja erilaisia kursseja ja koulutuksia, ja uudistuksessa lähdettiinkin miettimään, miten loppukäyttäjiä palveltaisiin mahdollisimman hyvin ja uusi harrastus tai kurssi löytyisi mahdollisimman helposti. Taustalla oli myös ajatus sisältöjen optimoinnista, jotta hakukoneet osaisivat löytää entistä paremmin Helsingin aikuisopiston sivuille.

Koska taustalla toimivan TJO:n muutkin sivustot kaipasivat uudistusta, lähdettiin suunnittelemaan multisite-sivustoa Helsingin aikuisopiston lisäksi Aktiivi-Instituutille sekä opiston peruskoululle. Peruskoulun sivu sijaitsi aikaisemmin aikuisopiston alasivuna, mutta se haluttiin nyt erottaa selkeästi omaksi kokonaisuudeksi.

Ulkoasun osalta uudistuksessa haettiin raikasta, modernia ilmettä. Kaikkien sivustojen rakenne haluttiin pitää yhtenäisinä, ja sivustot eroavatkin toisistaan vain värimaailman osalta. Näin säästettiin myös kustannuksissa, kun samoja elementtejä voitiin hyödyntää kaikilla sivustoilla.

Sisältöuudistus ja sisältöjen optimointi osana projektia

Verkkopalvelukokonaisuuden suunnittelussa huomioitiin erityisesti hakukoneoptimointi. Aikaisemmin esimerkiksi Helsingin aikuisopiston kursseista ei löytynyt juurikaan tietoja verkkosivustolta, ja tämä haluttiin muuttaa uudistetuilla sivuilla. Uutta sisältöä luotiin paljon ja mm. kaikkiin kuviin lisättiin alt-tekstit. Asiakas käytti paljon aikaa sisältöjen uudistukseen ja hakukoneoptimointiin – kuvauudistusta unohtamatta. Loppukäyttäjän on nyt helpompi löytää itselle aikuisopiston kurssit niin hakukoneiden avulla kuin sivustoltakin.

Projektin prosessi eteni johdonmukaisesti

Verkkopalvelu-uudistuksen prosessi aloitettiin konseptoinnilla. Tämän jälkeen edettiin käyttöliittymäsuunnitteluun, jossa kiinnitettiin erityisen paljon huomiota navigointiin: navigointi pidettiin yhdenmukaisena jokaisella multisiten sivustolla ja uudistuksessa keskityttiin erityisesti käyttäjälähtöiseen suunnitteluun.

”Projekti eteni erittäin sujuvasti ja tiesimme asiakkaana koko ajan, missä vaiheessa ollaan. Olemme erittäin tyytyväisiä lopulliseen toteutukseen. Toiveitamme kuultiin prosessin ajan, eikä ikäviä piilokustannuksia ilmennyt.”

– Kristiina Hentunen, markkinointipäällikkö

Yhteistyö jatkuu

Verkkopalvelun uudistuksen jälkeen olemme jatkaneet Helsingin aikuisopiston kanssa yhteistyötä ja toteuttaneet mm. hakusana- ja kilpailija-analyysit. Näiden perusteella suunnittelemme ja toteutamme hakukoneoptimoinnin toimenpiteitä verkkosivustolle.

Sivuston kävijäliikenteen ja toimintojen seuraamista varten rakensimme asiakkaalle oman, yksilöllisen Google Data Studio -näkymän, johon haetaan tietoja analysointia varten. Lukujen tulkinta ja seuranta on helppoa, kun mittarit on säädetty Helsingin aikuisopiston tarpeita varten. Seurannan ja analyysien pohjalta on tarkoitus aloittaa myös hakusanamainonta.


Sinua voisi kiinnostaa myös

Scanfil

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

Scanfil Oyj on pörssiin listautunut teollisuuden sopimusvalmistaja, joka palvelee globaalisti teknologiateollisuutta. Scanfil halusi määrittää brändinsä ytimen uudelleen. Työ alkoi Scanfilin uuden viestinnän kärjen määrittämisellä. Brändiuudistuksen yhteydessä uudistettiin myös uusi verkkopalvelu, joka on toteutettiin WordPress-julkaisujärjestelmälle. Verkkopalvelusta toivottiin modernia ja helppokäyttöistä niin verkkosivun käyttäjille kuin ylläpitäjillekin. Projektissa tehtiin klikkailtavat prototyypit sekä käyttöliittymä että visuaalisen suunnittelun vaiheissa. Teknisessä […] Lue lisää

Eläkeläisten yhdistys-sivustot

Tekijä: Digitoimisto Dude Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Lähtökohdat Valtakunnallisen Eläkeläiset ry:n paikallisyhdistykset olivat tuoneet toimintaansa nettiin ja luoneet monenkirjavia sivustoja omatoimisesti. Toisaalta kaikilla pienemmillä yhdistyksillä ei ollut vielä sivustoa ollenkaan. Näistä lähtökohdista Eläkeläiset ry halusi ryhtyä tarjoamaan paikallistoimijoille yhtenäistä ja helppokäyttöistä sivustopalvelua. 200+ paikallisyhdistystä 180+ sivustoa Tavoitteet Äärimmäisen helppo sisältöjen hallinta Selkeät ja saavutettavat sivustot Yhteisen tapahtumakalenterin jouheva toiminta Yhteyshenkilöiden päivittämisen suoraviivaisuus […] Lue lisää

Industryhack

Tekijät: redandblue, Sivututka Oy

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

Industryhack on yhteiskehittämisen menetelmiin erikoistunut asiantuntijayritys, joka auttaa löytämään oikeat kumppanit ja varmistaa sujuvan yhteistyön kehitysprojekteissa. Redandblue suunnitteli Industryhackille uuden brändi-ilmeen ja verkkosivut. Brändityön lähtökohtana oli saada mielikuva yrityksestä vastaamaan enemmän asiantuntijayritystä kuin hackatron-tyyppistä tapahtumaa, johon heidät yrityksen nimen puolesta usein sekoitetaan. Tiimityö, yhteiskehittäminen ja Industryhackin asiantuntijat olivat toivotun uuden brändin ytimessä. Uuden logon muodossa […] Lue lisää

Keskuskauppakamari

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Keskuskauppakamari on yrittäjyyttä ja yritysten toimintaedellytyksiä edistävä, valtakunnallinen organisaatio, joka toimii 19 ympäri Suomen toimivan Kauppakamarin yhteistyöelimenä. Kauppakamarien jäseninä on 20 000 yritystä ja liike-elämän vaikuttajaa. Keskuskauppakamari sekä Kauppakamarit tarjoavat yrityksille neuvontaa, palveluita ja koulutusta. Uudistimme Keskuskauppakamarin visuaalisen ilmeen, sekä verkkosivuston. Uuden ilmeen tuli viestiä asiantuntijuutta ja vaikuttavuutta. Pitkät perinteet omaavan Keskuskauppakamarin haluttiin kuitenkin modernilta […] Lue lisää

Liikkuvat-ohjelmien sivustot

Tekijä: Trimedia Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Liikkuva varhaiskasvatus, Liikkuva koulu ja Liikkuva opiskelu -ohjelmien tavoitteena on lisätä lasten ja nuorten liikkumista ja hyvinvointia arjessa. Multisite toteutuksena rakennetut sivustot tarjoavat varhaiskasvatuksen, koulujen ja oppilaitosten henkilöstölle ideoita, tietoa ja tukea liikunnallisen toimintakulttuurin kehittämiseen. Ohjelmissa on mukana suurin osa Suomen peruskouluista sekä yli puolet kaikista Suomen varhaiskasvatusyksiköistä ja oppilaitoksista. Uudistuksessa huomioitiin erityisesti eri kohderyhmät, […] Lue lisää

Kuluttaja.fi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Verkkokauppa

Kuluttaja-lehti on Suomen suurin testaaja. Lehti testaa tuotteet puolueettomasti puolestasi, jotta saat rahoillesi parasta vastinetta. Kuluttaja-lehteä ylläpitää Kuluttajamedia ry, joka valvoo kuluttajan oikeuksia. Kuluttaja on julkaissut lehteä jo vuodesta 1967 saakka. Palvelusta löytyy myös musta lista ja lukuisia artikkeleita vuosien varrelta. Lähtökohdat Kuluttajan verkkopalvelu kaipasi uudistamista. Yhdistys oli siirtymässä Salesforce-järjestelmään, ja samalla palvelu haluttiin uudistaa. […] Lue lisää

Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1150+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ julkaistua referenssiä Julkaisut-palstalla.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 900+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 30+ kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 900 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun