Design Forum
Design Forum Finlandia ylläpitää Suomen Taideteollisuusyhdistys – Konstflitföreningen i Finland ry, joka on perustettu vuonna 1875. Yhdistyksen jäseninä on muotoilualaa lähellä olevia yrityksiä ja organisaatioita.
Design Forum Finlandin verkkopalvelu-uudistus aloitettiin konseptointityöpajoilla. Konseptoinnissa esiin nousi erityisesti jäsenten palveleminen sekä sivuston hierarkian uudistus. Myös ulkoasullisesti haluttiin luoda uutta – edellisen, pääasiassa mustaa ja valkoista hyödyntävän sivuston sijaan Design Forum Finland oli luonut väripaletin, jota hyödynnettiin sivuston visuaalisessa uudistuksessa.
Lähtökohta
Design Forum Finlandin verkkopalvelun lähtökohtana oli sivuston vahvempi ohjaaminen loppukäyttäjille. Muun muassa seuraavat kysymykset ohjasivat verkkopalvelun konseptointia:
- Miten palvelemme jäseniä ja mahdollisesti tulevia jäseniä sivuston avulla?
- Miten jaamme tietoa ja houkuttelemme sivustolle enemmän kävijöitä?
- Millaista tietoa ja apua voimme jakaa yrityksille?
Sivuhierarkia alkoi rakentumaan näiden ajatusten ympärille. Navigaatiota ja sivujen nimiä selkeytettiin niin, että käyttäjä löytää tietoa ja esimerkiksi oppaita ja muuta materiaalia helposti ja nopeasti.
”Sivustouudistuksemme lähtökohtana oli luoda sivusto, joka vastaa paremmin uudistunutta strategiaamme. Asiakaslähtöisyys, puhuttelevuus, ymmärrettävyys, laadukas käyttökokemus ja korkeatasoinen visuaalinen ilme olivat meille tärkeitä lähtökohtia tässä projektissa. Redandbluen kanssa yhteistyö oli joustavaa ja helppoa.
Asiantunteva tiimi tarjosi meille tuoreita ideoita ja haastoi sopivalla tavalla näkemyksiämme. Tämän tyyppisillä projekteilla on ajoittain taipumus pitkittyä ja laajentua, mutta hyvä projektihallinta varmisti lopputuloksen valmistumisen aikataulussa. Suunnitteluprosessi sisälsi yhteistyöskentelyä, mutta antoi riittävästi aikaa myös sisäiselle, itsenäiselle työskentelyllemme. Saimme yhdessä rakennettua laadukkaan sivuston, jonka parissa yhteistyömme jatkuu sivustoa analysoiden ja jatkuvasti kehittäen. Tiimimme mielestä tämä oli onnistunut projekti.”
Päivi Kaira, Brand Manager, Design Forum Finland
Verkkopalvelun suunnittelu ja käytettävyystestaus
Suunnittelu aloitettiin käyttöliittymän suunnittelulla. Design Forum Finlandilla oli esittää selkeitä tarpeita sivustolle, ja suunnittelussa lähdettiin liikkeelle vahvasti sisältöjen asettamista tarpeista. Suunnittelu eteni ripeästi kohti visuaalista vaihetta, jota edesauttoi Design Forumin oma suunnitelma muun muassa käytettävistä väreistä. Suunnitteluvaihe oli vahvaa yhteistyötä asiakkaan kanssa.
Suunnitteluvaiheen tuloksena syntyi prototyyppi, jonka avulla suoritettiin käytettävyystestaus ennen toteutuksen käynnistämistä.
Verkkopalvelun tekninen toteutus
Teknisen toteutuksen osalta verkkopalvelu toteutettiin WordPressillä, kuten redandbluella aina. Huolellisesti tehty verkkopalvelun suunnittelu vaati myös huolellista teknistä toteutusta. Erityyppisiä sisältöjä varten luotiin omia sisältötyyppejä, ja hallinta toteutettiin käyttäjää ohjaavaksi. Verkkopalveluun toteutettiin muun muassa erilaiset sisältöjen filtteröintejä sekä tietopankkiin materiaalin lataaminen käyttäjän sähköpostiosoitetta vastaan.
Digimarkkinointi ja analytiikan kehittäminen
Redandblue on ollut Design Forum Finlandin kumppanina digimarkkinoinnissa ja analytiikan kehityksessä tarjoten strategista osaamista ja käytännön toteutusta etenkin analytiikan, hakukoneoptimoinnin, Google Ad Grants -mainonnan ja kohdennetun LinkedIn-mainonnan osalta. Analytiikan ja mittaamisen kehitys sekä datan visualisointi Looker Studion avulla ovat auttaneet tulosten seurannassa ja raportoinnin kehittämisessä. Mainonnan optimoinnissa on hyödynnetty tarkkaa kohdentamista ja datan kautta nousevia havaintoja parhaiden tulosten aikaansaamiseksi.
Lue lisää: Järjestön sivustouudistus – kaikki julkaisut Vierityspalkissa