Journalistiliiton verkkosivustouudistus
Journalistiliitto on jäsentensä perustama ja johtama, vahva ja itsenäinen ammattiliitto. Journalistiliiton verkkosivusto oli vanhentunut ja haasteita oltiin huomattu sekä sisältöjen hallinnassa että löydettävyydessä.
Verkkosivuston uudistuksen tavoitteena oli vastata saavutettavuusvaatimuksiin, jäsenten toiveisiin ja palvelemiseen sekä saada sivustolle nykyaikainen brändin mukainen visuaalisuus sekä toimivat kieliversiot. Materiaaleille, etenkin työehtosopimuksille, toivottiin helposti selailtavaa arkistoa.
Sivustouudistuksen suunnitteluvaihe
Journalistiliitto ja redandblue käynnistivät projektin vuoden 2023 loppupuolella konseptointityöpajoilla, joissa käytiin läpi sivuston kohderyhmät, tavoitteet, käyttötapaukset ja visuaaliset reunaehdot.
Suunnitteluvaiheessa redandblue toteutti prototyypit mobiili- ja desktop-kokoon. Käyttöliittymäprototyypistä kerättiin laajemmin palautetta Journalistiliiton sisällä ennen teknisen toteutuksen aloittamista.
Journalistiliiton verkkosivuston tekninen toteutus
Toteutusvaihe tehtiin neljässä sprintissä, joista kolme sisälsi kehitystyötä ja viimeisessä sprintissä migroitiin vanhan sivuston artikkelit sivustolle. Teknisesti Journalistiliiton sivusto koostuu Gutenberg-lohkoista, materiaalipankista ja tapahtumaosiosta. Tapahtumien sisällöt tuodaan integraation avulla WP-sivustolle Lyyti- järjestelmästä (lyyti.fi).
Sivuston saavutettavuus, suorituskyky ja ekologisuus
Helmikuussa 2024 julkaistu verkkosivusto journalistiliitto.fi on saavutettava, energiatehokas ja siinä on useampi kieliversio. Julkaisuhetkellä sivusto sai Pagespeed-työkalulla täydet 100 pistettä kaikista mittausarvoista ja muutamilla hiilijalanjälkilaskureilla tehdyt mittaukset ovat osoittaneet, että sivusto on hyvinkin energiapihi.
”On todella mukavaa, että sivustollamme kävijät löytävät heille tärkeät tiedot paremmin. Sivusto luo nyt liitosta ammattimaista ja asiantuntevaa kuvaa.” -Mika Heijari, viestintäasiantuntija, Journalistiliitto
Erittäin hyvä suoritus projektinhallinnassa ja asiakaspalveluasenteessa