Tampereen Energia – verkkopalvelun uudistus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Erityistä: Palvelun tietoturva auditoitu kolmannen osapuolen toimesta

Uusi sivusto antaa markkinoille ja myynnille siivet

Tampereen Energian sivustouudistus lähti tarpeesta uudistaa nettisivusto vastaamaan yrityksen uutta, asiakaslähtöisempää strategiaa ja samalla uudistuvaa brändiä. Brändiuudistus alkoi yli kaksi vuotta sitten, ja Valu tuli mukaan kuvaan, kun oli aika lähteä toteuttamaan uutta verkkosivustoa.

– Projekti kilpailutettiin vuonna 2021 ja aluksi meillä oli toinen toimittaja, mutta kohtasimme heidän kohdallaan toimitusvaikeuksia. Niinpä päädyimme toimittajan vaihtoon, Tampereen Energian Service Manager Jussi Järvinen

Toimintatavat ja toimituskyky tärkeässä roolissa

Yhtiön Brand Manager Hanna Jokiselle Valu oli tullut tutuksi jo aiemmin.

– Olen työskennellyt pitkään markkinointi- ja viestintäalalla monien yritysten parissa ja tehnyt Valun kanssa töitä aiemminkin. Kokemukset yhteistyöstä Valun kanssa olivat hyviä. Tiesin, että nimenomaan tämän tyyppiseen hankkeeseen Valu olisi riittävän iso toimija ja sopi tapaamme tehdä töitä. Meillä on vakiintuneet projektikäytännöt ja niihin liittyvät prosessit. Valu on tottunut etenemään samantyyppisellä mallilla.

Jussi Järvisen mukaan merkittävää oli myös se, että aikataulu oli tiukka ja Valun toimituskyky pystyi vastaamaan siihen.

”Tiesin, että nimenomaan tämän tyyppiseen hankkeeseen Valu olisi riittävän iso toimija ja sopi tapaamme tehdä töitä.” Hanna Jokinen, Brand Manager

Monimuotoista ja asiakaslähtöistä ilmaisua elementeillä

Uudelle verkkosivustolle haluttiin vapaus monimuotoiseen ilmaisuun.

– Sivusto koostettiin muokattavista elementeistä. Aikaisempi sivustomme perustui kokonaan erilaiseen ajattelumalliin. Nyt sivusto on rakennettavissa muuttuvien tarpeiden mukaan joustavasti. Tämä oli alusta saakka yksi tavoitteistamme uudistukselle, Hanna Jokinen kuvailee ja kertoo toiveen toteutuneen.

– Voimme järjestää, kehittää ja ohjata asiakkaitamme paremmin heidän etsimiensä asioiden pariin. Voimme esimerkiksi nostaa asiakkaiden kysymiä kysymyksiä vastauksineen keskelle sisältöä ja auttaa näin muita samoja kysymyksiä miettiviä. Halusimme lopputuloksesta myös visuaalisesti selkeämmän ja luettavamman.

Myös Jussi Järvinen pitää tärkeänä, että oma sisällöntuotantotiimi pystyy hallitsemaan sivua itsenäisesti, eikä työtä tarvitse lähteä tilaamaan muualta. Tämä nopeuttaa sivuston kehittämistä, jolloin muuttuviin asiakastarpeisiin voidaan vastata hyvinkin rivakasti.

”Aikaisempi sivustomme perustui kokonaan erilaiseen ajattelumalliin. Nyt sivusto on rakennettavissa muuttuvien tarpeiden mukaan joustavasti. Tämä oli alusta saakka yksi tavoitteistamme uudistukselle.” Hanna Jokinen, Brand Manager

Kokonaisuudessa kaksi sivustoa

Tampereen Energian verkkosivuston uudistusprojektissa luotiin kaksi eri sivustoa: Tampereen Energia ja Tampereen Energia Sähköverkko. Molemmilla yhtiöillä on omat liiketoimintatavoitteet, brändit ja sivustoilla itsenäinen ylläpito. Sähköverkkoyritys ei tee myyntiä tai markkinointia, vaan keskittyy viestintään sekä palvelujen tuottamiseen. Tarpeet verkkosivustolla ovat enemmän viestinnälliset. Tampereen Energia sen sijaan myy energiaa: lämpöä, sähköä ja jäähdytystä.

Valun projektipäällikkö Petri Kananen kertoo, että molemmilla sivustoilla käytetään paljon samoja toiminnallisuuksia ja teknologialtaan sivustot ovat pitkälti samanlaisia.

– Sivustojen toteuttaminen pitkälti samoista lohkoista oli kustannustehokasta. Lisäksi tällä pystyttiin varmistamaan sivustojen sukunäköisyys.

Hyvin toimiva vuorovaikutus on tärkeää

Tiiviillä aikataululla toteutettu projekti sujui sulavasti.

– Projekti eteni yhteisen suunnitelman mukaisesti ja joustavasti. Pystyimme myös tekemään tarvittavia muutoksia matkalla. Meidän ja Valun tiimit pelasivat hyvin yhteen ja oli tunne, että tätä tehdään yhdessä, Hanna Jokinen kuvailee.

Jussi Järvinen korostaa hyvää vuorovaikutusta:

– Henkilökemiat toimivat hyvin, tulimme hyvin juttuun ja huumori oli samankaltaista. Olen aiemmin ollut mukana pääosin ohjelmistokehityksessä, ja tämä oli ensimmäinen vetämäni webbiprojekti, joten olin samalla oppimatkalla. Tässä projektissa oli fiilis, että saa kysyä tyhmiäkin kysymyksiä. Asiakkaana meidän ei tarvinnut kannatella projektia teknisessä mielessä. Valulla oli hyvät mallit, tietoturvaosaaminen ja kyky ratkaista ongelmia. Ensikertalaiselle tämä oli hyvä kokemus.

Myös Hanna Jokinen kehuu projektin aikaista fiilistä.

– Tiimini kuvaili, että tämä on ollut yksi parhaista projekteista, missä he ovat olleet mukana. Osa tiimistä on ehtinyt olla mukana parissakin sivustonuudistuksessa Tampereen Energiassa, joten kokemusta on kertynyt aiemmin. Tällä kertaa tunnelma oli hyvä koko projektin ajan, vaikka elimme tiukkojakin hetkiä ja hikikarpaloitakin vuodatettiin. Koko projektin viba oli positiivinen ja lopussa oli tunne siitä, että tulimme sekä sisällöllisesti että teknisesti valmiilla sivustolla ulos.

”Asiakkaana meidän ei tarvinnut kannatella projektia teknisessä mielessä. Valulla oli hyvät mallit, tietoturvaosaaminen ja kyky ratkaista ongelmia. Ensikertalaiselle tämä oli hyvä kokemus.” Jussi Järvinen, Service Manager

Tiukka aikataulu ja hyvä boogie ajoivat osaavaa projektitiimiä eteenpäin

Onnistuneen projektin avaintekijöitä hyvän vuorovaikutuksen lisäksi olivat Jussi Järvisen mukaan selkeä konsepti ja tahtotila sekä pysyvä ja osaava projektitiimi.

– Saimme tehdä koko projektin samojen ihmisten kanssa, eikä projekti sisältänyt henkilövaihdoksista johtuvaa perehdytystä. Tiukka aikataulu ajoi meitä hyvällä draivilla eteenpäin, Järvinen toteaa.

Valun projektipäällikkö Petri Kanasen mukaan projekti oli selkeä, mikä mahdollisti tiiviin aikataulun.

– Asiakas oli hyvin johdonmukainen ja samalla avoin kuulemaan meidän ehdotuksiamme. Se teki yhteistyöstä helppoa, ja sen kautta pääsimme parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen, Kananen toteaa.

– Koko tiimini ansaitsee kiitoksen tiukasta puristuksesta, laadukkaista sisällöistä ja Valun porukka näiden mahdollistamisesta, Hanna Jokinen toteaa. Hän kokee, että mitään ei olisi voitu tehdä paremmin.

– Uskon että sivustouudistus oli kokonaisuutena kiva kokemus meille kaikille, Jokinen päättää.

”Asiakas oli hyvin johdonmukainen ja samalla avoin kuulemaan meidän ehdotuksiamme. Se teki yhteistyöstä helppoa, ja sen kautta pääsimme parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen.” Petri Kananen, projektipäällikkö, Valu Digital

Kokonaisuudessa kaksi sivustoa

Tampereen Energian verkkosivuston uudistusprojektissa luotiin kaksi eri sivustoa: Tampereen Energia ja Tampereen Energia Sähköverkko. Molemmilla yhtiöillä on omat liiketoimintatavoitteet, brändit ja sivustoilla itsenäinen ylläpito. Sähköverkkoyritys ei tee myyntiä tai markkinointia, vaan keskittyy viestintään sekä palvelujen tuottamiseen. Tarpeet verkkosivustolla ovat enemmän viestinnälliset. Tampereen Energia sen sijaan myy energiaa: lämpöä, sähköä ja jäähdytystä.

Valun projektipäällikkö Petri Kananen kertoo, että molemmilla sivustoilla käytetään paljon samoja toiminnallisuuksia ja teknologialtaan sivustot ovat pitkälti samanlaisia.

– Sivustojen toteuttaminen pitkälti samoista lohkoista oli kustannustehokasta. Lisäksi tällä pystyttiin varmistamaan sivustojen sukunäköisyys.

Tekniseen toteutukseen kuului myös integraatiota. Käyttäjähallinnan AD-integraation avulla helpotetaan huomattavasti käyttöoikeuksien hallinnointia. Lisäksi sivuston päivittäjän kannalta on kätevää, että hän pääsee verkkosivujen hallintaan samalla, kun kirjautuu muutenkin työkoneelleen. Työpaikkojen integraatiossa tuodaan työpaikat TalentAdoresta omaksi sisältötyypikseen WordPressiin. Kun sivuston käyttäjät eivät siirry pois alkuperäiseltä sivustolta, niin heille pystytään tarjoamaan saumaton brändin mukainen käyttökokemus. Sähkön tuntihinnan integraatio puolestaan tuo Fingridin hintadatan visuaalisessa muodossa suoraan verkkosivuille.

Tässä projektissa oli fiilis, että saa kysyä tyhmiäkin kysymyksiä. Asiakkaana meidän ei tarvinnut kannatella projektia teknisessä mielessä. Valulla oli hyvät mallit, tietoturvaosaaminen ja kyky ratkaista ongelmia. Ensikertalaiselle tämä oli hyvä kokemus.

Jussi Järvinen

Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen


Sinua voisi kiinnostaa myös

Lotta Svärd -säätiö

Tekijä: Poutapilvi web design Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Lotta Svärd Säätiön tarve verkkosivu-uudistukselle oli tyypillinen: käsissä olivat tekniikaltaan, sisällöltään ja ilmeeltään vanhentuneet verkkosivut. Lisäksi säätiön eri toiminnoilla oli omia verkkosivuja erilaisilla URL-osoitteilla, mikä rikkoi yhtenäistä brändiä ja vaikeutti tiedon löytämistä. Uudistetun verkkosivuston tavoitteena on tukea Lotta Svärd Säätiön brändiä sekä lottaperinnön uudistamista ja tulevaisuuteen suuntautumista. Useat eri säätiön toiminnot, kuten Lottasäätiö, Lottamuseo ja […] Lue lisää

Suomen Yrittäjät

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Suomen Yrittäjät on 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, jonka tavoitteena on parantaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asemaa ja yrittämisen olosuhteita. Toiminta rakentuu lähes 400 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 61 toimialajärjestöstä. Kolmen vuoden aikana huolella toteutetussa Yrittäjien verkkosivuprojektissa uudistettiin pääsivusto Yrittajat.fi ja luotiin uusi, julkisesta verkkopalvelusta erillinen kirjautumisen takana oleva Jäsenpalvelu. Projektin yhteydessä uudistettiin myös Suomen […] Lue lisää

Marttaliitto

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu, Verkkokauppa

Suuren yleisön suosikkisivusto on nyt entistä selkeämpi Kun mielessä on kysyttävää ruoasta tai kotitaloudesta, suomalaiset kääntyvät Marttojen puoleen. Tässä moderni verkkosivusto on tärkeä työkalu. Sitä ylläpitää koko marttajärjestön puolesta Marttaliitto, joka tukee eri tavoin marttapiirien ja -yhdistysten toimintaa ja jäsenviestintää. “Meille oli tärkeää tehdä sivustolle saavutettavuuteen liittyviä muutoksia. Halusimme myös muokata ulkoasun brändi-ilmeemme mukaiseksi”, kertoo […] Lue lisää

Talentia – verkkopalvelun uudistus

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Raikas ilme tukee jäsenviestintää Talentia on yli 26 000 korkeasti koulutetun sosiaalialan ammattilaisen ammattijärjestö. Verkkosivuston uudistus käynnistyi jäseniltä kerätyn palautteen pohjalta. Sivustolta toivottiin helpommin hahmotettavaa rakennetta ja pirteämpää ulkoasua. Valun suunnittelema uusi ilme on kepeä, innostava ja lämmin. Se hyödyntää kontrasteja, kuvituksia ja Talentian brändivärejä pelaten saumattomasti yhteen teknisten ratkaisujen kanssa. “Uudistettu rakenne ja selkeä […] Lue lisää

Sport Event Management Finland – markkinointisivusto

Tekijä: Valu Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Kansainvälinen käyntikortti urheilulle Sport Event Management Finland (SEMF) tekee Suomea tunnetuksi kansainvälisten urheilutapahtumien järjestäjille ja urheilijoille. Yksikkö toimii Lahti Region Oy:n (visitlahti.fi) yhteydessä. Hankkeen taustalla on viisi eri kaupunkia sekä laaja urheilu- ja matkailunedistämisverkosto. Osana hanketta haluttiin rakentaa markkinointisivusto Sportsfinland.com. Se kokoaa urheilutoimijoita kiinnostavat tiedot yhteen paikkaan ja tuo esiin kaupunkien tarjontaa. Sivusto tukee myös […] Lue lisää

Plussalaiset-verkkosovellus

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Uutissivusto, verkkolehti tai blogi, Web-sovellus, mobiilisovellus tai asiointipalvelu, Yrityksen sivusto kuluttajille

Vauvan ja vanhemman matkassa – Verkkosovellus, jonka sisältö mukautuu elämäntilanteeseen Loimme yhdessä Kaksplussan kanssa Plussalaiset-verkkosovelluksen, joka tarjoilee personoitua sisältöä ja etuja vanhemmille ja odottajille lapsen iän ja vanhemmuuden elinkaaren mukaan. Kaksplussan toimintakenttä on murroksessa Kaksplus on Otavamedian omistama, Suomen johtava digitaalinen vanhemmuusmedia. Kaksplus on edelläkävijä digitaalisten palveluiden kehittämisessä ja tarjoaa lukijoilleen ajankohtaista ja luotettavaa tietoa […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun