Grafia.fi

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu, Verkkokauppa

Grafia on visuaalisen viestinnän suunnittelijoiden järjestö. Lähes 1300 ammattilaisen yhteisö edistää visuaalisen viestinnän suunnittelun alaa ja ajaa jäsentensä etua.

Uudistettu Grafian verkkopalvelu esittelee graafisia suunnittelijoita, jakaa tietoa alasta sekä ajankohtaisista näyttelyistä ja tapahtumista. Grafialla on myös oma näyttelytila Luonnos, ja se järjestää vuosittain alan tunnetuimman visuaalisen viestinnän kilpailun Vuoden Huiput, jolla on myös oma verkkosivusto

Lähtökohdat

Grafian verkkopalvelu ja samassa projektissa uudistettava Vuoden Huippujen sivusto olivat lähes 10 vuotta vanhat, ja julkaisujärjestelmä vanhentunut. Sisällöntuotanto oli haasteellista ja verkkokaupan toiminnallisuudet puutteelliset. Verkkokaupan toiminnot, jäsenille viestiminen ja jäseneksiliittymisprosessi vaativat paljon manuaalista työtä. Jäsenille ei myöskään ollut tarjolla tarpeeksi kohdennettua sisältöä.

Grafia lähti rohkeasti uudistamaan sivustoa kokonaisvaltaisesti. Redandblue ja Grafia työstivät palvelun konseptia ja teknisiä ominaisuuksia useissa työpajoissa. Palvelupolkuja käytiin läpi mm. jäseneksi liittymisen osalta, ja aikaisemmin hyvin manuaalinen prosessi automatisoitiin keskustelemaan CRM:nä ja uutiskirjejärjestelmänä toimivan Gruppon kanssa.

Käyttäjälähtöinen konseptointi

Konseptoinnin aikana tunnistettiin olemassa olevien jäsenten palvelemisen tarve entistä vahvemmin. Grafian sivuille päätettiin rakentaa oman intranet-osio jäsenille, jotka voivat nyt kirjautua omilla jäsentunnuksillaan intranetin puolelle. Jäsenyys tunnistetaan Gruppo CRM:n avulla. Intranet palvelee jäseniä tapahtumilla, materiaaleilla ja Grafia median artikkeleilla, jotka ovat saatavilla vain kirjautuneille käyttäjille. Jäsenille luotiin myös interaktiivisia toimintoja, ja he voivat esimerkiksi ehdottaa omaa tapahtumaa kuten näyttelyä Grafian tapahtumakalenteriin.

Sisällönhallinnasta kustomoitava ulkoasu Luonnos-osiolle

Pääsivuston erikoisuutena sivustolle luotiin näyttelytila Luonnokselle oma osio, joka käyttää visuaalisuutena Luonnoksen sen hetkistä visuaalista ilmettä. Osion värit voi päivittää kunkin ilmeen mukaiseksi suoraan sisällönhallintajärjestelmän kautta värikoodin syöttämällä. https://grafia.fi/luonnos/

Sivustouudistuksen yhteydessä tunnistettiin myös tarve kuvituskuvamateriaaleille. Redandblue suunnitteli Grafialle kaksi erilaista kuvituspatternia, jonka osia käytetään sivuston kuvamateriaalina. Kuvitukset on tuotettu paperileikkausmenetelmällä, ja inspiraationa on toiminut kirjasimet ja orgaaninen kädenjälki. Kuvituksia tuotettiin tumman ja vaalean sävyisinä yhdistelminä eri käyttötarpeita varten. Kuvituksia käytetään myös Grafian uutiskirjeissä ja sosiaalisen median kanavissa.

Verkkokauppa ja integraatiot

Sivustouudistuksen ohessa uudistettiin myös verkkokauppa WooCommercen päälle. Ostoprosessi automatisoitiin ja verkkokaupan nostoja voi lisätä nyt kautta sivuston sisällön kannalta relevantteihin kohtiin. Maksurajapintana toimii Paytrail.

Pääsivusto koostuu lisäksi ajankohtaisista uutisista ja tapahtumista sekä Tekijät-osiosta, jonka profiilit generoituvat suoraan jäseneksi liittyneistä henkilöistä. Jäsenet voivat halutessaan täydentää omaa profiiliaan portfoliolinkeillä ja työnäytteillä. Jäsenet pystyvät myös päivittämään omia tietojaan sivuston kautta suoraan jäsenrekisteri Gruppoon Vue-aplikaation avulla.

Grafia tarjoaa Tekijät-osion avulla markkinapaikan visuaalisen suunnittelun osaamiselle.

Uudella sivustolla uutiskirjeen tilaajat siirtyvät myös suoraan Gruppon tillajarekisteriin. Sivusto on AA-tason saavutettava ja siinä on kaksi kieliversiota.

Käyttöönotto ja jatkokehitys

Sivuston käyttöönoton yhteydessä tehtiin mittava migraatio Crasmanin julkaisujärjestelmästä.

Grafia.fi on redandbluen ylläpidossa ja jatkokehityksessä. Työstämme parhaillaan Vuoden Huippujen uutta sivustoa, jossa mm. alkuvaiheen tuomaroinnit hoidetaan jatkossa järjestelmän kautta.

Lue lisää: Järjestön sivustouudistus – kaikki julkaisut Vierityspalkissa


Sinua voisi kiinnostaa myös

Maaseutuverkosto.fi – verkostoitumisalusta

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Redandblue toteutti EU:n maaseutuohjelmasta rahoitettujen hankkeiden ja Luonnonvarakeskus Luken koordinoiman osaamisverkoston AgriHubin yhteisen verkostoitumisalustan, jonne pääset kirjoittamalla selaimeen www.maaseutuverkosto.fi tai www.agrihubi.fi. Verkkosivuston lähtökohtana oli vuorovaikutteisuus sekä maatalouden eri toimijoiden, kuten tutkijoiden, yrittäjien, kyläyhdistysten, viljelijöiden ja virkamiesten, yhteen saattaminen sekä tiedon jakaminen eri toimijoiden välillä. ”Maatilayritysten osaamisverkosto AgriHubin käynnistämiseksi oli tärkeää luoda avoin ja vuorovaikutusta tukeva […] Lue lisää

Framery

Tekijä: Avidly

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Hankala navigointi huononsi käyttäjäkokemusta Aiemman sivuston epäintuitiivinen navigointi edellytti merkittävää panostusta käyttäjäkokemuksen parantamiseen ja tiedon helppoon löydettävyyteen. Hakukoneoptimoinnin (SEO) osalta tavoitteena oli korjata URL-rakenteisiin liittyvät haasteet ja mukauttaa sivusto vastaamaan paremmin hakukoneiden vaatimuksia. Konversio-optimoinnilla (CRO) pyrittiin tehostamaan käyttäjäkokemusta ja ohjaamaan potentiaalisia asiakkaita sujuvammin kohti konversioita. Lisäksi paikallisten sivujen epätasapaino suhteessa globaaliin sivustoon vaati korjaamista ja […] Lue lisää

Moottori.fi-verkkopalvelun uudistus

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Autoliitto valitsi redandbluen vuoden 2023 alkukesästä suunnittelemaan ja toteuttamaan uuden Moottori.fi-verkkopalvelun. Uusi Moottori-palvelu julkaistiin maaliskuussa 2024. Vuonna 1925 perustettu Moottori on autoalan media, jonka julkaisija ja kustantaja on Autoliitto ry. Nykyisin Moottori ilmestyy painettuna aikakauslehtenä 9 kertaa vuodessa ja Moottorin verkkosivuilla julkaistaan noin 5 artikkelia joka päivä. Autoliiton jäsenet saavat painetun Moottorin jäsenetuna. Nykyisin lehdessä […] Lue lisää

Careeria.fi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Toteutimme Careerialle verkkopalvelun, jossa yhdistyy koulutusyhtymän kohderyhmien tarpeiden huomioiminen ja erilaisten koulutusmahdollisuuksien tarjoaminen niin nuorille kuin aikuisillekin. Careeria luo osaamista ja ammattitaitoa työelämään ja tarjoaa koulutuksia suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Monialaisesta Careeriasta valmistuu työelämän palvelukseen huomisen tekijöitä, joista moni luo uusia uria kansainvälisessä ympäristössä. Lähtökohta ja tavoitteet Careerian uuden verkkopalvelun lähtökohtana oli huomioida nuorten koulutusten ohella […] Lue lisää

Editkilpailun uusi verkkosivusto

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Redandblue pääsi uudistamaan Editkilpailun verkkosivut keväällä 2023. Editkilpailu on Aikakausmedian järjestämä kilpailu, jossa palkitaan vuosittain aikakausmedia-alan parhaita osaajia ja toteutuksia toimituksellisissa sekä markkinoinnillisissa sarjoissa. Kilpailun tarkoituksena on nostaa esiin alan monipuolisia onnistumisia ja kannustaa kehittämään entistä laadukkaampaa aikakausmediajournalismia ja -mainontaa sekä liiketoiminnallisia ratkaisuja. Ennen verkkosivuprojektia Editkilpailu oli uudistamassa visuaalista ilmettään. Sen myötä myös sivuston ilme […] Lue lisää

Suomen Uusiutuvat

Tekijä: Digitoimisto Dude Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Lähtökohdat Suomen Uusiutuvat (entinen Suomen Tuulivoimayhdistys) toimii energia-alan edelläkävijöiden edunvalvojana ja tietopankkina, mutta vanha sivusto ei täysin palvellut yhdistyksen kasvavia tarpeita. Tavoitteena oli luoda nimiuudistuksen myötä uudistetun brändin pohjalta uskottava, läpinäkyvä ja proaktiivinen viestintäkanava, joka tukee niin jäsenmäärän kasvua, tiedon jakamista kuin vaikuttamistyötä. Haasteina olivat erityisesti sisällön jäsentely, käyttäjäpolut ja navigaation selkeys. Myös manuaalinen päivittäminen […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun