Reilu kauppa
Toteutimme Reilu Kauppa ry:lle verkkopalvelun, jossa yhdistyy yhdistyksen kohderyhmien tarpeiden selkeä haltuunotto, globaali ilmeuudistus ja loppuunjalostetut tekniset kokonaisratkaisut.
Lähtökohta ja tavoitteet
Reilu Kauppa ry:n uuden verkkopalvelun lähtökohtana oli huomioida kuluttajien rinnalla myös muut kohderyhmät (kaupalliset kumppanit sekä media, vaikuttajat ja päättäjät) entistä paremmin ja tarjota heille helposti löydettävää ja kohdennettua sisältöä – tietoa Reilusta kaupasta ja sen toimintatavoista, periaatteista ja siitä, miten toimintaan voi liittyä mukaan. Tiedon jakamisen lisäksi tärkeänä tavoitteena oli myös sivuston sisällön konversio-optimointi sekä sivuston ylläpitämisen ja editoimisen vaivattomuus.
Suunnittelu
Suunnittelu aloitettiin työpajassa, jossa käytiin läpi redandbluen lähettämä ja Reilu kaupan esitäyttämä Web Brief -lomake. Lomakkeen avulla selvitettiin Reilun Kaupan tärkeimmät kohderyhmät ja heidän tarpeensa koskien uutta verkkopalvelua sekä käyttöliittymälliset ja visuaaliset tyylisuuntaustoiveet.
Palvelu suunniteltiin tarjoamaan Reilun Kaupan ydininformaatiota selkeästi lohkoissa esiteltynä heti etusivulta alkaen voimakkaan lohkovärikontrastin säestämänä. Navigaatioon päätettiin tuoda eloa visuaalisuuden avulla – käytettävyyttä tai saavutettavuutta kuitenkaan unohtamatta. Projektin alussa päätettiin, että sivustoa halutaan käytettävyystestata valittujen kohderyhmien edustajilla.
Tekninen toteutus
Tekninen toteutus pohjautuu WordPress-julkaisujärjestelmän päälle rakennettuun helposti hallittavan sivustoon, jossa Reilu Kauppa pystyy omatoimisesti kustomoimaan ja rakentamaan yksittäisiä sivuja lohkoilla. Sivustolle toteutettiin Mautic -integraatio (CRM -järjestelmä) sekä erillinen ”verkkokauppa” -osio.
Verkkokauppa on toteutettu muokkaamalla Gravity Forms -lomaketyökalua materiaalitilaustoimintoa varten. Palvelussa on oma piilotettu osio Reilun Kaupan HREDD – osaamiskeskuksen sisäänkirjautumista varten. Sivustolle tehtiin kieliversiot.
Visuaalisesti vaativan navigaation toiminallisuus toteutettiin siten, että se toimii sulavasti ja intuitiivisesti päätelaiteesta riippumatta.
Tulokset
Reilukaupan sisältöä ja sivuston hakukonelöydettävyyttä optimoitiin redandbluen vetämissä Analytiikkatyöpajoissa.
Verrattuna Reilun kaupan vanhaan verkkopalveluun, uuden palvelun kävijämäärä on kasvanut 60 prosenttia ja sivukatselut nousseet 120 prosenttia. Keskimääräisen istunnon kesto on kasvanut 48 prosenttia.
”Superisti kiitoksia teidän tiimille. Tästä on hyvä jatkaa kehitystä.” -Marika Laine, Reilu Kauppa ry.
Lue lisää: Järjestön sivustouudistus – kaikki julkaisut Vierityspalkissa