Musiikkitalo
Musiikkitalon vanha sivusto oli tullut elinkaarensa päähän ja julkaisujärjestelmä oli auttamatta vanhentunut.
Musiikkitalon sivuilla on kaksi selkeää erillistä pääkohderyhmää: konsertissa kävijät ja B2B-myynti, eli Musiikkitalon monipuolisten tilojen vuokraaminen yritysten ja yhteisöjen tapahtumiin. Lisäksi Musiikkitalo palvelee päivittäin erilaisia satunnaisia kävijöitä, esimerkiksi Musiikkitalon kahvilassa.
B2B-myynti haluttiin uudella sivustolla tuoda selkeästi omaksi kokonaisuudekseen ja tukea näin myyntiä. Tavoitteena oli luoda paremmat edellytykset esitellä Musiikkitalon moninaisia tiloja ja tehdä yhteydenotosta verkon kautta helpompaa.
Musiikkitalossa järjestetään tapahtumia vuodessa noin 1600. Tästä johtuen oli selvää, että tapahtumakalenteri ja tämän valtavan tapahtumamäärän selkeä esittäminen sivuilla kävijöille oli uudistuksen tärkein osanen. Se oli myös asia, joka vanhalla sivustolla aiheutti eniten päänvaivaa. Koettiin mm. että kokonaiskuvaa oli vaikea hahmottaa ja kiinnostuneen konserttivieraan oli vaikea löytää juuri itselle kiinnostava tapahtuma.
Verkkopalvelun uudistuksen yhteydessä Musiikkitalon omaa sisäistä prosessia myllättiin merkittävästi taustajärjestelmien ja integraatioiden puolella.
Yhteisissä määrittelytyöpajoissa todettiin Tapahtumakalenteri sivuston tärkeimmäksi toiminnallisuudeksi. Verkkopalvelun uudistuksen kanssa samaan aikaan oli käynnissä sisäinen prosessi tapahtumien tuomisen yhtenäistämiseksi. Salesforcen avulla rakennettiin järjestelmä, jossa tapahtuman mennessä myyntiin Ticketmasteriin, sen kaikki perustiedot tulevat samalla Musiikkitalon CRM:ään, josta ne ui suoraan nettisivulle. Näin voidaan inhimillisten erehdysten määrä minimoida.
Julkaisualustaksi valittiin WordPress. Sivuston toteutus lähti käyntiin erittäin sujuvasti, vaikka koronavirus-epidemia teki olosuhteista hankalat. Yhteistyö pysyi tiiviinä läpi projektin niin Musiikkitalon kehittäjien kanssa, jotka kehittivät Salesforce-puolta, kuin viestinnän ja markkinoinnin kanssa, jotka puolestaan kommentoivat visuaalisia ja toiminnallisia asioita. Samalla hiottiin Musiikkitalon omia prosesseja tapahtumien osalta uuteen uskoon ja paljon työtä tehtiin taustajärjestelmissä. Musiikkitalon ja Creunan kehittäjät tekivät onnistuneesti yhteistyötä ja integraatiot saatiin toimimaan sujuvasti.
Musiikkitalon myynti- ja markkinointipäällikkö Juha Paaso on tyytyväinen uuteen sivustoon.
– Me olemme hirveän tyytyväisiä lopputulokseen joka suhteessa. Erityisesti siihen ajatukseen, että nettisivut eivät ole joku juttu, joka valmistuu ja sitten unohdetaan. Uskon, että olemme onnistuneet saamaan sellaisen systeemin, joka on tosi helposti päivitettävissä ja muokattavissa. Sivusto on modulaarinen ja niin helposti päivitettävissä, että emme tarvitse välttämättä siihen mitään ulkopuolisen koodaajan apua, vaikka haluaisimme myllätä sivua ja tehdä isojakin muutoksia.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Creuna Finlandin nimissä.]
Lue lisää: Järjestön sivustouudistus – kaikki julkaisut Vierityspalkissa