Asiakastieto Oyj sijoittajasivusto
Asiakastieto Group tarjoaa digitaalisia yritys- ja kuluttajatietopalveluja ja on alallaan yksi Pohjoismaiden johtavista. Palvelut perustuvat julkisista lähteistä sekä yhtiön omien kanavien kautta koostettuun tietokantaan ja kattavat kaiken yksittäisistä raporteista pitkälle kehittyneisiin riskienhallintaratkaisuihin.
Projektin erityisenä haasteena oli tarkka ja tiukka aikataulu. Yrityksen pörssiin listautumisen eri vaiheet on tarkasti määritelty ja siten myös versioiden julkaisujen oli tapahduttava aikataulun mukaisesti, ennalta määrätyin sisällöin. Myös listautumisen jälkeen julkaistut muutokset – sekä tekniset että sisällölliset – on aikataulutettu ja sivustolla esitettävä tieto on oltava ajantasaista ja aina saatavilla.
Sijoittajasivusto on toteutettu räätälöidyllä WordPress-teemalla, jonka sisällönsyöttö perustuu pitkälti räätälöityihin sisältökenttiin ja eri artikkelityyppeihin. Kaikki sisältö on saatavilla suomeksi ja englanniksi. Staattisen sisällön lisäksi sivuille on tuotu dataa upottamalla sekä rajapintojen kautta. Upotuksia – kuten mm. sijoituslaskuri, osakekurssihistoria, suurimmat osakkeenomistajat ja tiedotteiden tilauslomake – on toteutettu JavaScript-widgettinä ja iframe-html-elementtinä.
Integraatiot, kuten kielen ja kategorian mukaan ryhmitellyt tiedotteet ja etusivulla esitettävä osakkeen hinnan graafi, on toteutettu rajapintojen avulla joista data haetaan XML-muotoisena Nasdaqin keskitetystä tiedotusjärjestelmästä. Etusivun hintagraafin tiedot esitetään osakkeen hinnan historian perusteella viimeiseltä 30 päivältä ja piirretään graafiksi Google Chart -kirjaston avulla.
Tiedoteintegraatio on toteutettu asynkronisesti ja sisältö haetaan tietyin aikavälein, kategorian (4kpl) ja kielen (suomi, englanti) perusteella, ja tallennetaan tietokantaan. Koska tiedotteiden määrä on rajattu per pyyntö, pyyntöjä tehdään riittävästi eri väleille (esim. 0–49, 50–99, jne. ) kunnes kaikki tiedotteet on haettu ja kirjoitettu tietokantaan. Tietokannasta tiedotteet haetaan ja esitetään sivustolla kielen ja kategorian perusteella.
Asiakkaan palaute: “Se mitä erityisesti arvostin oli asenne työntekoon. Ylititte odotukset.” Nina Härkönen, Chief of Marketing, Asiakastieto.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Agenda Helsingin nimissä. Agenda Helsinki yhdistyi Sohovan kanssa vuonna 2022.]