Darment – verkkopalvelun uudistus
Kylmälaitteita ja -tuotteita teollisuuden tarpeisiin valmistavan Darmentin liiketoiminta oli kehittynyt nopeasti, jonka vuoksi myös brändin ja verkkopalvelun todettiin vaativan päivittämistä. Verkkosivusto ja verkkokauppa olivat toisistaan erillisiä kokonaisuuksia, joiden välillä liikkumista haluttiin sujuvoittaa. Sivuston yrityksestä välittämää mielikuvaa, orgaanista näkyvyyttä hakukoneissa sekä konversioastetta haluttiin parantaa.
Lähdimme tarkentamaan tilannekuvaa ja tavoitteita yhdessä asiakkaan kanssa. Tunnistimme tarpeen rakentaa koko perusta uudelleen kasvua ja kansainvälistymistä tukevalle sekä tulevaisuuteen katsovalle tasolle.
Ensimmäiseksi tavoitteeksi otettiin kohderyhmän tavoittavan ja helppokäyttöisen verkkopalvelun rakentaminen. Verkkopalvelun valmistumisen jälkeiseksi tavoitteeksi asetettiin uuden kansainvälisen asiakaskunnan tavoittaminen ja EU-myynnin voimakas lisäys digimarkkinoinnin keinoin.
Perustan työstäminen aloitettiin hakusanatutkimuksella sekä asiakkaiden näkemyksiä avaavalla asiakaskyselyllä. Tämän jälkeen kirkastimme Darmentin kilpailuedut, pääviestit ja asiakaslupaukset tavoiteposition mukaisesti. Samalla päivitimme tuotevalikoiman rakennetta tavoittamaan uuden asiakaskunnan entistä paremmin sekä hakukoneen orgaanisten tulosten että maksettujen tulosten avulla. Huurteiseksi kruunuksi rakensimme Darmentille myös aiempaa erottuvamman ja vakuuttavamman brändi-ilmeen.
Verkkopalvelun kehittäminen käynnistettiin näin ollen vankalla tietopohjalla ja eri segmenteille tiivistettyjen vahvuuksien sekä ostopolkujen avulla. Hakusanatutkimuksesta löydettiin asiakaskunnan hakuihin vastaavien artikkeleiden aiheet sisällöntuotantoa varten. Sisällöntuotanto käynnistettiin heti verkkosivuston rakenteen valmistuttua.
Verkkopalveluun yhdistettiin kaikki aiemman sivuston olennaiset sisällöt ja verkkokaupan toiminnot. Verkkokauppa integroitiin Darmentin toiminnanohjausjärjestelmään. Käyttöliittymää kehitettiin helppokäyttöisemmäksi ja visuaalisesti houkuttelevammaksi. Darmentin asiakkaita hemmotellaankin nyt vaivattomalla ja nopealla rekisteröitymisellä sekä tilausprosessilla. Oikeat tuotteet löytyvät helposti parannetun haun ja suodatusominaisuuksien avulla.
Lopputuloksena on markkinoiden vetovoimaisin verkkopalvelu osoitteessa darment.fi sekä darment.eu, jotka ovat jo keränneet hyvää palautetta loppukäyttäjiltään. Suunnittelimme ja toteutimme verkkopalvelun lanseerausta varten myös palvelua esittelevät videot. Lanseerausmarkkinointia varten teimme kattavan suunnitelman oikean asiakaskunnan digitaalisesta tavoittamisesta viidessä eri maassa.
Tuloksia seurataan asiakkaan kanssa ja kehitetään viikkotasolla muun markkinoinnin kehityskumppanuuden ohessa.
Darmentin myyntijohtaja Markku Parviainen kertoo: “Redland ymmärsi hyvin tarpeemme kartoittaa ja eriyttää asiakkaat omiksi segmenteikseen, sekä lähti toteuttamaan projektia tarmolla ja ammattitaidolla. Visuaalinen ilmeuudistus on jopa parempi kuin odotimme! Olemme tyytyväisiä selkeään ja helppokäyttöiseen sivustoon, joka latautuu nopeasti sekä hienoon, toimivaan verkkokauppaan. Asiakkaamme hyötyvät, kun heidän päivittäinen tilausprosessinsa helpottuu ja selkeytyy uuden ilmeen myötä. Työskentely Redlandin kanssa on ollut joustavaa ja olemme saaneet hyviä tuloksia aikaiseksi!”
[Huom. Referenssi julkaistu alunperin Redlandin nimissä. Pixels ja Redland sulautuivat 2022 alussa Kaimanaksi.]
Lue lisää: Verkkosivut yritykselle – kaikki julkaisut Vierityspalkissa