Tulos ohjeistaa: Kirjoita tehokkaasti ja rohkaise kävijät ostamaan
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Verkkosivut ja tekoäly - mikä muuttuu?.
Hakukoneoptimointitoimisto Tuloksen pojat ovat yrityksen alkuvaiheen hiljaiselon jälkeen aktivoituneet myös verkossa. Pari viimeisintä heidän kirjoitustaan antaa hyödyllisiä käytännön ohjeita siihen miten tehdään tehokkaita verkkosivuja.
Arttu Raittila kirjoittaa hyvän blogitekstin avainasioista ja Lasse Larvanko siitä kuinka myyntiin tähtäävää sivustoa* tehostetaan toimintakehotuksien avulla. Tässä hieman tiivistystä siitä mistä nämä artikkelit kertovat.
Blogitekstin tärkeimmät asiat on löydettävä silmäilemällä
Arttu painottaa tekstissään, että blogiartikkelin tulee olla nopeasti luettavissa ja artikkelin rakenteen on oltava erityisen selkeä. Harva lukija perehtyy blogitekstiin samalla tarkkuudella kuin lehtiartikkeliin.
Blogiartikkelin otsikon oltava kuvaava, ytimekäs ja rehellinen
Otsikointi on epäilemättä yksi toimittajien tärkein ammattitaidon osa, mutta verkossa vaatimukset ovat hieman erilaiset. Kiinnostavuus ja yksilöllisyys ovat tärkeitä, mutta kaikkein tärkeintä on kuvaavuus ja rehellisyys. Blogiartikkelin otsikon on kerrottava mistä on kyse ja mitä artikkelin lukija voi artikkelilta odottaa. Verkossa otsikoinnista on syntynyt jopa oma taiteenlajinsa, koska otsikot elävät omaa elämäänsä hakukoneiden tuloksissa ja erilaisten aggregaattoreiden ja kirjanmerkkipalveluiden listauksissa.
Alaotsikot, kappaleet, listat ja lihavointi helpottavat lukemista
Silmäilyn helpottamisessa alaotsikointi, kappalejako, listat ja lihavointi ovat erityisen tärkeitä. Verkossa esimerkiksi palstoituksella ei voida vaikuttaa artikkelin luettavuuteen, koska RSS-lukijat kuitenkin näyttävät artikkelin sellaisena kuin lukija haluaa. Vain alaotsikot, kappalejako, listat ja lihavointi säilyvät kaikissa RSS-lukijoissa.
Kuvat ja linkit ovat tehokasta lisäpalvelua lukijoille
Täysin kuvattomat blogiartikkelit ovat monien lukijoiden mielestä vähemmän kiinnostavia kuin jos artikkelissa olisi yksikin kuva, vaikka vain koristeena. Pelkkään koristeluun ei kuvia kuitenkaan kannata käyttää, mutta hyvän kuvituksen hankkimiseen kannattaa hieman vaivaa nähdä. Kuvilla on vaikutusta.
Toisaalta Arttu huomauttaa hyvin, että myös linkityksellä voi olla sama vaikutus kuin kuvilla. Hyvät ja kiinnostavat linkit artikkelissa erottavat artikkelin massasta tehokkaasti ja nostavat tekstin arvoa lukijan silmissä. Kokonaan ilman linkkejä julkaistu blogiartikkeli on myös webin keskustelevuuden ja verkkomaisen luonteen kannalta ristiriitainen ilmestys – ainakin pari linkkiä pitäisi useimmissa artikkeleissa olla.
Arttu Raittilan artikkeli vielä laajentaa katsausta myös perusteiden ulkopuolelle ja listaa useita hyvään lay-out-designiin liittyviä asioita.
Lasse Larvangon artikkeli jatkaa oikeastaan siitä mihin Arttu jää*. Artun näkökulmana kun on puhtaasti se, että miten tehdään luettavia ja vaikuttavia tekstejä, ulkoasullisesti. Lasse jatkaa optimoijan näkökulmasta, että mitä sivustolle pitäisi tehdä jos se ei kuitenkaan hyvästä sisällöstä huolimatta kannusta vierailijoita ottamaan yhteyttä tai ostamaan tuotteita.
Lasse listaa seitsemän kohtaa, joiden avulla tehostetaan verkkopalvelun (tai blogin, tai blogiartikkelin) toimivuutta. Listan kohdat tuntuvat ehkä yksinkertaisilta, mutta ovat juuri sitä mitä optimoijat tekevät, ja hyvin tuloksin.
Kohdat 1-3: Poista kaikki turha, otsikoi tehokkaasti, kirjoita hyvää nettitekstiä
Lassen esittämät 1-3 kohdat oikeastaan tiivistävät Artun pidemmän artikkelin ohjeet. Sivustolta kannattaa karsia kaikki sellainen pois joka ei kannusta vierailijaa ostamaan tai ottamaan yhteyttä (tai ylipäätään tekemään sitä mikä onkaan sivuston tavoite). Hyvällä otsikoinnilla ja verkkotekstillä voidaan myös johdatella kävijää eteenpäin ostoprosessissaan.
Kohdat 4-6: Muotoile hyvä toimintakehotus, esitä se selkeästi ja näkyvästi
Sivuston tarkoituksen pitäisi selvitä oikeastaan jokaiselta sivulta jossa kävijä käy. Toisilla sivuilla toimintakehotus pitää vain huutaa kovempaa kuin toisilla. Kaikkien sivujen pitäisi kuitenkin muistuttaa kävijää siitä mikä on sivuston tarkoitus. Esimerkiksi Skype muistuttaa sivustollaan koko ajan, että tarkoituksena on ladata Skype, tai ostaa Skypeen liittyviä tuotteita ja palveluita. Nämä toimintakehotukset esitetään isojen nappuloiden muodossa, niiden yhteyteen liitetään tärkeimmät hyödyt ja nappulassa sanotaan napakasti se mitä käyttäjän halutaan tekevän. Esimerkiksi näin:
Kohta 7: Testaa, kunnes et löydä enää parannettavaa
Testaus ja jatkuva parantaminen pätee niin myynnillisiin sivustoihin kuin hyviin blogiartikkeleihin. Aina voi muotoa ja tehokkuutta parantaa.
Merkittävästi isompi haaste onkin sitten löytää ne keinot miten nämä asiat sovelletaan käytäntöön kulloisenkin organisaation ja verkkosivuston kohdalla. Niistä asioista ei enää olekaan niin helppo kirjoittaa selkeätä listaa ja ytimekästä blogiartikkelia.
Lassen* ja Artun artikkelit antavat yhdessä hyvän katsauksen siihen mitä tarkoittaa verkkopalveluiden optimointi ja tehostaminen ja millaisia asioita moni tämän alan ammattilainen päivittäin työssään tekee.
(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)
1 kommentti “Tulos ohjeistaa: Kirjoita tehokkaasti ja rohkaise kävijät ostamaan”
Kommentointi on suljettu.
tekstiurakoitsija
Kertaus on opintojen äiti :)