Uudistunut turku.fi tekee monia pieniä asioita hyvin ja panostaa hakukoneeseen
Hakukoneisiin panostaminen on ollut vahva trendi sivustojen kehityksessä viime vuosina. Juuri julkaistu turku.fi nojaa ulkoiseen hakuratkaisuun ja tuo sen myös vahvasti esille konseptissa. Vielä hakukone ei kuitenkaan ansaitse saamaansa asemaa. Paljon on työtä tehtävänä vielä, jos hakukoneesta halutaan saada kuntalaisten suosikki. Onneksi uusi Turku.fi tekee monia muita asioita varsin hyvin ja sivustolla on monia hyvin esimerkillisiä yksityiskohtia. Isossa kuvassa Turku.fi kärsii kuitenkin samoista ongelmista kuin moni muukin kuntasivusto, koska asioita on hajautettu useille eri sivustoille, eivätkä nämä sivustot kommunikoi keskenään.

Uusi Turku.fi on vahvasti asiointiin painottuva sivusto, joka on viilattu hyvin saavutettavaksi ja käytettäväksi. Uudistusta on selvästi tehty huolella ja sivustolla on paljon laadukkaita yksityiskohtia. Jopa Yle kirjoitti uudistuksen yhteydessä virhesivusta, johon oli rakennettu Föli-animaatio kuvaamaan hieman huollossa olevaa sivustoa.
Turku korostaa uudistuksesta kertovassa uutisessa hakukonettaan, joka on nostettu myös etusivulla isoon asemaan. Tällaisella isolla sivustolla hyvä hakukone onkin luonteva valinta panostuksen kohteeksi. On myös moderni malli toteuttaa hakukone jollain jatkuvasti kehittyvällä saas-ratkaisulla. Turku on valinnut teknologiaksi Cludo-hakutuotteen, joka mainostaa muun muassa tekoälyyn perustuvia ominaisuuksia. Erillisen, jatkuvasti kehittyvän hakuratkaisun valinta on jo itsessään rohkea liike, vaikka hakukone ei vielä aivan parhaassa mahdollisessa iskussa olekaan.
Muita tavoitteita Turun uudistuksessa ovat olleet muun muassa paremmat navigointivälineet ja parempi palveluohjaus asiointipalveluihin. Näihin alueisiin Turku onkin selvästi panostanut ja tämä näkyy juuri monissa laadukkaissa yksityiskohdissa.
Turun hakukone esimerkiksi osaa ohjata hakijaa aktiivisesti hakutermin muotoilussa ja toteutus on selvästi hakukoneen oma, ei mikään manuaalisesti luotu lista ehdotuksia.
Harmillisesti Turun uusi hakukone ei vielä lunasta oikein odotuksia. Voi tietysti olla, että hakukoneen viilaaminen on jätetty julkaisun jälkeiseen aikaan, koska hakukoneita on hieman vaikea testata kehitysympäristöissä, joissa sisällöt eivät aina edusta lopullista versiota tai laajuutta.
Hakukoneiden virittäminen on aina myös sidoksissa sisältöihin, joten jos sisällöt eivät vastaa hakuihin, ei paraskaan hakukone voi ratkaista ongelmaa. Isossa kaupunkiorganisaatiossa voi olla myös vaikea optimoida sivujen nimiä ja sisältöjä, kun sisältövastuut ovat väistämättä hajallaan. Tämä näkyy esimerkiksi museoita hakiessa. Hakukone osaa ehdottaa ”museot”-hakutermiä, mutta ei mahda sille mitään, että oikea sivu on nimetty Museopalvelut-sivuksi.
Hakukoneen ehdotukset:
Hakutulossivu:
Museopalvelut-sivulta lista museoista kyllä löytyy, jos käyttäjä vierittää tarpeeksi alas sivulla.
Tässä esimerkissä myös korostuu hyvin kaupunkien sivustojen yleinen ongelma, eli suhde kaupunkien matkailusivustoihin, jotka yleensä ovat täysin erilliset sivustot. Tämä erillisyys on yleensä varsin järkevää matkailijoiden kannalta, mutta omien kuntalaisten kannalta ei ole yleensä loogista käyttää matkailijoille tarkoitettua sivustoa oman kaupungin nähtävyyksien, ulkoilualueiden tai harrastuspaikkojen löytämiseen.
Turussa on selvästi havaittu tämä, että kuntalaiset hakevat kaupungin sivustolta paljon asioita, jotka liittyvät juuri harrastamiseen ja liikkumiseen kaupungilla. Valitettavasti sivuston sisällöt eivät tähän aiheeseen vastaa mitenkään erityisen hyvin, koska monien asioiden parempi esittely tapahtuu erillisellä Visit Turku -sivustolla tai alueen vapaa-ajan tapahtumia esittelevässä kalenterissa. Kuntalaisen näkökulmasta asiat ovat siis hyvin hajallaan.
Tämä hajanaisuus ei tietysti ole Turun viestinnän ja muiden asianosaisten käsissä välttämättä, mutta ei se nyt paljon tavallista käyttäjää lohduta. Sivuston laadun arvioinnin näkökulmasta on myös mahdotonta ohittaa sitä, että eniten haetut asiat ovat usein eri sivustoilla tai muutoin heikosti toteutetut. Eli vaikka etusivulla on otettu hyvin haltuun ne asiat, joita eniten haetaan, eivät varsinaiset palvelupolut ole mitään erityisen käteviä, eikä sivusto kokonaisuutena ole mikään erityisen ihmeellinen palvelukanava kuntalaiselle.
Turun uusi sivusto toki tekee hyvin monia asioita. Tätä kirjoitettaessa on etusivulla esimerkiksi hyvin tehty teemaosio, joka opastaa hiihtoloman aktiviteetteihin.
Tämä kuntalaisen viihtyminen ei ole kuitenkaan sivuston päätehtävä, enemmänkin sivurooli, jota palvellaan, koska sitä odotetaan. Esimerkiksi lapsiperheiden kannattaisi todennököisesti selata ennemmin Visit Turku -sivustoa, kuin tätä kaupungin tekemää pikakoostetta talviloman tapahtumiin. Myös tapahtumakalenteri on alueella täysin oma kokonaisuutensa. Ei tätä helpoksi ole tehty.
Erilaisilla sivustoilla pomppimista on tosin Turussa pyritty selvästi vähentämään. Esimerkiksi Impivaaran uimahallin sivusto on kiinteästi osa Turun pääsivustoa ja noudattaa elementeiltään ja rakenteiltaan samoja malleja kuin muuallakin. Yhtenäisten esitystapojen eteen onkin selvästi tehty paljon työtä uudistuksessa.
Esimerkiksi vaihe-vaiheelta opastavia sisältöelementtejä käytetään monilla sivuilla erittäin hyvin, kuten tässä työttömäksi jäävää henkilöä opastavalla sivulla.
Yksittäisten sivujen toteutukseen onkin panostettu kiitettävästi. Sivusto tarjoaa laadukkaita sivun sisäisiä navigaatiotoimintoja ja hyödyntää myös erilaisia haitariratkaisuja fiksusti. Näin on saatu varmasti vähennettyä sivujen lukumäärää, kun yksittäiset sivut sisältävät enemmän tietoa, mutta tekevät sen paremmin ja tarjoavat myös navigointivälineitä sivun sisällä liikkumiseen. Tästä hyvänä esimerkkinä vaikkapa Omakotitontit-sivu.
Ainut interaktiivisuus sivustolla on kotimaisen Askemin tarjoama sivukohtainen palautetoiminto, jota nyt ei kovin merkittäväksi toiminnoksi voi sanoa.
Vähäistä interaktiivisuutta tosin ymmärtää, kun tuntee kuntien tarjoamien palveluiden hajanaisuuden ja vaikean suhteen Visit-sivustojen kanssa. Turun uusi sivusto tekee silti monia asioita hyvin, mutta ei varsinaisesti tee mitään mullistavaa, koska painii selvästi samojen ongelmien kanssa kuin moni muukin kuntasivusto.
Pääsivuston suunnittelussa ja toteutuksessa Turun kumppani on ollut Wunder Finland. Pienempien sivustojen WordPress-toteutuksissa kumppani on Siili Solutions.
Sivuston kävijöiden seurantaan ja laadunhallintaan sivusto käyttää Siteimprove-työkalua. Muita sivuston toiminnan kannalta ylimääräisiä työkaluja ei ole käytössä. Tästä huolimatta sivusto kiusaa käyttäjiään evästekyselyllä, joka on tosin toteutettu sivuston visuaaliseen ilmeeseen hyvin istuvana, räätälöitynä dialogina, joka ei keskeytä käyttäjää. Valinnat esitetään käyttäjälle myös tasa-arvoisesti, joten tässä arvosana on lopulta plussan puolella.
Vierityspalkki kysyi myös uudistuksen projektipäällikkö Mira Koivumäki-Lindholmilta tarkempia tietoja uudistuksen budjetista. Tässä kattava vastaus kokonaisuudessaan:
Turun verkkosivustojen uudistusprojekti on maksanut kokonaisuudessaan lähes 1,2 M euroa. Työ on kestänyt kaksi vuotta, joten vuosikustannus on noin 600 000 euroa. Pyydän kuitenkin huomioimaan, että tämä summa pitää sisällään ihan kaiken mahdollisen mitä projektiin on käytetty (ml. sisältöjen käännöskulut, lisenssipohjaisten tuotteiden kulut … you name it).
Kustannusjakauma
• Palvelumuotoilun, designin ja suunnittelun osuus n. 35 prosenttia.
• Tekninen kehittäminen ja integraatiot n. 45 prosenttia.
• Muut (saavutettavuus, analytiikka, projektin hallinnolliset asiat) n. 20 prosenttia.Projektin kolme tuotosta (kts. kuva 1 alla)
• Drupal10-pohjainen kaupungin emosivusto turku.fi integraatioineen ja lisenssipohjaisine tuotteineen
• WordPress-Multisite-tuoteperhe
• Turku Design System -komponentti- ja tyylikirjasto (arviolta noin ¼ projektin kustannuksista)
Mira myös jakoi kuvan, joka kuvaa ratkaisun eri komponentteja ja teknologioita. Turullahan on käytössä pääsivustolla Drupal ja pienemmillä erillissivustoilla taas WordPress.
Hanke on ollut kokonaisuudessaan iso, ja muutoksiakin on tapahtunut paljon edelliseen versioon verrattuna. Myös allekirjoittanut oli North Patrolin konsulttina mukana hankkeen alkuvaiheissa auttamassa Turkua arkkitehtuuri- ja teknologialinjauksissa, kuten Mira mainitseekin. Myös Design Systemin luominen osana hanketta oli osa North Patrolin suosituksia.
Lähestyimme kokonaisuutta North Patrolin suositusten pohjalta, jossa turku.fi-sivuston alustaksi valikoitui Drupalin tuorein versio. Markkinoinnillisille erillissivustoille alustaksi valikoitui WordPress.
Projekti alkoi Drupal-kumppanin kilpailutuksella keväällä 2023 (kts. kuva 2). Uudistuksessa haluttiin toteuttaa soveltuvin osin vesiputousmallista projektimallia ja soveltuvin osin ketterään kehittämiseen pohjautuvaa toimintatapaa. Vesiputousmallinen projekti sisälsi perustoteutuksen (ns. alfa-sivuston), johon tarjoajilta pyydettiin tarjouspyynnössä kiinteää hintaa.
Syksyllä 2023 kilpailutettiin WordPress-kumppani. Tarjouspyynnössä esiteltiin ns. pilottisivuston eli The Tall Ships Races -purjelaivatapahtumalle rakennettavan sivuston vaatimusmäärittely. TSR Turku 2024 -sivustolle pyydettiin kilpailutuksessa myös kiinteää hintaa. Pilottisivuston jälkeen WordPress-puolelle on tuotettu mm. museoiden Multisite sekä Turun ammatti-instituutin sivusto (joka itsessään vastaa pienen tai keskisuuren kunnan sivustoa). WP-sivustoilla hyödynnetään aina aiemmin kehitettyjä ominaisuuksia ja moduuleja.
Turku Design System (TDS) on tukenut alusta asti yhtenäisen ilmeen ja käyttökokemuksen syntymistä Turun verkkosivuilla. Sen komponentteja on hyödynnetty Drupalin lisäksi myös WordPressin puolella.
Miran jakama kuva hankkeen kokonaisaikataulusta on varmasti myös kiinnostava monille asiakkaille, koska se alleviivaa ison hankkeen monia eri osa-alueita.
Vierityspalkki kiittää Miraa avoimesta budjetti- ja aikataulutietojen jakamisesta. Näistä on varmasti apua monelle muulle asiakkaalle, joka budjetoi omassa organisaatiossaan vastaavia uudistuksia. Kuntakentällä Turun hanke lienee toki isoimpia, mitä tässä maassa tehdään, mutta kuntakentän ulkopuolella vastaavia hankkeita toki tehdään tässä maassa kymmenittäin joka vuosi. Turussakin kyse on hyvin laajasta kokonaisuudesta ja budjettiin on laskettu kaikki hankkeen työ, aina valmistelusta sisällöntuotantoon ja julkaisuihin saakka.
Turussa työ jatkuu ja esimerkiksi päätöksenteon avoimuuteen keskittyvä sivusto-osio on tulossa seuraavana.
Isosta hankkeesta ja monista laadukkaista yksityiskohdista huolimatta on toki yhteenvetona todettava, että Turun uusi sivusto ei ole mitenkään täydellisen esimerkillinen kuntasivusto käyttäjien tarpeiden näkökulmasta.
Sivusto kärsii samoista ongelmista, kuin moni muukin kuntasivusto, koska esimerkiksi matkailijoille on täysin erillinen sivusto, ja tapahtumat on myös sijoitettu aivan erinäköiseen ja erilliseen ympäristöön. Eri sivustojen välillä ei ole myöskään toimivia palvelupolkuja, eivätkä sivustojen sisällöt liiku sivustojen yli.
Tämän seurauksena uusi Turku.fi tekee monia asioita hyvin, mutta palvelee myös varsin huonosti monissa aivan tyypillisissä asioissa – ellei käyttäjä satu tuntemaan kuntaorganisaatioiden rakennetta ja osaa navigoida omatoimisesti jonnekin toiselle sivustolle. Tälle rakenteelliselle ongelmalle ei varmasti sivustoa tehnyt projektiryhmä toki mahda mitään, mutta tuntuu tärkeältä todeta se tässä, koska vaikka uudessa Turku.fi:ssa todella moni asia on tehty todella hienosti, jää lopputulos silti oudon puolittaiseksi.
Monen kuntalaisen toiveena lieneekin, että kehitys ei pysähdy tähän, vaan työtä todellakin jatketaan.
Mira Koivumäki-Lindholm
Kiitos Perttu monipuolisesta katsauksestasi verkkosivu-uudistukseemme ja uuteen turku.fi-sivustoon. Hienoa, että uuden turku.fin ratkaisut herättävät keskustelua.
Yksi osa uudistusprojektia oli tosiaan sivuston sisäisen haun uudistaminen. Ja aivan kuten arvelitkin, Cludo-hakumoottorimme on otettu vasta käyttöön eikä sitä ole juurikaan vielä räätälöity turku.fi-käyttäjien tarpeisiin sopivaksi.
Seuraamme aktiivisesti sivuston ja hakutoiminnon käyttödataa. Tämän pohjalta pystymme tekemään parannuksia ja varmistamaan, että hakukokemus vastaa jatkossa paremmin kuntalaisten tarpeita. Älykäs hakutoiminto siis oppii ja kehittyy.
Olemme myös tietoisia hajautettujen palveluiden tuomista haasteista ja pyrimme jatkuvasti kehittämään tapoja, joilla eri sivustot voisivat palvella käyttäjiä mahdollisimman yhtenäisesti ja sujuvasti.
Yksi tärkeä projektimme kehityskohde ja tuotos oli Turku Design System, joka kokoaa yhteen brändiohjeistuksen, sisällöntuotannon suositukset sekä kattavan komponenttikirjaston (kts. https://design.turku.fi/). Design Systemin avulla voimme toivottavasti jatkossa tarjota entistä yhtenäisemmän ja käyttäjäystävällisemmän kokemuksen kaikilla verkkosivuillamme.
Palaute on meille arvokasta, ja jatkamme kehitystyötä aktiivisesti, joten kuulumisiin!
t. Turun kaupungin verkkosivustojen uudistustiimi