Tivin toimitus yhdistettiin Kauppalehteen – Tivin loppu häämöttää?
Alma jatkoi marraskuussa lehtiensä lakkautuksia ja toimitusten uudelleenjärjestelyjä. Tulilinjalle joutui myös Tivin toimitus, joka siirrettiin osaksi Kauppalehden toimitusta. Tiviä julkaistaan jatkossakin myös itsenäisenä julkaisuna, mutta oman toimituksen lopettaminen on vahva viesti siitä, että julkaisun loppu häämöttää, ainakin sellaisena kuin lehti on aiemmin tunnettu.
Lehtilakkautusten ja irtisanomisten lisäksi tietotekniikkalehti Tivi siirtyy osaksi Kauppalehden organisaatiota ja Mikrobitti osaksi Iltalehden organisaatiota. Molempia kuitenkin julkaistaan edelleen itsenäisinä.
Lisäksi Alma yhdistää talouslehtiensä ja Iltalehden autotoimitukset ja järjestelee Iltalehden lifestyle-osaston uusiksi.
Lähde: Journalisti-lehti
Kovin dramaattisesta muutoksesta ei tosin käytännössä ole kyse, koska Tivin sisältöjä on jo julkaistu osana Kauppalehteä aiemmin. Parhaimmillaan sama artikkeli on löytynyt Tivistä, Kauppalehdestä ja Talouselämästä. Jatkossa jutut varmaan ovat vieläkin vahvemmin Kauppalehden juttuja, jotka sitten vain paketoidaan osaksi Tiviä – ainakin niin kauan kuin Tivi pidetään elossa.
Jos julkaisu menettää oman toimituksen, on toki väistämättä kyse jonkinlaisesta saattohoidosta. Tivin kohdalla merkit ovat olleet toki ilmassa pitkään. Lehteä ja sivustoa on tehty jo pitkään varsin pienillä resursseilla. Vuonna 2020 tässäkin blogissa jo pohdittiin, onko Tivi seuraavana vuorossa lakkautuslistalla.
Laajemmin katsoen, suunta vaikuttaa olevan edelleen kohti isoa Kauppalehteä, jossa on vain erilaisia teema-alueita, ja ehkä jatkossa erilaisia tilausvaihtoehtojakin.
Kauppalehti tosin muistuttaa nykyisin yhä enemmän talouteen painottunutta iltapäivälehteä, kuin kirjautumisen takana olevaa laatulehteä. Täten ehkä edessä on entistä avoimempi sivusto ja jonkinlainen Plus-tilausmalli, joka on jo iltapäivälehdillä käytössä. Malli voi olla myös ihan toimiva talousjulkaisulle, jolla väistämättä on paljon lyhyitä uutisia, jotka voi julkaista avoimesti – ja myydä mainoksia kylkeen.
Suuntana voi olla myös Talouselämän yhdistäminen Kauppalehteen jossain vaiheessa, tai Talouselämän vahvempi asema Kauppalehden maksullisena osiona. Ehkä on jopa yllättävää, että Option kaltaiset erikoisjulkaisut ovat selvinneet näin pitkään. Verkossa erikoisjulkaisut ovat haastavia pyörittää, koska laadukkaat sivustot ja mobiilisovellukset ovat arvokkaita kehitettäviä, ja uusien lukijoiden löytäminen vaatii myös paljon markkinointirahaa. Tästä syystä moni mediatalo yhdistelee toimitusten lisäksi myös brändejä.
Ohjelmisto- ja tietotekniikka-alan kannalta Tivin kuihtuminen on tietysti ikävä asia, mutta ehkä tässä suuntauksessa on hyviäkin puolia. Itsenäisenä julkaisuna Tivi on joutunut tuottamaan paljon ”liukuhihna-uutisia”, eli erittäin nopeassa aikataulussa tuotettuja lyhyitä juttua. Usein aiheina on ollut asioita, jotka jokainen ohjelmistoalan ihminen osaa lukea myös kansainvälisiltä sivustoilta. Tällaiselle käännetylle copy-paste-sisällölle tuskin mitään kovin vahvaa liiketoimintaa voi rakentaa.
Kauppalehden osana samoja resursseja voidaan ehkä kohdistaa asioihin, joista kansainväliset julkaisut eivät kirjoita. Kotimaisen ohjelmistoalan kannalta olisi todella arvokasta, että edes muutama ”kirjeenvaihtaja” erikoistuisi ymmärtämään alaa. Tivissä on kuitenkin kuulunut ansiokkaasti myös asiakkaiden ääni, eivätkä lehden sisällöt ole olleet pelkkiä ohjelmistotoimittajien myyntipuheita. Lehti on näin ollut tärkeä foorumi ohjelmistoalalle, ja sitä on luettu kummallakin puolella pöytää.
Jos nyt edessä on Tivin siirtyminen jonkinlaiseksi Kauppalehden sivutuotteeksi, voi tämä eri osapuolien välinen ymmärrys heikentyä. Toisaalta, voi kysyä myös, onko median tehtävä toimia alan osapuolten keskustelualustana. Ehkä olennaisinta on alan kannalta relevantin journalismin säilyminen, ja se voi jopa mennä parempaan suuntaan osana Kauppalehteä.