Nyt kilpaillaan omilla sisällöillä

Moni verkkopalvelun tai verkkokaupan omistaja panostaa tällä hetkellä sisältöihin. Nyt sisältöjä ei myöskään tehdä pelkästään sosiaalista mediaa varten, vaan yhä useammin tuotetaan jotain pysyvää sisältöä omalle sivustolle. Toki sosiaalinen media on edelleen tärkeä markkinointikanava, mutta nyt sisällöt tehdään ensin omalle sivustolle, sitten vasta sosiaaliseen mediaan.

Artikkeli

Jonkinlainen muutos on viime vuosina käynyt sisällöntuotannossa. Aiemmin tehtiin selvästi enemmän sisältöjä pelkästään sosiaalista mediaa varten. Nyt ajatellaan myös oman sivuston sisältöjä ja asiakkaiden kokemusta omalla sivustolla sisältöjen parissa.

Täysin uusia asia tämä ei missään tapauksessa ole. Moni brändi on esimerkiksi tehnyt vahvaa sisältötyötä jo pitkään. Ehkä uutta on se, että sosiaalisen median palveluiden teho on laskenut, ja  digitaalisen markkinoinnin tekijöiden huomio on kiinnittynyt myös omaan sivustoon viime aikoina. Uutta on myös se, että sisältöihmisiä palkkaavat myös erilaiset jälleenmyyjät. Aiemmin moni isokin jälleenmyyjä on keskittynyt vain verkkokauppansa toiminnallisuuksiin ja tuotesivujen optimointiin. Esimerkiksi Gigantin tuore rekryilmoitus videosisällöntuottajasta* kuvaa hyvin tämän hetken trendiä:

”Haemme Giganttiin sosiaalisen median videosisällöntuottajaa, joka toimii samalla yrityksen kasvoina eri somekanavissa – Facebookissa, Instagramissa, YouTubessa ja TikTokissa. Positio on vakituinen ja tulet toimimaan osana Gigantin markkinointitiimiä.

Mitä tavoittelemme?

Sosiaalinen media muuttuu jatkuvasti ja videosisältöjen merkitys korostuu entisestään. Gigantti tarvitsee laadukasta, hauskaa, opettavaista ja kiinnostavaa videosisältöä päivittäin, jotta voimme vaikuttaa asiantuntevasti ja palvella lähestyttävästi myös sosiaalisen median kanavissamme.”

Gigantin ilmoitus toki keskittyy vahvasti sosiaaliseen mediaan, mutta tämän tyyppinen oman sisällön luominen on jälleenmyyjälle aika poikkeuksellista.

Hieman toisenlainen esimerkki on DNA:n tuore Senior Content Designer -ilmoitus*:

”DNA:n digitaalisten palveluiden kehitysyksikön tavoitteena on luoda inspiroivia ja sujuvia palveluita DNA:n digitaalisissa kanavissa vieraileville kuluttajille. Tulet työskentelemään osana palvelukehitysyksikkömme UX- ja design -tiimiä, päivittäisessä yhteistyössä myös yksikkömme business analystien ja product ownereiden kanssa. Muita sidosryhmiäsi ovat esim. online-kasvutiimit, brändin kehitys ja markkinointi.”

DNA:ssa sisältösuunnittelijan rooli keskittyy erityisesti omiin kanaviin, ja näissä kanavissa tarvittaviin sisältöihin. Yhä useammin nämä sisällöntuotannon roolit myös liittyvät vahvasti digitaaliseen markkinointiin tai käyttöliittymäsuunnitteluun. Tässäkin DNA hakee käyttöliittymällisesti taitavaa tekijää, koska useinhan sisältötyö on myös vahvasti käyttöliittymiin ja käytettävyyteen liittyvää työtä, etenkin kun työskennellään omien digikanavien parissa.

Kolmantena esimerkkinä toimikoon Ilmarisen sisällöntuottajahaku*, jossa Ilmarinen hakee tietylle osa-alueelle erikoistunutta digitaalisiin sisältöihin keskittyvää asiantuntijaa.

”Tehtävässä pääset osallistumaan työkykyjohtamisen digipalveluiden kehittämiseen ja sisällöntuotantoon. Siihen kuuluu digitaalisten palveluiden sisältökokonaisuuksien kehittäminen, videoiden tuottaminen ja sisällön julkaiseminen eri digikanaviin Lisäksi tehtävään kuuluu olemassa olevan sisällön hiominen mm. hakukoneoptimoinnin näkökulmasta, sisällön vaikuttavuuden seuraaminen analytiikan perusteella sekä yhteistyön tekeminen digikehittäjien, viestinnän, työkykyjohtamisen asiantuntijoiden ja muiden sidosryhmien kanssa.

Työ tehdään pääosin Ilmarisen digikanavien sisällönhallintajärjestelmään. Tarkkuutta tietojen ja sisältötekstien syöttämisessä siis tarvitaan. Pärjäät hyvin, kun otat vastuuta, olet järjestelmällinen ja teet sen, minkä lupaat etkä pelkää rutiininomaisiakaan tehtäviä.”

Näitä ilmoituksia tietysti tulee ja menee nopeassa tahdissa, mutta aina silloin tällöin näistäkin on havaittavissa koko alaa koskettavia trendejä. Tämän vuoden aikana vastaavia sisältöpainotteisia ilmoituksia on esimerkiksi Vierityspalkin Työpaikat-palstalla virrannut varsin paljon. Tästä voi tehdä johtopäätöksen, että ainakin osa isoista organisaatioista on päättänyt panostaa verkkopalveluiden sisällöntuotantoon astetta enemmän, ja erityisesti palkkaamalla omaa työvoimaa tätä työtä tekemään.

Lue lisää: Digitaalinen markkinointi Suomessa – kaikki artikkelit Vierityspalkissa

PS. Kaipaatko asiantuntijanäkemystä verkkokauppasi kehitykseen? North Patrolin konsultit ovat auttaneet kymmeniä verkkokauppoja toiminnan ja järjestelmien kehityksessä. North Patrol on erikoistunut uudistuksien konsultointiin, teknologiavalintoihin ja vaatimusten määrittelyyn. Konsultit tuntevat verkkokauppajärjestelmien lisäksi digimarkkinoinnin järjestelmät, CRM-järjestelmät, tuotetiedon hallinnan työkalut sekä erilaiset toiminnanohjauksen (ERP) järjestelmät. Tutustu verkkokaupan konsultointipalveluihin.

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun