Teknisempää WordPress-osaamista Tampereelta: Mediasignal
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 4 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Rajasoft osti Buorren kehitystiimin.
WordPressin kelkkaan on viime vuosina lähtenyt useampia astetta teknisempiä digitoimistoja, joita voisikin oikeammin kutsua ohjelmistointegraattori-tyyppisiksi firmoiksi. Vierityspalkin Toimistot-hakemiston viimeisin tulokas, Mediasignal, edustaa juuri tällaista pitkän linjan ohjelmistofirmaa, joka on viime vuosina kunnostautunut myös WordPress-projektien saralla.
Verkkopalveluiden suunnittelu ja toteutus on tosin ollut Mediasignalin perustyötä jo varsin pitkään, mutta aiemmin verkkopalveluita on toteutettu pääosin Typo3-alustalla. Typo3 oli aikanaan vahvakin haastaja Drupalille ja on edelleen suosittu alusta etenkin Saksassa, mutta muualla se on jäänyt Drupalin ja WordPressin varjoon.
Mediasignalin yrityshistoria alkaa jo 90-luvulta, joten Mediasignal kuuluu kiistatta tämän maan pitkäikäisimpiin verkkopalvelutoteuttajiin. WordPressiin siirtyminen lienee toimistolta myös sujunut helposti, koska historiaa PHP-pohjaisten järjestelmien ja ohjelmointikehyksien kanssa toimimisesta on paljon. Nykyisin Mediasignalilla on pienet toimipisteet Tampereen lisäksi myös Joensuussa ja Helsingissä.
Taloudellisesta näkökulmasta katsoen Mediasignal on tehnyt tasaista työtä koko 2010-luvun, kasvaen tasaisesti noin miljoonan euron liikevaihdosta nykyiseen noin 1,7 miljoonan euron liikevaihtoluokkaan. Tällä liikevaihdolla Mediasignal kuuluukin jo isoimpiin WordPress-projekteja tekeviin yhtiöihin, vaikka WordPress-tekeminen ei heillä toki olekaan kuin yksi osa yhtiön toiminnasta. Yhtiö on tehnyt myös tasaisesti kohtuullista tulosta, joten asiakkaiden näkökulmasta katsoen kyse on hyvin turvallisesta vaihtoehdosta.
WordPress-tekemisen alueella Mediasignal on varsin tuore tekijä vielä, vaikka tuleekin suoraan 300 000 – 500 000 euron kategoriaan. Referenssit painottuvat tällä hetkellä 10 000 – 30 000 euron projekteihin, mutta halua lienee ylöspäin, koska toimistona Mediasignal on tottuneempi hieman isomman kokoluokan projekteihin.
Esimerkiksi SEY:lle tehty verkkopalvelu ja WooCommerce-pohjainen kauppa kaikkine integraatioineen edustanee varsin hyvin projektia, jollaisista Mediasignalilla on jo varsin hyvin kokemusta. Erityisesti integraatioista ja WooCommerce-verkkokaupoista on toimistolle kertynyt jo kohtuullisesti kokemusta.
WordPress-yhteisön toimintaan Mediasignal ei ole osallistunut lainkaan, eikä ole julkaissut mitään lisäosia tai osallistunut lisäosien kehitykseen. Täten kovin syvää WordPress-erikoisosaamista ei Mediasignalilta kannata odottaa. Toimiston vahvuudet ovat enemmän laaja-alaisuudessa, ei niinkään WordPress-erikoisosaamisessa.
Lähimpiä verrokkeja Mediasignalille lienevät esimerkiksi Web-veistämö Helsingistä, Trimedia Jyväskylästä ja Agenda Helsinki. Raskaamman sarjan tekijöistä kilpailijoita ovat luonnollisesti myös esimerkiksi Geniem Tampereelta ja Valu Digital Jyväskylästä. Jos toivomuksena on erityisesti laaja-alainen tekninen profiili, voi myös Vincit olla luonteva kilpailija Mediasignalille.
Kysymyksiin vastasi Mediasignal Communicationsin toimitusjohtaja Marko Kujala.
Kysymys: Mistä ja miksi Mediasignal on saanut alkunsa ja miten määrittelette itsenne nykyisin?
Marko Kujala: Mediasignal on perustettu Tampereella vuonna 1996. Siitä lähtien digitaalinen liiketoiminta ja ohjelmistokehitys ovat olleet ydinliiketoimintaamme. Mediasignal auttaa asiakkaitaan toteuttamaan visionsa ohjelmistokehityksen ratkaisuilla sekä konsultoimalla viestinnän ja strategisen suunnittelun hankkeissa. Asiakkaitamme ovat yhtä lailla startupit kuin monikansalliset yritykset.
Kysymys: Mitä asioita näette vahvuuksinanne digitoimistona ja WordPress-tekijänä, ja keitä vastaan kilpailette tyypillisesti?
Marko Kujala: Kokoamme tiimin ja valitsemme prosessin vastaamaan asiakkaidemme tarvetta. Asiantuntijamme tuovat jokaisessa projektissa uniikin yhdistelmän kokemusta pöytään. Tämä kaikki tehdään korkealla työmoraalilla — vähemmän puhetta, enemmän toimintaa, nopeammin tuloksia, aina 100 %:n intohimolla. Vahvuuksiamme ovat WordPress-toteutukset, jossa ns. perussaitti ei riitä, vaan tarvitaan integrointeja esim. ERP ja/tai PIM ratkaisuihin tai muihin kolmannen osapuolen ratkaisuihin. Vahvuutemme on se, että meillä tekijöillä on paljon laaja-alaisempaa kokemusta ohjelmistokehityksestä kuin vain WP-projektit. Olennaisia kilpailijoita ovat isompiin WP-toteutuksiin profiloituneet yritykset. Esim. Valu, Geniem, Poutapilvi.
Kysymys: Minkäkokoisiin projekteihin katsotte olevanne parhaiten sopivia?
Marko Kujala: WordPress-projektimme ovat kevyemmissä toteutuksissa kokoluokassa 15 000 € – 25 000 € ja vaativammissa toteutuksissa 30 000 € – 80 000 €.
Kysymys: Millaisessa asemassa WordPress on teidän toiminnassa? Teettekö muilla teknologioilla myös projekteja?
Marko Kujala: WordPress on liikevaihdostamme nykyisin n. 25 %. Muista CMS:istä käytämme myös TYPO3-julkaisujärjestelmää.
Kysymys: Kuinka monta ohjelmistokehittäjäksi luokiteltavaa henkilöä teillä on töissä?
Marko Kujala: Kehittäjiä meillä työskentelee noin 15.
Kysymys: Oletteko itseoppineita koodareita vai onko käytännön kokemuksen lisäksi myös kouluttauduttu? Miten ylläpidätte ja kehitätte toimistonne teknistä osaamista?
Marko Kujala: Kehittäjiä meillä on monenlaisella koulutustaustalla sekä yliopisto, ammattikorkeakoulu että ELY-keskuksen työllistymis/rekrytointikoulutushankkeen kautta taloon tulleita. Osaamista ylläpidetään tekijöiden itsenäisen jatkuvan opiskelun ja ryhmäoppimisen avulla. Ryhmäoppiminen näkyy mm. projektien jälkeisissä läpikäynneissä joissa projektien oppeja jaetaan sisäisesti eteenpäin myös muille kun ko. projektiin osallistuneille.
Kysymys: Teettekö räätälöityjä web-sovelluksia?
Marko Kujala:
Esimerkiksi S-ryhmän ravintoloiden ja kokoustilojen varausjärjestelmä. Laravel PHP Frameworkilla rakennettu yli 200 S-ryhmän toimipistettä kattava ratkaisu.
Toisena esimerkkinä LUKE:lle toteutettu ruokahävikin raportointi- ja seurantasovellus. Toteutus React + Laravel PHP Framework.
Kysymys: Kuinka tekniseksi kuvailisit toimistonne kokemusta?
Marko Kujala: Olemme ehdottomasti räätälöityjen ratkaisujen toteuttaja. Emme juurikaan tee verkkopalvelutoteutuksia, joissa ei olisi integraatioita.
Kysymys: Millaisia ovat ohjelmistokehityskäytänteenne tyypillisessä hieman laajemmassa, räätälöintejä sisältävässä projektissa?
Marko Kujala: Projekteissa meillä on tekninen projektipäällikkö joka hallinnoi projektin tehtävälistää Epic,Story,Task + Kanban mallilla. Kehitysympäristöt ovat kehittäjien lokaaleja, joihin kaikki muutokset tuodaan GITin ja pull requestien kautta, niin että vähintään toinen kehittäjä katselmoi PR:t. Pyrimme aina siihen, että projekteilla on erilliset staging ja tuotantoympäristöt, joissa muutokset viedään stagingille asiakkaan hyväksyttäväksi ja julkaistaan tuotantoon asiakkaan hyväksynnän jälkeen.
Kysymys: Millaista ylläpitoa ja jatkuvaa kehityspalvelua tarjoatte asiakkaillenne?
Marko Kujala: Tukipalvelumme kattaa sekä normaalissa sisällön päivittämisessä tai sisällön tuottamisessa liittyvissä asioissa sekä palvelun kehitykseen liittyvissä töissä. Teemme asiakkaiden kanssa aina ylläpitosopimuksen, jossa määritellään kuukausikustanteisen ylläpitopalvelun sisältö. Kevyimmillään se sisältää WordPress:n ja käytössä olevien lisäosien versio- ja tietoturvapäivitykset kerran kuukaudessa, jolloin palvelun hintaluokka on hieman alle 200 € / kk.
Hosting-ratkaisut vaihtelevat asiakkaittain, tällä hetkellä yleisimmät ovat Google Cloud ja Xetpoint WordPress webhotelli.
Kysymys: Oletteko tehneet verkkokauppoja asiakkaillenne?
Marko Kujala: Kyllä, noin viisi toteutusta parin viime vuoden aikana, esimerkiksi HW-Companyn kauppa ja SEY:n lahjoituskauppa.
>> Mediasignal Vierityspalkin Toimistot-hakemistossa
Lue lisää: Löydä kokenut digitoimisto – Helsinki, Tampere, Oulu, Turku, Jyväskylä