Ville Tolvasen nokkela exit-strategia
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 7 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Rajasoft osti Buorren kehitystiimin.
Parin viime vuoden aikana Digitalist Network ja Ville Tolvanen on ollut yksi seuratuimmista some-ilmiöistä tällä alalla. Tolvasen pyörittämä verkosto ja sen taustayhtiö (Tolvasen yhtiö, Rome Advisors Oy) ovat järjestäneet ison joukon tapahtumia ja tuottaneet suuren määrän verkkosisältöjä.
Digitalist-brändi on tarjonnut monille alan yhtiöille (ja yksilöille) kätevän tavan profiloida itsensä digitalisaatio-huuman ytimeen. Tapahtumat ovat olleet osallistujille ilmaisia, koska sponsorit ovat maksaneet touhun. Kuvio on puhutellut alan väkeä ja isojen yritysten markkinointiosastoja.
Positiivisen meiningin ja kasvavan tapahtumatoiminnan ylläpito ei kuitenkaan Ville Tolvaselle ole varmasti ollut helppoa. Digitalist-keskusteluiden ympärillä on ollut paljon kriitikkoja ja ilkkujia, eikä Tolvanen ole pystynyt ohittamaan näitä huuteluja olankohautuksilla.
Verkosto ei myöskään koskaan ole oikein päässyt hypetyksestä eteenpäin. Digitalisaatio-sanan toistelusta ei ole edetty konkreettisempiin aiheisiin, ja tämä on karkottanut yhteisöstä monia asiantuntijoita.
Digitalist Networkin haasteena on koko ajan ollut sen aihepiirien ääretön laajuus. Tapahtumissa ja verkkokeskusteluissa digitalisaatioon on suhtauduttu erittäin laajalla näkökulmalla, joka on sallinut digitalisaation alle kuuluvaksi suurin piirtein kaiken mihin tietokoneet ja internet liittyvät. Tällainen “rajaus” väistämättä tuottaa paljon hälyä joka ei ole kaikille relevanttia mitenkään, vaikka joukossa olisikin asiaa.
Silti verkosto ja sen ympärillä pyörivä keskustelu lienee tarjonnut monille alan ihmisille tärkeän liittymäpinnan ja keskusteluyhteisön. Tätä ei sovi vähätellä.
Teknologioista ja toteuttamisesta kiinnostuneet ihmiset taas ovat varmasti vierastaneet verkostossa ilmennyttä “teknologia ei ole tärkeää, vain ihmiset ovat” -asennetta. Ainakin allekirjoittanutta tämänkaltainen asenne on häirinnyt, koska asiat eivät ole käytännössä noin mustavalkoisia.
On toki tärkeää, että toimintakulttuureista ja asenteista keskustellaan, mutta jos yhteisön otsikko on “digitalist network”, niin toteutettavuuden realiteettien vähättely ei lisää verkoston uskottavuutta. Epäilemättä tämä on tietysti ollut yksi verkoston suosion avaimia. Verkosto on tarjonnut keskustelualustan ihmisille, jotka vierastavat digiasioiden teknisyyttä, mutta haluaisivat silti olla tekemässä digijuttuja. Tässäkin aiheessa verkoston suosio kertoo jostain tärkeästä, vähintään siitä että teknisten ihmisten tavassa keskustella asioista liiketoimintaihmisten kanssa olisi varmasti kehitettävää.
Digitalist Network ei kuitenkaan onnistunut tuon kuilun kaventamisessa, ja näillä näkymin tuskin onnistuu siinä jatkossakaan.
Digitalist Networkin myynti Ixonosille on nimittäin nerokas liike, mutta se tuskin nostaa itse verkoston tasoa lainkaan. Jos jotain, se todennäköisesti tappaa viimeistenkin verkoston vapaaehtoisten aktiivien innostuksen osallistua toimintaan.
Noh, se ei välttämättä ole huono asia. Ixonosille uusi nimi voi tarjota uuden elämän, polun parempaan tunnettuuteen. Digitalist Networkille tämä kauppa tarjoaa tien jatkuvuuteen, tien pysyväksi brändiksi jolta voi myös ostaa suunnittelupalveluita ja digipalveluiden toteutusprojekteja (tarkkaan ottaen Digitalist Network jatkaa kuten ennenkin, ja Ixonos vain toimii jatkossa Digitalist Group -nimellä, mutta esimerkiksi logo ja sivustojen visuaalinen ilme on täysin sama…).
Ville Tolvaselle tämä on reitti tyylikkääseen exittiin, jossa hänen luomansa brändi jatkaa elämää, ilman täydellistä riippuvuutta hänestä.
Kauppa on lopulta hoidettu aika tyylikkäästi, kun Tolvanen vieläpä ostaa itsekin samalla Ixonosin osakkeita vakuutellakseen sitoutumistaan uuteen kuvioon. Silti taustalla lienee ajatus, että nyt hänellä on mahdollisuus edetä seuraaviin harjoituksiin ilman että verkosto alkaa hiipumaan ja hajaantumaan vain hänen passiivisuutensa johdosta. Tyylikäs liike siis.
Epäilemättä moni aktiivi silti kokee itsensä petetyksi, koska tuskinpa uusi yhtiö verkostoa todellisuudessa mitenkään hyödyntää projekteissaan. Fanit ovat Ixonosille vain markkinointivoimaa, tapahtumat asiakastilaisuuksia ja verkkopresenssi Google-ruokaa.
Pitkään vaikeuksissa olleelle Ixonosille tämä liike on todennäköisesti vain positiivisia vaikutuksia tuottava. Näin Tolvanenkin voi lopulta jäädä kaupassa reilummin plussalle, vaikka myyntivaiheessa ilmoitettu kauppahinta ei kummoinen ollutkaan.
Nykymuodossaan Digitalist Group ja Digitalist Network antavat myös monella tapaa esimerkillisen mallin siitä millainen on nettiaikakauden asiantuntijayrityksen verkkobrändi. Verkkobrändin keskeinen osa on mediasivustomainen julkaisualusta, jonne keräännytään lukemaan ja keskustelemaan kaikkia kiinnostavan aiheen ympärille, eikä ideana ole puhua yrityksestä ja sen tuotteista, vaan siitä aiheesta, jonka ympärille järjestäytyneistä toimijoista yritys on yksi monista.
Noh, käytäntö on usein se, että yrityksellä on merkittävä rooli yhteisön “tulen ylläpitämisessä”, mutta ei tämä välttämättä sen arvoa vähennä.
Mitään erityisen uutta yhdistelmä ei edusta, koska jo vaikkapa firma Basecampin takana näytti 2000-luvun alussa kuinka blogin (Signal v. Noise) ympärille muodostunut fani- ja lukijakunta voi toimia monenlaisten projektien kehitysalustana ja asiantuntijaraatina. Suomessa vastaavia leiritulia ei ole kuitenkaan juurikaan sytytelty, tai nämä ovat ainakin olleet hyvin henkilöityneitä (esim. Jari Parantaisen Pölli tästä -blogi ja sen lukijat). Toki verrokkeja voi löytää vaikka Novitan ympärille jo vuosikymmeniä sitten muodostuneesta neulontaharrastajien yhteisöstä, mutta puhtaasti digiaikakaudella “uusia Novitoja” ei ole ainakaan IT-alalla nähty. Digitalist Networkin pioneeriasema on täten vahva.
Jää nähtäväksi miten tämä Digitalist Networkin toinen vaihe onnistuu. Selvää on, että tämä on aivan toinen projekti, ei missään tapauksessa yhteisön seuraava taso.
Toivoa myös sopii, että Ixonoksen väki ymmärtää millainen katettu pöytä ja huikea tilaisuus heillä on käsissä.
PS. Aiheesta kirjoitettua:
>> Tivi: Ixonos ostaa Digitalist Networkin – aikoo vaihtaa nimeään
>> Ite wiki: Miten Digitalist Network toimii ja miksi verkosto käänsi selkänsä Ville Tolvaselle?
4 kommenttia on “Ville Tolvasen nokkela exit-strategia”
Kommentointi on suljettu.
Ville Tolvanen
Kiitos onnistuneesta kirjoituksesta, joka olisi varmasti ollut vielä laadukkaampi muutamalla kommentillani. Ainoastaan otsikko tuntuu vieraalta, mutta hyväksyn senkin.
Olisi mukava täällä tai jossain muualla käydä vuoropuhelua Digitalistista ja sen tulevasta. Tervetuloa mukaan seuraamaan kehitystä ainakin FB-ryhmään “Digitalist Network Developers” jossa jo yli 8000 jäsentä.
Mahtavaa kesää! V
Tero Lahtinen
Mites Perttu kommentoisit tätä Tolvasen nimistystä toimariksi?
Perttu Tolvanen
Moi Tero, ja kiitos kysymyksestä. Minusta toimariksi siirtyminen on ihan linjassa tuon tuoreen tiedotteen kanssa:
digitalistgroup.com/blog/digitalist-2018-cocreation-between-followers-participants-customers-partners-employees-and-owners
Jossa siis olennaisin asia aika lopussa:
“We will combine the Group and the network as one community at the start of the new year.”
Eli vaikka siirtymävaiheessa muuta väitettiin, niin nyt siirrytään yhden organisaation&verkoston malliin, jossa ei yritetä mitään erillisyyttä edes korostaa.
Puhtaasti kaupallisesta näkökulmasta katsoen vaikuttaa oikein fiksulta, ja kyllähän Ixonos (eli Digitalist Group) tarvitsee kaiken tulivoiman jotta saa pään pinnalle lähes historiallisen pitkästä (ja syvästä) tappiokierteestään.
Jos #digitalist -ilmiö oli ihan case studyn arvoinen, niin kyllähän tästä toisesta vaiheesta tulee vähintään yhtä mielenkiintoinen case study. Voidaanko suossa syvällä oleva pörssiyhtiö nostaa pinnalle yhdistämällä se some-verkostoon ja nimittämällä vetäjäksi tunnettu henkilöbrändi ja digitalisaation lähetyssaarnaaja?
V
popparit esiin! Kiitos kiinnostuksesta, V