WordPress viilettää trendin harjalla Suomessa
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 9 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Rajasoft osti Buorren kehitystiimin.
WordPress on maailmallakin todella iso juttu, kenties isoin ikinä mitä julkaisujärjestelmämarkkinassa on nähty. Silti Suomessa käynnissä oleva WordPress-buumi on huomattava. Pienet digitoimistot ja mainostoimistot ovat ottaneet WordPressin laajalti omakseen, mutta myös isommat tekijät kokeilevat WordPressiä yhä vakavammalla asenteella.
Etenkin monet aiemmin pelkästään omalla julkaisujärjestelmällä sivustoja tehneet ovat ryhtyneet myös WordPress-toteuttajiksi. Viimeisimpiä käännynnäisiä ovat Poutapilvi ja Media Cabinet. Poutapilven järjestelmävalikoimaan WordPress on ilmestynyt kaikessa hiljaisuudessa. Media Cabinet kasvatti WordPress-osaamistaan ostamalla Adianin, jonka Mikko Virenius on tunnettuja kotimaisia WordPress-asiantuntijoita.
Kovin merkittävänä yrityskauppana tätä siirtoa ei voi pitää (Adian on yhden miehen yritys), mutta symbolisena liikkeenä siirto on kiinnostava – kuten on Poutapilvenkin valikoiman laajentuminen. Kotimaiset julkaisujärjestelmätoimittajat ovat olleet hyvin sitkeitä omien tuotteidensa puolestapuhujia.
Kyllä Media Cabinet ja Poutapilvi edelleen näkevät omat tuotteensa tärkeässä roolissa (kuten Media Cabinetin tiedotteestakin voi lukea), mutta eivät enää ainoana ratkaisuna.
Kokoluokaltaan Media Cabinet ja Poutapilvi myös edustavat ”webbifirmojen” keskiraskasta sarjaa, joten näiden toimijoiden laajentuminen WordPress-markkinaan on etenkin isompien asiakkaiden kannalta kiinnostavaa. Media Cabinetin viimeisimmät liikevaihdot pyörivät 1,5 miljoonan euron tuntumassa. Poutapilvi on samassa sarjassa, viimeisimmän liikevaihdon ollessa 1,6 miljoonaa euroa.
Media Cabinetin Kari Turunen kommentoi Vierityspalkille siirtymistä WordPressiin:
”Avoimen lähdekoodin strategiaa on yrityksessämme pyöritelty jo vuosia, mutta oman tuotteemme ympärillä ollut jatkuva kasvu on antanut meille mahdollisuuden seurata Open Source -kysynnän ja -teknologioiden kehittymistä kohtuullisen pitkään. Viime aikoina kuitenkin juuri asiakaskysyntä – nimen omaan WordPressin – on laittanut isommat rattaat pyörimään ja laittaneet meidät vastaamaan kysymykseen: miksi emme ottaisi WordPressiä tarjontaamme, kun sitä kerran halutaan?”
Turunen näkee WordPressin kohdalla myös mahdollisuuksia kasvuun.
”Ja toki, WordPressissä kiinnostaa erityisesti sille vihkiytyneitten kehittäjien saatavuus suorien rekryjen, alihankinnan tai yritysostojen kautta. Tilanne on oleellisesti erilainen suljettujen järjestelmien kanssa.”
Media Cabinetin vahvuuksista kysyttäessä Turunen mainitsee myös mahdollisuudet kasvuun, jopa yritysostojen kautta.
”WordPressin tarjoajana olemme täsmälleen niin vahva, kuin miten vahva tiimi meillä on niin kehittäjinä kuin asiakasrajapinnassakin. Toki yrityksemme pitkä kokemus monennäköisistä ja -kokoisista projekteista ja vakaa taloudellinen asema voi tuoda jotain etua joissakin asiakassegmenteissä verrattuna pieniin wp-firmoihin, mutta tärkeimmät vahvuudet nousevat kovatasoisista kehittäjistä. Satsaamme siis kehittäjiin ja tuotekehitykseen, kuten olemme aiemminkin tehneet ja uskomme merkittävimpien vahvuuksien löytyvän sieltä. Lisäksi suurehko ja monipuolinen asiakas- ja projektimäärä antaa myös hyviä lähtökohtia tuotekehitykseen.”
Onkin kiinnostavaa nähdä mitä lisääntyvä kilpailu WordPress-kentällä tuo tullessaan. Monet kotimaiset julkaisujärjestelmätoimittajat ovat hioneet vuosien varrella prosessinsa kuntoon, ja kustannustehokkaat projektit onnistunevat pienen harjoittelun jälkeen myös WordPressillä.
Epäilemättä myös ylläpitopaketit saavat näiltä toimijoilta erityistä rakkautta. Tukevat ylläpito- ja vuosisopimukset ovat olleet kuitenkin keskeinen osa näiden tahojen liiketoimintamallia aiemmin. Nyt kun lisenssimaksuja ei enää tuotteesta voi pyytää, niin tuotteistus on tehtävä jollain toisella tapaa. Media Cabinetin tiedote onkin kuvaava, tuotteistus kiinnostaa. Jollain tapaa asiakkaille halutaan tarjota jotain erityistä, jotain ihan omaa.
WordPress-markkinaan tällainen lisääntyvä kilpailu sopii oikein hyvin.
Lue lisää: Löydä kokenut digitoimisto – Helsinki, Tampere, Turku, Oulu, Jyväskylä