Sähköposti on kuuminta hottia digimarkkinoinnissa

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 9 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Miltä mediatalojen evästelappujen pitäisi oikeasti näyttää?.

Sähköpostin kuolemasta puhutaan paljon, mutta siitä huolimatta sähköposti tuntuu edelleen olevan hyvin monen yrityksen tärkein asiakkaiden tavoittamiskanava. Toki sosiaaliset mediat ovat muuttaneet kenttää paljonkin, mutta silti kaiken hälyn keskeltä parhaiten tuntuu erottuvan fiksusti toimitettu ja kohdennettu uutiskirje.

Esimerkiksi Novitan Susanne-Ranta Kiiski kommentoi Zenton blogiartikkelissa* seuraavasti:

”Uutiskirjeitä lähtee tilaajille noin 30 0000/viikossa eli se on suurinpiirtein meidän yhteisön koko. Me ollaan tarjottu jäsenille uutiskirjettä alusta alkaen ja se on meidän koko yhteisön ydin. Kirjeessä kerrotaan kootusti sisällöt ja asiat, jotka on julkaistu muissa kanavissa.”

Kanavien lisääntyessä sähköpostin merkitys kokoavana kanavana tuntuu vain korostuneen.

Lisäksi mitä pidemmälle organisaatiot menevät verkkokaupan kehittämisessä, niin sitä useammin aletaan panostaa kohdennettujen sähköpostien lähettämiseen. Markkinoinnin automaatiota kehittävät tahot virittävät innokkaasti automaattisia sähköpostikirjeitä, jotka lähtevät asiakkaalle perustuen heidän selailu- tai ostohistoriaansa verkkokaupassa tai verkkosivustolla.

Massasähköpostiviestinnän aika on selvästi ohitse, mutta sähköpostin merkitys kohdennettuna markkinointikanavana tuntuisi olevan vahvassa kasvussa.

Nuoremmille sukupolville sähköposti ei ehkä ole niin itsestäänselvyys, mutta mobiilisukupolvikin tarvitsee sähköpostin vähintään salasanapalautuksiin ja verkkokauppa-asiointiinsa.

Eikä tässä kehityksessä välttämättä ole mitään huonoa. Sähköposti ei ole ehkä se sosiaalisin ja seksikkäin väline, mutta oikein käytettynä se voi olla hyvin kohdennettu ja henkilökohtainen.

Ehkä tämän vuoden Grand Onessa pitäisi olla myös kategoriat ”Paras uutiskirje” ja ”Paras sähköpostimarkkinointi”? :)

Lue lisää aiheesta: Markkinoinnin automaation järjestelmät Suomessa

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

5 kommenttia on “Sähköposti on kuuminta hottia digimarkkinoinnissa”

  1. Juha-Matti Tapio

    Sähköposti on tosiaan erinomainen markkinointiviestinnän keino, mutta kiinnittäisin huomiota siihen että sitä tulee käyttää ammattitaitoisesti, vastuullisesti ja ennen kaikkea laillisesti. Suomessa ihmisille saa viestillä lähtökohtaisesti vain vastaanottajan ennakkoluvalla tai olemassaolevaan asiakassuhteeseen tiukasti liittyen. Lisäksi osoitteet muodostavat henkilörekisterin, josta tulee tehdä rekisteriseloste ja tiedot on pidettävä ajan tasalla. Kannattaa siis lukea Henkilötietolaki, tietoyhteiskuntakaari ja ohjeita suomalaisesta roskapostia ettei joudu markkinointikirjeineen ojasta allikkoon. Pahimmillaan firman maine voi saada isosti siipensä.

  2. Olen täysin samaa mieltä!

    Asiakkaille/vastaanottajille olisi myös hyvä tehdä aika ajoin kyselyjä ja mahdollisesti myös palkita vastaajia, jotta heidän kannattaa antaa itsestään tietojaan yritysten käyttöön.

    Tämä kuitenkin sisältää hyvin suuren vastuun noista tiedoista. Tietoja ei tule todellakaan myydä kolmansille osapuolille eikä muutoinkaan käyttää väärin. Ainoa järkevä käyttötarkoitus on käyttää niitä tuottamaan asiakkaalle lisäarvoa ja palvelua ajatuksella: kuinka voimme olla avuksi?

    Tämä voi tarkoittaa asiakkaan auttamista esim. muistuttamalla uusittavista lisensseistä tai päivityksistä, joita ostetuille tuotteille on tulossa. Tämä voi myös tarkoittaa kohdennetumpaa viestintää liittyen asiakkaan mielenkiinnon kohteisiin.

    Annetaanko asiakkaiden päättää millaista viestiä he haluavat, vai olemmeko edelleen kivikaudella, jolloin yksi henkilö teki päätökset muiden puolesta? Ymmärrän, ettei tämä ei olekaan ihan helppoa, mutta milloin menestyminen on ollut erityisen helppoa ja vaivatonta? Toivon, että maastamme vielä lyötyy niitä ihmisiä, jotka uskovat kovaan työntekoon ja vaivannäköön. Löytyykö joltakin taholta Suomessa meidän kaikkien mielenkiinnonkohteet ja ostajapersoonat? Hahaa… Tuskin.

    Onko jollakin minun kohderyhmä? Mikäli jollakin taholla on minulle täydellinen kohderyhmä, niin otathan yhteyttä?

    Ystävällisin terveisin,
    Jarno Rantala
    Tulos Helsinki Oy

  3. Sähköposti on nimenomaan se kanava jossa oikein tekeminen korostuu. Oikein tehtynä siinä on ehkä paras ROI kaikista digitaalisen markkinoinnin kanavista, väärin tehtynä taas se aiheuttaa suoranaista taloudellista haittaa yrityksen muulle liiketoiminnalle.

    Suunta on ehdottomasti personoidumpaan viestintään ja kiinnostavampaan sisältöön.

    Adestran tuore tutkimus UK:n markkinasta summaa tämän hyvin mihin ollaan menossa täälläkin: ”Most companies agree that email will be fully integrated with other marketing channels (85%), and that all email communication will be completely personalised (78%) by 2019.”

    Tätä odotellessa ;)

  4. On se jännä että sähköpostin tehoon on vihdoin viimein kotomaassakin heräilty, ehkä vasta viimeisen 6-12kk aikana. Tekemistä riittää kaikille, ja eri tasoilla lähtien tavallisesta uutiskirjeestä aina viimeisen päälle viritettyyn vuokaaviohässäkkäsekvenssimarkkinointiin á la Infusionsoft yms. Hyvä.

  5. Hei,

    Kirjoitin tästä jonkin aikaa sitten tarkemman selostuksen. Me ollaan Digivallankumouksessa tehty sähköpostimarkkinointia menestyksekkäästi ja väittäisin, että ollaan yksi Suomen parhaista tahoista siinä, jos mitataan yhden kontaktin arvoa listalla.

    Kannattaa lukaista täältä lisää: http://www.digivallankumous.fi/sahkopostimarkkinointi-3-askelta-oman-pankkiautomaatin-rakentamiseen-aiti-tekniikka-esittelyssa/

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun