Webin tekijä maailmalla: Miika Puputti

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 10 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Verkkokaupat panostavat elämyksellisyyteen.

Franticin Design Directorina työskennellyt Miika Puputti vaihtoi keväällä Frankfurtin maisemiin siirtyessään Razorfishille Creative Director -tehtävään. Vierityspalkki päätti kysyä mieheltä mikä sai lähtemään ja miltä maailma näyttää germaanien web-kentältä katsottuna.

Miika Puputti 2014

1) Mikä sai lähtemään maailmalle hommiin?

Olin aikoinaan Lontoossa kaksi viikkoa BaseOne nimisessä mainostoimistossa vaihdossa tekemässä Saabia ja Symantecia. Se kokemus oli sen verran hieno, että ajatus “isossa maailmassa” työskentelemisestä jäi kummittelemaan mieleen. Tammikuussa kun headhuntteri otti yhteyttä, ja lopulta paljastui että kyseessä oli Razorfish, oli pakko katsoa mihin asti rahkeet riittäisivät.

2) Miten pitkään olet tiennyt, että haluat ulkomaille duuniin ja mitä teit tänä aikana?

Tässä tapauksessa en edes ollut kaavaillut lähtöä, vaan kaikki tapahtui nopeasti, piti pitkästä aikaa väsätä portfolio ja kuvata kaikki mitä oli neljän vuoden aikana tehnyt uransa eteen. Aktiivisuus twitterissä, tapahtumissa ja slidesharessa varmasti auttoivat hakijoita löytämään, eli kaikki mielipidejohtajuus ja muu millä voi oman osaamisensa tuoda esiin varmasti on plussaa.

3) Mitä uskot oppivasi?

Asiakkaat ja budjetit tekemiseen on ihan eri suuruusluokassa kuin Suomessa. Ja todella taitavilta kolleegoilta on hyvä oppia uutta. Täällä Saksassa tekemisen intensiteetti on kovempi ja päivät on pikkasen pidempiä. Ainakin Razorfishillä. Suomalaiseen osaamiseen luotetaan täällä ja suomalaiset firmat on tuttuja monille, joten kannattaa myös uskoa omaan tekemiseen ja olla ylpeä.

4) Minkälaisia ennakko-odotuksia sinulla on työympäristön ja projektien suhteen verrattuna Suomeen?

Ennakkoon odotin että meininki olis kaoottisempaa, mutta ison toimiston puolesta tulee paljon järjestelmiä ja myös ehkä vähän enemmän byrokratiaa. Työympäristönä Razorfish on mahtava, todella mukavia kollegoja ja jopa jättikorporaation johtajat toivottivat tervetulleiksi asiakkuuteen lämpimästi. Eli ihmiset on olleet mukavia sekä Saksassa ja Suomessa. Projekteista odotin että on isommat budjetit, mutta kyllä täällä isot asiakkuudet panostavat todella paljon enemmän digitaalisiin palveluihin ja markkinointiin. Suomi voisi ottaa mallia ja laittaa lisää euroja palveluiden kehityksen ja markkinointiin.

5) Mitä verkkosivustoja, blogeja, julkaisuja seuraat pysyäksesi alan hermolla?

Twitterissä uusimmat jutut, Offscreen-lehden blogi ja lehti, AWWARDS ja Siteinspire on hyviä inspiraation lähteitä. Blogeista myös Viget, Huge ja Teehan + Lax -firmojen blogit on kovaa kamaa.

>> Seuraa Miikaa Twitterissä

Kuva: Toni Mielonen

PS. Haluatko Vierityspalkin artikkelit sähköpostiisi? >> Tilaa kuukausikirje

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

1 kommentti “Webin tekijä maailmalla: Miika Puputti

  1. Onnea Miika. Hieno homma.

    p.s. tuu pian takaisin : )

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun