Tampereen yliopisto vaihtaa hypermediasta interaktiiviseen mediaan
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 14 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Ruoan verkkokauppa jämähti kolmeen prosenttiin.
Tampereen yliopisto on järjestellyt ahkerasti digimedian koulutusta ja tutkimusta viime aikoina. Tuorein liike on Hypermedialaboratorion nimen muuttaminen informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median oppiaineeksi.*
Nimenmuutosta perustellaan mm. hypermedia-termin liialla teknologiapainotteisuudella. Termihän on syntynyt aikanaan 80-luvulla ja sittemmin jäänyt lähinnä tutkijoiden käyttöön.
Asiaan lienee tosin vaikuttanut myös, että Tampereella on toinenkin hypermedialaboratorio, ja tämä on varmasti aiheuttanut sekaannusta. Tampereen teknillisen yliopiston hypermedialaboratorio* on nimittäin hyvin samantyyppisiä asioita tutkiva yksikkö.
Jarmo Viteli perustelee tiedotteessa* uuden termin valintaa:
“– Interaktiivinen media taas kuvastaa paremmin sitä, mitä meillä opetetaan ja tutkitaan: ihmisten välistä vuorovaikutusta ja kokemuksia mediaympäristössä.”
Nyt Tampereella alkaa yliopiston puolella ollakin varsin vakuuttava, yhtenäinen kokonaisuus digitaalisen median ja tiedonhaun tutkimusta ja koulutusta. Viteli kommentoi syntyvää uutta laitoskokonaisuutta:
“– Informaatiotutkimuksen kanssa totesimme, että meillä on vahva yhteinen nimittäjä: internet ja digitaalinen media. Informaatiotutkimus tarkastelee niitä tiedonhaun ja tiedonhankinnan näkökulmasta ja interaktiivinen media taas esimerkiksi digitaalisen pelaamisen, käyttäjäkokemusten, sosiaalisen median ja e-osaamisen vinkkeleistä. Tämä on mielenkiintoinen kombinaatio, josta on hyvä katsoa tulevaisuuteen.”