Keskustan puoluejohtajaehdokkaiden Facebook-strategiat hakusessa

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 14 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Sosiaalisen median kausi 2.0 on alkanut - eikä se ole erityisen sosiaalinen.

Kuinka poliitikon pitäisi käyttää Facebookia? Mari Kiviniemi* on valinnut strategiakseen verkostoitumisen omalla profiililla. Hänellä on kavereita vajaat pari tuhatta, ei puoltakaan siitä mitä sosiaalisen median lupaukseksi luonnehditulla demareiden puoluesihteerillä Mikael Jungnerilla*.

Profiiliin luottaa myös Timo Kaunisto. Paavo Väyrysellä on sivu.  Mauri Pekkarisella on vain kolme yhteisösivun raakiletta, joille ei kuitenkaan ole kuin muutamia tykkääjiä.  Ehdokkaista Kiviniemi ja Väyrynen linkittävät Facebookiin omalta sivustoltaan.

Keskustan nelikosta Kiviniemi on ainoana uskaltautunut Twitteriin.

Kiviniemi häviää politiikan konkareille niukasti Wikipedia -näkyvyydessä. Mauri Pekkarisen suomenkieliselle sivulle viitataan 175 muulta Wikipedian sivulta, Paavo Väyrysenkin 168, kun Kiviniemen tynkäartikkeliin viittaa vain 135 muuta Wikipedasivua.

Nämä havainnot käyvät ilmi puoluejohtajaehdokkaiden tämän aamupäivän tiedoilla laatimastani netti-henkilöbrändivertailutaulukosta*.

Mitä asioita itse vertailisit selvittääksesi poliitikon digitaalisen jalanjäljen kokoa ja laatua?

Tuija Aalto

Radiotaustainen digimediaihminen, bloggaaja ja podcastaaja (Tuhatsanaa.net, Sulapinta.fi), työkseen kehityspäällikkö YLEn Uudet palvelut - yksikön Tulevaisuus Labissa

3 kommenttia on “Keskustan puoluejohtajaehdokkaiden Facebook-strategiat hakusessa”

  1. Petri Mertanen

    Minun mielestä kysymyksenasettelu voisi olla tässä ja monien yritystenkin tapauksessa hieman toisenlainen; kuinka poliitikon pitäisi käyttää verkkoa? Mari Kiviniemen tapauksessa ei ole kyse pelkästään Facebook strategiasta (lue: suunnitelma) sillä hän käyttää ilmeisen sujuvasti myös Twitteriä, omaa blogiaan ym. verkkopalveluita, vaikka LinkedIn on jostain syystä jäänyt kokonaan pois.

    Kuten verkkopalvelussa vierailujen lukumäärä, pitäisin fanien tai seuraajien lukumäärää toissijaisena mikrotavoitteena. Henkilöbrändien vertailutaulukossa on hyvin analysoitu ristiinlinkittämistä, toivottavasti vierailijoiden liikkeitä kanavasta toiseen myös analysoidaan.

    Päätavoite verkon hyödyntämisessä puheenjohtajaehdokkailla lienee hyvin selvä. Näiden lisäksi voisi asettaa suhteellisen helposti muitakin mittareita ehdokkaan ja vastaavasti fanien / seuraajien aktiivisuuden suhteen. Tietysti myös laadullista analysointia kommenteista varmasti tehdään. Haasteena varmasti on kuinka vaikuttavuutta mitataan?

    Joskus on varmasti helppo sanoa, että yksittäinen blogikirjoitus on vaikuttanut esim. äänestyspäätökseen kuten yksittäinen tarjousviesti voi vaikuttaa ostopäätökseen. Valitettavasti kovin usein tilanne lienee kuitenkin se, että monet viestit vaikuttavat ja vaikka tehtäisiin kyselytutkimuksia niin ne eivät välttämättä anna täysin luotettavaa tulosta.

    Web-analytiikan ja muiden tutkimusmentelmien avulla saadaan kuitenkin huomattavasti parempi näkemys viestien toimivuuteen. Varsinkin verrattuna siihen, että näitä keinoja ei käytettäisi ollenkaan…

  2. Petri, kiitos kommentistasi. On hyvä kysymys, mitä kannattaa mitata ja mitä mittaustulosten kannattaa luulla osoittavan. Henkilön vaikuttavuutta tai karismaa, kykyä saada ihmiset uskomaan asiaansa ei tietenkään voi redusoida pelkkään fanien määrään tms.

    Jos aihepiiri kiinnostaa perinpohjaisemmin, kannattaa lukea myös keskusteluketju Henkilöbrändin nettinäkyvyyden vertailuindeksi Qaikussa. [Toim. huom. linkki poistettu, koska vie nykyisin roskasivustolle.]

  3. Petri Mertanen

    Näkyvyydelle varmaan voidaan laskea tietyillä arvoilla jonkinlainen indeksi. Näkyvyys syntyy juurikin mainitsemistasi osa-alueista, mutta itse jään kovasti kaipaamaan näiden lopputulemia, joita voisi sitten verrata mahdollisesti asetettuihin tavoitteisiin.

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun