Nettielämää kokeilee: tappaako ilmainen e-kirja painetun kirjan myynnin?

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 14 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Miltä mediatalojen evästelappujen pitäisi oikeasti näyttää?.

Tasan vuosi sitten julkaistu Nettielämää – sosiaalisen median maailmat on julkaistu vapaasti ladattavana pdf-kirjana*. Tekijät* ja kustantaja* ovat kiinnostuneita näkemään, menevätkö jäljellä olevat fyysiset kirjat enää tämän jälkeen ollenkaan kaupaksi (olettaen että tieto saatavuudesta leviää), vai lisäisikö ilmainen saatavuus e-kirjana kenties painetun kirjan kysyntää kasvattamalla sen mainetta. Kirjan tekijänä pidän näistä todennäköisempänä vaihtoehtona jälkimmäistä, mutta kaikkein todennäköisintä mielestäni on, että emme huomaa mitään vaikutusta fyysisen kirjan myyntiin.

Kirjan tekijänä pidän näistä todennäköisempänä vaihtoehtona jälkimmäistä, mutta kaikkein todennäköisintä mielestäni on, että emme huomaa mitään vaikutusta fyysisen kirjan myyntiin

Omassa tiedossani ei ole muita suomenkielisiä vapaasti ladattavia alunperin kaupallisesti julkaistuja teoksia – mikäli on, linkit kommenttina ovat tervetulleita!

Avoimen lähdekoodin henkeä ja kirjainta noudattava Henrik Ingon teos Avoin elämä – näin toimii Open source on ollut verkossa vapaasti saatavissa pitkään, minkä lisäksi kirjaa on voinut myös ostaa.

Aiheesta myös Tuhat sanaa -blogissa: Sata latausta yhdessä yössä*

(*toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Tuija Aalto

Radiotaustainen digimediaihminen, bloggaaja ja podcastaaja (Tuhatsanaa.net, Sulapinta.fi), työkseen kehityspäällikkö YLEn Uudet palvelut - yksikön Tulevaisuus Labissa

10 kommenttia on “Nettielämää kokeilee: tappaako ilmainen e-kirja painetun kirjan myynnin?”

  1. Hieno juttu, pitääpä napata talteen. Itse en ole koskaan ajatellut ostavani tätä kirjaa, sillä olen arvellut, etten ole kohderyhmää, kun tiedän näisä nettijutskista muutenkin. Ilmaiseksi tutustun siihen mieluusti, sillä Tuija nyt on kuitenkin hyvin perillä asioista.

    Epäilen, ettei julkaisu näy kauheasti myyntimäärissä, sillä varsinainen kohderyhmä ei ole täällä kuulemassa, että sen saa ilmaiseksikin ja halunnee lukea sen mieluiten paperilla.

    Esimerkki ilmaiseksi julkaistusta kaupallisesta kirjasta voisi olla Käytettävyyden psykologia, jonka uusin painos tuotiin syksyllä saataville pdf-muodossa.

  2. Matias, vahvistat hyvin sitä ajatustani, että kirjalla on täysin erilaisia kohderyhmiä – varsinaiset lukijat, joille se on kirjoitettu, ja sitten suosittelijat, eli henkilöt, jotka voivat tarkistaa, että asia on kohdallaan ja sitten kenties tarvittaessa vinkata tietoa tarvitsevalle, että sitä on tällaisessa paketissa olemassa.

  3. Itse törmäsin opukseen linkin kautta ja klikkasin ajattelematta. En edes deletoinut, koska Safari avasi pdf:n suoraan selaimeen. Suljin ikkunan. Olenko nyt sähkökirjan lukija tai painetun kirjan tappaja?

  4. Vuoden aikana olen ladannut netistä 6 tietoteknistä opaskirjaa. Tutustumisen perusteella olen niistä 4 tilannut ihan fyysisenä kirjana.

  5. Tämän artikkelin lukijaa saattaa kiinnostaa taustoitus, eli mitä on tapahtunut tähän mennessä.

    Nettielämää -kirja ilmestyi toukokuussa 2009 ja kirjan nettisivulla oli heti muutamia tekstinäytteitä luettavissa.

    Ladattavia näytteitä kirjan saitille julkaistiin lokakuussa 2009 ja maaliskuussa 2010.

    22. lokakuu 2009 … Lataa ja lue kappale kirjasta Nettielämää:
    Sosiaalisen median .. Nettielämää – sosiaalisen median maailmat
    -kirja ilmestyi toukokuussa. Sen alkusanat on allekirjoitettu
    sananvapauden päivänä 3.5.2009. …

    1. huhtikuu 2010 Nettielämää -kirjasta kaksi uutta ”sinkkulohkaisua”
    nyt … … Kustantajan kanssa sovitusti olemme lohkaisseet
    Nettielämää – sosiaalisen median maailmat -kirjasta kaksi uutta
    näytekappaletta …

    Nyt siis vuosi kirjan ilmestymisestä on julkaistu koko kirja (pdf) vapaasti ladattavaksi ilman mitään vastinetta (ei edes sähköpostiosoitteen antamista tms.) ja kokonaista kirjatiedostoa on ladattu kahden vuorokauden aikana (pe-su
    ilta) tähän mennessä 203 kertaa (lukuun sisältyy muutamia Anonyymin kuvaaman kaltaisia hutikäynnistyksiä).

    Entä millaista viestintää kirjan saatavuuden tiimoilta olen tehnyt:
    yhteenveto tämän viikonlopun tiedotustoimista.

    Ensi tieto Twitterissä ja Facebookissa

    1. 7:11 PM May 21st Lataa koko kirja ilmaiseksi – koko @Nettielamaa
    -kirja vapaasti ladattavissa PDF-tiedostona!
    Jaa tietoa!

    2. Facebook perjantai kello 19:19

    -> sama releoituna Twitteriin klo 7:19 PM May 21st via Facebook Oletko ruudulta lukevaa tyyppiä? Nettielämää saatavissa nyt myös ilmaiseksi vapaasti ladattavana pdf-tiedostona.

    Seurantajutut lauantaina Tuhatsanaa -blogissa ja Vierityspalkissa

    1. La, 2010-05-22 17:33 — Sata latausta yhdessä yössä

    2. 22.5.10 lauantai 19:10 Nettielämää kokeilee: tappaako ilmainen
    e-kirja painetun kirjan myynnin?
    https://vierityspalkki.fi/2010/05/22/nettielamaa-kokeilee-tappaako-ilmainen-e-kirja-painetun-kirjan-myynnin/

    Kummassakin blogissa muutama kommentti.

    Sunnuntain seurantatweetti hetki sitten

    Jo kaksi sataa latausta
    kahdessa päivässä! Kiitos RT:stä! Tweets about Nettielamaa reached
    3,793people – (TweetReach)

    Tällä hankkeella on minulle kaksi tavoitetta – 1) saada lisää
    tunnettuutta Nettielämää -kirjalle ja nostaa sen kysyntää niin että
    siitä otetaan neljäs painos 2) Lisätä tekijöiden mainetta niin
    että kun uusi kirjamme ilmestyy syksyllä, kohderyhmä tunnistaisi
    tekijät nimeltä.

    Mitä mieltä tavoitteista? Mitä mieltä viestinnnän toteutuksesta?

    [*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.]

  6. Tarmo Toikkanen

    PDF:ssä (kyllä, tuli yksi lataus minultakin vaikka kirja on fyysisestikin hyllyssä) ei ole CC-lisenssiä. Tahtoo sanoa, että kirjan kappale, joka siis on PDF-tiedosto, ei ole avointa sisältöä. Ainoastaan kirjan tekijät ja kustantaja saavat sitä jaella netissä. Eli minä tai muut voivat kirjan kopioida tuosta annetusta paikasta, mutta emme voi jakaa itse kirjatiedostoa eteenpäin julkisesti. Yksityiskäytön piirissä voimme muutaman kopion jakaa kavereillemme.
    Tämä ei välttämättä ole siis huono asia, mutta kirjan näkyvyys voisi lisääntyä, jos sitä voisi vapaasti levittää verkossa. Tällä hetkellä levittäminen on tekijöiden omissa käsissä.
    Harkitsitteko CC-lisenssin käyttöä tässä online-julkaisussa ja mitä perusteluja löysitte eri vaihtoehdoille?

  7. Tarmo, en voi sanoa, että vakavasti harkittiin vielä tässä kohtaa. Olisi ehkä pitänyt, mutta askel kerrallaan. Nyt sitä kuvittelee voivansa jollain lailla mitata kirjaa kohtaan olevaa kiinnostusta latauksia seuraamalla, kun sitä ei ikään kuin pitäisi olla missään muualla jaossa. Mutta mistäpä sitä nytkään tietää varmasti.

  8. Tarmo Toikkanen

    Ihan hyvä pointti – tällä tavalla saatte ainakin laillisten kopioiden määrää seurattua. Ja tietysti ihmiset voivat jaella linkkiä tuohon PDF:ään, sehän on ihan ok.

  9. Tuija jo listasikin viestinnällisiä tuloksia Nettielämää e-kirjan ilmaisjakelusta. Olimme blogillamme mukana talkoissa, eli postasimme kirjasta kesäkuussa Proosaa ja protokollia -blogissamme:
    http://sahkoinenkirja.wordpress.com/2010/06/02/sahkoinen-kirja-sosiaalisesta-mediasta-ilmaiseksi/
    Tuijan viimeinen raportti tilanteesta näyttää olevan toukokuulta. Olisi kiinnostavaa kuulla, miten tilanne on sittemmin kehittynyt!

  10. Panu, kustantajalta saamieni tietojen mukaan Nettielämää-kirjan myynti hiljeni kesällä aikaisemmasta melko tasaisesta kuukausitahdista. Tämän syksyn tietoja minulla ei toistaiseksi ole.

    Palvelimen statistiikan mukaan Nettielämää -pdf-tiedostoa on ladattu (= pdf-linkkiä klikattu) reilut 2900 kertaa.

    Mahdollisia näiden asioiden syyseuraussuhteita on vaikea arvioida.

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun