News to Screen päätti lopettaa

Perttu Tolvanen

News to Screen päätti lopettaa ja hakeutui konkurssiin. News to Screenin tarjoama palvelu oli tietokoneen ruudunsäästäjä jonka kautta pystyi helposti selailemaan uutisia ja muuta kiinnostavaa sisältöä. Palvelu oli toiminnaltaan hieman samankaltainen kuin Netvibes tai iGoogle, mutta pyrki tarjoamaan sisällöt valmiina ja helpommin nautittavassa muodossa.

Palvelua on kuvailtu esimerkiksi Divian sivuilla seuraavasti:

“News to Screenin käyttäjä saa tuoreimmat STT:n koti- ja ulkomaan uutiset, urheilutulokset sekä kiinnostavimmat viihde- ja kulttuuriuutiset. Palvelun kautta käyttäjä saa tietoonsa myös Forecan paikkakuntakohtaiset säätiedot. Palvelusta löytyy myös valikoima ilmaisia ajanvietepelejä vauhdikkaista toimintapeleistä hoksottimia vaativiin älypeleihin. Lisäksi käyttäjällä on mahdollisuus saada tarjouksia palvelussa mainostavilta yrityksiltä ja osallistua heidän järjestämiinsä kilpailuihin.”

Lisätietoa yhtiön tilanteesta ja perustaja Marko Parkkisen kommentit voi lukea Kauppalehden artikkelista.

On harmi, että News to Screen ajautui umpikujaan. Palvelua tehtiin tosissaan ja kumppaneiksi haettiin isoja yrityksiä. Moni ei uskonut liikeideaan, mutta harva kyseenalaisti etteikö News to Screenin kaltaisella palvelulla olisi tilausta. Verkon sisältöjen kuluttaminen on tavalliselle verkon käyttäjälle edelleen kovin vaikeata. News to Screen tarjoili sisällöt helposti ruudulle vaatien käyttäjältä minimaalista ymmärrystä webin toimintaperiaatteista.

News to Screenin lukuisat kilpailijat (kuten Google Reader, Netvibes ja Ampparit) on suunniteltu enemmän tai vähemmän tehokäyttäjille joille netti on enemmän kuin arkipäiväinen työkalu. Kohderyhmänä oli se massa joka ei ymmärrä mitä RSS tarkoittaa, mitä eroa on selaimella ja hakukoneella, ja jonka nettirutiinit rajoittuvat iltapäivälehtien verkkosivujen selailuun.

News to Screen yritti ratkaista ongelman joka on iso ja kasvaa koko ajan. Hyvästä yrityksestä News to Screenille paljon pisteitä. Ihan toinen asia on sitten se, että miten tämä ongelma saataisiin myös tuottamaan rahaa ratkaisijalleen.

Aiheet: liiketoimintamallit-verkossa, RSS

Perttu Tolvanen

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton toimija, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat ja kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit. Pertun yhteystiedot.
  1. Aki Björklund says:

    Hyvin analysoitu. Veikkaisin tuotteen suurimmaksi ongelmaksi sitä, ettei kyseinen kohderyhmä juuri asentele mitään softia itsenäisesti. Ja jos perheen mikrotukihenkilö ei moista ohjelmaa ole suosittelemassa, niin ei ole hirveästi mahdollisuuksia tulla asennetuksi.

    Nimenomaan tästä syystä oikeiden verkkopalveluiden olematon asennuskynnys on niin kova juttu.

  2. Maurelita says:

    Voi harmi, minulta oli mennyt koko juttu ohi, mutta voisin kuvitella miten tuollainen olisi ollut ihanteellista esim vanhemmilleni jne…

  3. Janne Kauppi says:

    Vai onko kyse pohjimmiltaan vain siitä, että ihmiset on niin tottuneet internetin ilmaiseen palveluntarjontaan, että tällainen automaattisesti päivittyvä digitaalinen “sanomalehti” ei vaan mene läpi. Idea oli kiva ja on kyllä harmi, että meni konkkaan. Silti, en voi sanoa, että suosittelisin ikinä kenellekään tavalliselle käyttäjälle maksullista uutispalvelua, joka ei tuo sinänsä mitään lisäarvoa ilmaispalveluihin. Ennemmin konffaan heille iGoogle aloitussivun heidän mielenkiintonsa mukaisella sisällöllä.

  4. Jari Nikkola says:

    Aika olematon News To Screenin lisäarvo toisaalta aktiivinettikäyttäjälle on. Näytöllä vilkkuu samaa harmaata STT:n bulkkiuutista kuin valtaosassa kotimaisten nettilehtien kotisivuista. Homma vaatisi toimiakseen ihan oikean toimituksen kenties. Ja syvemmän, jäsentyneemmän idean toiminnasta. Tältä pohjalta konkka ei ehkä tunnu yllättävältä.