Sitran verkkostrategiassa korostuvat avoimuus ja verkkoon jalkautuminen
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 15 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Nettiauto.com uudistui ja erillinen mobiiliversio jäi vihdoin historiaan.
Vierityspalkin artikkelisarjassa on aiheena verkkosivujen konseptisuunnittelu ja siihen liittyvät vaiheet, menetelmät, käsitteet ja dokumentit. Vieraskynä-palstallamme on silloin tällöin vierailevana bloggaajana joku Vierityspalkin toimituksen ulkopuolinen taho. Jos olet kiinnostunut vierailemaan Vieraskynä-palstallamme, ota yhteyttä toimitukseen.
________________________
Karoliina Luoto
Sitralle saatiin kesäkuun alussa verkkostrategia, joka linjaa toiminnan tavoitteita verkossa. Työssä etsimme periaatteita siihen, miten toimintomme ja ihmisemme esiintyvät verkossa.
Lähtökohtana oli, että Sitra tekee verkossa sitä mitä muutenkin maailmassa. Verkossakin toimintamme pitää tarjota tuoreita näkemyksiä ja tehdä rohkeita tekoja sekä koota rajoja ylittäviä verkostoja. Tähän on yhdistyttävä arvojemme mukaisesti vastuullisuus, tavoitteellisuus ja yhdessä tekeminen.
Mitä tällainen sitten voi verkossa tarkoittaa? Päädyimme viiteen linjavalintaan, joita itse strategiatekstissä avasimme päättämisen helpottamiseksi mahdollisimman konkreettisilla osatavoitteilla.
Läsnäolomme verkossa muuntuu tavoitteen mukaan. Emme yritä pysyttäytyä yhdessä verkkosivustossa yhden verkkoimagon takana, vaan käytössä on joustavasti muuntuva verkkotyökaluvalikoima. Muiden perustamat ja hallinnoimat verkkoympäristöt ovat tärkeässä roolissa omien ohella. Kriittinen menestystekijä: Tuemme kokeiluja.
Sitra on verkossa avoin, läpinäkyvä ja ajantasainen. Pyrimme ymmärtämään, mikä tieto on yhteistyökumppaneillemme tarpeen ja tarjoamaan heille sen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jotta halukkaat tahot voivat hankkia lisätietoa ja pyrkiä mukaan toimintaan. Kokeilemme perinteisestä poikkeavia raportointitapoja. Kun tarjoamme tietoa verkossa, se tarjotaan sellaisessa muodossa että sitä on mahdollista käyttää monipuolisesti ja työstää eteenpäin. Kriittinen menestystekijä: tehdään arvovalinta avoimuudesta.
Kuka tahansa pystyy ymmärtämään työmme peruslähtökohdat esiintymisestämme verkossa. Tietomme näkyy verkossa relevanteissa paikoissa. Kun tuotamme sisältöä tai palveluja verkkoon, on niiden oltava helppokäyttöisiä ja saavutettavia ja tiedon on oltava löydettävää. Avaamme sisältöjämme esimerkeillä, visualisoinneilla ja herättelevällä ajankohtaisviestinnällä. Annamme mukana olevien ihmisten puhua verkossa. Kriittinen menestystekijä: tarjoamme keinoja sisällöntuotannon monipuolistamiseen.
Sitran ihmiset käyvät dialogia verkossa. Pyrimme vakavasti osallistumaan verkkoprosesseihin, jotka vaikuttavat työmme sisältöihin. Vaikutamme verkossa useiden henkilökohtaisten viestien ja asiantuntijaäänien kautta. Luotamme siihen, että useista erilaisista äänistä syntyy oikea kokonaiskuva. Kriittinen menestystekijä: saadaan aikaan kulttuuri jossa ihmiset uskaltavat puhua.
Houkuttelemme verkossa yhdessä tekemiseen. Otamme yhteistyökumppanit ja aktiiviset kansalaiset mukaan yhteisen hyvän tekemiseen. Osallistumme aktiivisesti myös yhteistyökumppaneidemme verkkoyhteistyöhankkeisiin. Annamme osallistujilta saamansa tiedon ja yhteistyön tulokset takaisin osallistujille jatkohyödynnettäväksi näiden omien intressien mukaan. Kriittinen menestystekijä: Yhdessä tekemisen kulttuuri saadaan vakiinnutettua.
Tehdyt linjavalinnat tarkoittavat monilta osin suurta kulttuurinmuutosta, ja edessä on siksi isoja kysymyksiä. Akuutit niistä liittyvät pelisääntöluonnoksiin, tietoturvallisuusluokituksiin ja ihmisten kouluttamiseen ja rohkaisemiseen heidän siirtyessään työssään kohti sosiaalista mediaa. Seuraavassa vaiheessa yksiköissämme tehdään toimintasuunnitelmat, jotta voidaan lähteä kokeilemaan, mitä arvojen toteuttaminen käytännössä tarkoittaa.
Koska kaikkea ei voi tehdä kerralla, strategian toteuttamisessa lähdetään tavoitteiltaan verkkoon sopivista pilottiprojekteista, joiden kokemukset dokumentoidaan saman tien yhteisiin linjauksiin. Pohjat linjauksiin yritetään etsiä niistä organisaatiosta, joissa aiheesta on jo enemmän kokemusta. Virheiltä ei varmastikaan voida matkalla välttyä, mutta niistä voidaan yrittää oppia mahdollisimman paljon ja nopeasti.
Kun muutos kohti avoimuutta ja sosiaalista mediaa on tällä hetkellä useassa organisaatiossa meneillään, olisi kommenteissa hauskaa kuulla myös muiden kokemuksia. Miltä juuri tällä hetkellä näyttää sosiaalinen media organisaatioissa? Minkälaisia kipukohtia muualla juuri nyt ratkotaan?
Karoliina Luoto on Sitran verkkoprojektien koordinaattori.
2 kommenttia on “Sitran verkkostrategiassa korostuvat avoimuus ja verkkoon jalkautuminen”
Kommentointi on suljettu.
Harri Lakkala
Hyvät periaatteet Karoliina ja pilottihankkeet ovat varmasti oikea tapa lähteä viemään muutosta eteenpäin.
Kokonaisuudessaan homma on tietenkin pitkä prosessi ja matkan varrella opitaan kaikenlaista. Ihmisiä täytyy altistaa kokeiluille mutta kulttuurin muutokselle täytyy varata myös aikaa. Avoin jakaminen ja eri sosiaalisen median työkalut voivat olla ihmisille outoja aluksi mutta kun ne on kerran ottanut käyttöön ei enää halua palata vanhaan.
Pilottien lisäksi suosittelisin johdon ja henkilöstön kouluttamista ja pilottien tukemista kunnolla. Jonkinlainen community manager -rooli olisi varmaan hyvä, ihminen joka sparraa pilotteja ja tsekkaa koko ajan että sovitusta pidetään kiinni ja antaa vinkkejä uusista jutuista joita kokeilla.
Mielenkiintoista nähdä mitä teiltä tulee tulevaisuudessa ulos, onnea matkaan!
Karoliina
Kiitos kannustuksesta!
Juu ilman muuta, homman onnistuminen on kiinni siitä että saadaan alusta asti työlle selkä paimen sekä hyvä yhdistelmä tukea ja kannustusta, koulutusta ja pelisääntöjä johon pilottien kokemuksia aktiivisesti peilataan. Toivottavasti saadaan hyvä tekemisen meininki päälle heti alusta alkaen, yritys on kova :)