Bonnierin Olivia osti Paras aika vuodesta -blogin

Tuija Aalto

Muotiblogi Paras aika vuodesta siirtyy ensi kuussa naistenlehti Olivian uudistuvalle sivustolle.

Kun aloitin blogin puolisentoista vuotta sitten, se oli tarkoitettu lähinnä omaksi ja ystävien iloksi ja huvitukseksi. Muutamia kuukausia myöhemmin havahduin siihen, että lukijoita olikin satoja, eivätkä kaikki voineet enää kuulua ihan lähipiiriin. Nyt teitä läheisempiä ja tuntemattomampia ystäviä on yli 40 000 ja käytte blogissa yli 200 000 kertaa kuussa”, (Uusi vuosi ja uudet kujeet)

Rahasta – blogin Mikko arvioi siirtoa järkeväksi.

Olivian kannalta tämä on tietysti looginen ratkaisu: ostetaan uusmedian puolelta tärkeä kilpailija osaksi omaa julkaisua. Olivia saattoi saada näin 200 000 kuukausittaista kävijää itselleen. Näistä suuri osa on hyvin tiiviisti blogia seuraavia lukijoita, joten ostopäätös oli varmasti Olivian kannalta fiksu veto. (Blogilistan ykkönen kaupallistuu)

Bonnier Publicationsin Mediatiedoissa mainitaan, että olivialehti.fi – sivuilla olisi käytössä Facebook Connect –palvelu, joka “hyödyntää Facebookin kävijämassaa ja profiileja”. Lehden sivuilta en tätä kirjoittaessa kyseistä toiminnallisuutta löydä, mutta Facebookissa on Olivian markkinointisivu.

Bonnier lanseerasi Olivian ystävänpäivänä 2007. Lehden levikki on viimeisimmän levikintarkastuksen mukaan 36 784 ja lukijamäärä 104 000, josta naisia 97 000 ja miehiä 7 000 (LT 2007 (90/10/-/-), KMT Lukija k08). Olivian nettipaneelissa on Mediaoppaan mukaan 4500 naista. Nettikävijämääriä ei esitellä.

Aiheet: blogit, uudistukset, verkkomediat

Tuija Aalto

Radiotaustainen digimediaihminen, bloggaaja ja podcstaaja (Tuhatsanaa.net, Sulapinta.fi), työkseen kehityspäällikkö YLEn Uudet palvelut - yksikön Tulevaisuus Labissa
  1. Mari Koo says:

    Hyvien blogien ostaminen on toki järkevää. Mutta aina se ei toimi: käsityöblogi Viiniä ja villasukkia oli viime vuonna jonkin aikaa MTV3:n sivujen alla (korvausta vastaan tietysti), kunnes sinne ilmestyivät mainokset, joista blogia pitävä Mielitty eli Elina ei taas tykännyt.

  2. OlliS says:

    Kiinnostava poiminta, josta tein Digitodayhin uutisen. Mikähän olisi järkevä oletus Olivian nettisivujen käyttäjämäärälle? Sisältöä siellä ei näytä kauheasti olevan, joten Mimmien kymppitonni on varmaan haavetta vain.

  3. Tuija Aalto says:

    Mielenkiintoista, Mari Koo, kiitos linkistä

    OlliS, kaivelit paremman viikkokävijäluvun Oindexistä muotiblogille (mistä huolimattomuudesta sisäinen journalistini minua soimaa), 14 000 ei ole ollenkaan huono kyllä. Jos kaikki siirtyvät uuteen saittiin, siinä mennään useammastakin aikakauslehdestä ohi. Jos pitäisi arvuutella, olisin taipuvainen väittämään, että lehden mediatiedoissa mainittu panelistien määrä on suurempi kuin saitin viikkokävijämäärä. Sisältöäkin on sen verran hintsunlaisesti ja sellaisissa formaateissa (näköislehtisivuja, oikeesti?) että hakukoneisiin ei osu mikään.

  4. Marjaana Toiminen says:

    Kustantajan terveiset: Paras aika vuodesta -blogi siirtyy Olivian sivuille samalla kun Olivian saitin konsepti uudistuu kokonaan. Olivian uudet sivut lanseerataan maaliskuussa.