Selkeä vaaliehdokkaan sivusto, esimerkkinä Seppo Lampela

Perttu Tolvanen

Seuraavana esittelyssä on Seppo Lampelan vaalisivusto. Seppo tunnetaan myös Steen1-räppärinä, mutta vaalisivusto on erillinen kokonaisuus muusta tekemisestä. Seppo on ehdokkaana Helsingissä.

Vierityspalkin alkuperäisessä artikkelissa annettiin viisi suositusta vaaliehdokkaan sivustoprojektille. Nämä suositukset olivat:

  1. Kerro etusivulla kaikki olennainen ja linkitä etusivulta kaikille tärkeille alasivuille
  2. Muista kertoa miksi juuri sinua pitäisi äänestää – mitä tarjoat äänestäjillesi?
  3. Käytä yksiselitteisiä ja yleisiä navigointinimiä
  4. Kirjoita tekstit verkkoon hyvän verkkokirjoittamisen sääntöjä noudattaen
  5. Investoi hyvään valokuvaan ja tallenna se oikein verkkosivustoa varten

Näistä suosituksista Seppo Lampelan sivusto toteuttaa erityisen hyvin ensimmäisen kohdan. Vaalisivuston etusivu on runsas ja monipuolinen, mutta silti selkeästi ryhmitelty. Etusivulta saa ehdokkaasta keskeiset asiat selville nopeasti.

Ehdokkaan “teesit” on nostettu myös hyvin esille ja erilliselle “teesit”-sivulle ei oikeastaan ole välttämätöntä tarvetta edes mennä, koska etusivu kertoo tärkeimmät teemat selkeästi. Etusivu myös koostaa asiallisesti kaikki ehdokkaan viimeisimmät kirjoitukset ja ehdokkaalle tärkeät organisaatiot ja asiat. Seppo Lampelan etusivu toimiikin eräänlaisena “tagipilvenä” ehdokkaan edustamaan maailmaan. Myös linkittämällä omia ajatuksia lähellä oleviin toisiin poliitikkoihin helpottaa Lampela äänestäjän työtä ehdokkaan ajatusmaailman ymmärtämisessä.

Navigaatio on hyvin pelkistetty. Navigaationimet eivät tosin ole ne kaikkein yleisimmät (“ehdokas” / “teesit”). Esimerkiksi “vaaliteemat” on hyvin laajassa käytössä ja on “teesit” -termiä yksiselitteisempi. Vaikka “teesit” saattaisikin olla ehdokkaan mielestä hänelle paremmin sopiva navigaatio-otsikko niin sopivaa ehdokasta hakeva äänestäjä ei välttämättä arvosta poikkeavan navigaatio-otsikon käyttöä.

Lampelan sivuston käytettävyys ei kuitenkaan nojaa onneksi päänavigaatioon vaan sivustolla on helppo liikkua runsaan ja loogisen linkityksen avulla. Kokonaisuutena sivusto toteuttaa erittäin hyvin kaikki hyvän vaalisivuston periaatteet.

Verkkonäkyvyydessä olisi parannettavaa

Hieman ihmetyttää domain-valinta jota tehdessä looginen www.seppolampela.fi on päätetty jättää vapaaksi ja valinta on päätynyt www.seppolampela.net -osoitteeseen. Tätä valintaa on vaikea ymmärtää.

Myös vaalisivuston näkyvyydessä olisi parannettavaa. Myöhäinen julkaisu lienee vaikuttanut siihen, että tätä kirjoitettaessa Seppo Lampelan sivusto on vasta kolmannella hakutulossivulla haettaessa Googlesta “Seppo Lampela”. Kiinnostuneen äänestäjän kannalta sivusto on täten käytännössä lähes mahdoton löytää.

Myöhäinen herääminen vaaleihin on varmasti ollut monen ehdokkaan kohtalona, mutta onneksi vielä ei ole myöhäistä. Nopealla ja kustannustehokkaalla Google Adwords -kampanjalla voi vielä pelastaa oman Google-näkyvyyden edes sen oman nimen osalta. Esimerkiksi Leevi Kokko opastaa blogissaan terävästi miten yksi Google Adwordsin tehokkaimmista käyttötarkoituksista on uusien sivustojen lanseerauksen tukeminen.

Luontaisen hakunäkyvyyden saaminen olisi toisaalta onnistunut Sepoltakin helposti lanseeraamalla sivusto yksinkertaisempana versiona jo keväällä.

Lampelan sivusto on monipuolinen käyntikortti ehdokkaan maailmaan

Seppo Lampelan sivusto on kokonaisuutena selkeä ja ehdokkaalle positiivinen käyntikortti. Etusivu koostaa kaiken olennaisen ja monipuolinen linkitys auttaa hahmottamaan ehdokkaan maailman ja viiteryhmän.

Aiheet: vaalisivustot, Vaalit

Perttu Tolvanen

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton toimija, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat ja kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit. Pertun yhteystiedot.
  1. Sami says:

    Jälleen kerran oiva esimerkki selkeistä vaaliehdokkaan sivuista. Näin kattavia artikkeleja ja pohdintoja kaipaisi enemmänkin, myös muista aiheista kuntavaalien jälkeen.

    Adwordsin käyttö vaalimarkkinoinnissa näyttää olevan yllättävän vähäisessä käytössä, ainakin täältä Keski-Suomesta katsottuna. Jopa yleisimmistäkin sanoista kuten “kuntavaalit” ja “kunnallisvaalit” ei paljoa ehdokkaita löydy. Näkyvyyttä ja löydettävyyttä Googlessa saisi kengännauhabudjetilla. Odotin jo että kilpailu on veristä ja hinnat nousevat kattoon, mutta mainoksia näkyy tulevan lähinnä “väärältä äänestysalueelta” Pirkanmaalta ja Etelä-Suomesta.

    Mistä tällainen ilmiö johtuu? Onko hakukonemarkkinointi vielä niin pienen piirin touhua, että hyvin harva ehdokkaista on edes keksinyt lähteä mukaan? Vai tarjotaanko mainos- ja markkinointitoimistoissa hakukonemarkkinointia lähinnä suurien kamppisten yhteydessä, tuhansien eurojen hintalapulla varustettuna… jolloin tavallinen kunnallisvaaliehdokas putoaa välittömästi kelkasta pienen budjettinsa takia?

    Vai onko syy sittenkin asenteissa? “Ei ne äänestäjät kuitenkaan etsi verkosta ehdokkaita. Kyllä minä pistän kaikki rahani lehti-ilmoituksiin ja seison kymmenien muiden joukossa ostarin nurkalla tarjoten kahvia.”