Verkkokauppias markkinoi putiikkiaan blogilla

Tuija Aalto

Muotibloggaaja Minttu Paakkulainen pitää Go4itvol2 – blogin ohessa verkkokauppaa. Tavoitteena olisi voida hankkia elanto blogiputiikista. Tampereella Rautatienkadulla bilevaatekauppaa 1988-1990 pitänyt Paakkulainen pitää nykyisiä sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia niche-kohdeyleisön tavoittamisessa huikeina. Etuna kivijalkakauppaan verkkoputiikilla on se, ettei tarvitse investoida rahaa “high street – näkyvyyteen” – näkyvyys hankitaan investoimalla omaa aikaa blogiyhteisössä toimimiseen.

Go4itvol2 on Suomen luetuimpia muotiblogeja. Tätä kirjoittaessa blogi on sijalla 6. Blogilistan luetuimmat* – listalla (tilaajia: 449, lukijoita viikossa: 4304) ja sijalla 4 . Oindexin Muoti ja tyyli* – sivustojen kategoriassa. Viikkokävijöitä* kertyy Google Analyticsin mukaan reilut 4000.

Yrittäjän tavoitteena on vuoden sisällä kolminkertaistaa blogin kävijämäärä.

Go4it vol. 2 Shop on toteutettu Kotisivukoneella ja Paypal – maksujärjestelmällä. Markkinointiväylinä toimii Blogilistan ja muotiblogiyhteisön lisäksi Facebook sekä sähköpostimarkkinointityökaluna Constant Contact. Verkkokaupan taustajärjestelminä käytössä ovat Google docs, Google spreadsheets, Gmail ja seurannassa Google Analyticsin ja Blogilistan lisäksi Feedburner.

Go4itvol2 – blogiputiikin teknisestä toteutuksesta vastaa Paakkulaisen puoliso Kimmo Pekari. Kauppatieteiden maisteri Minna Paakkulainen opiskelee parhaillaan Tukholman yliopistossa muotitieteitä ja aikoo vuoden sisällä panna taskuunsa toiset maisterin paperit. Tukholman muotiviikoilta kattavasti raportoinut Paakkulainen sanoo Tuhat sanaa-podcastin haastattelussa*, että pelkillä blogausmeriiteillä kutsuja muotinäytöksiin ei vielä olisi sadellut vaan vanhat kontaktit ja verkostot olivat tarpeen.

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Aiheet: Blogit, Digitaalinen markkinointi, Verkkokauppa Suomessa

Tuija Aalto

Radiotaustainen digimediaihminen, bloggaaja ja podcstaaja (Tuhatsanaa.net, Sulapinta.fi), työkseen kehityspäällikkö YLEn Uudet palvelut - yksikön Tulevaisuus Labissa

Comments are closed.