Kansalaisjournalisti kaipaa valtaa, vastuuta ja näkyvyyttä

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Miltä mediatalojen evästelappujen pitäisi oikeasti näyttää?.

Yhteisöllisten verkkopalvelujen ja uutisportaalien kehittäjät etsivät kilvan ratkaisua kysymykseen, mikä kansalaisjournalistia motivoi. Kymmenet tuhannet tuottavat sisältöä verkkoon omaan piikkiinsä – miksi mediatalojen ”user-generated-content” – hankkeet puolestaan eivät useinkaan lähde lentoon?

Kesän kynnyksellä ilmestyneessä osallistumistalous – projektin päätösraportissa (Lietsala & Sirkkunen, Social Media, Introduction to the tools and processes of participatory economy*) perataan A-lehtien kaksi tapaustutkimusta: Apureportterit ja Imagen bloggaajat (Motivations and creativity of content communities: A-lehdet case studies*).

Apureportterit – hanke pyrki aktivoimaan lukijat jakamaan elämänkokemustaan. Apu-lehden lukijat ovat keski-ikäisiä tai sitä vanhempia, asuvat maalla tai pikkupaikkakunnilla eivätkä ole korkeasti koulutettuja. Parteco-hankkeen kyselyyn vastasi 83 Apureportteria sadan kirjoittajan joukosta. Vastaajista neljällä viidestä oli aiempaa kokemusta kirjoittamisesta lehteen, mutta verkko mediana ei ollut niin tuttu.

Imagebloggaajista kaikki olivat julkaisseet jotakin verkossa jo ennen osallistumistaan tähän hankkeeseen.

Imagen bloggaajista 53% ja Apureporttereista 48% itseilmaisu oli tärkein osallistumisen motiivi. Imagen bloggaajat saivat vaivanpalkakseen lehden vuosikerran ja parhaat Apureportterien jutut 50 tai 100 euron palkkion. Tämä palkitsemismuoto koettiin tärkeänä, mutta ei tärkeimpänä motivaattorina. Imagebloggaajista usea kertoi saaneensa uusia ystäviä Imagebloginsa ansiosta. Kaikki olivat halukkaita jatkamaan bloggaamista.

Apureporttereiden mielestä oli hienoa saada kirjoittaa omalla kielellään itselleen tärkeistä asioista. He halusivat vaikuttaa ja jakaa kokemuksiaan. Apureportterit-sivustolla koettiin olevan matalampi julkaisukynnys kuin Apu-lehden yleisönosastolla tai lehdissä ylipäätään. Myös Apureportterit ilmaisivat kiinnostuksensa osallistua vastaaviin projekteihin jatkossakin.

Vapaaehtoisten listaamat haasteet ovat mediatalolle varmasti entuudestaan tuttuja kompastuskiviä:

  • Kirjoittajat toivoivat enemmän palautetta, sekä yleisöltä että muilta bloggajilta tai apureporttereilta että ammattitoimittajilta (niin muuten haluaisivat ammattitoimittajatkin, kirjoittajan huomio)
  • Molemmat ryhmät olisivat mielellään nähneet enemmän keskustelua kirjoituksiensa pohjalta
  • Apureportterit kokivat, että juttujen julkaiseminen oli liian hidasta. Jotkut olivat odottaneet viikkoja kirjoitustensa julkaisemista

Social Media – kirjan kirjoittajien ratkaisuehdotuksia

  • Vapaaaehtoisten ryhmistä pitäisi tulla oikeita yhteisöjä, jotka toimisivat itsenäisesti tai niin itseohjautuvasti kuin mahdollista
  • Yhteisö tarvitsee kasvot: henkilön tai henkilöitä, jotka vastaavat kysymyksiin, rakentavat yhteyksiä ja rohkaisevat ja opastavat osallistujia
  • Jos verkkosivuilla on erityisiä aihealueita, niiden pitäisi kehittyä yhdessä lehden aiheiden kanssa
  • Aktiivisimmat jäsenet voisivat osallistua journalistiseen julkaisuprosessiin – ideointiin, toimittamiseen, reporttereiden työn organisoimiseen jne. kuten avoimen lähdekoodin projekteissa ja muissa yhteistyöhankkeissa
  • Palautejärjestelmät tuottaisivat enemmän sisältöä: pisteiden tai tähtien antaminen tuotoksille olisi helppo alku
  • Parhaat tuotokset tulisi noteerata ja tuoda suuren yleisön nähtäväksi painettuun lehteen

Katso myös Tuhat sanaa – blogissa katsaus kansainvälisiin kansalaisjournalistisiin hankkeisiin: Kansalaisjournalismin salaista kaavaa avaamassa*

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Tuija Aalto

Radiotaustainen digimediaihminen, bloggaaja ja podcastaaja (Tuhatsanaa.net, Sulapinta.fi), työkseen kehityspäällikkö YLEn Uudet palvelut - yksikön Tulevaisuus Labissa

1 kommentti “Kansalaisjournalisti kaipaa valtaa, vastuuta ja näkyvyyttä

  1. Janne Jalkanen

    Ilkeämpi sanoisi, että kyseessä on silkka pätemisen tarve ;-)

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun