Onko Web Coordinator uusi Webmaster?

Perttu Tolvanen

Vierityspalkissa on aikaisemminkin pohdittu perinteisen Webmasterin roolin hidasta kuihtumista. Kovin selkeätä korvaavaa roolia ei ole kuitenkaan löytynyt, koska harvassa organisaatiossa verkkopalvelulla on selkeätä omistajaa. Usein etenkin julkinen sivusto on jonkinlainen myynnin, markkinoinnin ja viestinnän kiistakapula. Joissain organisaatioissa liiketoimintayksikötkin jo taistelevat omistajuudesta. Täten erityisesti atlantin toisella puolella moni organisaatio on päätynyt erilaisiin “Web Manager” -rooleihin ja “Webmaster”-rooleihin joiden käytännön duuni on kuitenkin pelkkää monitoimittajaprojektien hallintaa ja ristipaineissa luovimista.

Nyt on ilmaantunut kevään aikana useita “Web Coordinator” -paikkoja hakuun ja vaikuttaisikin siltä, että moni organisaatio on omaksunut osaksi viestintäänsä tai markkinointiaan tällaisen “Web Coordinator” -roolin. Tittelihän ei viittaa yksiselitteisesti markkinointiin, myyntiin eikä viestintään, joten ehkä tässä on haettu nimenomaan yhteistyötahoa näiden eri osa-alueiden lähentämiseksi. Koordinoinnin painottuminenhan on ollut jo pitkään todellisuutta kun firmojen saitteja ei enää koodaile joku Webmaster yksinään vaan mukana on tyypillisesti useita, erikoistuneita toimistoja ja tahoja.

Esimerkiksi Nordea hakee Web Coordinaattoria jonka toimenkuva olisi seuraava:

“As a web coordinator you will be helping out in the daily work of developing and maintaining Nordea’s websites and drive or participate in various online projects. The job includes a high degree of coordination and advice in web communication, focusing on sales optimisation based on user behaviour.”

Seppälä taas hakee Web coordinaattoriltaan hieman käytännönläheisempää otetta:

“Työtehtäviisi kuuluu: 1) Internetsivujemme päivittäminen ja kehittäminen yhteistyössä mainostoimiston kanssa (Suomi, Viro, Latvia, Liettua, Venäjä), 2) Internetissä toteutettavien kampanjoidemme suunnittelu, toteutus, koordinointi ja seuranta yhteistyökumppaneidemme kanssa, 3 Uuden Seppälä-klubin viestinnän suunnitteluun osallistuminen ja uutiskirjeiden toteuttaminen.”

Ainakin Web Coordinaattorin tehtävä on titteliltään sellainen jollaista kuvittelisi monen organisaation todella kaipaavan: henkilöä joka pitäisi langat käsissään ja saisi omankin organisaation tiimit puhaltamaan yhteen hiileen.

Aiheet: avoimet duunit, pohdinnat

Perttu Tolvanen

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton toimija, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat ja kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit. Pertun yhteystiedot.
  1. marko pyhäjärvi says:

    noh, on se ainakin hienompi titteli :)

    ei vaan ihan totta puhut viimeisessä kappaleessa. koordinaattorin rooli on enemmän johtamista kuin webmaster.