Oindex vertailee suomalaisten verkkosivujen kävijämääriä
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Markkinoinnin automaation järjestelmät Suomessa.
Vasta julkistettu Oindex*-palvelu pyrkii kilpailemaan TNS Gallupin Metrixin* kanssa. Molemmat listaavat suomalaisten verkkosivujen kävijämääriä, mutta toisin kuin TNS Metrix, jonka käytöstä tilastointiin osallistuvat yritykset maksavat suuria summia rahaa, Oindexiin liittyminen on ilmaista. Oindex käyttää tilastointijärjestelmänä Google Analyticsiä, jonka keräämää dataa Oindexin järjestelmä lukee.
ITviikko on haastatellut Oindexin kehittäjää Matti Hirvosta*.
– Meillä on monipuolisemmat tilastot. Tarjoamme tietoa esimerkiksi siitä, miten paljon sivujen selailuun on käytetty aikaa. Kerromme myös ulkomaan käyntien osuuden, Matti Hirvonen sanoo ja huomioi palvelun kansainvälisen vertailtavuuden Analyticsin käytön ansiosta.
– Teemme myös yhteenvetotilastoja kaikista käynneistä ja esimerkiksi [vierailijoiden käyttämistä] selainversioista. Tämä palvelu on ilmainen, joten siihen pääsevät mukaan myös pienemmät sivustot. Uskon, että palvelu antaa vähän vauhtia pienempien sivujen mainosmyynnille, mikä on aika olematonta tällä hetkellä Suomessa.
Oindexin betatestaus on juuri alkanut ja ensimmäinen julkinen tilasto julkaistaan maanantaina 5. toukokuuta.
(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)
8 kommenttia on “Oindex vertailee suomalaisten verkkosivujen kävijämääriä”
Kommentointi on suljettu.
Matti Hirvonen
Voisin sen verran palvelun kehittäjänä kommentoida, että oma näkemykseni on, ettei suoraa kilpailuasetelmaa TNS Metrixin kanssa ole olemassa tai en ainakaan usko Oindexin kovinkaan paljon vaikuttavan TNS Metrixin markkina-asemaan. Oindex keskittyy enemmän pieniin sivustoihin, sen sijaan TNS Metrix pitää varmasti jatkossakin asemansa suurien sivustojen listaajana.
Lehtijutuissa on jätetty kokonaan huomioimatta, että Oindex perustuu vapaaehtoisuuteen ja on siis minun voittoa tavoittelematon projekti, jota en kehitä täysipäiväisesti. Jos tarve vaatii, otan vapaaehtosia avustajia mukaan. Eli Oindex ei ole yritystoimintaa eikä pyri tällä tavalla kilpailemaan TNS Metrixin kanssa.
Palvelu on saanut kyllä enemmän huomiota kuin olisin uskonut. Ensi viikon listaukseen on liittynyt jo runsaasti sivustoja mukaan.
Tuija Aalto
… 45 sivustoa on ilmoittautunut mukaan tähän mennessä, kertoi Hirvonen tänään puoliltapäivin.
Tuomas Rinta
Hienon kuuloinen idea, Google Analyticsissä taitaa vaan olla vieläkin tuo käyttöehto että jos ei käytä Google AdWordsia, on palvelussa 5M pageview limitti / kk. Vai onko tämä poistunut? Tämä nimittäin poistaa oman saitin mahdollisuuden liittyä ko. ohjelmaan.
Tuija Aalto
Tuomas voivatko muuten yksittäiset Vuodatus.netin käyttäjät lisätä Google Analyticsin blogeihinsa? Näköjään WP käyttää kyseistä tilasto-ohjelmaa jo itse joten Vierityspalkki jäänee tästä syystä ainakin alkuvaiheessa mittauksen ulkopuolelle.
Tuomas Rinta
Tuija: Kyllä tuota jonkun verran vuodatus.net:n käyttäjät käyttävät, enkä usko että tulee konfliktia jos tuolla on useampi Analytics-profiili… ainakin näin toivon. Katsotaan tuleeko kohta vihaista käyttäjäpostia. Aiheesta Googlettamalla tuli vastaan ainakin tällainen: *linkki poistettu*
Itseäni myös kommentoiden: näköjään rajattoman Analytics-tilin saa käyttöönsä hintaan 30€/kk, eli budjetoimalla euron per päivä AdWordsille käyttöön. Ei mielestäni kovin paha hinta, ja tulikin tuo itse jo tehtyä että saan vuodatus.net:n mukaan Oindex-mittaukseen.
Jone
TNS:n tuore digimediatutkimuksen johtaja Seppo Roponen kertoo Tivissä, että TNS ja ovat keskustelleet yhdistymisestä ja että Roponen pitää sitä todennäköisenä “jollain aikavälillä”:
http://www.tietoviikko.fi/doc.te?f_id=1353578
PerttuT
Saman artikkelin lopussa viitataan myös alustaviin keskusteluihin Snoobin kanssa. Sen jälkeen meillä alkaisikin olla jo ihan mielenkiintoinen ranking-järjestelmä pystyssä. Google Analytics ja Snoobi kattavat Suomen saiteista aika ison osan.
Toki liittyminen tähän kokonaisuuteen pitäisi olla ehdottoman vapaa-ehtoista, mitä se toki nykyisin onkin.
Ihan toinen suuntaus on sitten se, että yhä useampi mittausjärjestelmätoimittaja käyttää keräämäänsä dataa tuottaakseen yleisiä raportteja web-käyttäytymisestä. Esimerkiksi Google Analyticsissa on beta-vaiheessa ominaisuus jossa voi vertailla omia tilastojaan saman toimialan muihin tilastoihin. TNS Metrix on menossa ihan samaan suuntaan ja jopa radikaalimmin, eli rupeaa julkaisemaan koostetietoja kaikista saiteista jotka ovat mittauksen piirissä. Muistaakseni Snoobillakin on vastaavat ominaisuudet suunnitelmissa, tai olisivatko jo jossain beta-vaiheessa. Ihmettelen siis sitä, että tästä kehityksestä ei ole noussut sen enempää kritiikkiä näitä mittausjärjestelmätoimittajia kohtaan.
Arno
Oindexiin tuli nyt myös mahdollisuus lisätä snoobilla seurattavien sivustojen tiedot.
*linkki poistettu*