Oindex vertailee suomalaisten verkkosivujen kävijämääriä

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Markkinoinnin automaation järjestelmät Suomessa.

Vasta julkistettu Oindex*-palvelu pyrkii kilpailemaan TNS Gallupin Metrixin* kanssa. Molemmat listaavat suomalaisten verkkosivujen kävijämääriä, mutta toisin kuin TNS Metrix, jonka käytöstä tilastointiin osallistuvat yritykset maksavat suuria summia rahaa, Oindexiin liittyminen on ilmaista. Oindex käyttää tilastointijärjestelmänä Google Analyticsiä, jonka keräämää dataa Oindexin järjestelmä lukee.

ITviikko on haastatellut Oindexin kehittäjää Matti Hirvosta*.

– Meillä on monipuolisemmat tilastot. Tarjoamme tietoa esimerkiksi siitä, miten paljon sivujen selailuun on käytetty aikaa. Kerromme myös ulkomaan käyntien osuuden, Matti Hirvonen sanoo ja huomioi palvelun kansainvälisen vertailtavuuden Analyticsin käytön ansiosta.

– Teemme myös yhteenvetotilastoja kaikista käynneistä ja esimerkiksi [vierailijoiden käyttämistä] selainversioista. Tämä palvelu on ilmainen, joten siihen pääsevät mukaan myös pienemmät sivustot. Uskon, että palvelu antaa vähän vauhtia pienempien sivujen mainosmyynnille, mikä on aika olematonta tällä hetkellä Suomessa.

Oindexin betatestaus on juuri alkanut ja ensimmäinen julkinen tilasto julkaistaan maanantaina 5. toukokuuta.

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

8 kommenttia on “Oindex vertailee suomalaisten verkkosivujen kävijämääriä”

  1. Matti Hirvonen

    Voisin sen verran palvelun kehittäjänä kommentoida, että oma näkemykseni on, ettei suoraa kilpailuasetelmaa TNS Metrixin kanssa ole olemassa tai en ainakaan usko Oindexin kovinkaan paljon vaikuttavan TNS Metrixin markkina-asemaan. Oindex keskittyy enemmän pieniin sivustoihin, sen sijaan TNS Metrix pitää varmasti jatkossakin asemansa suurien sivustojen listaajana.

    Lehtijutuissa on jätetty kokonaan huomioimatta, että Oindex perustuu vapaaehtoisuuteen ja on siis minun voittoa tavoittelematon projekti, jota en kehitä täysipäiväisesti. Jos tarve vaatii, otan vapaaehtosia avustajia mukaan. Eli Oindex ei ole yritystoimintaa eikä pyri tällä tavalla kilpailemaan TNS Metrixin kanssa.

    Palvelu on saanut kyllä enemmän huomiota kuin olisin uskonut. Ensi viikon listaukseen on liittynyt jo runsaasti sivustoja mukaan.

  2. … 45 sivustoa on ilmoittautunut mukaan tähän mennessä, kertoi Hirvonen tänään puoliltapäivin.

  3. Hienon kuuloinen idea, Google Analyticsissä taitaa vaan olla vieläkin tuo käyttöehto että jos ei käytä Google AdWordsia, on palvelussa 5M pageview limitti / kk. Vai onko tämä poistunut? Tämä nimittäin poistaa oman saitin mahdollisuuden liittyä ko. ohjelmaan.

  4. Tuomas voivatko muuten yksittäiset Vuodatus.netin käyttäjät lisätä Google Analyticsin blogeihinsa? Näköjään WP käyttää kyseistä tilasto-ohjelmaa jo itse joten Vierityspalkki jäänee tästä syystä ainakin alkuvaiheessa mittauksen ulkopuolelle.

  5. Tuija: Kyllä tuota jonkun verran vuodatus.net:n käyttäjät käyttävät, enkä usko että tulee konfliktia jos tuolla on useampi Analytics-profiili… ainakin näin toivon. Katsotaan tuleeko kohta vihaista käyttäjäpostia. Aiheesta Googlettamalla tuli vastaan ainakin tällainen: *linkki poistettu*

    Itseäni myös kommentoiden: näköjään rajattoman Analytics-tilin saa käyttöönsä hintaan 30€/kk, eli budjetoimalla euron per päivä AdWordsille käyttöön. Ei mielestäni kovin paha hinta, ja tulikin tuo itse jo tehtyä että saan vuodatus.net:n mukaan Oindex-mittaukseen.

  6. TNS:n tuore digimediatutkimuksen johtaja Seppo Roponen kertoo Tivissä, että TNS ja ovat keskustelleet yhdistymisestä ja että Roponen pitää sitä todennäköisenä “jollain aikavälillä”:
    http://www.tietoviikko.fi/doc.te?f_id=1353578

  7. Saman artikkelin lopussa viitataan myös alustaviin keskusteluihin Snoobin kanssa. Sen jälkeen meillä alkaisikin olla jo ihan mielenkiintoinen ranking-järjestelmä pystyssä. Google Analytics ja Snoobi kattavat Suomen saiteista aika ison osan.

    Toki liittyminen tähän kokonaisuuteen pitäisi olla ehdottoman vapaa-ehtoista, mitä se toki nykyisin onkin.

    Ihan toinen suuntaus on sitten se, että yhä useampi mittausjärjestelmätoimittaja käyttää keräämäänsä dataa tuottaakseen yleisiä raportteja web-käyttäytymisestä. Esimerkiksi Google Analyticsissa on beta-vaiheessa ominaisuus jossa voi vertailla omia tilastojaan saman toimialan muihin tilastoihin. TNS Metrix on menossa ihan samaan suuntaan ja jopa radikaalimmin, eli rupeaa julkaisemaan koostetietoja kaikista saiteista jotka ovat mittauksen piirissä. Muistaakseni Snoobillakin on vastaavat ominaisuudet suunnitelmissa, tai olisivatko jo jossain beta-vaiheessa. Ihmettelen siis sitä, että tästä kehityksestä ei ole noussut sen enempää kritiikkiä näitä mittausjärjestelmätoimittajia kohtaan.

  8. Oindexiin tuli nyt myös mahdollisuus lisätä snoobilla seurattavien sivustojen tiedot.

    *linkki poistettu*

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun