Sulake koulutti virtuaalimaailmoissa mainostamiseen

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 17 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: A-lehtien Kotona-portaali yhdistää viihdesisällöt ja verkkokaupan - ja tekee sen miellyttävästi.

Virtuaalimaailmoissa mainostaminen on tätä päivää, uskoo Samsung Electronicsin markkinointipäällikkö Reidar Wasenius. Hän kertoi torstaina Sulakkeen järjestämässä ”Miten valjastat kuluttajat brändilähettiläiksi”- tilaisuudessa 2006 marras-joulukuussa toteutetusta Habbo-kampanjasta, jolla pyrittiin viestimään nuorille, että Samsung valmistaa myös MP3-soittimia.

(*YouTube-upotus poistettu toimimattomana.)

Tilaisuuden keynote – puheenvuoron käytti DoubleFusionin toimitusjohtaja Jonathan Epstein, jolla oli viisi ohjetta pelimaailmoissa mainostamiseen.

  1. Include, don’t intrude
  2. Keep it personal
  3. We are what we shop
  4. Fuel the aspiration
  5. Focus on ROO (return on objective)

Epsteinin mukaan vanhanaikaninen tyrkyttävä ja tunkeileva mainonta ei virtuaalimaailmoissa toimi. Kokemus on henkilökohtainen ja niin on markkinointiviestinkin oltava. Toisaalta mahdollisuuksia virtuaalimaailmat antavat rajattomasti- onhan ihminen taipuvainen ilmaisemaan itseään ostoskäyttäytymisellään. Brändi voi tulla avuksi siihen tarpeeseeen, kun nuori hakee identiteettiään ja koettaa esiintyä mahdollisimman edukseen. Tämän tavoittelussa kannattaa olla tukena. Lopuksi on muistettava keskittyä mittaamaan sitä mitä oli tarkoitus saada aikaiseksi – tarvitaan muita mittareita kuin vanhat bannerimainosten aikaiset klikkaisusmäärät, hän neuvoo.

Mari Koistisen kanssa tilaisuudesta lennossa jaikutut muistiinpanot löytyvät seuraavien linkkien takaa

  • Jonathan Epstein, Double Fusion*
  • Emmi Kuusikko, Sulakkeen nuorisotutkimus*
  • Reidar Wasenius, Samsung Electronics*
  • Heli Vainio, Lindell; Stabilo*

(Kirjoitus on julkaistu myös Sula Pinta – blogissa)

[*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina tai vanhentuneina.]

Tuija Aalto

Radiotaustainen digimediaihminen, bloggaaja ja podcastaaja (Tuhatsanaa.net, Sulapinta.fi), työkseen kehityspäällikkö YLEn Uudet palvelut - yksikön Tulevaisuus Labissa



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun