Sulake koulutti virtuaalimaailmoissa mainostamiseen
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Miltä mediatalojen evästelappujen pitäisi oikeasti näyttää?.
Virtuaalimaailmoissa mainostaminen on tätä päivää, uskoo Samsung Electronicsin markkinointipäällikkö Reidar Wasenius. Hän kertoi torstaina Sulakkeen järjestämässä ”Miten valjastat kuluttajat brändilähettiläiksi”- tilaisuudessa 2006 marras-joulukuussa toteutetusta Habbo-kampanjasta, jolla pyrittiin viestimään nuorille, että Samsung valmistaa myös MP3-soittimia.
(*YouTube-upotus poistettu toimimattomana.)
Tilaisuuden keynote – puheenvuoron käytti DoubleFusionin toimitusjohtaja Jonathan Epstein, jolla oli viisi ohjetta pelimaailmoissa mainostamiseen.
- Include, don’t intrude
- Keep it personal
- We are what we shop
- Fuel the aspiration
- Focus on ROO (return on objective)
Epsteinin mukaan vanhanaikaninen tyrkyttävä ja tunkeileva mainonta ei virtuaalimaailmoissa toimi. Kokemus on henkilökohtainen ja niin on markkinointiviestinkin oltava. Toisaalta mahdollisuuksia virtuaalimaailmat antavat rajattomasti- onhan ihminen taipuvainen ilmaisemaan itseään ostoskäyttäytymisellään. Brändi voi tulla avuksi siihen tarpeeseeen, kun nuori hakee identiteettiään ja koettaa esiintyä mahdollisimman edukseen. Tämän tavoittelussa kannattaa olla tukena. Lopuksi on muistettava keskittyä mittaamaan sitä mitä oli tarkoitus saada aikaiseksi – tarvitaan muita mittareita kuin vanhat bannerimainosten aikaiset klikkaisusmäärät, hän neuvoo.
Mari Koistisen kanssa tilaisuudesta lennossa jaikutut muistiinpanot löytyvät seuraavien linkkien takaa
- Jonathan Epstein, Double Fusion*
- Emmi Kuusikko, Sulakkeen nuorisotutkimus*
- Reidar Wasenius, Samsung Electronics*
- Heli Vainio, Lindell; Stabilo*
(Kirjoitus on julkaistu myös Sula Pinta – blogissa)
[*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina tai vanhentuneina.]