Floobs tarjoaa työkalut oman tv-kanavan johtamiseen

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 17 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Sosiaalisen median kausi 2.0 on alkanut - eikä se ole erityisen sosiaalinen.

Vierityspalkki kyseli hieman lisätietoa tuoreesta suomalaisesta videopalvelusta nimeltä Floobs*.

Floobs

Floobshan on videonjakamisportaali, jossa on erikoisuutena mahdollisuus jakaa live-videota. Täten kuka tahansa voi perustaa oman tv-kanavan verkkoon ja lähettää livemateriaalia streamina vaikka sitten omilla verkkosivuillaan. Oman kanavan perustamisvaatimuksina on vain riittävän nopea verkkoyhteys ja esimerkiksi tavallinen web-kamera. Jatkossa laadukkaat, internet-yhteydellä varustetut kamerapuhelimet nähdään myös yhtenä tapana lähettää sisältöä kanaville.

Floobsin kehittäjät* näkevät livevideot esimerkiksi kansalaisjournalismin tärkeänä osatekijänä. Floobsin käyttäjät voisivat esimerkiksi luoda johonkin urheilutapahtumaan keskittyneen livevideokanavan. Tällöin samalle kanavalle voisi tuottaa videota useampikin aktiivinen harrastaja ja näin syntyisi monesta lähteestä koostuva, vuorovaikutteinen tv-kanava.

Liiketoimintamalli Floobsilla perustuu ainakin mainoksiin joita lieneekin helppo jaella myös käyttäjien live-videoiden väliin. Tarkempaa tietoa suunniteltavista mainosmalleista ei kuitenkaan ollut vielä tarjolla.

Palvelu on suljetussa betassa tällä hetkellä, mutta esimerkiksi FAQ-osio on julkinen ja varsin kattava*. Palvelun kehityksestä saa myös arvokasta tietoa kehitysideat-sivulta*, jossa on vapaa kommentointi ja jossa kehitystiimi ylläpitää listaa asioista jotka ovat juuri tällä hetkellä parannettavana. Samoin löytyy lista isommista kehitysprojekteista jotka ovat työn alla (kuten “kännykkä clientin viilaus ennen beettaa” ja “mobile.floobs.com:in kehitys”, jne.).

Floobsin kehitystyö ja ensiaskeleet on otettu yksityisrahoitteisesti (tai “enkelirahalla” kuten he sen ilmaisevat), mutta piakkoin on kuulemma tulossa ensimmäinen rahoituskierros konseptille. Rahoituskierroksen turvin lieneekin sitten tarkoitus ponnistaa ulkomaille konseptin kanssa.

Erilaisten livevideokanavien perustamisessa on tietysti omat riskinsä ja Floobsilla onkin väärinkäytösten varalle suunniteltu oma “Floobs-poliisi”-verkosto jolloin osa käyttäjistä toimii palvelun vahtikoirina tarkkaillen kanavien sisältämien videosisältöjen aiheita. Livevideoiden välittämisessä on varmasti omat riskinsä ja tämä lieneekin Floobsin osalta isoin kysymys keskusteltaessa sijoittajien kanssa (sen bisnesmallin lisäksi tietysti…).

Ensimmäisiä Floobsia hyödyntäviä sivustoja ovat ainakin musiikkisivusto Meteli.net, rullalautailuyhteisö Nolla.net ja viihdesivusto Stara.fi. Ainakin rullalautailijoiden Floobs-suunnitelmista voi lukea lisää heidän foorumiltaan*.

Floobs rekrytoi* tällä hetkellä myös ahkerasti, joten jos nuori start-up ja videostreamaus-ala kiinnostaa, niin kannattaa vilkaista myös heidän rekrytointiosionsa*. Hakusessa on ainakin Javaa hallitsevia web-kehittäjäguruja, kokeneita mobiilikehittäjiä ja “Community Manager”-tyyppisiä henkilöitä.

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun