Pelikone.fi, uusi suomalainen pelisaitti

Perttu Tolvanen

Assemblyn aikoihin julkaistu ilmaisia pelejä tarjoava Pelikone.fi on alkanut saamaan käyttäjien suosiota ja valikoimissa alkaa olla jo melkoisesti räväköitä flash-pelejä. Saitti hakeekin kävijöitä tällä hetkellä monilla kampanjoilla, mm. Pelit-lehden ja Mikrobitin kautta.

Pelikone.fi on yhteisösaitti jota voisi kuvailla vaikka suomalaiseksi, pelien YouTubeksi. Käyttäjät voivat ladata flash-pelejä palveluun ja muodostaa omia suosikkilistoja sekä kommentoida pelejä. Beta-vaiheessa olevalla saitilla on jatkosuunnitelmissa monenlaisia laajennuksia ja parannuksia. Helppo arvella, että YouTube-tyyppisiä lisäominaisuuksia lienee tulossa palveluun jatkossa. Vajaan kuukauden julkistettuna ollut sivusto on kerännyt tähän mennessä noin 600 erilaista peliä ja näiden innoittamana on päivittäinen liikenne jo kuulemma noussut tuhansiin kävijöihin. Tarkempien kävijätietojen julkaisuun ei valitettavasti Vierityspalkille irronnut lupaa.

Palvelun taustalla on SWelcomin online-peliyksikkö, jonka mukaan palvelu on lähtenyt liikkeelle ihan omasta innostuksesta ja kiinnostuksesta hauskoihin “pikkupeleihin”. Alustavana konseptina on kuulemma ollut ajatus erityisesti suomalaisten peliharrastajien omasta saitista, johon voi rekisteröitymällä kerätä kätevät suosikkipelilistat eikä omia lempipelejään joudu kahlaamaan muiden bookmarkkien seasta. Palvelua ideoitaessa mukaan on tullut sitten myös ajatus pelien levityskanavasta, koska keskeisenä saitin ideana on, että pelejä ei rajoiteta oman palvelun sisälle. Pelikone tarjoaakin jokaisesta pelistä, YouTube-tyyppisesti, valmiin koodinpätkän jonka voi sitten laittaa vaikka omaan blogiin ja näin tarjota oman bloginsa/sivunsa kävijöille mahdollisuus pelata omaa lempipeliään. Jatkossa palvelusta saa kuulemma myös ulos erilaisia rss-syötteitä eri kategorioiden peleistä. Eli vaikka palvelusta on haluttu tehdä viihtyisä, niin yhtä keskeinen juttu on mahdollistaa pelien mahdollisimman laaja leviäminen sinne minne käyttäjät ne haluavat viedä. Täten kyseessä on enemmänkin itsenäisten pelikehittäjien oman markkinoinnin tueksi rakennettu yhteisösivusto ja jakelukanava. Erityisesti jakelukanavana toimiminen nostaa Pelikoneen “tavallisten” yhteisösaittien yläpuolelle. Omasta sisällöstä on uskallettu päästää rohkeasti irti. Tällaista “YouTubemaisuutta” kaipaisi monelle muullekin toimialalle.

Palvelun bisnesmalli on yksinkertainen: kaikkien flash-pelien alussa näytetään lyhyt mainos. Täten saitin tarvitse rakennella omaa yhteisöään edes kovin laajaksi, koska vaikka kaikki pelit karkaisivat sivustolta (ja pelaajat mukana), niin bisnesmallin kannalta tämä on vain hieno asia. Tällä hetkellä tosin ei ole kuulemma merkittäviä suunnitelmia palvelulla rahastamiseen ja flash-pelien alussa näytetäänkin lähinnä pelikoneen omaa mainosta. Palvelulla kuulemma kerätään tässä vaiheessa pääasiallisesti kokemusta “Web 2.0 -henkisten” yhteisösaittien toiminnasta.

Näkyvä beta-tarra logon päällä kertookin lähinnä siitä, että lisää ominaisuuksia on vielä tulossa. Pelikone.fi on jo nykyisellään varsin viimeistelty ja hyvin toimiva. Sivustolla pelaillessa vierähtääkin helposti työaikaa enemmän kuin ehkä olisi työnantajan mielestä suotavaa.

Kirjoittaja työskentelee 2ndheadissa, joka on osa SWelcom-liiketoimintaryhmää. SWelcom on SanomaWSOY:n sähköisen viestinnän liiketoimintaryhmä.

Aiheet: Yhteisösivustot

Tagit: , ,

Perttu Tolvanen

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat, kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit ja varmistamaan budjetin ennustettavuuden. Ota yhteyttä Perttuun!