Kuvake.net monipuolistaa tulomallejaan

Perttu Tolvanen

Kuvake.net vihjasi toimitukselle, että Kuvakkeessa on otettu käyttöön uusia ominaisuuksia joilla monipuolistetaan tarjontaa käyttäjille ja toisaalta kehitetään palvelun liiketoiminnallista puolta. Kuvakkeen uudet kuvienkoristelutoiminnallisuudet (blingit) ovat kieltämättä mielenkiintoinen esimerkki siitä minkälaisia lisäarvopalveluita erilaisilla verkkoyhteisöillä voi olla. Uutukaiset “blingit” ovat valmiita koristeita joita voi asetella omien kuvien päälle hauskuuttamaan katselijoita.

Yleismeininki Kuvakkeen yhteisössä on aika lailla todettavissa tuosta “Suosituimmat” -sivulta, mutta palvelu kätkee pinnan alle kaikenlaista mielenkiintoista josta varmasti moni yhteisö voisi ottaa oppia.  Esimerkiksi Viihde-osioon tutustuessa huomaa, että ei palvelusta nyt ainakaan tekeminen lopu. Muutenkin Kuvake on nykyisellään harvinaisen viimeistellyn oloinen palvelu joka on kulkenut pitkän matkan alkuvaiheesta. Käyttöliittymässäkin on selkeästi otettu oppia monesta ulkomaisesta palvelusta ja yksityiskohtiin on panostettu myös tekstien muotoilussa. Kuvakkeen takana hommaa pyörittää Reflekto Oy, joka kehittää myös 2006 kesällä julkaistua Herq -verkkopalvelua. Firma työllistää kuusi (6) työntekijää.

Tulovirtojen kokoluokasta Kuvakkeelta kerrottiin, että mainostulot ja käyttäjiltä saadut tulot ovat suurinpiirtein yhtä suuret. Käyttäjiltä saatavista tuloista haetaan kuitenkin eniten kasvua. Käyttäjiltä saatavia tuloja kertyy mm. Kultajäsenyydestä (lisäominaisuuksia vuodeksi tai kuukaudeksi), “Shoutbox”:ista (oma viesti etusivulle, 3 tai 6 minuuttia), maksullisista ominaisuuksista (kuvien lataus kännykkään, wap-käytöstä, äänikommenteista) sekä nyt uusista blingeistä (n. 0,50 euroa per blingi).  Mainostuloja kertyy bannerikampanjoista, kohdennetusta mainonnasta, sponsoroiduista profiileista/klubeista sekä brändätyistä ominaisuuksista. Vaikka kultajäsenyys tuntuu kaikkein selkeimmältä ansaintamallilta, niin oletettavasti 2€/kk -maksulla ei vielä kovinkaan monen koodarin palkkaa makseta (vaikka kävijöitä olisikin viikossa yli 140 000 ja palvelussa katsottavissa yli miljoona kuvaa). Erikseen tilattavista lisäominaisuuksista haetaankin varmaan sitä suurinta rahavirtaa.

Kilpailijoikseen Kuvake katsoo lähinnä muut suomalaiset suositut yhteisöt. Sinänsä mielenkiintoisena yksityiskohtana Kuvake näkee oman toimintansa keskeisenä kulmakivenä uusien ominaisuuksien tuomisen Suomeen maailmalta. Eli importataan ihan suoraan hyviä juttuja maailmalta. Ainakin vierityspalkin toimituksen mielestä tämä on erittäin tärkeätä sanoa ääneen, koska näin sen pitääkin olla. Paikallista yhteisöä rakennettaessa ei tarvitse välttämättä keksiä itse pyörää uudestaan vaan voi soveltaa sitä mitä on tehty maailmalla jo kertaalleen. Kuvakkeen Elmo Saukko toteaakin oivaltavasti, että “Tärkeintä on saada yhteisöön oma ainutlaatuinen porukka, koska sitä kilpailijoiden on haastavin kopioida.”. Täten ainakin yhteisön rakentamisessa kaverilta kopioiminen voi olla keskeinen osa menestystä.

Uutisen lähteenä Kuvakkeen lehdistötiedote ja Elmo Saukon sähköpostihaastattelu.

Aiheet: Yhteisösivustot

Perttu Tolvanen

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat, kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit ja varmistamaan budjetin ennustettavuuden. Ota yhteyttä Perttuun!
  1. Jussi says:

    Kaikella kunnioituksella tästä “uutisesta” tulee valitettavan suora assosiaatio Digitodayn lähdekritiikittömään firmojen lehdistötiedotteiden julkaisuun “uutisina”. ;)

    Periaatteessa tuon saman artikkelin voisi julkaista vain parin pikkumuutoksin vaihtamalla kuvakkeen tilalle sen isomman nettiyhteisön nimen.

  2. PerttuT says:

    Noh, me vasta harjoitellaan. Ei ole pelkoa, että digitodayn linjalle mentäisiin.

    IRC-gallerian ja Kuvakkeen välisestä suhteesta olisi mukava kirjoittaa, mutta ei ainakaan allekirjoittaneella ole aiheesta riittävästi tietoa – huhupuhetta toki riittää.

  3. Otto says:

    “Sinänsä mielenkiintoisena yksityiskohtana Kuvake näkee oman toimintansa keskeisenä kulmakivenä uusien ominaisuuksien tuomisen Suomeen maailmalta.”

    Tällaista toimintaa soisi useammankin firman harrastavan, sillä toistaiseksi “not invented here” -syndrooma tuntuu estävän monen loistavan konseptin rantautumisen tänne Suomeen. Tässä blogissa aikaisemmin mainittu sumpli.com on oiva esimerkki alunperin ulkomaisen toteutuksen menestyksekkäästä lokalisoinnista.

  4. Rosku says:

    En arvosta kuvake.netin tapaa kopioida jatkuvasti muilta yhteisösivustoilta ominaisuuksia itselleen – oma ideointi olisi paikallaan. Bligit vastaavat Irc-gallerian Sälää, joten en näe asiaa edes uutisen arvoisena. Kopiointia harrastava on aina ikuinen kakkonen.

    Kuvake.net näyttää tunkevan lehditötiedotteita yms. “uutisointia” ties mistä mitättömistä aiheista useille medioille. Toivottavasti tietävät, millaista mediakuvaa heikkoarvoisten uutisten tyrkyttäminen luo.