Karjalaisen verkkopalvelu uudistui

Perttu Tolvanen

Karjalainen-sanomalehden verkkopalvelu uudistettiin hiljattain. Tarkempaa tietoa uudistuksen sisällöistä voi lukea tiedotteesta.

Tiedotteen perään on kertynyt mielenkiintoinen viestiketju. Uudistukset kun aina jakavat herkästi mielipiteitä. Karjalaisenkin tapauksessa ketjuun on kertynyt paljon “Vanhat sivut olivat parempia. Kovin on sekavaa nyt. Miksi aina muutetaan.” -tyyppisiä kommentteja. Paljon on tosin erittäin relevantteja kehitysehdotuksiakin ja hyviä havaintoja. Negatiivisten kommenttien paljous lienee aika tyypillistä.

Karjalaisen toimitus on osallistunut keskusteluketjuun aktiivisesti ja kertoo reilusti tulevaisuuden suunnitelmista. Tällainen on kuitenkin vain tulipalojen sammuttelua. Uudistuksesta ei ollut valmisteltu etukäteen käyttäjiä tarpeeksi ja tällöin negatiiviset reaktiot ovat heti silmillä. Verkkopalvelut joilla on aktiivisia käyttäjiä ovat hyvin lähellä esimerkiksi organisaation tietojärjestelmia joita käytetään päivittäin. Kaikenlaiset muutokset ihmisten päivittäisissä työkaluissa pitäisi valmistella huolella ja muutoksen taustalla olevat syyt pitäisi perustella käyttäjille huolella. Tämä taitaa vielä usein unohtua. Vai olemmeko nähneet verkkopalveluiden uudistuksia joiden 1) valmisteluun on otettu käyttäjät mukaan, joiden 2) aikataulusta tiedotetaan avoimesti ja joiden 3) julkaisu ei tule käyttäjille yllätyksenä?

(Uudistuksen vinkkaamisesta kiitokset Marjutille.)

Aiheet: verkkomediat

Tagit:

Perttu Tolvanen

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat, kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit ja varmistamaan budjetin ennustettavuuden. Ota yhteyttä Perttuun!

Comments are closed.