Karjalaisen verkkopalvelu uudistui
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 17 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Ylen uusi kirjautumismuuri on outo valinta kansalliselle mediayhtiölle.
Karjalainen-sanomalehden verkkopalvelu uudistettiin hiljattain. Tarkempaa tietoa uudistuksen sisällöistä voi lukea tiedotteesta*.
Tiedotteen perään on kertynyt mielenkiintoinen viestiketju*. Uudistukset kun aina jakavat herkästi mielipiteitä. Karjalaisenkin tapauksessa ketjuun on kertynyt paljon “Vanhat sivut olivat parempia. Kovin on sekavaa nyt. Miksi aina muutetaan.” -tyyppisiä kommentteja. Paljon on tosin erittäin relevantteja kehitysehdotuksiakin ja hyviä havaintoja. Negatiivisten kommenttien paljous lienee aika tyypillistä.
Karjalaisen toimitus on osallistunut keskusteluketjuun aktiivisesti ja kertoo reilusti tulevaisuuden suunnitelmista. Tällainen on kuitenkin vain tulipalojen sammuttelua. Uudistuksesta ei ollut valmisteltu etukäteen käyttäjiä tarpeeksi ja tällöin negatiiviset reaktiot ovat heti silmillä. Verkkopalvelut joilla on aktiivisia käyttäjiä ovat hyvin lähellä esimerkiksi organisaation tietojärjestelmia joita käytetään päivittäin. Kaikenlaiset muutokset ihmisten päivittäisissä työkaluissa pitäisi valmistella huolella ja muutoksen taustalla olevat syyt pitäisi perustella käyttäjille huolella. Tämä taitaa vielä usein unohtua. Vai olemmeko nähneet verkkopalveluiden uudistuksia joiden 1) valmisteluun on otettu käyttäjät mukaan, joiden 2) aikataulusta tiedotetaan avoimesti ja joiden 3) julkaisu ei tule käyttäjille yllätyksenä?
(Uudistuksen vinkkaamisesta kiitokset Marjutille*.)
Lue lisää: Verkkopalvelun uudistus – kaikki artikkelit Vierityspalkissa
[*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.]