Verkkopalveluiden kävijämäärämittaus tarkentuu

pirkka

TNS Gallup ja Taloustutkimus alkavat laskea verkkopalveluiden kävijämääriä heinäkuusta lähtien uudella tavalla. Uusi mittaustapa eliminoi evästeiden poistamisen synnyttämän vääristymän.

IAB:n tiedotteen mukaan keskimäärin 15 % suomalaisista internet-käyttäjistä poistaa selaimensa evästeet vähintään kerran viikossa ja useimmin poistajina ovat 15-34-vuotiaat miehet.

Evästeiden poistamisen jälkeen käyttäjä on tähän saakka rekisteröitynyt kävijämäärämittauksiin uutena käyttäjänä, mutta nyt tehtävä mittaustavan muutos pyrkii oikaisemaan nämä "tuplamitattavat" yksittäiset käyttäjät pois kävijämäärätilastoista.

Uudet luvut koskevat ensi vaiheessa TNS Metrix'issä ja Taloustutkimuksen WTM:ssä mitattavia verkkopalveluita.

  1. Visa says:

    Olisi mielenkiintoista tietää, miten tuo on teknisesti toteutettu. Vai onko kyse ainoastaan matematiikasta, jonka avulla mittaustuloksista poistetaan arvioitu vääristymä?

  2. Pertti says:

    Kyse on nimenomaan matematiikasta. Perusolettamus on se, että verkkosivustoilla sivulataukset ja eri kävijät jakautuvat samassa suhteessa. Uusi mittaustapa jakaa cookiet kahteen kastiin aikaleiman perusteella, ja sen perusteella arvioidaan cookien hylänneiden määrä.

    Eli jos cookien hylänneet lataavat suhteessa saman verran sivuja kuin muutkin, ongelmaa ei ole.