Artikkelit
Maksutavat verkkokaupoissa Suomessa

Satama toiseksi tuorein yritysosto, Aboavista*, on tuonut Suomen digiskeneen kiinnostavan lisän. Google Analytics on yksi puhutuimmista alan* ilmiöistä. Se luo uuden lähtötason sille miten verkkopalveluiden tuloksia voi/tulisi analysoida. Sataman tänään saama sertifikaatti* tuo (toivottavasti) lisää kiinnostusta aiheeseen myös Suomessa.
Kysymykseni digimedian toimijoille onkin nyt, että miten asiakkaat ja alan muut toimijat ratkaisevat tällä hetkellä yhden tärkeimmistä bisneskysymyksistä:
1) Mitä saiteillä käyvät kuluttajat (loppukäyttäjät) oikein siellä tekevät?
ja vielä tarkemmin: 2) Tuottaako investoiti tavoitteiden mukaisesti?
Itse uskon, että näihin kysymyksiin vastaamisesta on tulossa yhä tärkeämpi osa verkkobisnestä. Suunnittelun tulokset on kyettävä osoittamaan ja mikä onkaan parempi keino siihen kuin metriikka*. Ajatuksia? Ideoita? Kokemuksia?
[Kirjoittaja on töissä Satama Amsterdamissa.]
[* Linkkejä poistettu toimimattomina tai vanhentuneina.]