Monikanavainen mittaus – haasteita ja hyviä käytänteitä

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 15 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Mitä web-analyytikolta vaaditaan?.

Suomen web-analytiikka-ammattilaiset kokoontuivat jälleen WAA Finlandin järjestämään seminaariin*. Tällä kertaa aiheena oli monikanavainen mittaus ja puhujina oli kansainvälisesti tunnettuja analytiikkaosaajia.

image

Paikalle oli kokoontunut harvinaisen massiivinen joukko kuuntelijoita ja täten jo tilaisuuden alussa voitiin todeta, että WAA Finlandin syksyseminaari oli yksi Euroopan suurimpia web-analytiikkatapahtumia. Ei hassummin pieneltä Suomelta.

Seminaarin aluksi käsiteltiin yleisimpiä markkinoijien käytössä olevia mittausmenetelmiä. Estimen* Susanne Lumme käsitteli TV-kanavien ja radiokanavien mittaustekniikoita ja vertasi näiden käyttämiä mittausmenetelmiä mm. verkkokampanjoiden mittausmenetelmiin. Offline-mittaamisen todettiin olevan yhtä lailla mahdollista myös tilanteissa joissa ostajan toiminta ei lähde liikkeelle verkosta, vaan esimerkiksi sanomalehtimainoksesta tai televisiomainoksesta. Menetelminä mainittiin mm. uniikit puhelinnumerot, kampanjakoodit ja uniikit url-osoitteet.

image

Mahdollisuuksia on monia, mutta kyllä silti puhtaasti verkossa tapahtuva kampanjointi vaikuttaa olevan mittauksen osalta rakettitiedettä verrattuna täysin horoskooppitasolla pyörivään perinteiseen mediaan.

Tealeafin* Geoff Galatin esitys käsitteli erityisesti asiakaspalvelun ja web-analytiikan yhteispeliä. Mielenkiintoinen yksityiskohta oli että yllättävän usein yrityksen asiakaspalvelu ei tunne oman yrityksensä verkkopalvelua eikä osaa ratkaista verkkopalvelun toimintaan liittyviä ongelmia. Tealeafin analytiikkaohjelmiston todettiin olevan erikoistunut lähentämään asiakaspalvelun ja verkkopalvelun välistä yhteistoimintaa. Ylipäätään esityksessä painotettiin verkon muuttumista erillisestä kanavasta yhä tavallisemmaksi kanavaksi. Erityisesti asiakaspalvelun ja asiakasrajapinnassa työskentelevien henkilöiden painotettiin tarvitsevan yhä enemmän tietoa siitä kuinka asiakkaat käyttävät verkkopalvelukanavaa ja millaisiin ongelmiin he siellä törmäävät.

Tealeafista voi katsoa hyvän esittelyvideon osana aiempaa artikkelia web-analytiikkajärjestelmistä.

Omnituren Kalle Heinonen* keskittyi muistuttamaan muutamista perusasioista monikanavamittauksessa ja esitti muutaman tulevaisuuden vision. Esityksessä esimerkiksi todettiin, että jopa 75 prosenttia tehdyistä hauista on seurausta jostain offline-kampanjasta tai toiminnasta. Toisena vertauslukuna esitettiin, että jopa 40 prosenttia online-myynnistä on saanut ensimmäisen kimmokkeen jostain offline-kampanjasta tai markkinointitoimenpiteestä.

Heinonen arvioi myös, että tulevaisuudessa rahaa sijoitetaan enemmän konversiota parantaviin sovelluksiin ja menetelmiin kuin pelkkään liikenteen hankkimiseen. Heinosen esityksen perusteella nykytilanne useimmilla markkinoijilla on, että liikennettä hankitaan suurella rahalla, mutta sitä ei osata kääntää asiakkaiksi. Kyseisen havainnon varmasti moni verkkomarkkinoinnin ammattilainen allekirjoittaa. Erityisesti isot brändit alkavat vasta heräämään konversioajatteluun.

Aurélie Pols* kertoi siitä kuinka erilaisia näkökulmia monikanavaiseen mittaukseen voikaan ottaa. Hän kertoi kuinka monet ottavat esimerkiksi hyvin teknologialähtöisen näkökulman jossa saatetaan integroida eri järjestelmiä toisiinsa miljoonien eurojen projekteissa. Esityksessä kannustettiin manuaalisempaan lähestymistapaan jossa keskityttäisiin manuaalisiin toimenpiteisiin paremman asiakasymmärryksen saamiseksi.

WAA Finlandin puheenjohtaja Petri Mertanen* esitti case-kertomuksen jossa havainnollistettiin erilaisia keinoja saada mittaustietoa eri markkinointikampanjoista. Esimerkiksi kupongeissa käytettiin uniikkia koodia ja bussien kylkimainoksissa oli uniikki url-osoite.

Seminaarin päätteeksi Kwantic* ja Frantic esittivät katsauksen siihen kuinka verkon ilmiöitä voi seurata erilaisilla ilmaisilla työkaluilla. Erityisesti Google Trendsiä esiteltiin tärkeänä markkinoijan työvälineenä. Esityksen päättänyt katsaus tarjosikin ehkä eniten purtavaa koko kuulijajoukolle. Facebookin, Twitterin ym. erilaisten yhteisöjen mittaaminen ei ole aivan yksinkertaista, mutta ei välttämättä vaadi tuhansien eurojen järjestelmähankintoja. Ilmaisilla työkaluilla ja nokkeluudella voi saada paljon tärkeätä tietoa siitä kuinka oma brändi tai kampanja menestyy verkossa.

Yhteenvetona voisi todeta seminaarin antaneen varsin hyvän yleiskuvan siihen miten laajasta asiasta on kyse kun puhutaan monikanavaisesta mittauksesta. Myös verkon yhteisöjen ja palveluiden kehitys monimutkaistaa kenttää koko ajan. Enää ei riitä pelkästään oman palvelun mittaaminen vaan tietoa ja tilastoja on pystyttävä hankkimaan myös muista palveluista ja kanavista.

Seminaarin jälkeen voi kuitenkin todeta, että pelkästään haasteita ei ole edessä vaan mahdollisuuksia ja keinoja tuntuu löytyvän yhtä lailla.

Lisätietoa:

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

1 kommentti “Monikanavainen mittaus – haasteita ja hyviä käytänteitä

  1. Petri Mertanen

    Yhteenveto ja jälkipuintia Akin Arikanin kommenteilla: *linkki poistettu toimimattomana*

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun