Turun Kaupunginteatteri

Tekijä: Karhu Helsinki
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Karhu Helsinki oli vastuussa Turun Kaupunginteatterin uuden verkkosivuston rakentamisesta. Uudeksi julkaisualustaksi valittiin WordPress. Projekti oli teatterille tärkeä ja kauan odotettu, sillä teatterin edellinen sivusto oli osa Turun kaupungin verkkopalvelukokonaisuutta, mikä aiheutti päivittäjille haasteita. Myös monet tekniset ratkaisut olivat vanhalla sivustolla teatterin kannalta epäoptimaalisia, sillä niitä ei ollut suunniteltu ensisijaisesti teatterin tarpeita silmällä pitäen.

Projektin yhtenä merkittävänä asiana oli suunnitella ja toteuttaa verkkosivusto, joka on teatterin oma, eikä osa laajempaa kokonaisuutta. Se nähtiin tärkeänä, koska itsenäinen sivusto antaa teatterille mahdollisuuden suunnitella juuri teatterin työntekijöiden ja ystävien tarpeita parhaiten palveleva kokonaisuus.

Taide kuuluu kaikille ja tämän sitoumuksen täytyy näkyä niin taidelaitosten tiloissa ja toteutuksissa kuin niiden verkkosivuilla. Saavutettavuus oli tässä projektissa mukana heti alusta asti ja työtä jatkettiin julkaisun jälkeenkin. Julkishallinnollisena organisaationa teatteria koskevat myös lainsäädännön saavutettavuusvaatimukset. Karhu Helsingin saavutettavuusasiantuntijat olivat projektissa tiiviisti mukana ja saavutettavuus otettiin työskentelyn kaikissa vaiheissa huomioon.

Teatterin toiminnan kannalta on tärkeää, että lippujen ostaminen verkkosivujen kautta on tehty niin helpoksi kuin mahdollista. Ostamisen helppous tuo teatterille lisää katsojia ja antaa mahdollisuuden suunnata rajalliset resurssit muihin palveluihin. Verkkosivu-uudistuksen yhtenä tavoitteena oli lipun myynnistä vastaavan Lippupisteen järjestelmän integroiminen verkkosivuille mahdollisimman tehokkaasti ja kävijää palvelevalla tavalla.

Jätä kommentti