Suomen Uusyrityskeskukset ry

Tekijä: Redland
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Suomen Uusyrityskeskukset ry:n päätavoite on tukea suomalaista yrittäjyyttä ja auttaa asiakkaita perustamaan mahdollisimman kannattavia yrityksiä. Redland valittiin parantamaan asiakaskokemusta sekä uudistamaan brändiä ja verkkopalvelua palvelumuotoilun keinoin.

Projektin keskeisimpiä tavoitteita oli selvittää palvelun kriittisimmät kipukohdat ja tärkeimmät asiakastarpeet, jotta asiakkaita pystyttäisiin palvelemaan paremmin. Asiakasymmärryksen lisäämiseksi ja asiakaskokemuksen parantamiseksi tarvittiin kattavasti käyttäjätietoa. Tätä varten käynnistettiin palvelumuotoiluprosessi, jonka vaiheet olivat: tutkimustyö, brändin uudelleenmuotoilu ja verkkosivun määrittely. Näihin perustuen suunniteltiin täysin uudistettu verkkopalvelu sekä uusittu versio yrityksen perustamisoppaasta.

Palvelumuotoilu aloitettiin kohderyhmähaastatteluilla ja avainsanatutkimuksella. Tutkimusvaihe eteni asiakasymmärrys- ja digityöpajoilla, joihin osallistettiin useita sidosryhmiä. Prosessin avulla oivalsimme ja löysimme tärkeimmät asiakaskokemusta parantavat asiat eri kohderyhmille verkkopalvelun sisällöistä ja toiminnallisuuksista. Verkkopalvelulle tehtiin kolmiosainen kehityssuunnitelma.

Ensimmäisen vaiheen tärkein tavoite oli uudistaa sivusto rakenteeltaan ja sisällöiltään vastaamaan tutkimusvaiheessa havaittuja käyttäjien tarpeita sekä avainsanatutkimusta. Uudistettu brändi tuotiin verkkosivustolle ja sivuston saavutettavuutta parannettiin. Projektin lopputuloksessa ovat avainasemassa niin henkilökohtainen kuin myös digitaalinen vuorovaikutus, sen helppous ja ammattimaisuus.

Verkkopalvelu julkaistiin loppuvuodesta 2020. Alustavan analytiikan mukaan se näyttää tuottavan entistä parempia mittaustuloksia: välitön poistumisprosentti on parantunut 32%, keskimääräisesti sivuilla on ollut 29% enemmän kävijöitä ja yhden vierailun pituus on noussut 37% edellisvuoden vastaaviin tuloksiin verrattuna. Myös asiakaskontaktien määrä on kasvanut verkkopalvelun julkaisemisen jälkeen.

“Vaikka käsiteltävä kokonaisuus oli laaja, Redland pystyi ottamaan Suomen Uusyrityskeskukset ry:n tiimin, alueellisten Uusyrityskeskusten yritysneuvojat sekä yritysten perustamista tukevan perustamisoppaan toteuttaneen Kumppania Oy:n saumattomasti mukaan palvelumuotoiluprosessiin. Prosessi oli ansiokas ja synnytti meille tärkeitä oivalluksia asiakkaiden tarpeista.” Susanna Kallama, Toimitusjohtaja, Suomen Uusyrityskeskukset ry.

Jätä kommentti