Solar.fi – Verkkokaupan ja sivuston uudistus
Solar.fi:n verkkokauppa uudistettiin kokonaisvaltaisesti, sisältäen uuden visuaalisen ilmeen, modernisoidun teknisen toteutuksen ja tarkennetun asiakaspalvelunäkökulman. Projekti sisälsi paljon räätälöityjä asiakkaan toiveisiin ja tarpeisiin liittyen ratkaisuja. Kokonaisuus toteutettiin tiiviissä yhteistyössä asiakkaan ja digimarkkinointitoimisto Kuulun kanssa, jonka pitkäaikainen yhteistyö Solarin kanssa takasi sujuvan määrittelyvaiheen, jossa hyödynnettiin asiantuntemusta erityisesti markkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin osalta.
Auta minua valitsemaan -toiminnallisuus
Kävijöiden tuotteenvalintaa tukemaan suunniteltiin uusi ”Auta minua valitsemaan” -työkalu. Tämä ohjaa käyttäjää valitsemaan oikean tuotteen tarpeen mukaan – esimerkiksi kohteen, pinnan tai ongelman perusteella. Toiminto parantaa asiakaskokemusta ja tukee verkkokaupan konversiota. Samaan kokonaisuuteen kuului myös Experttineuvonnan eli ilmaisten asiantuntijapalveluiden korostaminen, joka on yksi Solarin palvelun erityisyyksiä.
Verkkokaupan hintalaskuri, tilausten seuranta ja toiminnanohjausintegraatio Joineriin
Verkkokaupan keskeinen taustajärjestelmä WooCommercen rinnalla on Joiner-toiminnanohjausjärjestelmä, johon on toteutettu aiemmin laaja ja räätälöity integraatio. Tuotteiden hinnoittelu perustuu asiakkaan tekemien valintojen perusteella Joinerin laskurissa tapahtuvaan laskentaan. Hinta määräytyy esimerkiksi syötettyjen mittojen, valittujen materiaalien, värien ja muiden tuotekohtaisten ominaisuuksien mukaan – dynaamisesti ja reaaliajassa. Verkkokauppaan rakennettiin lisäksi reaaliaikainen tilauksen seuranta Joinerin kautta. Tämä mahdollistaa asiakkaalle selkeän näkymän tilauksensa etenemiseen valmistuksesta toimitukseen saakka.
Keskeiset ominaisuudet
- WordPress + Gutenberg + WooCommerce
- Verkkokaupan reaaliaikainen tiedonsiirto Joinerin kanssa
- Viimeistellyt tuotesivut ja hienosäädetyt yksityiskohdat
- Selkeytetyt ostopolut ja näkyvät yhteydenottomahdollisuudet
- ”Auta minua valitsemaan” -ohjattu valintatyökalu
- Mobiilikäytettävyyden ja saavutettavuuden (WCAG) priorisointi
- Hakukoneoptimoitu rakenne ja sisältö
- Visuaalinen uudistus ja käyttäjäpolkujen palvelumuotoilu työpajoissa
- Jatkuva kehittäminen ja palvelunhallintatapaamiset
Tulokset 4kk julkaisun jälkeen:
Uudistuksen myötä myynti ja experttineuvonta ovat lisääntyneet. Hakukonenäkyvyyden osalta sivuston ja verkkokaupan orgaaninen liikenne on kasvanut 67 %. Kasvu on tullut kokonaan orgaanisesti, eikä se ole vähentänyt maksetun mainonnan osuutta.
Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen