SAK

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Lähtökohta

Aloitimme työskentelyn vuonna 2024 SAK:n sivustouudistuksen parissa. Sivuston ilmettä luodessamme törmäsimme muutamaan sudenkuoppaan SAK:n silloisen brändi-identiteetin kanssa. Silloinen räikeä väritys ei ollut sellaisenaan saavutettava, ja saavutettavaksi muokattunakin vaati useampaa fonttiväriä toimiakseen. Brändi-identiteetti ei heijastanut sitä terävyyttä ja uskottavuutta, mitä SAK tuo pöytään. Sivustouudistuksen ohessa nousi esille tarve myös haastavien aiheiden kuvittamisesta. Saavutettavuuden, SAK:n tavoitteiden ja uudistuvan sivuston myötä päätettiin terävöittää koko brändin identiteetti.

Strategia

Lähestyimme brändi-identiteetin päivitystä täysin funktionaalisesta näkökulmasta: Muuttaisimme vain välttämättömimmän, ja jokainen tarvittava muutos tehtäisiin käytettävyys mielessä pitäen. Uudistettu ilme pohjaakin vahvasti aiempaan: Nykyiset värit ovat muunnelmia aiemmasta väripaletista, taustakuvio on rauhoitettu versio entisestä — ja logoon emme edes koskeneet, paitsi sen punaisen sävyn osalta. Saavutettavuus ja käytettävyys ulottuivat lopulta jopa SAK:n ikoniseen punaiseen väriin.

Ammattiyhdistyskentässä brändiuudistukset ovat merkittäviä muodonmuutoksia. Ne kuvastavat ajan henkeä ja puhuttelevat sekä nykyisiä että tulevia sukupolvia. SAK:lle brändi-identiteetti on paljon enemmän kuin värit ja logot – se on järjestön ääni, arvot ja toimintatapa. Tunnistettava ja omalaatuinen brändi on tapa puhutella jäseniä, tehdä ay-liikkeen merkitys näkyväksi ja viestiä sen roolista yhteiskunnallisena vaikuttajana.

Luova idea

Uudistettu brändi-identiteetti ja etenkin sen väripaletti pohjaa ajatukseen SAK:n historiasta. Kirkkaiden ja räikeiden värien sijaan palasimme käytettävyyteen, saavutettavuuteen ja käsinkosketeltavuuteen. Tekstin värinä on pääsääntöisesti mustevärin musta ja taustavärinä kopiopaperien sävyistä inspiroituneet värit. Väripaletti ja taustakuviot ovat harmonisempia versioita aiemmista ja ennen kaikkea joustavampia ja saavutettavampia.

SAK:n uudistettu identiteetti on nuorekas, selkeä ja rohkea, ja se perustuu analogisuuden ja digitaalisuuden yhdistämiseen. Julisteiden ja mielenosoituskylttien perintö yhdistyy digitaalisten pintojen joustavuuteen ja saavutettavuuteen.

Brändi-identiteettiä ohjanneet ajatukset joustavuudesta ja saavutettavuudesta johtivat nopeasti ajattelemaan ilmettä kokonaisvaltaisesti helpommin lähestyttävänä, lämpimänä ja luonnollisena. Kun uudistuksessa valitut värisävyt pohjasivat analogiseen maailmaan, oli kuvitusten kanssa luontaista jatkaa samalla linjalla: tyyliksi valikoitui kuin annettuna tussikynän jälkeä mukaileva, reunoiltaan elävä viiva.

Brändi-identiteetin jalkautus

Uusi väripaletti ja visuaaliset elementit kunnioittavat SAK:n pitkää perinnettä ja sen juuria suomalaisessa ay-liikkeessä. Ne tuovat esiin järjestön historian ja tunnistettavuuden, mutta samalla ne on päivitetty vastaamaan tämän päivän monikanavaisen viestinnän tarpeita. Uudistuksessa on yhdistetty perinteisten julisteiden ja painotuotteiden visuaalinen kieli digitaalisen aikakauden vaatimuksiin, jolloin brändi pysyy niin ajankohtaisena kuin uskollisena juurilleen.

Duotonen kanssa yhteistyössä toteutettua valokuvamaailmaa ohjasi ajatus ihmislähtöisyydestä ja inklusiivisuudesta, mutta myös ajatus SAK:n historiasta. Kuviin haluttiin lähestyttävyyden lisäksi tietynlaista julistehenkeä. Osa kuvista suunniteltiin toimivaksi paitsi täysvärisinä, itsenäisinä valokuvina, mutta myös mustavalkoisina, eri värisille pinnoille “tulostettuina” elementteinä.

Uudistetuilla brändi-identiteetin elementeillä SAK:n on mahdollista tuottaa tunnistettavaa, julistavaa, mutta ennen kaikkea ihmisläheistä materiaalia. Erilaiset sovellukset digitaalisista pinnoista esitteisiin toistavat hengeltään ja rakenteeltaan julisteiden henkeä ja rakennetta. Rohkeutta, joka ei piiloudu silmäkarkin, väri-ilottelun ja trendien taakse. Rohkeutta, joka tulee läpi musteesta paperilla.

Verkkopalvelun toteutus

SAK:n verkkosivuston uudistuksessa siirrettiin yli 13 000 uutista, blogikirjoitusta ja lausuntoa vanhalta Drupal-pohjaiselta sivustolta uudelle alustalle. Sisällöt tuotiin mukaan kuvineen ja PDF-liitteineen, ja artikkeleissa säilytettiin alkuperäiset kategorisoinnit sekä kirjoittajatiedot. Lisäksi kaikille tuoduille artikkeleille luotiin automaattisesti uudelleenohjaus vanhasta osoitteesta uuden sivurakenteen mukaiseen uuteen osoitteeseen. Koska vanhimmat artikkelit olivat peräisin vuodelta 1999, sisältöjen löydettävyyttä parannettiin merkitsemällä yli viisi vuotta vanhat artikkelit arkistoiduiksi. Ne eivät näy sivuston sisäisessä haussa tai koontisivuilla, mutta ovat edelleen selattavissa omassa arkistossaan, joka toimii osana SAK:n historian tallennusta. Uuden sivuston käyttö oli SAK:n tiimille oli niin sujuvaa, että sisällön syöttö luonnistui heiltä helposti ja lähes kokonaan ilman apuja.

Kehityksessä automatisoitiin myös lausuntojen julkaisu. SAK:n asiantuntijat jättävät vuosittain kymmeniä lausuntoja erilaisten julkishallinnon organisaatioiden luonnoksiin sekä esityksiin. Lausunnot jätetään lähes poikkeuksetta Oikeusministeriön Lausuntopalvelu.fi-järjestelmässä. Aiemmin lausunnot on toimitettu viestintätiimin julkaistavaksi, mutta uusi integraatio mahdollistaa lausuntojen automaattisen noutamisen palvelusta Lausuntopalvelu.fi:n rajapintaa hyödyntäen. Sivuston taustaprosessi tarkistaa säännöllisin väliajoin, ovatko SAK:n asiantuntijat jättäneet uusia lausuntoja ja hakee lausuntopyynnön pohjatiedot sekä vastaukset lausuntopyynnössä esitettuihin kysymyksiin. Tämän jälkeen valmiiksi muotoiltu artikkeli metatiedoilla sekä lausunnon sisällöllä luodaan sivustolle odottamaan nopeaa manuaalista tarkistusta ja julkaisua.

Ammattiliittojen näkyvyyttä sivustolla parannettiin lisäämällä mahdollisuus tuoda niiden uutisia suoraan SAK:n etusivulle. Tämä on erityisen hyödyllistä esimerkiksi neuvottelukierrosten ja työtaisteluiden aikana, jolloin ajantasainen tieto on tärkeää. SAK:n viestintä voi hallita ulkopuolisia uutislähteitä hallintapaneelista kaikilla kolmella sivuston kielellä, ja taustaprosessi varmistaa, että tuoreimmat uutiset päivittyvät tiheästi.

Sivustolla oleville tuhansille PDF-liitteille luotiin automaattisesti omat esittelysivunsa, joiden kautta tiedostoja voi lukea ilman lataamista. Käyttäjät voivat lisätä tiedostoille lyhyet kuvaukset, ja esittelysivuilla näytetään myös kaikki sivuston sisäiset viittaukset kyseiseen tiedostoon. Myös tiedostojen lataaminen on toki mahdollista.

Sivustolla on paljon sisältöä ja se toimii tärkeänä tietolähteenä lukuisille tahoille. Relevantin sisällön löydettävyyteen haluttiin siksi panostaa erityisen paljon ja rakensimmekin sivustolle varsin monipuolisen hakutoiminnon. Henkilöhakujen tuloksissa nostetaan esiin yhteystietokortit, ja muissa hauissa suositaan mahdollisimman tarkkoja osumia perustuen kategorisointeihin ja artikkelien sisältöön. Lisäksi haku kattaa myös liitetiedostojen sisällöt ja tuo tuloksia SAK:n ylläpitämästä Työelämän pelisäännöt -sivustosta, jotta työelämän haasteisiin olisi helpommin apua saatavilla.

Evermaden tiimin kanssa oli innostavaa ja usein hauskaakin tehdä töitä. He olivat aktiivisesti mukana ideoimassa verkkopalvelun rakennetta, toiminnallisuuksia ja ilmettä. Täyden kympin porukka!

Pauli Vento, Viestinnän asiantuntija, SAK

Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen


Sinua voisi kiinnostaa myös

Suomen Uusiutuvat

Tekijä: Digitoimisto Dude Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Lähtökohdat Suomen Uusiutuvat (entinen Suomen Tuulivoimayhdistys) toimii energia-alan edelläkävijöiden edunvalvojana ja tietopankkina, mutta vanha sivusto ei täysin palvellut yhdistyksen kasvavia tarpeita. Tavoitteena oli luoda nimiuudistuksen myötä uudistetun brändin pohjalta uskottava, läpinäkyvä ja proaktiivinen viestintäkanava, joka tukee niin jäsenmäärän kasvua, tiedon jakamista kuin vaikuttamistyötä. Haasteina olivat erityisesti sisällön jäsentely, käyttäjäpolut ja navigaation selkeys. Myös manuaalinen päivittäminen […] Lue lisää

John Nurmisen Säätiö

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

John Nurmisen Säätiö perustettiin takaamaan merellisen kulttuuriperinnön säilyminen. Säätiö on merkittävä yhteiskunnallinen vaikuttaja, joka työskentelee meriluonnon suojelemiseksi, Itämeren tilan parantamiseksi ja merikulttuurin vaalimiseksi. Lähtökohdat ja tavoitteet John Nurmisen Säätiö etsi kumppania uudistamaan verkkopalveluaan yhtenäisemmäksi, käyttökokemukseltaan jouhevammaksi ja hakukonenäkyvyydeltään paremmaksi. Projektissa lähdettiin tekemään kokonaisuudistusta, jossa sekä verkkopalvelun ilme, rakenne että tekninen ratkaisu päivitettiin. Verkkosivuston ilme modernisoitiin […] Lue lisää

Katanamrp.com-verkkosivuston uudistus

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Katanan uusi verkkosivusto tarjoaa Katanan markkinointitiimille mahdollisuuden toteuttaa joustavia sisältömarkkinointistrategioita, varmistaa erinomaisen suorituskyvyn ja luo hyvän skaalautuvuuden tulevaisuuden tarpeisiin. Lähtökohdat Verkkosivusto on Katanan pääasiallinen markkinointi- ja myyntikanava, minkä vuoksi uusien laskeutumissivujen luominen ja olemassa olevan sisällön päivittäminen tulisi olla nopeaa ja joustavaa. Katanan myynti ja markkinointi tarvitsivat paremmat työkalut sisällön päivittämiseen nopeasti ja ennakoivasti vaikuttamatta […] Lue lisää

Valio-mobiilisovellus

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Valion uusi mobiilisovellus tarjoaa ideoita ja inspiraatiota päivittäiseen ruoanlaittoon ja leivontaan yksilöllisillä reseptisuosituksilla, ottaen huomioon käyttäjän tarpeet ja ruokavalion. Kuluttajille suunnattu sovellus tarjoaa laadukkaan digitaalisen käyttökokemuksen kaikille leivonnasta ja ruoanlaitosta kiinnostuneille. Projektin tavoitteet Valion vanha mobiilisovellus oli käytännössä sovelluksen muotoon rakennettu verkkosivusto, jolla ei pystytty tarjoamaan mitään Valio.fin sivustosta poikkeavaa toimintoa. Sovellus oli myös teknisesti […] Lue lisää

Finnfund – uusi verkkopalvelu ja digimarkkinointi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Lähtökohdat verkkopalvelu-uudistukseen Finnfund on suomalainen kehitysrahoitusyhtiö, joka rahoittaa kestävän kehityksen mukaisia hankkeita kehittyvissä maissa. Finnfundin tavoitteena on tukea yksityisen sektorin investointeja tarjoamalla lainoja, pääomasijoituksia ja asiantuntijatukea. Finnfund pyrkii edistämään talouskasvua ja uusien työpaikkojen syntymistä sekä kehittämään ilmastoratkaisuja, jotka auttavat hillitsemään ilmastonmuutoksen vaikutuksia ja tukevat kestävämpää tulevaisuutta. Yhtiö toimii laajasti erityisesti Afrikassa, Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa, […] Lue lisää

Accountor HR – Mepco-tuoteperheen verkkosivustouudistus

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Lähtökohdat Accountor HR Solutions käsitti useita erillisiä sivustoja: työvuorovelho.com, tuntivelho.com, maraplan.fi, planier.fi ja mepco.fi. Projektin alussa vaihtehtoina oli multisite-ratkaisu sekä yhden sivun malli. Meidän näkemyksemme oli luoda yhtenäinen kokonaisuus brändin kehityksen mahdollistamiseksi, mutta tuoda kuitenkin kattavasti esille Accountorin laaja ohjelmistoperhe ja myös parantaa sivustojen käyttökokemusta. Tavoitteet Verkkosivuston pääasiallisena tavoitteena oli selkeyttää ja yhtenäistää brändi ja […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun