Rejlers

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Yhtenäinen verkkosivusto tukemaan Rejlersin visiota ja kasvua

Rejlers on vuonna 1942 perustettu tekniikka- ja konsultointiyritys, joka toimii Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Arabiemiirikunnissa. Visionsa ”Home of the Learning Minds” kautta Rejlers tukee siirtymää uusiutuvaan energiaan sekä parantaa infrastruktuurin, teollisuuden ja rakentamisen kestävyyttä arvopohjaisen digitalisaation avulla.

Rejlersin verkkosivustot eivät kuitenkaan tukeneet tehokkaasti yrityksen tavoitteita, vaan sivustokokonaisuus oli jakautunut useisiin toisistaan erillisiin sivustoihin. Sivustoilla oli käytössä eriäviä teknisiä ratkaisuja, joita ei oltu implementoitu optimaalisesti, ja sivustoliikenne jakautui eri alustojen ja sivustojen välille. Sivustot kaipasivat yhtenäistä ja suunniteltua digitaalista kokemusta, joka houkuttelisi sekä uusia asiakkaita että työntekijöitä.

Tavoitteet

Sivustoja lähdettiin uudistamaan ensin North Patrolin tekemän konseptityön avulla. Rejlers halusi näyttäytyä sivustouudistuksen myötä yhdeltä yhtenäiseltä yritykseltä, joten tätä tukemaan luotiin uusi konsernisivusto, jonka alta löytyisivät jatkossa helposti ja selkeästi maakohtaiset sivustot.

Tavoitteiksi uudelle sivustolle asetettiin:

  • Asiakashankinnan tukeminen
  • Uusien työntekijöiden kiinnostuksen herättäminen
  • Sijoittajille tärkeän tiedon esittäminen

Lisäksi toiveena oli brändin mukainen moderni ulkoasu sekä intuitiivinen käyttäjäkokemus, joka ohjaa käyttäjää läpi käyttäjäpolun. Samalla sivuston ylläpitokokemusta haluttiin saada tehokkaammaksi, ja ylläpidon toimintojen haluttiin tukevan paremmin sisältöjen hallintaa eri maiden välillä.

Rohkeaa ja käyttäjälähtöistä suunnittelua

Konseptointityön jälkeen sivustoa lähdettiin määrittelemään tarkemmin. Työpajoissa suunniteltiin käyttäjäpolut konsernisivuston sisällä sekä selkeät yhteydet maakohtaisiin sivustoihin. Käyttäjäpolkujen pohjalta suunniteltiin informaatioarkkitehtuuri, jonka avulla saatiin yhdenmukaistettua sivustojen rakenteet, jotta käyttäjän olisi helppo liikkua sivustoilla ja löytää asiat aina samasta paikasta.

“Jo ensimmäisissä tapaamisissa asiakas ilmaisi tahtonsa tehdä jotakin kilpailijoista erottuvaa, ja pyysi meitä haastamaan heitä rohkeilla ehdotuksilla. Tämä antoi hyvin mielenkiintoiset lähtökohdat projektille, ja koko tiimikin innostui, että nyt voidaan tarjota rohkeita ratkaisuja. Sivustolla päädyttiinkin esimerkiksi hyvin dynaamiseen ulkoasuun, jossa eri elementtien leveydet vaihtelevat paljon perinteisen 50/50 palstajaon sijaan”, kommentoi Knowitin projektipäällikkönä toiminut Niko Ristola.

Kaikki työpajojen sisällöt työstettiin Miro-työkalua hyödyntäen – Miroon rakennettiin yksi taulu, josta kaikkien oli helppo löytää lopputulokset myöhemminkin yhden linkin takaa.

Suunnittelua tehtiin alusta asti sisällöt edellä – kaikista elementeistä ja avainsivuista luotiin rautalangat käyttäen mahdollisimman oikeaa sisältöä. Sisältö edellä -etenemisellä varmistettiin, että sisältöä voidaan esittää sivustolla tehokkaasti ja kokonaisuudet ovat käyttäjälle selkeitä – tavoitteena oli herättää asiakkaiden mielenkiinto ottamaan yhteyttä, kuitenkaan kuormittamatta liian laajoilla sisällöillä. Viimeisenä rautalankojen pohjalta luotiin uusi ja dynaaminen visuaalinen ilme Figma-työkaluun.

“Haastoimme paljon itseämme sekä asiakasta, jotta lopputulos palvelee sekä Rejlersiä että heidän kohderyhmiään mahdollisimman hyvin”, kommentoi Knowitin Service Designer Jonas Simola.

Tekninen toteutus tukee Rejlersin sisällönhallinnan tarpeita

Suunnitteluvaiheen aikana luotiin kattava ja yksityiskohtainen tekninen määrittelydokumentaatio, joka muodosti ehjän kokonaiskuvan koko teknisestä ratkaisusta ja toimi selkärankana tekniselle toteutukselle.

Sivusto toteutettiin WordPressin multisite –asennuksena, joka mahdollisti täysin itsenäiset maasivustot ja niille tarvittaessa useita eri kieliversiota. Ratkaisussa jokainen sivusto käyttää samaa WordPressin teemaa tarjoten yhdenmukaisen ulkoasun kaikille sivustoille. Myös sisällöntuottajien pääsyrajaukset oli helppo toteuttaa valittuun ratkaisuun.

Sivuston sisällönsyöttöä tehdään WordPressin Gutenberg -lohkoeditorilla, johon toteutettiin useita räätälöityjä lohkoja. Sisällöt on lajiteltu useaan eri räätälöityyn sisältötyyppiin ja kategoriaryhmään helpottamaan ja ohjaamaan päivittäistä sisällöntuotantoa. Lisäksi eri tyyppisiä sisältöjä varten luotiin useita sivumalleja WordPressin patterns -ominaisuudella. Patternien avulla sisällöntuottaja saa nopeasti luotua sivun perusrakenteen yhdenmukaisena.

Tekniset ominaisuudet

Järjestelmään rakennettiin useita eri integraatioita:

  • Pörssitiedotteet tuodaan Cision -palvelusta täysin viiveettä kahdelle eri sivustolle. Cisionista tuodaan möys osakekaavioita, joita tuunattiin kevyesti sivuston ulkoasuun sopivaksi.
  • Yhteystiedot ja käyttäjät tuodaan asiakkaan Entra ID -järjestelmästä. Järjestelmään luotiin useita AD-ryhmiä, joiden avulla integraatio tuo sivustokohtaisesti tietoja ja määrittelee pääsyjä.
  • Avoimien työpaikkojen sisällöt tuodaan WordPressiin Teamtailor-järjestelmästä.

Myös muita toiminnallisuuksia kehitettiin:

  • Rejlersin käyttämää Pickit -kuvapankin käyttöä helpotettiin toteuttamalla lisäosa, joka mahdollistaa kuvapankin kuvien valinnan suoraan WordPressin ylläpitonäkymässä.
  • Sivuston hakuratkaisu luotiin Algolian päälle luodulla vakioratkaisulla, ja toiminnallisuus on helposti laajennettavissa tarpeen tullen.

Sivuston seurantaa varten arvioitiin sopivia työkaluja, joista päädyttiin GDRP-vaatimukset täyttävään Piwik Pro:hon. Lisäksi seurannan tueksi rakennettiin erilaisia dashboard-näkymiä LookerStudioon, joihin koostettiin sisäisille sidosryhmille omat relevantit datat yhteen näkymään.

Uusi verkkosivusto on valmis tulevaisuuteen

Ensimmäisenä uusista sivuista julkaistiin konsernin sivusto lokakuussa 2024, jonka jälkeen on julkaistu myös Suomen sivusto joulukuussa 2024, sekä Ruotsin, Norjan ja Abu Dhabin sivustot keväällä 2025.

”Uuden alustan myötä olemme siirtyneet vanhentuneesta ja monimutkaisesta järjestelmästä avoimeen ympäristöön, joka tuo esille rooliamme yhteisöjen rakentajina. Uusi sivusto on laadukas, nopea ja joustava, samalla kun se viestii selkeästi painopisteistämme – energiasiirtymästä, teollisuuden muutoksesta ja yhteisöjen tulevaisuuden varmistamisesta. Se vahvistaa tarjoomaamme ja työnantajabrändiämme, mikä oli yksi keskeisistä tavoitteistamme.”

  • Monica Nygren, Group Corporate Communication Manager, Rejlers

Eri maiden sivustot haluttiin toteuttaa ja julkaista vaiheittain, joten tämä huomioitiin julkaisusuunnitelmassa. Kaikki sivustot tulevat lopulta saman domainin alle, ja vaiheittain sovitun julkaisun myötä vanhaa sivustoa alettiin korvaamaan osittain. Vanhaan järjestelmään jäi siis edelleen sivustoja, joiden tulee olla toiminnassa, vaikka sivustojen domain on jo siirretty WordPressin päälle. Tämä ratkaistiin yksinkertaisella palvelinpään proxyllä, mikä mahdollistaa eri järjestelmien sekoittamisen yhden domainin alle.

“Yhteistyö asiakkaan kanssa on sujunut erittäin hyvässä hengessä ja avoimessa ilmapiirissä. Parhaita ratkaisuja on haettu yhdessä, samalla kuitenkin huomioiden, ettei budjetti kasva kohtuuttomasti uusien toiminnallisuuksien myötä. Vaikka asiakas on aina itse tehnyt lopulliset päätökset, ovat he aina halunneet kuulla myös Knowitin asiantuntijoiden mielipiteen asioista ennen päätöksentekoa”, Ristola jatkaa.

"Olemme erittäin tyytyväisiä Knowitin tiimiin. He ohjasivat meitä ammattitaitoisesti, selkeästi ja tulevaisuuteen suuntautuvalla lähestymistavalla. Koko projektin ajan meillä oli tunne, että olemme hyvissä käsissä – kaikki oli mahdollista"

Monica Nygren, Group Corporate Communication Manager, Rejlers

Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen


Sinua voisi kiinnostaa myös

Senaatti

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Senaatti-kiinteistöt on valtion kiinteistöasiantuntija ja toimitilakumppani. Senaatti luo asiakkaidensa kanssa toimivia työympäristöjä ja vastaa niiden ylläpidosta, sekä kehittää valtion kiinteistövarallisuutta ja pitää huolta kulttuurihistoriallisista kohteista. Puolustuskiinteistöt liittyi osaksi Senaattia 2021 ja samalla brändi-ilme uudistettiin. Tehtävämme oli uudistaa senaatti.fi uuden brändi-ilmeen mukaiseksi ja tuoda Puolustuskiinteistöt osaksi konsernisivustoa. Samoin Senaatin Asema-alueet Oy:n sivusto haluttiin muokata uuden brändi-ilmeen […] Lue lisää

Kiilopää

Tekijä: Digitoimisto Dude Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Lähtökohta Kiilopää on tunnettu tunturi ja luontokohde Urho Kekkosen kansallispuistossa, Lapissa. Alue tarjoaa upeat puitteet ulkoiluun ja rentoutumiseen ympäri vuoden. Suomen Ladun ylläpitämä Kiilopään tunturikeskus tarjoaa monipuolisia palveluita luonnossa liikkuville: majoitusta, ruokailua, savusanomista, välinevuokrausta sekä runsaasti tapahtumia ja opastettuja elämyksiä. Aiempi verkkosivusto ei kyennyt parhaalla tavalla välittämään Kiilopään ainutlaatuista henkeä, monipuolisia elämyksiä tai palvelutarjontaa tavalla, […] Lue lisää

Lujatalo

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Lujatalon verkkosivustouudistuksessa kaiken lähtökohtana oli vahva käyttäjälähtöisyys. Suunnittelussa irtauduttiin organisaatiolähtöisestä rakenteesta ja navigoinnista tehtiin sivuilla käyttäjälle helppoa ja intuitiivista. Teknisellä puolella sivusto hyödyntää Jamstack-arkkitehtuuria, joka tekee käyttäjäkokemuksesta saumattoman sivujen latautuessa silmänräpäyksessä. Suunnittelussa haettiin selkeyttä ja rauhallisuutta Projektia lähdettiin toteuttamaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen osa oli suunnitteluvaihe, joka vietiin läpi neljässä teemoitetussa työpajassa. Alun ideointivaiheessa kuultiin suurempaa […] Lue lisää

Orion.fi

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: Muu tuotepohjainen toteutus

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Orion on monelle suomalaiselle tuttu yritys. Yhtiö on yksi arvostetuimmista brändeistä koko maassa ja halutuimmista työpaikoista alallaan. Toisaalta – kansainvälisten markkinoiden ja yhteistyön merkitys yrityksen kasvussa on entistä suuremmassa roolissa. Ja siinä missä Orion Suomessa on lähes instituution asemassa, kansainvälisten lääkejättien kanssa kilpaillessa näkymä on hyvin toisenlainen. Yhtiön verkkosivut toimivat globaalina käyntikorttina tärkeimmille sidosryhmille, kuten […] Lue lisää

Xamkin uudistettu verkkopalvelu

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Xamkin uudistettu verkkopalvelu on loppukäyttäjän ja sisällöntuottajan unelma Xamk on yksi Suomen suosituimmista ammattikorkeakouluista, jonka tavoitteena on edistää ja tukea Kaakkois-Suomen elinvoimaa kouluttamalla, tutkimalla ja kehittämällä. Yhdessä loimme verkkopalvelun, joka palvelee tätä tavoitetta. “Henkilökohtaisesti oli ilo työskennellä Hionin kanssa, ja opin paljon teidän kehittäjienne näkökulmista. Yhteistyö innosti minua uudella tavalla WordPress-kehittämiseen.” – Ville Kupila, projektin […] Lue lisää

Veronmaksajat

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: Muu tuotepohjainen toteutus

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Veronmaksajain Keskusliitto lähti uudistamaan verkkopalveluaan ja halusi tehostaa verkon kautta tapahtuvaa jäsenhankintaa, sekä tarjota jäsenilleen entistä parempaa palvelua myös digitaalisissa kanavissa. Miten poikkeuksellisen laaja sisältöpankki ja käyttäjien moninaiset tarpeet sovitettiin yhteen saumattomaksi digitaaliseksi neuvonta- ja asiantuntijapalveluksi? Veronmaksajain Keskusliitto, tuttavallisemmin Veronmaksajat, on kotitalouksien, yritysten ja yhteisöjen riippumaton järjestö. Liitto neuvoo suomalaisia kaikissa verotukseen liittyvissä elämäntilanteissa, ajaa […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun