Palvelualojen ammattiliitto

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Erityistä: Hakukoneoptimointia osana projektia

Aloitimme yhteistyön Palvelualojen Ammattiliiton kanssa kesäkuussa 2022 tavoitteenamme rakentaa luotettava, skaalautuva ja aikaa kestävä verkkopalvelu. Uusi verkkopalvelu toimii palvelualan työntekijöiden tärkeänä tietopalveluna, tekee PAMin edunvalvontatyötä entistä näkyvämmäksi ja houkuttelee sivustolle tulevia kävijöitä liittymään jäseneksi.

Lähtökohdat ja tavoitteet

PAM oli uudistamassa pam.fi-verkkopalvelunsa, joka on tärkeä informaation lähde palvelualan työntekijöille. PAMin aiempi sivusto ei skaalautunut riittävän joustavasti ja kustannustehokkaasti PAMin viestinnällisiin tarpeisiin.

Projektissa haettiin kokonaisvaltaista ratkaisua, jossa sekä verkkopalvelun ilme, rakenne, että tekninen ratkaisu uudistettaisiin. PAM kaipasi kustannustehokasta palvelua, joka olisi teknisesti kestävä ja skaalautuisi muuttuviin tarpeisiin. Projektin tavoitteena olikin pitkän elinkaaren verkkopalvelu, joka tukisi PAMia tavoitteiden saavuttamisessa nyt ja tulevaisuudessa.

PAMin uuden verkkopalvelun tuli olla visuaalisesti kiinnostava ja nykyaikainen sekä erottua edukseen muista vastaavanlaisista verkkopalveluista. Halusimme, että PAMin jäsenet sekä potentiaaliset jäsenet tunnistavat verkkopalvelusta PAMin edustavan juuri heitä. Edunvalvontatyö ja jäsenedut haluttiin esittää verkkopalvelussa selkeästi niin, että jokainen käyttäjä ymmärtäisi ammattiliiton merkityksen arvon ja jäsenyyden arvon.

Sujuvampi käyttö- ja ylläpitokokemus

Jaottelimme sisällöt selkeisiin rakenteellisiin tietokokonaisuuksiin ja niitä läpileikkaaviin sisältöihin. Verkkopalvelussa korostuvat erityisesti työelämätieto, työehtosopimukset, jäsenpalvelut ja edut sekä edunvalvontatyö. Työehtosopimukset tuotiin kokonaisuudessaan osaksi uutta verkkopalvelua. Jäsenetujen ja -palveluiden näkyvyyttä parannettiin nostamalla edut ja palvelut osaksi sivuston kaikkia sisältöjä.

Myös käyttökokemusta haluttiin parantaa monin tavoin. Kaikkien sivujen tuli pystyä toimimaan laskeutumissivuina. Mahdollistimme erilaiset polut sisältöihin, lisäsimme selkeät toimintakehotukset eri sivuille ja teimme sisältöjen hakemisesta helppoa uuden hakutoiminnon avulla. Käyttökokemus on nyt yksinkertainen, joustava ja helposti hallittava myös sivuston ylläpitäjille.

Artikkelit, tapahtumat ja jäsenedut luotiin omina sisältötyyppeinään. Artikkeleita voidaan nyt liittää sisältösivuihin ja mikäli artikkeleiden sisältöjä päivitetään, päivittyvät sisällöt myös niille sivuille, joille artikkeleita on upotettu. Tapahtumia varten toteutimme erillisen tapahtumakalenterin, jossa käyttäjä voi avointa sanahakua tai erillisiä luokitteluja hyödyntäen suodattaa tapahtumia. Koulutukset hyödyntävät tapahtumien kanssa samaa sisältötyyppiä, mutta ne tuodaan integraation avulla WordPressin sisällöiksi erillisestä järjestelmästä. Laskurit puolestaan toteutettiin erillisinä lohkoina, jolloin niitä voidaan käyttää sivustolla minkä tahansa muun sisällön ohessa.

Saavutettavuus suunnittelun keskiössä

Ennen visuaalista suunnittelua toteutimme sivuston rautalangat eli hahmotelmat sivuston sisältörakenteesta ja eri elementeistä. Rautalangat auttavat hahmottamaan palvelun rakenteen lisäksi sen modulaarisuutta eli sitä, miten sivusto tulee muodostumaan erilaisista räätälöidyistä elementeistä ja sitä miltä sivuston runko, sisältöjen ryhmitys ja yleisesti taitto tulevat näyttämään isossa kuvassa.

Rautalankamallien pohjalta suunnittelimme sivuston visuaalisen ilmeen, jonka pohjana toimi PAMin uusi brändi ja graafiset ohjeistukset. Visuaalinen suunnittelu tehtiin tiiviissä yhteistyössä PAMin edustajien kanssa. Sivuston ulkoasu ja taitto toteutettiin responsiivisina siten, että sivusto mukautuu käyttäjän laitteen ruudun kokoon.

Koska saavutettavuus oli määritelty yhdeksi tekniseksi tavoitteeksi, kiinnitimme siihen erityishuomiota jo suunnitteluvaiheessa. Uusi verkkopalvelu vastaa saavutettavuusstandardi WCAG 2.1 AA kriteeristöjä. Verkkopalvelun käyttöliittymää suunniteltaessa varmistimme esimerkiksi, että käyttäjällä on useita tapoja navigoida, sivustolla liikkuminen on loogista ja palvelua voi käyttää ruudunlukijoilla.

Suorituskyvyn optimoinnilla parempaa hakukonenäkyvyyttä

PAMin sivustolla on paljon tietosisältöä, jotka toimivat verkkopalvelun sisäänvetotuotteena ja joiden avulla verkkopalveluun saadaan kävijöitä hakukoneista.

Hakukoneoptimointi ja sisältöjen jäsentely oli siis tärkeää huomioida jo suunnitteluvaiheessa. Varmistimme esimerkiksi, että otsikkohierarkia toteutetaan järkevästi ja että verkkopalvelun URL-rakenne rakennetaan hakukoneoptimoinnin kannalta oikein. Koska iso osa palvelun liikenteestä on orgaanista liikennettä, pyrimme uudistuksessa kaikin tavoin siihen, ettei hakukonenäkyvyys laskisi. Opastimme myös PAMin sisällöntuottajia hakukoneoptimoinnin huomioimisessa.

Vastasimme palvelun teknisestä hakukoneoptimoinnista ja tuimme PAMin tiimiä uudelleenohjauksien suunnittelussa. Otimme huomioon myös Googlen Core Web Vitalsit kehitystyössä sekä palvelun suorituskyvyn optimoinnissa keskittymällä kuvien optimointiin ja kuvaformaatteihin, frontend-koodin nopeuteen, palvelintason suorituskykyyn ja välimuistitukseen sekä sivustolla käytettävään kolmansien osapuolten koodiin.

Modulaarinen ratkaisu muuttuviin tarpeisiin

Teknisiä tavoitteita olivat verkkopalvelun pitkä elinkaari, modulaarinen ja tulevaisuuden muuttuviin tarpeisiin mukautuva sivusto sekä hyvä suorituskyky. Toteutuksessa ja ylläpidossa haettiin myös kustannustehokkuutta.

Toteutimme PAMin verkkosivuston WordPress-julkaisujärjestelmällä hyödyntäen WordPressin Gutenberg-sisältöeditoria, joka mahdollistaa jouhevan ja tehokkaan sisällönhallinnan. Gutenbergin avulla sisällöntuottajat voivat luoda uusia sivuja nopeasti ja hallita kaikkea sisältöä helposti. Staattisten sivupohjien sijaan toteutamme sivut erilaisten lohkojen avulla, joiden avulla laajatkin muutokset onnistuvat ilman toimittajan apua. Sivustolle luodaan suunnitteluvaiheessa määritellyt lohkot, joita voidaan käyttää lähes missä tahansa sivustolla.

Rakensimme PAMin uuteen verkkopalveluun useita integraatioita. eTaika-integraatio tuo sivustolle koulutukset ja WoodWing Studio -integraatio työehtosopimukset. Integraatioita varten toteutettiin räätälöidyt integraatiolisäosat. Sivuston laskurien käyttöliittymä puolestaan rakennettiin React-teknologialla. Näin laskurien käyttö on nopeaa, eikä vaadi sivulatauksia.

Testasimme palvelun käytettävyyden, saavutettavuuden ja toiminnallisuudet ennen palvelujen julkaisua. Käytettävyys ja saavutettavuus olivat isossa roolissa jo suunnitteluvaiheessa, joten suunnittelijamme osasivat välttää näiden kannalta haasteellisia ratkaisuja. Suunnittelun tuloksia vertaisarviotiin säännöllisissä tapaamisissa, jolloin käytettävyyden haasteet oli helppo havaita ja niihin voitiin puuttua ajoissa.

Jatkokehitys ja seuraavat askeleet

Tarkoituksemme on kehittää PAMin verkkopalvelua jatkuvasti paremmaksi. Ylläpidosta ja tietoturvasta vastaavan Care-tiimin lisäksi PAMin tarpeita ja toiveita palvelee projektitiimi. Olemmekin lähteneet toteuttamaan uusia toiveita ketterästi heti verkkopalvelun julkaisun jälkeen.


Sinua voisi kiinnostaa myös

Ilmatar.com

Tekijä: Miltton

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Ilmatar on Pohjoismaissa toimiva, itsenäinen sähköntuottaja ja uusiutuvan energian kehittäjä. Kun yhtiö teki ison strategiamuutoksen ja siirtyi kuluttajille myytävästä sähköstä tuulivoiman kehittämiseen, haluttiin myös yrityksen verkkosivustot uudistaa täysin. Alkuvuodesta 2024 julkaistu Ilmatar.com kattaa sekä Suomen että Ruotsin markkinat ja toimii koko Ilmattaren sidosryhmäviestinnän kotipesänä. Ilmattarella oli alunperin kolme täysin erillistä sivustoa eri markkina-alueille, ja uudistuksessa […] Lue lisää

Uudestisyntynyt Kiekko-Espoo.fi

Tekijä: Miltton

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Kiekko-Espoo nousi jääkiekon SM-liigaan kaudeksi 2024-2025. Samalla seura halusi uudistaa sivustonsa moderniksi, seuran tahtotilaa viestiväksi kokonaisuudeksi, jota olisi helppo jatkokehittää tulevaisuudessa liiketoiminnan kasvaessa. Brändiuudistus kaiken taustalla Miltton teki Kiekko-Espoolle brändiuudistuksen, joka kiteytyy sanaan ”re-born”. Tämä uudestisyntymisen teema haluttiin tuoda näkyviin myös uudistetulla verkkosivustolla: samalla kun seura haluttiin näyttää eteenpäin katsovana ja raikkaana toimijana, haluttiin kumartaa […] Lue lisää

HappyOrNot

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Kansainvälisesti toimiva HappyOrNot tarjoaa yrityksille ratkaisuja asiakaskokemuksen mittaamiseen ja ymmärtämiseen. Palvelu mittaa asiakkaiden tyytyväisyyttä neljällä hymiöllä muutamassa sekunnissa. Kahdeksan miljoonan liikevaihtoa tuottavan HappyOrNotin ratkaisut toimivat useilla eri toimialoilla aina päivittäistavarakaupoista ravintoloihin ja lentokenttiin. Aloitimme yhteistyön HappyOrNotin kanssa maaliskuussa 2021 ja yrityksen uusi verkkosivu julkaistiin elokuussa. HappyorNotin vanha verkkosivusto oli toteutettu vuonna 2015 eikä yrityksellä ollut […] Lue lisää

Finferries web-varausjärjestelmä

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Verkkokauppa, Web-sovellus, mobiilisovellus tai asiointipalvelu

Suomen Lauttaliikenne Oy eli Finferries hoitaa sekä yhteysalus- että lauttaliikennettä Suomessa yhteensä yli 40:llä reitillä. Ylläpidettävät yhteydet vaihtelevat pienehköistä, suojaisista salmien ylityksistä vaativiin merimatkoihin: lyhyin lauttamatka on Kivimon väli Houtskärissä 169 metriä ja pisin, 9,5 km:n reitti kulkee Korppoosta Houtskariin. Finferriesin keltaisilla losseilla ja lautoilla kulkee sekä päivittäiset työmatkaajat ja kesämökkeilijät, että lomasesonkien aikaan satunnaiset […] Lue lisää

Suunnittele hautajaiset -web-sovellus Memorialla

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Web-sovellus, mobiilisovellus tai asiointipalvelu, Yrityksen sivusto kuluttajille

Memoria on Suomen ensimmäinen maanlaajuisesti toimiva hautauspalveluiden verkkopalvelu, jonka kuluttajat tunnistavat luotettavana ja laadukkaana palveluntarjoajana. Memoria kaipasi kumppania uuden verkkopalvelun suunnitteluun, kehitykseen ja digitaaliseen markkinointiin. Uuden palvelun ytimessä tuli olla helppous, ymmärrettävyys, luotettavuus ja nykyaikaisuus. Kaikki palvelut digitalisoituvat, mutta hautauspalvelut mielletään yhä vankan perinteiseksi. Tämän halusimme muuttaa. Olemassa olevat digitaaliset hautauspalvelut ovat usein kylmiä, kankeita […] Lue lisää

Wattinen.fi-verkkosivusto

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: HubSpot CMS

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

DNA:n tytäryhtiö Wattinen on kerrostalokotien älykäs lämmityksensäätäjä. Wattinen pyrkii mullistamaan markkinoita IoT-ratkaisullaan lämmityksenhallinnan parantamiseksi: se vähentää asuntojen lämmityksestä aiheutuvia ilmastopäästöjä ja parantaa samalla asumismukavuutta. Kustannustehokas ratkaisu hyödyttää sekä rakennusten omistajia, että asukkaita. Meidän tehtävämme oli perustella liiketoiminnan kannattavuus osakkeenomistajille automaatiotyökaluilla, kirkastaa yrityksen myynnin ja markkinoinnin seuraavia vaiheita ja löytää sopivat tuotemarkkinat uudelle innovaatiolle. Tavoitteenamme oli […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun