Luonnontila.fi

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Poutapilvi web design Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

Luonnontilan tavoitteena on ajan mittaan kasvaa satojen eri monimuotoisuuden indikaattoreiden tietopankiksi. Asiakkaan tavoitteena oli modernisoida vanha sivustokokonaisuus uuteen uskoon, parantaa avoimen datan saatavuutta ja tuoda mukaan interaktiivisuutta ja automaatioita, jotka helpottavat sivuston ylläpitämistä.

Uusi Luonnontila-verkkopalvelu tarjoaa ajantasaista tietoa Suomen luonnon elinympäristöjen ja lajien tilasta ja kehityksestä. Tieto on kriittisen tärkeää luontokadon pysäyttämiseksi. Palvelu on tarkoitettu eri alojen asiantuntijoille, medialle, opetuksen tueksi sekä luonnon kehityksestä kiinnostuneille kansalaisille. Keskeisiä toimijoita Luonnontilan sisällön ja indikaattoreiden taustalla olevien aineistojen tuotannossa ovat Suomen ympäristökeskus, Luonnontieteellinen keskusmuseo, Luonnonvarakeskus ja Metsähallitus.

Datan visualisointi ja automaatiot

Useat luonnon monimuotoisuuteen liittyvät aineistot ovat saatavilla avoimesti eri rajapinnoissa. Saatavilla olevat tiedot haluttiin tuoda osaksi Luonnontilaa siten, että analyysi toistuu automaattisesti aina aineiston päivittyessä ja näin ajantasainen, uusimpaan tutkimustietoon pohjautuva kuva luonnontilan tasosta on aina saatavilla.

“Datan visualisointi oli yksi hankkeen isoimmista haasteista: interaktiiviset graafit haluttiin toteuttaa siten, että loppukäyttäjä voi klikkailla niitä ja pääsee käsiksi toiminnallisuuksiin. Samalla asiakkaan tulee voida helposti päivittää dataa sivustolle”, Petri Peltonen, Poutapilven tech lead kertoo hankkeen toteutuksesta.

Sivuston modernisoinnin rinnalla asiakkaalla oli tarve automatisoida sivuston indikaattorilaskentaa. Indikaattorit ovat erilaisia luonnon monimuotoisuuden tilasta kertovia seikkoja, jotka mahdollistavat luonnontilan määrällisen mittaamisen.

Lopullisella sivustolla indikaattorit esitetään sisältösivuina, joilla on taulukoita, graafeja ja dataa. Luonnontilan kokonaiskuvaa havainnollistava graafi päivittyy automaattisesti, kun dataa päivitetään ja uutta lisätään hankkeen edetessä.

Käytännön tasolla palveluun rakennettiin custom-lohko kaaviota varten. Kaaviolohkolla valitaan kaavion tyyppi vaihteluvälistä pylväisiin ja viivoista piirakkaan, valitaan datan lähde csv:stä tai url-osoitteesta, annetaan määritteitä otsikosta akselien nimiin ja mahdollistetaan arvon yksikön määrittäminen, pilkkominen useampaan kaavioon vaihteluvälin määritysten liukusäätimen sekä paljon muuta. Yksittäisten indikaattorien lisäksi keskeinen uudistus on myös indikaattorin nykytilan ja viimeaikaisen kehityksen määrällinen määrittely. Koska indikaattoreille pyritään määrittelemään nämä kaksi piirrettä, voidaan ne sijoittaa nelikenttään, josta voidaan tarkastella Suomen luonnon tilaa yhdellä silmäyksellä. Jokainen indikaattori sisältää siis kuvaajan sekä tiivistelmän indikaattorin tilasta ja suunnasta. Lisäksi erillinen luonnontilan kokonaiskuva -sivu kokoaa yhteen kaikkien nykyisten ja tulevien indikaattorien tilan ja kehityksen, jotta luonnontilan kokonaisuuden suuntaa voidaan edes jollain tasolla hahmottaa ensimmäistä kertaa yhdestä paikasta.

Kaavioiden visualisointiin käytetään Highcharts ohjelmistokirjastoa ja Reactia. Myös kaavioiden väritykset saa ylläpitäjä päättää. Luonnontila on yksi kokonaisuus laajemmassa multisite-verkostossa, jossa on käytössä myös VIRTU-kirjautuminen ylläpitoon. Virtu-käyttäjätunnistusjärjestelmä on Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorin virastoille tarjoama palvelu.

Uuden näyttävän ja jatkuvasti kehittyvän palvelun avulla Suomen luonnon monimuotoisuuden keskeisimmät muutokset voidaan esittää selkeässä ja ajantasaisessa muodossa.


Sinua voisi kiinnostaa myös

Centria-ammattikorkeakoulun verkkokauppa

Tekijä: Poutapilvi web design Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Centria ammattikorkeakoulu on noin 4400 opiskelijan ja 340 työntekijän ammattikorkeakoulu, joka tuottaa ja tarjoaa osaamista suurella sydämellä. Toteutimme aikaisemmin Centrian verkkopalvelun, jota nyt laajennettiin uudella verkkokaupalla. Woocommerce-verkkokaupasta voi valita verkkokoulutuksia, ilmoittautua täydennyskoulutuksiin sekä tilata eri alojen asiantuntijoita selvityskäynneille. Myytäviä koulutuksia ovat esimerkiksi Excel perusteet, Tiedon visualisointi Power BI-työkalulla, O365 verkkotyövälineenä, WordPress ja aloittavan esihenkilön tietopaketti […] Lue lisää

Keslan extranet-verkkopalvelu jälleenmyyjille

Tekijä: Mediasignal

Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Kesla Oyj kehittää työkoneita, teknologiaa ja palveluita asiakkaidensa kestävään menestykseen. Keslan liiketoiminta on keskittynyt kolmeen liiketoiminta-alueeseen, jotka ovat traktorivarusteet, puunkorjuulaitteet sekä auto- ja teollisuusnosturit. Yhteistyössä Keslan kanssa kehitetty eKesla-järjestelmä tukee globaalia jälleenmyyjäverkostoa ja palvelee loppuasiakkaita ympäri maailman. Järjestelmä mahdollistaa varaosakyselyiden, uusien laitteiden takuurekisteröintien ja takuuhakemusten käsittelyn saumattomasti. Prosessi tarjoaa reaaliaikaisen näkyvyyden kaikille osapuolille, mikä parantaa […] Lue lisää

Coxan uusi intranet-verkkopalvelu

Tekijä: Mediasignal

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Tekonivelsairaala Coxa Oy on Suomen ainoa ja pohjoismaiden suurin tekonivelleikkauksiin erikoistunut sairaala. Coxassa tehdään Euroopan vaikuttavimpia polvi- ja lonkkatekonivelleikkauksia. Mediasignal toteutti Coxa Oy:lle kattavan intranet-ratkaisun, joka tukee Coxan sisäistä viestintää ja työntekijöiden ohjeistusta. Toteutettu kokonaisuus kattoi projektin läpiviennin ja suunnittelun sekä teknisen toteutuksen ja monipuoliset integraatiot taustajärjestelmiin. Koska intranet on kriittinen työkalu Coxan päivittäisessä potilastyössä, […] Lue lisää

Koulutuskeskus Salpauksen uusi verkkosivusto

Tekijä: Poutapilvi web design Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Kun Koulutuskeskus Salpaus päätti uudistaa verkkosivustonsa, kyseessä oli paitsi tekninen päivitys, myös kokonaisvaltainen kulttuurinmuutos. Vanhat, organisaatiolähtöiset sivut eivät enää vastanneet opiskelijoiden, hakijoiden ja yritysasiakkaiden tarpeisiin. Pitkän ja perusteellisen kilpailutusprosessin jälkeen kumppaniksi valikoitui Poutapilvi, jonka kanssa lähdettiin rakentamaan aidosti käyttäjälähtöistä verkkopalvelua. Laajan palvelumuotoiluprosessin, teknisten integraatioiden ja tiiviin yhteistyön tuloksena syntyi sivusto, joka palvelee käyttäjiään selkeästi, saavutettavasti […] Lue lisää

Rannikkotykistömuseo

Tekijä: Poutapilvi web design Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Rannikkotykistömuseo on Merikeskus Forum Marinumin tuottama verkkonäyttely. Se täydentää museon olemassaolevia Merivoimienhistoriaa esitteleviä näyttelyitä esittelemällä Suomen rannikkopuolustuksen historiallisen kivijalan: Suomen Rannikkotykistön. Sivusto toimii virtuaalisen museon alustana, jossa julkaistaan aselajin historiaan liittyvää tieto ja joka kokoaa eri kanavissa ja eri toimittajilta tilatut aineistot yhteen osoitteeseen. Museo rakentuu aihekokonaisuus kerrallaan. Ensimmäisenä on avattu muun muassa rannikkotykistön aikajana. […] Lue lisää

Kauppapolitiikka-lehti

Tekijä: Poutapilvi web design Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Kauppapolitiikka on ulkoministeriön julkaisema kansainvälisen kaupan media, joka tarjoaa ajankohtaisia uutisia, syvällisiä analyyseja ja näkökulmia globaalin talouden kehityksestä. Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä painettu lehti ja jatkuvasti päivittyvä verkkosivusto muodostavat yhdessä kattavan tietokanavan Suomen viennin ja kansainvälisten markkinoiden ajankohtaisista aiheista. Ajankohtaista ja monipuolista sisältöä kaupankäynnistä Kauppapolitiikka käsittelee kansainvälisen kaupan teemoja laaja-alaisesti. Digitalisaation vaikutukset kaupankäyntiin, vihreän siirtymän […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun