Luonnontila.fi

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Poutapilvi web design Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

Luonnontilan tavoitteena on ajan mittaan kasvaa satojen eri monimuotoisuuden indikaattoreiden tietopankiksi. Asiakkaan tavoitteena oli modernisoida vanha sivustokokonaisuus uuteen uskoon, parantaa avoimen datan saatavuutta ja tuoda mukaan interaktiivisuutta ja automaatioita, jotka helpottavat sivuston ylläpitämistä.

Uusi Luonnontila-verkkopalvelu tarjoaa ajantasaista tietoa Suomen luonnon elinympäristöjen ja lajien tilasta ja kehityksestä. Tieto on kriittisen tärkeää luontokadon pysäyttämiseksi. Palvelu on tarkoitettu eri alojen asiantuntijoille, medialle, opetuksen tueksi sekä luonnon kehityksestä kiinnostuneille kansalaisille. Keskeisiä toimijoita Luonnontilan sisällön ja indikaattoreiden taustalla olevien aineistojen tuotannossa ovat Suomen ympäristökeskus, Luonnontieteellinen keskusmuseo, Luonnonvarakeskus ja Metsähallitus.

Datan visualisointi ja automaatiot

Useat luonnon monimuotoisuuteen liittyvät aineistot ovat saatavilla avoimesti eri rajapinnoissa. Saatavilla olevat tiedot haluttiin tuoda osaksi Luonnontilaa siten, että analyysi toistuu automaattisesti aina aineiston päivittyessä ja näin ajantasainen, uusimpaan tutkimustietoon pohjautuva kuva luonnontilan tasosta on aina saatavilla.

“Datan visualisointi oli yksi hankkeen isoimmista haasteista: interaktiiviset graafit haluttiin toteuttaa siten, että loppukäyttäjä voi klikkailla niitä ja pääsee käsiksi toiminnallisuuksiin. Samalla asiakkaan tulee voida helposti päivittää dataa sivustolle”, Petri Peltonen, Poutapilven tech lead kertoo hankkeen toteutuksesta.

Sivuston modernisoinnin rinnalla asiakkaalla oli tarve automatisoida sivuston indikaattorilaskentaa. Indikaattorit ovat erilaisia luonnon monimuotoisuuden tilasta kertovia seikkoja, jotka mahdollistavat luonnontilan määrällisen mittaamisen.

Lopullisella sivustolla indikaattorit esitetään sisältösivuina, joilla on taulukoita, graafeja ja dataa. Luonnontilan kokonaiskuvaa havainnollistava graafi päivittyy automaattisesti, kun dataa päivitetään ja uutta lisätään hankkeen edetessä.

Käytännön tasolla palveluun rakennettiin custom-lohko kaaviota varten. Kaaviolohkolla valitaan kaavion tyyppi vaihteluvälistä pylväisiin ja viivoista piirakkaan, valitaan datan lähde csv:stä tai url-osoitteesta, annetaan määritteitä otsikosta akselien nimiin ja mahdollistetaan arvon yksikön määrittäminen, pilkkominen useampaan kaavioon vaihteluvälin määritysten liukusäätimen sekä paljon muuta. Yksittäisten indikaattorien lisäksi keskeinen uudistus on myös indikaattorin nykytilan ja viimeaikaisen kehityksen määrällinen määrittely. Koska indikaattoreille pyritään määrittelemään nämä kaksi piirrettä, voidaan ne sijoittaa nelikenttään, josta voidaan tarkastella Suomen luonnon tilaa yhdellä silmäyksellä. Jokainen indikaattori sisältää siis kuvaajan sekä tiivistelmän indikaattorin tilasta ja suunnasta. Lisäksi erillinen luonnontilan kokonaiskuva -sivu kokoaa yhteen kaikkien nykyisten ja tulevien indikaattorien tilan ja kehityksen, jotta luonnontilan kokonaisuuden suuntaa voidaan edes jollain tasolla hahmottaa ensimmäistä kertaa yhdestä paikasta.

Kaavioiden visualisointiin käytetään Highcharts ohjelmistokirjastoa ja Reactia. Myös kaavioiden väritykset saa ylläpitäjä päättää. Luonnontila on yksi kokonaisuus laajemmassa multisite-verkostossa, jossa on käytössä myös VIRTU-kirjautuminen ylläpitoon. Virtu-käyttäjätunnistusjärjestelmä on Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorin virastoille tarjoama palvelu.

Uuden näyttävän ja jatkuvasti kehittyvän palvelun avulla Suomen luonnon monimuotoisuuden keskeisimmät muutokset voidaan esittää selkeässä ja ajantasaisessa muodossa.


Sinua voisi kiinnostaa myös

Sp-Koti Oy

Tekijä: Poutapilvi web design Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Sp-Koti on Säästöpankkiryhmään kuuluva, franchising-pohjalta toimiva ja aidosti paikallinen suomalainen kiinteistönvälitysketju, jolla on noin 80 toimipistettä eri puolilla Suomea sekä kaksi toimipistettä manner-Espanjan suosituimmilla loma-alueilla. Sp-Koti on perustettu vuonna 2010. Kauppamäärillä mitattuna se on Suomen kolmanneksi suurin kiinteistönvälitysketju. Ketjun palveluksessa työskentelee yli 200 kiinteistönvälityksen ja asuntokaupan ammattilaista. Yhtenä spkoti.fi -verkkosivuston uudistusprojektin tavoitteista oli mahdollistaa Sp-Kodin […] Lue lisää

Keskuskauppakamarin Päästölaskuri -sovellus

Tekijä: Alfons Digital

Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Lähtökohta Keskuskauppakamari on tarjonnut koulutusta ja tukea yritysten hiilijalanjäljen laskentaan jo vuosien ajan. Aiemmin laskenta tapahtui ilmasto-ohjelmaan osallistuville yrityksille toimitettavan Excel-pohjaisen laskentatyökalun avulla. Tästä haluttiin päästä eroon ja toteuttaa selainpohjainen toteutus, jossa yritykset pääsevät tekemään laskelmia, asettamaan omia päästökertoimia, tarkastelemaan tuloksia ja vertailemaan niitä eri vuosien kesken. Hiilijalanjälki laskettu -merkin laskenta ja hakeminen onnistuu uuden […] Lue lisää

Työturvallisuuskeskus TTK

Tekijä: Poutapilvi web design Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Työturvallisuuskeskus TTK on työturvallisuuden ja työterveyden edistämisen alan keskeinen toimija. Se tarjoaa koulutusta, tietoa ja asiantuntijapalveluita työpaikkojen ja työntekijöiden turvallisuuden ja terveyden edistämiseksi. TTK:n tavoitteena on auttaa työnantajia ja työntekijöitä noudattamaan työturvallisuusmääräyksiä ja hyviä käytäntöjä työpaikoilla. TTK tekee myös tutkimustyötä ja tarjoaa monenlaisia resursseja työpaikkojen turvallisuuden ja terveydenhallinnan tueksi. Poutapilven laajassa palvelumuotoiluprosessissa selvitettiin käyttäjäryhmät, käyttäjien […] Lue lisää

Tukiviesti-verkkolehti

Tekijä: Poutapilvi web design Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Kun vuosikausia printtilehtenä ilmestynyt Tukiviesti päätettiin siirtää kokonaan verkkoon, Kehitysvammaisten Tukiliitosta otettiin yhteyttä Poutapilveen. Asiakkaan toiveena oli siirtää lehden tuttu lämpö ja positiivisuus verkkoon, samalla parantaen saavutettavuutta ja kasvattaen lukijakuntaa. Verkkolehti, jota voi myös kuunnella Kehitysvammaisten Tukiliiton verkkolehti tukiviesti.fi nostaa esiin haastavia ja ongelmallisia aiheita positiivisella kärjellä. Lehti toimii tiedonlähteenä ja vertaistukena kehitysvammaisille, tukea tarvitseville, […] Lue lisää

Munuais- ja maksaliitto

Tekijä: Poutapilvi web design Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Munuais-ja maksaliitto tarjoaa verkkosivuillaan tietoa munuais- ja maksasairaille, elinsiirron saaneille sekä heidän läheisilleen. Muma.fi sekä elinluovutuskortti.fi -sivustojen lisäksi liitto ylläpitää kahta erillistä tietosivustoa maksa- ja munuaissairauksien ennaltaehkäisystä. Verkkosivujen uudistuksessa parannettiin pääsivuston käytettävyyttä, tuotiin ulkoasu nykypäivään ja helpotettiin sivustojen ylläpitoa. Projektin aikana liiton ylläpitämät sivustot tuotiin yhteen WordPress Multisite -toteutukseen, jossa erillisiä sivustoja on helppo hallita […] Lue lisää

Bike Planet – Verkkokaupan ja ERP-järjestelmän uudistus

Tekijä: Avoin.Systems

Tärkein teknologia: Odoo

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Tausta Bike Planet on pyöräilyn erikoisliike, jonka liiketoiminta rakentuu kivijalkamyymälän, verkkokaupan, huollon ja asiakaspalvelun varaan. Kasvun myötä entiset järjestelmät alkoivat rajoittaa kehittämistä: verkkokauppaa ei voitu muokata itsenäisesti, ja eri järjestelmien yhteensovittaminen kuormitti arkea. Yritys päätti ottaa käyttöön verkkokaupan ja myymälöiden hallintaan Odoon, joka tukee sekä arjen tehokkuutta että pitkän aikavälin kasvua. Toteutus Bike Planet toteutti […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun