Kuntarahoitus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Erityistä: Palvelun tietoturva auditoitu kolmannen osapuolen toimesta, Web-analytiikan ja -raporttien konfigurointi osana projektia

Kuntarahoitus on yksi Suomen suurimmista luottolaitoksista, joka tarjoaa laajan valikoiman rahoituspalveluja kunta- ja hyvinvointisektoreille sekä valtion tukemaan asuntotuotantoon. Yhtiö on oman asiakaskuntansa merkittävin rahoittaja Suomessa. Kuntarahoituksen tavoitteena on olla asiakaskuntansa tärkein rahoituksen kumppani, ja se kehittää jatkuvasti palveluitaan vastaamaan asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin.

Verkkopalvelun uudistuksen vaatimusmäärittelystä ja kilpailutuksesta vastasi konsulttitoimisto North Patrol, jolla on laajaa kokemusta suurten verkkosivustohankkeiden kilpailutuksista. Kilpailutuksen pohjalta redandblue valittiin toteutuskumppaniksi uudistusprojektille.

Verkkopalvelun uudistus – tavoitteet ja kohderyhmät

Nykyisen verkkopalvelun konseptia Kuntarahoitus päivitti yhteistyössä North Patrolin kanssa ja samassa yhteydessä päätettiin uudistaa koko verkkopalvelu. Alustavan vaatimusmäärittelyn yhteydessä päätettiin, että julkaisujärjestelmänä jatkaa WordPress, jonka todettiin mahdollistavan kustannustehokkaan kehittämistyön.

Verkkopalvelulla on tärkeä rooli Kuntarahoituksen viestinnässä, asiakastyössä ja sijoittajasuhteiden rakentamisessa. Lähtökohtana uudistukselle oli tarve kehittää verkkopalvelu, joka tuo paremmin palvelut esiin sidosryhmä- ja sektorikohtaisesti. Uudistettuun Kuntarahoitus.fi-sivustoon yhdistettiin myös ennen erillinen, englanninkielinen Munifin.fi-sivusto. Kahden sivuston yhdistämisen tarkoituksena on jatkossa helpottaa sisällön hallinnointia sekä selkeyttää brändien yhteyttä osana Kuntarahoituksen brändimielikuvaa.

Palvelun tärkeimmät kohderyhmät ovat Kuntarahoituksen asiakkaat, yhteistyökumppanit ja sijoittajat. Jokaisella ryhmällä on erilaiset tarpeet verkkosivuston suhteen, ja nämä tarpeet otettiin huomioon uudistuksessa. Myös Kuntarahoituksen työnantajamielikuvaa toivottiin tuotavan uudistetulla palvelulla vahvemmin esiin.

Palvelun ytimessä sujuvat integraatiot

Tekniset lähtökohdat ja vaatimukset verkkopalvelun toiminnallisuuksille ja tietosisällölle kuvattiin kattavassa North Patrolin vaatimusmäärittelyssä. Tehtäväksi jäi tarkentaa näitä vaatimuksia järjestelmän toteuttamisen edellyttämälle tasolle. Määrittelyn tarkennuksessa tuli myös täsmentää sivustolle tarvittavat käyttöoikeusmallit, integraatiot sekä migraatioon liittyvät yksityiskohdat.

Tarkennusvaiheen aikana yhdessä työskentely oli tiivistä, jotta molemmille osapuolille syntyi ymmärrys toteutettavan ratkaisun sisällöstä. Lopputuloksena tulevasta verkkopalvelusta kuvattiin tarkemmin sivuston sisältötyypit, sivuelementit ja toiminnallisuudet sekä julkaisujärjestelmän ratkaisut.

Active Directory (AD) -integraatio

Active Directory (AD) -integraatio mahdollistaa Kuntarahoituksen työntekijöille turvallisen ja sujuvan kirjautumisen verkkopalveluun. Tämä parantaa tietoturvaa ja vähentää erillisten käyttäjätunnusten ja salasanojen hallinnan tarvetta. Lisäksi AD-integraatio nopeuttaa kirjautumisprosessia ja parantaa sisällönsyöttäjien käyttökokemusta.

Pörssitiedotteiden tuonti

Automaattinen integraatio pörssitiedotteiden tuomiseksi WordPressiin varmistaa, että Kuntarahoituksen sijoittajat ja muut sidosryhmät saavat ajantasaisen ja luotettavan tiedon suoraan verkkosivustolta. Tämä vähentää manuaalisen päivittämisen tarvetta ja mahdollistaa tiedotteiden välittömän julkaisemisen. Ajantasaiset pörssitiedotteet lisäävät sivuston luotettavuutta ja vahvistavat Kuntarahoituksen läpinäkyvää viestintää sijoittajille ja asiakkaille.

Asiakaspolkujen selkeyttäminen ja sisällönhallinnan helpottuminen

Uudistuksessa kiinnitettiin erityistä huomiota käyttäjäkokemuksen parantamiseen. Sivuston ulkoasu suunniteltiin Kuntarahoituksen brändin mukaisesti ja suunnittelussa otettiin huomioon erityyppisten elementtien yhtenäinen käyttökokemus ja monikäyttöisyys. Mobiilikäyttöisyyteen ja saavutettavuuteen kiinnitettiin huomiota koko prosessin ajan.

Verkkosivuston ylläpitäjät hallitsevat sisältöä WordPressin Gutenberg-lohkoeditorilla, johon toteutettiin useita räätälöityjä lohkoja helpottamaan sisällöntuotantoa. Lohkoeditori tarjoaa modulaarisen tavan tuottaa ja taittaa eri tyyppisiä sisältösivuja. Verkkosivuston sisältöä lajitellaan eri sisältötyyppeihin, joita ovat esimerkiksi artikkelit, talouden ajankohtaiskatsaukset, tiedotteet, raportit ja podcastit. Kuntarahoitus tuottaa monipuolisia asiantuntijasisältöjä, joille suunniteltiin kutakin sisältötyyppiä tukevat, räätälöidyt esittämistavat. Uudistuksen yhteydessä vanhalta sivulta migroitiin sisällöt uuteen järjestelmään, mikä helpotti sisällöntuottajien työtä ja varmisti näin saumattoman siirtymän uuteen järjestelmään.

Analytiikka ja asiakaspalaute jatkokehityksen tukena

Uudistettu verkkopalvelu julkaistiin kesäkuussa 2024. Uusittu palvelu on saanut käyttäjiltä kiitosta nykyaikaisesta ja selkeästä ilmeestään sekä sisällön hahmotettavuudesta. Verkkopalvelun käyttöä seurataan Matomo-analytiikkatyökalulla, joka tarjoaa kattavaa dataa käyttäjäkäyttäytymisestä. Jatkuva kehitystyö keskittyy parantamaan sivuston hakukonelöydettävyyttä sekä käytettävyyden parantamista.

Jatkuva kehitystyö on olennainen osa Kuntarahoituksen strategiaa ja asiakkaan kanssa pidetään säännöllisesti kuukausikokouksia, joissa päätetään seuraavat kehityskohteet. Jatkuvan kehityksen tavoitteena on taata verkkopalvelun entistäkin parempi saavutettavuus ja käytettävyys.

Hakukoneoptimointi ja analytiikan kehittäminen 

Redandblue toimii Kuntarahoituksen kumppanina digimarkkinoinnissa tarjoten strategista osaamista erityisesti analytiikan ja mittaamisen kehittämisen sekä avainsanatutkimuksen hakukoneoptimoinnin osalta.

Kattavan avainsanatutkimuksen pohjalta on lähdetty toteuttamaan konkreettisia SEO-toimenpiteitä, jotka parantavat verkkosivuston hakukonenäkyvyyttä ja auttavat tavoittamaan oikeita kohdeyleisöjä. Hakukoneoptimointi on tuonut sivustolle laadukasta orgaanista liikennettä ja nostanut esiin Kuntarahoituksen tarjoamia palveluita.

Verkkopalvelun käyttöä seurataan Matomo-analytiikkatyökalulla, joka tarjoaa kattavaa dataa kävijöiden käyttäytymisestä. Analytiikan ja mittaamisen kehitys ovat auttaneet tulosten seurannassa ja raportoinnin kehittämisessä. Tämä mahdollistaa sivuston kehittämisen dataan perustuen ja tarjoaa arvokasta tietoa käyttäjien tarpeista ja käyttäytymisestä. Redandbluen ja Kuntarahoituksen yhteistyö jatkuu aktiivisena.

On ollut hienoa tutustua redandbluen tiimiin. Projektissa syntyi alusta asti kokemus siitä, että teemme työtä aidosti yhdessä ja että redandbluelaiset ovat luonnollinen jatke omalle tiimillemme. Tiimin omistautuminen ja työn laatu olivat erinomaisia, ja jatkamme innolla sivuston jatkokehittämistä.

Heidi Penttinen Viestintäpäällikkö, Kuntarahoitus

Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen


Sinua voisi kiinnostaa myös

Sessak.fi valaisinverkkokauppa

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Porvoolainen perheyritys Sessak Oy on tuonut yli kolmen vuosikymmenen ajan Suomeen uutta valoa. Kokemuksella ja asiantuntemuksella Sessak tuo markkinoille ainutlaatuista, jatkuvasti uudistuvaa muotoilua valaistukseen. Sessakilla on omaa valaisintuotantoa ja valaisimien maahantuontia. Sessakin valikoima perustuu kuukausittain vaihtuviin uutuuksiin, Sessakinomien suunnittelijoiden tuotteisiin sekä erilaisiin tiloihin räätälöityihin valaisinratkaisuihin. Sessak palvelee asiakkaita Suomessa ja Baltiassa. Kohderyhmänä ovatvalaisimien erikoisliikkeet, sisustussuunnitelijat, […] Lue lisää

Bike Planet – Verkkokaupan ja ERP-järjestelmän uudistus

Tekijä: Avoin.Systems

Tärkein teknologia: Odoo

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Tausta Bike Planet on pyöräilyn erikoisliike, jonka liiketoiminta rakentuu kivijalkamyymälän, verkkokaupan, huollon ja asiakaspalvelun varaan. Kasvun myötä entiset järjestelmät alkoivat rajoittaa kehittämistä: verkkokauppaa ei voitu muokata itsenäisesti, ja eri järjestelmien yhteensovittaminen kuormitti arkea. Yritys päätti ottaa käyttöön verkkokaupan ja myymälöiden hallintaan Odoon, joka tukee sekä arjen tehokkuutta että pitkän aikavälin kasvua. Toteutus Bike Planet toteutti […] Lue lisää

Suomenlinnan uudet verkkosivut

Tekijä: Poutapilvi web design Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Suomenlinnan hoitokunnan verkkosivu-uudistuksessa palattiin juurille. Haasteena oli kahden erillisen sivuston – suomenlinna.fi ja suomenlinnanhoitokunta.fi – yhdistäminen yhdeksi selkeäksi kokonaisuudeksi, joka palvelisi sekä matkailijoita, asiakkaita että muita sidosryhmiä. Kahden sivuston haasteet Suomenlinnan ja Suomenlinnan hoitokunnan verkkosivut olivat olleet käytössä vuodesta 2014. Sivustoja oli kehitetty ja korjailtu tarpeen mukaan, mutta vuosien mittaan teknisiä haasteita oli alkanut kasaantua. […] Lue lisää

Design Forum

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Design Forum Finlandia ylläpitää Suomen Taideteollisuusyhdistys – Konstflitföreningen i Finland ry, joka on perustettu vuonna 1875. Yhdistyksen jäseninä on muotoilualaa lähellä olevia yrityksiä ja organisaatioita. Design Forum Finlandin verkkopalvelu-uudistus aloitettiin konseptointityöpajoilla. Konseptoinnissa esiin nousi erityisesti jäsenten palveleminen sekä sivuston hierarkian uudistus. Myös ulkoasullisesti haluttiin luoda uutta – edellisen, pääasiassa mustaa ja valkoista hyödyntävän sivuston sijaan […] Lue lisää

Suomen kulttuurirahaston verkkopalvelu

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Strateginen uudistus Suomen Kulttuurirahaston (SKR) verkkosivusto on uudistettu tukemaan säätiön strategisia tavoitteita. SKR pyrkii toimimaan valtakunnallisena muutosvoimana tieteen, taiteen ja kulttuurin hyväksi sekä edistämään moniarvoisuutta ja kestävyyttä yhteiskunnassa. Uudistustyössä keskityttiin kolmeen keskeiseen viestinnälliseen tavoitteeseen: SKR:n tunnettuuden kasvattaminen Tieteen, taiteen ja kulttuurin merkityksen vahvistaminen yhteiskunnassa Käyttäjäkokemuksen kehittäminen Redandblue vastasi SKR:n uuden verkkosivuston suunnittelusta ja toteutuksesta WordPress-alustalle. […] Lue lisää

Kuluttaja.fi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Kuluttaja-lehti on Suomen suurin testaaja. Lehti testaa tuotteet puolueettomasti puolestasi, jotta saat rahoillesi parasta vastinetta. Kuluttaja-lehteä ylläpitää Kuluttajamedia ry, joka valvoo kuluttajan oikeuksia. Kuluttaja on julkaissut lehteä jo vuodesta 1967 saakka. Palvelusta löytyy myös musta lista ja lukuisia artikkeleita vuosien varrelta. Lähtökohdat Kuluttajan verkkopalvelu kaipasi uudistamista. Yhdistys oli siirtymässä Salesforce-järjestelmään, ja samalla palvelu haluttiin uudistaa. […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun