Kuntarahoitus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Erityistä: Palvelun tietoturva auditoitu kolmannen osapuolen toimesta, Web-analytiikan ja -raporttien konfigurointi osana projektia

Kuntarahoitus on yksi Suomen suurimmista luottolaitoksista, joka tarjoaa laajan valikoiman rahoituspalveluja kunta- ja hyvinvointisektoreille sekä valtion tukemaan asuntotuotantoon. Yhtiö on oman asiakaskuntansa merkittävin rahoittaja Suomessa. Kuntarahoituksen tavoitteena on olla asiakaskuntansa tärkein rahoituksen kumppani, ja se kehittää jatkuvasti palveluitaan vastaamaan asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin.

Verkkopalvelun uudistuksen vaatimusmäärittelystä ja kilpailutuksesta vastasi konsulttitoimisto North Patrol, jolla on laajaa kokemusta suurten verkkosivustohankkeiden kilpailutuksista. Kilpailutuksen pohjalta redandblue valittiin toteutuskumppaniksi uudistusprojektille.

Verkkopalvelun uudistus – tavoitteet ja kohderyhmät

Nykyisen verkkopalvelun konseptia Kuntarahoitus päivitti yhteistyössä North Patrolin kanssa ja samassa yhteydessä päätettiin uudistaa koko verkkopalvelu. Alustavan vaatimusmäärittelyn yhteydessä päätettiin, että julkaisujärjestelmänä jatkaa WordPress, jonka todettiin mahdollistavan kustannustehokkaan kehittämistyön.

Verkkopalvelulla on tärkeä rooli Kuntarahoituksen viestinnässä, asiakastyössä ja sijoittajasuhteiden rakentamisessa. Lähtökohtana uudistukselle oli tarve kehittää verkkopalvelu, joka tuo paremmin palvelut esiin sidosryhmä- ja sektorikohtaisesti. Uudistettuun Kuntarahoitus.fi-sivustoon yhdistettiin myös ennen erillinen, englanninkielinen Munifin.fi-sivusto. Kahden sivuston yhdistämisen tarkoituksena on jatkossa helpottaa sisällön hallinnointia sekä selkeyttää brändien yhteyttä osana Kuntarahoituksen brändimielikuvaa.

Palvelun tärkeimmät kohderyhmät ovat Kuntarahoituksen asiakkaat, yhteistyökumppanit ja sijoittajat. Jokaisella ryhmällä on erilaiset tarpeet verkkosivuston suhteen, ja nämä tarpeet otettiin huomioon uudistuksessa. Myös Kuntarahoituksen työnantajamielikuvaa toivottiin tuotavan uudistetulla palvelulla vahvemmin esiin.

Palvelun ytimessä sujuvat integraatiot

Tekniset lähtökohdat ja vaatimukset verkkopalvelun toiminnallisuuksille ja tietosisällölle kuvattiin kattavassa North Patrolin vaatimusmäärittelyssä. Tehtäväksi jäi tarkentaa näitä vaatimuksia järjestelmän toteuttamisen edellyttämälle tasolle. Määrittelyn tarkennuksessa tuli myös täsmentää sivustolle tarvittavat käyttöoikeusmallit, integraatiot sekä migraatioon liittyvät yksityiskohdat.

Tarkennusvaiheen aikana yhdessä työskentely oli tiivistä, jotta molemmille osapuolille syntyi ymmärrys toteutettavan ratkaisun sisällöstä. Lopputuloksena tulevasta verkkopalvelusta kuvattiin tarkemmin sivuston sisältötyypit, sivuelementit ja toiminnallisuudet sekä julkaisujärjestelmän ratkaisut.

Active Directory (AD) -integraatio

Active Directory (AD) -integraatio mahdollistaa Kuntarahoituksen työntekijöille turvallisen ja sujuvan kirjautumisen verkkopalveluun. Tämä parantaa tietoturvaa ja vähentää erillisten käyttäjätunnusten ja salasanojen hallinnan tarvetta. Lisäksi AD-integraatio nopeuttaa kirjautumisprosessia ja parantaa sisällönsyöttäjien käyttökokemusta.

Pörssitiedotteiden tuonti

Automaattinen integraatio pörssitiedotteiden tuomiseksi WordPressiin varmistaa, että Kuntarahoituksen sijoittajat ja muut sidosryhmät saavat ajantasaisen ja luotettavan tiedon suoraan verkkosivustolta. Tämä vähentää manuaalisen päivittämisen tarvetta ja mahdollistaa tiedotteiden välittömän julkaisemisen. Ajantasaiset pörssitiedotteet lisäävät sivuston luotettavuutta ja vahvistavat Kuntarahoituksen läpinäkyvää viestintää sijoittajille ja asiakkaille.

Asiakaspolkujen selkeyttäminen ja sisällönhallinnan helpottuminen

Uudistuksessa kiinnitettiin erityistä huomiota käyttäjäkokemuksen parantamiseen. Sivuston ulkoasu suunniteltiin Kuntarahoituksen brändin mukaisesti ja suunnittelussa otettiin huomioon erityyppisten elementtien yhtenäinen käyttökokemus ja monikäyttöisyys. Mobiilikäyttöisyyteen ja saavutettavuuteen kiinnitettiin huomiota koko prosessin ajan.

Verkkosivuston ylläpitäjät hallitsevat sisältöä WordPressin Gutenberg-lohkoeditorilla, johon toteutettiin useita räätälöityjä lohkoja helpottamaan sisällöntuotantoa. Lohkoeditori tarjoaa modulaarisen tavan tuottaa ja taittaa eri tyyppisiä sisältösivuja. Verkkosivuston sisältöä lajitellaan eri sisältötyyppeihin, joita ovat esimerkiksi artikkelit, talouden ajankohtaiskatsaukset, tiedotteet, raportit ja podcastit. Kuntarahoitus tuottaa monipuolisia asiantuntijasisältöjä, joille suunniteltiin kutakin sisältötyyppiä tukevat, räätälöidyt esittämistavat. Uudistuksen yhteydessä vanhalta sivulta migroitiin sisällöt uuteen järjestelmään, mikä helpotti sisällöntuottajien työtä ja varmisti näin saumattoman siirtymän uuteen järjestelmään.

Analytiikka ja asiakaspalaute jatkokehityksen tukena

Uudistettu verkkopalvelu julkaistiin kesäkuussa 2024. Uusittu palvelu on saanut käyttäjiltä kiitosta nykyaikaisesta ja selkeästä ilmeestään sekä sisällön hahmotettavuudesta. Verkkopalvelun käyttöä seurataan Matomo-analytiikkatyökalulla, joka tarjoaa kattavaa dataa käyttäjäkäyttäytymisestä. Jatkuva kehitystyö keskittyy parantamaan sivuston hakukonelöydettävyyttä sekä käytettävyyden parantamista.

Jatkuva kehitystyö on olennainen osa Kuntarahoituksen strategiaa ja asiakkaan kanssa pidetään säännöllisesti kuukausikokouksia, joissa päätetään seuraavat kehityskohteet. Jatkuvan kehityksen tavoitteena on taata verkkopalvelun entistäkin parempi saavutettavuus ja käytettävyys.

Hakukoneoptimointi ja analytiikan kehittäminen 

Redandblue toimii Kuntarahoituksen kumppanina digimarkkinoinnissa tarjoten strategista osaamista erityisesti analytiikan ja mittaamisen kehittämisen sekä avainsanatutkimuksen hakukoneoptimoinnin osalta.

Kattavan avainsanatutkimuksen pohjalta on lähdetty toteuttamaan konkreettisia SEO-toimenpiteitä, jotka parantavat verkkosivuston hakukonenäkyvyyttä ja auttavat tavoittamaan oikeita kohdeyleisöjä. Hakukoneoptimointi on tuonut sivustolle laadukasta orgaanista liikennettä ja nostanut esiin Kuntarahoituksen tarjoamia palveluita.

Verkkopalvelun käyttöä seurataan Matomo-analytiikkatyökalulla, joka tarjoaa kattavaa dataa kävijöiden käyttäytymisestä. Analytiikan ja mittaamisen kehitys ovat auttaneet tulosten seurannassa ja raportoinnin kehittämisessä. Tämä mahdollistaa sivuston kehittämisen dataan perustuen ja tarjoaa arvokasta tietoa käyttäjien tarpeista ja käyttäytymisestä. Redandbluen ja Kuntarahoituksen yhteistyö jatkuu aktiivisena.

On ollut hienoa tutustua redandbluen tiimiin. Projektissa syntyi alusta asti kokemus siitä, että teemme työtä aidosti yhdessä ja että redandbluelaiset ovat luonnollinen jatke omalle tiimillemme. Tiimin omistautuminen ja työn laatu olivat erinomaisia, ja jatkamme innolla sivuston jatkokehittämistä.

Heidi Penttinen Viestintäpäällikkö, Kuntarahoitus

Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen


Sinua voisi kiinnostaa myös

Musiikkitalon uusi verkkopalvelu

Tekijä: Digitoimisto Dude Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Lähtökohta Vuoden 2024 alkupuolella Musiikkitalossa tehtiin iso lipunmyyntiuudistus, joka antoi sykäyksen myös verkkosivuston täydelliselle uusimiselle. Duden porukka oli jo aiemmin päässyt lämmittelykierrokselle sivuston ylläpidon merkeissä, ja yhteistyö vakuutti asiakkaan: olimme oikeilla taajuuksilla. Uudistusta edelsi avoin keskustelu ja auditointi, joiden myötä projektin tavoitteet, tarpeet ja mahdollisuudet saatiin kirkastettua tehokkaasti. Tavoitteet Esitellä Musiikkitalon tapahtumatarjontaa ja mahdollistaa lippujen […] Lue lisää

Sotekassan uusi verkkopalvelu

Tekijä: Karhu Helsinki

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Uutta Sotekassa-brändinimeä käyttävä Terveydenhuoltoalan työttömyyskassa ja digitoimisto Karhu Helsinki julkaisivat uudistetun version kassan verkkosivuista. Kiitosta saanut projekti pohjustettiin käyttäjätutkimuksella. WordPress-julkaisujärjestelmällä rakennetun sivuston julkaisun myötä uudistui kassan brändinimen lisäksi myös ilme. Sotekassa huolehtii sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja kuntoutusalan ammattilaisten työttömyysturvasta. Sotekassan jäsenet vakuuttavat itsensä työttömyyden tai lomautuksen varalta Suomen edullisinta jäsenmaksua vastaan. Käyttäjätutkimuksella tunnistettiin verkkosivu-uudistuksen painopisteet […] Lue lisää

Työkanava

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Työkanava tarjoaa vastuullisia ja tuettuja työnvälitys- ja henkilöstöratkaisuja. Yhtiön tärkein tehtävä on auttaa osatyökykyisiä työnhakijoita työllistymään hakijan osaamista ja kykyjä vastaaviin työtehtäviin. Työkanava Oy palkkaa osatyökykyiset suoraan työsuhteeseen ja välittää heidän työpanostaan yrityksille. Työkanava Oy perustettiin valtion alaiseksi yhtiöksi 2022. Redandblue pääsi toteuttamaan Työkanavan ensimmäiset verkkosivut – tietysti saavutettavasti. Lähtökohta Työkanavan verkkopalvelulla tavoitellaan niin työnantajia […] Lue lisää

Interpedia verkkosivusto ja verkkokauppa

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Interpedia ry on 70-luvulla perustettu voittoa tavoittelematon, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton kotimainen kansalaisjärjestö. Interpedia tekee töitä lasten hyväksi. Yhdistyksessä työskennellään sen puolesta, että jokaiselle lapselle kuuluva oikeus hyvään ja turvattuun lapsuuteen toteutuisi mahdollisimman monen kohdalla. Adoptiovanhempien perustama järjestö on kasvanut keskikokoiseksi järjestöksi, jolla on kaksi toiminta-aluetta: kansainvälinen adoptio ja kehitysyhteistyö. Lähtökohta Interpedian vanha verkkopalvelu oli […] Lue lisää

Kehityspolitiikan tulosraportti 2022

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Ulkoministeriö tuottaa ja julkaisee Kehityspolitiikan tulosraportin neljän vuoden välein. Kehityspolitiikan tulosraportti 2022 esittelee kehityspolitiikan ja kehitysyhteistyön tuloksia vuosilta 2019–2021. Julkaistu tulosraportti osoittaa, että Suomen kehitysyhteistyö tuottaa tuloksia, vaikka pandemia, konfliktit ja ilmastonmuutos ovat hidastaneet myönteistä kehitystä maailmalla. Infografiikkaa, karttoja ja datatauluja Kehityspolitiikan tulosraportti toteutettiin yhtäaikaisesti printti- ja verkkoversiona. Redandblue suunnitteli printtitoteuksen edetessä elementtien ja raportin […] Lue lisää

Pharmian uusi verkkosivusto

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Lähtökohdat ja tavoitteet Pharmia Oy on Euroopan johtava ravintolisien ja lääkinnällisten laitteiden (CE-merkittyjen tuotteiden) kehittämiseen ja valmistukseen erikoistunut suomalainen sopimusvalmistaja. Pharmian verkkosivu-uudistuksen tavoitteena oli luoda helppokäyttöinen, selkeä ja responsiivinen verkkopalvelu, joka tukisi yrityksen liiketoimintaa ja toimisi myynnin ja markkinoinnin tärkeimpänä työkaluna. Vanhat verkkosivut eivät enää palvelleet kasvavaa liiketoimintaa riittävän hyvin, ja uudistuksella haluttiin parantaa myös […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun