Kuntarahoitus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Erityistä: Palvelun tietoturva auditoitu kolmannen osapuolen toimesta, Web-analytiikan ja -raporttien konfigurointi osana projektia

Kuntarahoitus on yksi Suomen suurimmista luottolaitoksista, joka tarjoaa laajan valikoiman rahoituspalveluja kunta- ja hyvinvointisektoreille sekä valtion tukemaan asuntotuotantoon. Yhtiö on oman asiakaskuntansa merkittävin rahoittaja Suomessa. Kuntarahoituksen tavoitteena on olla asiakaskuntansa tärkein rahoituksen kumppani, ja se kehittää jatkuvasti palveluitaan vastaamaan asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin.

Verkkopalvelun uudistuksen vaatimusmäärittelystä ja kilpailutuksesta vastasi konsulttitoimisto North Patrol, jolla on laajaa kokemusta suurten verkkosivustohankkeiden kilpailutuksista. Kilpailutuksen pohjalta redandblue valittiin toteutuskumppaniksi uudistusprojektille.

Verkkopalvelun uudistus – tavoitteet ja kohderyhmät

Nykyisen verkkopalvelun konseptia Kuntarahoitus päivitti yhteistyössä North Patrolin kanssa ja samassa yhteydessä päätettiin uudistaa koko verkkopalvelu. Alustavan vaatimusmäärittelyn yhteydessä päätettiin, että julkaisujärjestelmänä jatkaa WordPress, jonka todettiin mahdollistavan kustannustehokkaan kehittämistyön.

Verkkopalvelulla on tärkeä rooli Kuntarahoituksen viestinnässä, asiakastyössä ja sijoittajasuhteiden rakentamisessa. Lähtökohtana uudistukselle oli tarve kehittää verkkopalvelu, joka tuo paremmin palvelut esiin sidosryhmä- ja sektorikohtaisesti. Uudistettuun Kuntarahoitus.fi-sivustoon yhdistettiin myös ennen erillinen, englanninkielinen Munifin.fi-sivusto. Kahden sivuston yhdistämisen tarkoituksena on jatkossa helpottaa sisällön hallinnointia sekä selkeyttää brändien yhteyttä osana Kuntarahoituksen brändimielikuvaa.

Palvelun tärkeimmät kohderyhmät ovat Kuntarahoituksen asiakkaat, yhteistyökumppanit ja sijoittajat. Jokaisella ryhmällä on erilaiset tarpeet verkkosivuston suhteen, ja nämä tarpeet otettiin huomioon uudistuksessa. Myös Kuntarahoituksen työnantajamielikuvaa toivottiin tuotavan uudistetulla palvelulla vahvemmin esiin.

Palvelun ytimessä sujuvat integraatiot

Tekniset lähtökohdat ja vaatimukset verkkopalvelun toiminnallisuuksille ja tietosisällölle kuvattiin kattavassa North Patrolin vaatimusmäärittelyssä. Tehtäväksi jäi tarkentaa näitä vaatimuksia järjestelmän toteuttamisen edellyttämälle tasolle. Määrittelyn tarkennuksessa tuli myös täsmentää sivustolle tarvittavat käyttöoikeusmallit, integraatiot sekä migraatioon liittyvät yksityiskohdat.

Tarkennusvaiheen aikana yhdessä työskentely oli tiivistä, jotta molemmille osapuolille syntyi ymmärrys toteutettavan ratkaisun sisällöstä. Lopputuloksena tulevasta verkkopalvelusta kuvattiin tarkemmin sivuston sisältötyypit, sivuelementit ja toiminnallisuudet sekä julkaisujärjestelmän ratkaisut.

Active Directory (AD) -integraatio

Active Directory (AD) -integraatio mahdollistaa Kuntarahoituksen työntekijöille turvallisen ja sujuvan kirjautumisen verkkopalveluun. Tämä parantaa tietoturvaa ja vähentää erillisten käyttäjätunnusten ja salasanojen hallinnan tarvetta. Lisäksi AD-integraatio nopeuttaa kirjautumisprosessia ja parantaa sisällönsyöttäjien käyttökokemusta.

Pörssitiedotteiden tuonti

Automaattinen integraatio pörssitiedotteiden tuomiseksi WordPressiin varmistaa, että Kuntarahoituksen sijoittajat ja muut sidosryhmät saavat ajantasaisen ja luotettavan tiedon suoraan verkkosivustolta. Tämä vähentää manuaalisen päivittämisen tarvetta ja mahdollistaa tiedotteiden välittömän julkaisemisen. Ajantasaiset pörssitiedotteet lisäävät sivuston luotettavuutta ja vahvistavat Kuntarahoituksen läpinäkyvää viestintää sijoittajille ja asiakkaille.

Asiakaspolkujen selkeyttäminen ja sisällönhallinnan helpottuminen

Uudistuksessa kiinnitettiin erityistä huomiota käyttäjäkokemuksen parantamiseen. Sivuston ulkoasu suunniteltiin Kuntarahoituksen brändin mukaisesti ja suunnittelussa otettiin huomioon erityyppisten elementtien yhtenäinen käyttökokemus ja monikäyttöisyys. Mobiilikäyttöisyyteen ja saavutettavuuteen kiinnitettiin huomiota koko prosessin ajan.

Verkkosivuston ylläpitäjät hallitsevat sisältöä WordPressin Gutenberg-lohkoeditorilla, johon toteutettiin useita räätälöityjä lohkoja helpottamaan sisällöntuotantoa. Lohkoeditori tarjoaa modulaarisen tavan tuottaa ja taittaa eri tyyppisiä sisältösivuja. Verkkosivuston sisältöä lajitellaan eri sisältötyyppeihin, joita ovat esimerkiksi artikkelit, talouden ajankohtaiskatsaukset, tiedotteet, raportit ja podcastit. Kuntarahoitus tuottaa monipuolisia asiantuntijasisältöjä, joille suunniteltiin kutakin sisältötyyppiä tukevat, räätälöidyt esittämistavat. Uudistuksen yhteydessä vanhalta sivulta migroitiin sisällöt uuteen järjestelmään, mikä helpotti sisällöntuottajien työtä ja varmisti näin saumattoman siirtymän uuteen järjestelmään.

Analytiikka ja asiakaspalaute jatkokehityksen tukena

Uudistettu verkkopalvelu julkaistiin kesäkuussa 2024. Uusittu palvelu on saanut käyttäjiltä kiitosta nykyaikaisesta ja selkeästä ilmeestään sekä sisällön hahmotettavuudesta. Verkkopalvelun käyttöä seurataan Matomo-analytiikkatyökalulla, joka tarjoaa kattavaa dataa käyttäjäkäyttäytymisestä. Jatkuva kehitystyö keskittyy parantamaan sivuston hakukonelöydettävyyttä sekä käytettävyyden parantamista.

Jatkuva kehitystyö on olennainen osa Kuntarahoituksen strategiaa ja asiakkaan kanssa pidetään säännöllisesti kuukausikokouksia, joissa päätetään seuraavat kehityskohteet. Jatkuvan kehityksen tavoitteena on taata verkkopalvelun entistäkin parempi saavutettavuus ja käytettävyys.

Hakukoneoptimointi ja analytiikan kehittäminen 

Redandblue toimii Kuntarahoituksen kumppanina digimarkkinoinnissa tarjoten strategista osaamista erityisesti analytiikan ja mittaamisen kehittämisen sekä avainsanatutkimuksen hakukoneoptimoinnin osalta.

Kattavan avainsanatutkimuksen pohjalta on lähdetty toteuttamaan konkreettisia SEO-toimenpiteitä, jotka parantavat verkkosivuston hakukonenäkyvyyttä ja auttavat tavoittamaan oikeita kohdeyleisöjä. Hakukoneoptimointi on tuonut sivustolle laadukasta orgaanista liikennettä ja nostanut esiin Kuntarahoituksen tarjoamia palveluita.

Verkkopalvelun käyttöä seurataan Matomo-analytiikkatyökalulla, joka tarjoaa kattavaa dataa kävijöiden käyttäytymisestä. Analytiikan ja mittaamisen kehitys ovat auttaneet tulosten seurannassa ja raportoinnin kehittämisessä. Tämä mahdollistaa sivuston kehittämisen dataan perustuen ja tarjoaa arvokasta tietoa käyttäjien tarpeista ja käyttäytymisestä. Redandbluen ja Kuntarahoituksen yhteistyö jatkuu aktiivisena.

On ollut hienoa tutustua redandbluen tiimiin. Projektissa syntyi alusta asti kokemus siitä, että teemme työtä aidosti yhdessä ja että redandbluelaiset ovat luonnollinen jatke omalle tiimillemme. Tiimin omistautuminen ja työn laatu olivat erinomaisia, ja jatkamme innolla sivuston jatkokehittämistä.

Heidi Penttinen Viestintäpäällikkö, Kuntarahoitus

Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen


Sinua voisi kiinnostaa myös

Pharmian uusi verkkosivusto

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Lähtökohdat ja tavoitteet Pharmia Oy on Euroopan johtava ravintolisien ja lääkinnällisten laitteiden (CE-merkittyjen tuotteiden) kehittämiseen ja valmistukseen erikoistunut suomalainen sopimusvalmistaja. Pharmian verkkosivu-uudistuksen tavoitteena oli luoda helppokäyttöinen, selkeä ja responsiivinen verkkopalvelu, joka tukisi yrityksen liiketoimintaa ja toimisi myynnin ja markkinoinnin tärkeimpänä työkaluna. Vanhat verkkosivut eivät enää palvelleet kasvavaa liiketoimintaa riittävän hyvin, ja uudistuksella haluttiin parantaa myös […] Lue lisää

Careeria.fi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Toteutimme Careerialle verkkopalvelun, jossa yhdistyy koulutusyhtymän kohderyhmien tarpeiden huomioiminen ja erilaisten koulutusmahdollisuuksien tarjoaminen niin nuorille kuin aikuisillekin. Careeria luo osaamista ja ammattitaitoa työelämään ja tarjoaa koulutuksia suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Monialaisesta Careeriasta valmistuu työelämän palvelukseen huomisen tekijöitä, joista moni luo uusia uria kansainvälisessä ympäristössä. Lähtökohta ja tavoitteet Careerian uuden verkkopalvelun lähtökohtana oli huomioida nuorten koulutusten ohella […] Lue lisää

Finnfund – uusi verkkopalvelu ja digimarkkinointi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Lähtökohdat verkkopalvelu-uudistukseen Finnfund on suomalainen kehitysrahoitusyhtiö, joka rahoittaa kestävän kehityksen mukaisia hankkeita kehittyvissä maissa. Finnfundin tavoitteena on tukea yksityisen sektorin investointeja tarjoamalla lainoja, pääomasijoituksia ja asiantuntijatukea. Finnfund pyrkii edistämään talouskasvua ja uusien työpaikkojen syntymistä sekä kehittämään ilmastoratkaisuja, jotka auttavat hillitsemään ilmastonmuutoksen vaikutuksia ja tukevat kestävämpää tulevaisuutta. Yhtiö toimii laajasti erityisesti Afrikassa, Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa, […] Lue lisää

Syöpäjärjestöjen verkkosivustokokonaisuus

Tekijä: Trimedia Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Syöpäjärjestöt.fi-sivuston uudistuksessa rakennettiin selkeä ja saavutettava WordPress-sivusto, joka ohjaa käyttäjät tehokkaasti alueelliseen ja valtakunnalliseen toimintaan sekä tukee osallistumista syöpään liittyvään vaikuttamistyöhön. Uudistuksen yhteydessä kehitettiin ja räätälöitiin alueyhdistyksille pääteemasta johdettu lapsiteema, joka toimii pohjana 14 yhdistyksen omille sivustouudistuksille. Syöpäjärjestöjen verkkosivustouudistuksen ytimessä on käyttäjälähtöinen suunnittelu, jonka tavoitteena on tehdä alueellisen toiminnan löytymisestä mahdollisimman helppoa. Keskeinen ajatus on […] Lue lisää

Grafia.fi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Grafia on visuaalisen viestinnän suunnittelijoiden järjestö. Lähes 1300 ammattilaisen yhteisö edistää visuaalisen viestinnän suunnittelun alaa ja ajaa jäsentensä etua. Uudistettu Grafian verkkopalvelu esittelee graafisia suunnittelijoita, jakaa tietoa alasta sekä ajankohtaisista näyttelyistä ja tapahtumista. Grafialla on myös oma näyttelytila Luonnos, ja se järjestää vuosittain alan tunnetuimman visuaalisen viestinnän kilpailun Vuoden Huiput, jolla on myös oma verkkosivusto […] Lue lisää

Luoto.info – Syöpäjärjestöjen multisite-kokonaisuus

Tekijä: Trimedia Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Luoto.info-verkkopalvelu rakennettiin WordPressin Gutenberg-alustalle multisite-ratkaisulla, tukemaan Syöpäjärjestöjen keskustelutukea eri alueilla ympäri Suomen. Toteutuksessa saavutettavuus, helppo käyttö ja keskitetty sisällönhallinta olivat keskiössä. Luoto.info toimii tärkeänä osana Syöpäjärjestöjen viestintää, tarjoten saavutettavaa tukea syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen. Kyseessä on 15 sivuston multisite-kokonaisuus, jossa on pääsivusto ja 14 aluekohtaista sivustoa. Samalla rakennettiin Luoto-brändin mukainen upotettava bannerielementti ohjaamaan Luotoon, […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun