Kokemäen kaupunki – verkkopalvelun uudistus
Kokemäki on moderni maaseutukaupunki Satakunnan maakunnassa, ja sen lähikuntia ovat mm. Pori, Eura ja Sastamala. Kokemäellä asuu noin 7 000 henkilöä. Väkimäärä lisääntyy loma-aikoina, sillä mökkejä ja loma-asuntoja kunnassa on yli 1 300. Kaupunki on helposti saavutettavissa Pori-Helsinki-valtatien ja Pori-Tampere-rautatien avulla eri kulkuvälineillä. Kokemäeltä Poriin on 42 kilometriä.
Kuntalaisten hyvinvointi on Kokemäen kaupungille tärkeä asia, joten sieltä löytyy monipuolinen harrastustarjonta kaupungin tuottamien liikuntapalveluiden, Kansalaisopiston kurssien sekä paikallisten yhdistysten tarjoamien harrastus- ja vapaa-aikapalveluiden kautta. Kokemäellä on rikas kulttuuriperinne, kaunis luonto ja vireää yhdistystoimintaa. Kokemäki on vahvasti myös koulutuskaupunki sisältäen kolme toisen asteen oppilaitosta.
Kokemäen kaupungin strategisia visiotavoitteita ovat kuntalaisten hyvinvointi, positiivisen mielikuvan luominen ja elinkeinorakenteen monipuolistaminen, joiden toteuttaminen heijastuu verkkopalvelun ratkaisuihin monin tavoin.
Kokemäen kaupungin verkkopalvelu-uudistus toteutettiin alkuvuodesta 2025 ja julkaistiin sisällönsyötön valmistuttua heinäkuussa 2025. Kokonaisuus suunniteltiin yhteisissä työpajoissa, joiden osallistava rakenne sai asiakkaalta kiitosta. Verkkopalvelun visuaalinen suunnittelu pohjautui olemassa olevaan brändiohjeistoon.
Edelläkävijyyttä ja wow-efektiä
Kokemäen toiveena oli lopputulos, mikä erottuisi tyylikkäästi visuaalisesti muista kuntasivustoista. Tumma pohjateema ja rohkeasti käytetyt Kokemäen omat jo käytössä olevat luontoa ja maaston muotoja kuvaavat graafiset kuvituselementit toivat verkkopalveluun modernin ja dynaamisen ilmeen. Lopputulos on samalla selkeä, mutta wow ja etusivun rullaava pääkuvan efekti tuo pienen lisän jo näyttävään verkkopalvelutoteutukseen.
Visuaalisen näyttävyyden lisäksi Kokemäen verkkopalvelun tärkeitä tavoitteita olivat saavutettavuus, hyvä käytettävyys ja helppo tiedon löytyminen. Selkeän navigaatiorakenteen ja erillisten ajankohtais- ja tapahtumanostojen lisäksi verkkopalveluun tuotiin eri kohderyhmiä palvelevia kohderyhmäkohtaista tietoa sisältäviä sivuja. Kohderyhmäkohtaisille sivuille on ohjaus heti etusivun alussa.
Verkkopalvelu on looginen ja helposti hahmotettavissa niin kaupunkilaisille kuin verkkopalvelun ylläpitäjillekin. Sisällönsyöttäjiä on kaupungilla paljon ja verkkopalvelun käytettävissä olevat lohkot ja muut tekniset ratkaisut on koettu monipuolisiksi ja helppokäyttöisiksi.
Tekniset ratkaisut
Kokemaki.fi kokonaisuuteen yhdistettiin myös aiemmin erillisenä verkkopalvelunaan toiminut Visit Kokemaki. Redandbluen ehdotuksesta hyödynnettiin sisällönsyöttöä helpottavaa Visit Finland Datahub -integraatiota, jolloin matkailuyritykset voivat syöttää palvelunsa tiedot suoraan Datahubiin, josta se tuodaan ajantasaisesti Kokemäen sivulle rakennettuun matkailuosioon kohteiden omille kohdesivuille. Visuaalisesti kohdesivu on kaupungin verkkopalvelun muun ilmeen mukainen.
Kokemäen tapahtumat tuotiin integraation kautta Satakunta Events -tapahtumapalvelusta osaksi verkkopalvelua. Näin kaupungin verkkopalveluun saadaan mukaan myös esimerkiksi alueen seurojen ja yhdistysten tapahtumat. Tuotuja tapahtumia voidaan suodattaa eri aihealueittain ja kohderyhmittäin ja asettaa halutuille alasivuille. Esimerkiksi lapsiperheille tarkoitettu kohderyhmäsivu voi sisältää vain lapsiperheiden tapahtumat tai kirjaston sivulla näkyy vain kirjaston tapahtumat.
Lisäksi käyttäjäoikeudet ja yhteystiedot tuotiin Entra ID:n (entinen Azure Active Directory) kautta, jolloin niiden hallinta säilyy keskitetysti yhdessä paikassa.
Integraatiot suunniteltiin ja määriteltiin hyvin yhteisissä integraatiotyöpajoissa ja toteutettiin projektin alkuperäisen aikataulun sisällä.
[Toim. huom. North Patrol vastasi Kokemäen kaupungin verkkopalvelun konseptisuunnittelusta ja kilpailutuksen läpiviennistä.]












Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen