Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivustouudistus
Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV:n verkkopalvelun suunnittelu- ja toteutusprojekti starttasi kovalla vauhdilla elokuussa 2021. Tavoitteena oli saada vuoden 2021 loppuun mennessä uusi verkkopalvelu sekä KKV:lle että Euroopan kuluttajakeskus ECC:lle, mikä mahdollistettiin WordPress Multisite -alustan päälle tehdyllä ratkaisulla. Tiukasta aikataulusta huolimatta projekti eteni aikataulussa ja uudet verkkopalvelut julkaistiin joulukuussa 2021.
Uudistuksen tavoitteet oli työstetty KKV:n johdon, viestinnän ja vastuualueiden edustajien kesken konseptiprojektissa. Tämän myötä verkkopalvelu-uudistusta tukevat tavoitteet ja suunnittelutyötä ohjaavat ajurit olivat:
- Tiedon löydettävyys ja ymmärrettävyys
- Asioinnin sujuvuus
- Näkyvyyden ja vaikuttavuuden lisääntyminen
KKV oli uudistanut brändinsä mainostoimiston kanssa ennen verkkopalveluprojektin aloitusta, joten lähtökohdat täydelliselle vanhentuneen verkkopalvelun “faceliftille” olivat olemassa. Brändiuudistuksen myötä uuden verkkopalvelun visuaalisesta ilmeestä oli jo näkemystä olemassa. Meidän tehtävänämme oli viedä uudistunut ilme käytäntöön käyttöliittymän ja -kokemuksen suunnittelun yhteydessä.
Verkkopalveluprojektin suunnitteluvaiheessa keskityttiin ennen kaikkea sisältörakenteen uudistamiseen käyttäjälähtöiseksi. Tähtäimessä oli sujuvoittaa asiointia käyttäjän tarpeet huomioivalla sisältörakenteella ja sen lisäksi selkeät käyttöliittymälliset elementit luotiin ohjaamaan käyttäjää löytämään etsimäänsä vaivattomammin. KKV:n sisäinen tavoite oli vähentää uudella verkkopalvelulla asiakkaiden tekemiä yhteydenottoja kuluttaja-asiamiehelle ja vapauttaa resurssia asiakaspalvelusta, kun ohjeet reklamaatioihin ja ongelmatilanteisiin löytyisi helpommin ja selkeämmin.
Yksi keskeisimmistä tehtävistämme projektissa oli uuden verkkopalvelun saavutettavuuden ja korkeatasoisen käytettävyyden varmistaminen. KKV:ta velvoittaa saavutettavuusdirektiivin asettamat vaatimukset, joten saavutettavuus otettiin tarkasti huomioon heti suunnitteluvaiheessa ja sitä tarkistettiin sekä automaattisilla työkaluilla että manuaalisella testauksella koko projektin ajan. Käytettävyyden varmistamiseksi toteutamme käyttäjätestauksen loppukäyttäjillä tulevina viikkoina, minkä pohjalta uudistettua verkkopalvelua voidaan edelleen kehittää.
Asiakkaan kommentti projektin jälkeen:
“Projektitiimin yhteishenki oli loistava aikapaineesta huolimatta. Projektitiimiläiset olivat aloitteellisia ja ratkaisukeskeisiä ja auttoivat meitä konseptin tavoitteiden kirkastamisessa käytännön toteutusmalleiksi. Toiveitamme ja näkemyksiämme kuunneltiin, mutta samalla perusteltiin myös hyvin, miksi jokin tietty ratkaisu olisi tapauksessamme suositeltavin.”
Toteutetut palvelut:
- kkv.fi
- www.kkv.fi/sv
- www.kkv.fi/en
- www.ecc.fi
- www.ecc.fi/sv
- www.ecc.fi/en
[Toim. huom. Referenssi on alunperin julkaistu Geniemin nimissä. Geniem tunnetaan nykyisin Hion-nimellä.]