Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivustouudistus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

Erityistä: Projektin osana tehty käyttäjätutkimus oikeilla loppukäyttäjillä

Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV:n verkkopalvelun suunnittelu- ja toteutusprojekti starttasi kovalla vauhdilla elokuussa 2021. Tavoitteena oli saada vuoden 2021 loppuun mennessä uusi verkkopalvelu sekä KKV:lle että Euroopan kuluttajakeskus ECC:lle, mikä mahdollistettiin WordPress Multisite -alustan päälle tehdyllä ratkaisulla. Tiukasta aikataulusta huolimatta projekti eteni aikataulussa ja uudet verkkopalvelut julkaistiin joulukuussa 2021.

Uudistuksen tavoitteet oli työstetty KKV:n johdon, viestinnän ja vastuualueiden edustajien kesken konseptiprojektissa. Tämän myötä verkkopalvelu-uudistusta tukevat tavoitteet ja suunnittelutyötä ohjaavat ajurit olivat:

  • Tiedon löydettävyys ja ymmärrettävyys
  • Asioinnin sujuvuus
  • Näkyvyyden ja vaikuttavuuden lisääntyminen

KKV oli uudistanut brändinsä mainostoimiston kanssa ennen verkkopalveluprojektin aloitusta, joten lähtökohdat täydelliselle vanhentuneen verkkopalvelun “faceliftille” olivat olemassa. Brändiuudistuksen myötä uuden verkkopalvelun visuaalisesta ilmeestä oli jo näkemystä olemassa. Meidän tehtävänämme oli viedä uudistunut ilme käytäntöön käyttöliittymän ja -kokemuksen suunnittelun yhteydessä.

Verkkopalveluprojektin suunnitteluvaiheessa keskityttiin ennen kaikkea sisältörakenteen uudistamiseen käyttäjälähtöiseksi. Tähtäimessä oli sujuvoittaa asiointia käyttäjän tarpeet huomioivalla sisältörakenteella ja sen lisäksi selkeät käyttöliittymälliset elementit luotiin ohjaamaan käyttäjää löytämään etsimäänsä vaivattomammin. KKV:n sisäinen tavoite oli vähentää uudella verkkopalvelulla asiakkaiden tekemiä yhteydenottoja kuluttaja-asiamiehelle ja vapauttaa resurssia asiakaspalvelusta, kun ohjeet reklamaatioihin ja ongelmatilanteisiin löytyisi helpommin ja selkeämmin.

Yksi keskeisimmistä tehtävistämme projektissa oli uuden verkkopalvelun saavutettavuuden ja korkeatasoisen käytettävyyden varmistaminen. KKV:ta velvoittaa saavutettavuusdirektiivin asettamat vaatimukset, joten saavutettavuus otettiin tarkasti huomioon heti suunnitteluvaiheessa ja sitä tarkistettiin sekä automaattisilla työkaluilla että manuaalisella testauksella koko projektin ajan. Käytettävyyden varmistamiseksi toteutamme käyttäjätestauksen loppukäyttäjillä tulevina viikkoina, minkä pohjalta uudistettua verkkopalvelua voidaan edelleen kehittää.

Asiakkaan kommentti projektin jälkeen:

“Projektitiimin yhteishenki oli loistava aikapaineesta huolimatta. Projektitiimiläiset olivat aloitteellisia ja ratkaisukeskeisiä ja auttoivat meitä konseptin tavoitteiden kirkastamisessa käytännön toteutusmalleiksi. Toiveitamme ja näkemyksiämme kuunneltiin, mutta samalla perusteltiin myös hyvin, miksi jokin tietty ratkaisu olisi tapauksessamme suositeltavin.”

Toteutetut palvelut:

  • kkv.fi
  • www.kkv.fi/sv
  • www.kkv.fi/en
  • www.ecc.fi
  • www.ecc.fi/sv
  • www.ecc.fi/en

[Toim. huom. Referenssi on alunperin julkaistu Geniemin nimissä. Geniem tunnetaan nykyisin Hion-nimellä.]


Sinua voisi kiinnostaa myös

Autoklinikan uudistettu verkkopalvelu

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Autoklinikan uudistettu verkkopalvelu tarjoaa paitsi energiatehokkuutta, myös Suomen parasta palvelukokemusta. Asiakastarina pähkinänkuoressa Autoklinikka.fi on nyt entistäkin nopeampi, helppokäyttöisempi ja energiatehokkaampi. Uusi verkkopalvelu tarjoaa saumattoman asiakaskokemuksen ja samalla pienentää hiilijalanjälkeä. Etusivun paino on keventynyt 92%, mikä tarkoittaa 180,9 kg CO₂e vähennystä vuositasolla. Vastuullisuus ja käyttäjälähtöisyys kulkevat käsi kädessä. Hionin kehittämän Green Sustainable Web (GSW) -käyttöliittymäkirjaston avulla […] Lue lisää

Xamkin uudistettu verkkopalvelu

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Xamkin uudistettu verkkopalvelu on loppukäyttäjän ja sisällöntuottajan unelma Xamk on yksi Suomen suosituimmista ammattikorkeakouluista, jonka tavoitteena on edistää ja tukea Kaakkois-Suomen elinvoimaa kouluttamalla, tutkimalla ja kehittämällä. Yhdessä loimme verkkopalvelun, joka palvelee tätä tavoitetta. “Henkilökohtaisesti oli ilo työskennellä Hionin kanssa, ja opin paljon teidän kehittäjienne näkökulmista. Yhteistyö innosti minua uudella tavalla WordPress-kehittämiseen.” – Ville Kupila, projektin […] Lue lisää

Kiilopää

Tekijä: Digitoimisto Dude Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Lähtökohta Kiilopää on tunnettu tunturi ja luontokohde Urho Kekkosen kansallispuistossa, Lapissa. Alue tarjoaa upeat puitteet ulkoiluun ja rentoutumiseen ympäri vuoden. Suomen Ladun ylläpitämä Kiilopään tunturikeskus tarjoaa monipuolisia palveluita luonnossa liikkuville: majoitusta, ruokailua, savusanomista, välinevuokrausta sekä runsaasti tapahtumia ja opastettuja elämyksiä. Aiempi verkkosivusto ei kyennyt parhaalla tavalla välittämään Kiilopään ainutlaatuista henkeä, monipuolisia elämyksiä tai palvelutarjontaa tavalla, […] Lue lisää

Plussalaiset-verkkosovellus

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Vauvan ja vanhemman matkassa – Verkkosovellus, jonka sisältö mukautuu elämäntilanteeseen Loimme yhdessä Kaksplussan kanssa Plussalaiset-verkkosovelluksen, joka tarjoilee personoitua sisältöä ja etuja vanhemmille ja odottajille lapsen iän ja vanhemmuuden elinkaaren mukaan. Kaksplussan toimintakenttä on murroksessa Kaksplus on Otavamedian omistama, Suomen johtava digitaalinen vanhemmuusmedia. Kaksplus on edelläkävijä digitaalisten palveluiden kehittämisessä ja tarjoaa lukijoilleen ajankohtaista ja luotettavaa tietoa […] Lue lisää

Columbia Road

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: HubSpot CMS

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Yhteistyömme Columbia Roadin kanssa on syvälle juurtunut: toteutimme konsulttitalon ensimmäisen HubSpot CMS -verkkosivuston kuusi vuotta sitten. Nyt oli aika päivittää kokonaisuus uudelle tasolle ja luoda Columbia Roadin verkkonäkyvyydelle moderni ja kestävä ratkaisu. Suunnittelun ja kehityksen yhteistyö Kun työskentelemme huippuluokan visuaalisten kokonaisuuksien parissa, tavoitteemme on varmistaa, että ne pääsevät täyteen loistoonsa myös toteutusvaiheessa. Usein tekniset rajoitteet, […] Lue lisää

Haminan kaupungin verkkopalvelu

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Uudistimme Haminan kaupungin verkkopalvelun, tavoitteenamme luoda moderni, selkeä ja käyttäjäystävällinen tietopankki, joka toimisi samalla kaupungin houkuttelevana käyntikorttina. Uudistuksessa hyödynnettiin kestäviä digikehitysperiaatteita, jotka varmistivat sivuston energiatehokkuuden. Asiakastarina pähkinänkuoressa Haminan kaupunki halusi uudistaa verkkosivustonsa moderniksi, selkeäksi ja käyttäjäystävälliseksi tietopankiksi, joka toimisi samalla kaupungin houkuttelevana käyntikorttina. Uudistuksessa painotettiin kestäviä digikehitysperiaatteita ja energiatehokkuutta. Suunnittelimme ja toteutimme uuden verkkosivuston Haminan […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun