Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivustouudistus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

Erityistä: Projektin osana tehty käyttäjätutkimus oikeilla loppukäyttäjillä

Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV:n verkkopalvelun suunnittelu- ja toteutusprojekti starttasi kovalla vauhdilla elokuussa 2021. Tavoitteena oli saada vuoden 2021 loppuun mennessä uusi verkkopalvelu sekä KKV:lle että Euroopan kuluttajakeskus ECC:lle, mikä mahdollistettiin WordPress Multisite -alustan päälle tehdyllä ratkaisulla. Tiukasta aikataulusta huolimatta projekti eteni aikataulussa ja uudet verkkopalvelut julkaistiin joulukuussa 2021.

Uudistuksen tavoitteet oli työstetty KKV:n johdon, viestinnän ja vastuualueiden edustajien kesken konseptiprojektissa. Tämän myötä verkkopalvelu-uudistusta tukevat tavoitteet ja suunnittelutyötä ohjaavat ajurit olivat:

  • Tiedon löydettävyys ja ymmärrettävyys
  • Asioinnin sujuvuus
  • Näkyvyyden ja vaikuttavuuden lisääntyminen

KKV oli uudistanut brändinsä mainostoimiston kanssa ennen verkkopalveluprojektin aloitusta, joten lähtökohdat täydelliselle vanhentuneen verkkopalvelun “faceliftille” olivat olemassa. Brändiuudistuksen myötä uuden verkkopalvelun visuaalisesta ilmeestä oli jo näkemystä olemassa. Meidän tehtävänämme oli viedä uudistunut ilme käytäntöön käyttöliittymän ja -kokemuksen suunnittelun yhteydessä.

Verkkopalveluprojektin suunnitteluvaiheessa keskityttiin ennen kaikkea sisältörakenteen uudistamiseen käyttäjälähtöiseksi. Tähtäimessä oli sujuvoittaa asiointia käyttäjän tarpeet huomioivalla sisältörakenteella ja sen lisäksi selkeät käyttöliittymälliset elementit luotiin ohjaamaan käyttäjää löytämään etsimäänsä vaivattomammin. KKV:n sisäinen tavoite oli vähentää uudella verkkopalvelulla asiakkaiden tekemiä yhteydenottoja kuluttaja-asiamiehelle ja vapauttaa resurssia asiakaspalvelusta, kun ohjeet reklamaatioihin ja ongelmatilanteisiin löytyisi helpommin ja selkeämmin.

Yksi keskeisimmistä tehtävistämme projektissa oli uuden verkkopalvelun saavutettavuuden ja korkeatasoisen käytettävyyden varmistaminen. KKV:ta velvoittaa saavutettavuusdirektiivin asettamat vaatimukset, joten saavutettavuus otettiin tarkasti huomioon heti suunnitteluvaiheessa ja sitä tarkistettiin sekä automaattisilla työkaluilla että manuaalisella testauksella koko projektin ajan. Käytettävyyden varmistamiseksi toteutamme käyttäjätestauksen loppukäyttäjillä tulevina viikkoina, minkä pohjalta uudistettua verkkopalvelua voidaan edelleen kehittää.

Asiakkaan kommentti projektin jälkeen:

“Projektitiimin yhteishenki oli loistava aikapaineesta huolimatta. Projektitiimiläiset olivat aloitteellisia ja ratkaisukeskeisiä ja auttoivat meitä konseptin tavoitteiden kirkastamisessa käytännön toteutusmalleiksi. Toiveitamme ja näkemyksiämme kuunneltiin, mutta samalla perusteltiin myös hyvin, miksi jokin tietty ratkaisu olisi tapauksessamme suositeltavin.”

Toteutetut palvelut:

  • kkv.fi
  • www.kkv.fi/sv
  • www.kkv.fi/en
  • www.ecc.fi
  • www.ecc.fi/sv
  • www.ecc.fi/en

[Toim. huom. Referenssi on alunperin julkaistu Geniemin nimissä. Geniem tunnetaan nykyisin Hion-nimellä.]


Sinua voisi kiinnostaa myös

Oulun kaupungin multisite-verkkopalvelu

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Oulun kaupungin multisite-kokonaisuus Yksi Suomen suurimmista julkisen sektorin WordPress-multisite-hankkeista syntyi Oulussa Asiakastarina pähkinänkuoressa Oulun kaupunki, Suomen viidenneksi suurin kaupunki ja tuleva Euroopan kulttuuripääkaupunki 2026, tunnisti strategisen tarpeen uudistaa ja yhtenäistää laajaa verkkosivustokokonaisuuttaan. Aiempi, sadoista sivustoista koostunut ympäristö, joka oli toteutettu useilla eri teknologioilla ja hyödynsi pääosin Liferay-alustaa, oli palvellut kaupunkia hyvin aikansa. Oulun kaupungilla oli […] Lue lisää

Konserttikeskukselle räätälöity tilausten hallintasovellus

Tekijä: Alfons Digital

Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Konserttikeskus on Suomen merkittävin koulu- ja päiväkotikonserttien järjestäjä. Yhdistys toteuttaa vuosittain 1000–1500 konserttia ja musiikkityöpajaa eri puolilla Suomea. Konsertinkeskuksen tuottajat hallinnoivat aiemmin tapahtumia manuaalisesti erilaisten Excel-taulukoiden ja sähköpostin avulla. Tähän haluttiin muutos sekä toteuttaa moderni kokonaisratkaisu tilausten hallinnointiin tuottajan työn helpottamiseksi. Ratkaisu Toteutimme konserttien tilaustenhallintajärjestelmän tuottajien työn helpottamiseksi ja kommunikoinnin keventämiseksi. Konsertit ja kiertueet tilataan […] Lue lisää

Safetumille riskienhallintatyökalu web-sovelluksena

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Yhteistyömme tuloksena syntyi moderni ja intuitiivinen riskienhallintatyökalu, joka tehostaa isännöitsijöiden arkea ja vahvistaa Safetumin asemaa alan digitaalisena edelläkävijänä. Kiinteistöjen turvallisuusala elää murroksessa, jossa kustannuspaineet ja lakimuutokset haastavat perinteisiä toimintamalleja. Alan johtava asiantuntija Safetum vastaa haasteeseen panostamalla voimakkaasti digitalisaatioon ja asiakaskokemuksen parantamiseen. Yhteistyössä kanssamme Safetum on uudistanut digitaalisia palveluitaan tavoitteenaan paitsi tehostaa omaa toimintaansa, myös tarjota […] Lue lisää

A-Katsastus

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

A-Katsastus on Suomen johtava yksityinen ajoneuvokatsastusten, rekisteröintien ja kuljettajantutkintojen tarjoaja. Lähdimme uudistamaan A-Katsastuksen verkkopalvelukokonaisuutta tilanteessa, jossa konsernilla oli neljä erillistä sivustokokonaisuutta. Tämä näkyi hajanaisena asiakaskokemuksena. Myös silloinen sisällönhallintajärjestelmä koettiin kankeaksi käyttää. Asiakkaamme tavoitteena olikin yhtenäistää kävijän asiakaskokemusta, ja luoda kokonaisuus, joka palvelee loppuasiakasta parhaalla mahdollisella tavalla. Projekti alkoi syväluotaavalla konseptointityöllä mm. kohderyhmäkartoituksen myötä, jonka pohjalta […] Lue lisää

Elokuvateatteri Gildan verkkopalvelu ja lippujen verkkokauppa

Tekijä: Don & Branco Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Elokuvateatteri Gilda avautui Kampin Lasipalatsikortteliin marraskuussa 2024. Itsenäinen kaupunkikino syntyi halusta tarjota Helsingin paraatipaikalla viimeisteltyjä ja ylellisiä elokuvaelämyksiä. Don & Branco on kokonaisvaltaisena kumppanina luonut Gildan brändi-identiteetin, toteuttanut markkinointia sekä vastannut verkkopalvelun suunnittelusta ja lipunmyyntijärjestelmän teknisestä toteutuksesta. Haaste Uuden elokuvateatterin haasteena on kilpailu: tarjonnan keskellä piti löytää keino erottua ja tehdä Gildasta elokuvanrakastajille kiinnostavin vaihtoehto. […] Lue lisää

MutkatonKoti-verkkopalvelu

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Joulukuussa 2021 julkaistu LähiTapiolan MutkatonKoti -verkkopalvelun suunnittelussa on keskitytty mahdollisimman miellyttävään käyttökokemukseen. Geniemin suunnittelemaan ja toteuttamaan verkkopalveluun tehtiin WordPressin ja eKoki-järjestelmän välinen integraatio, jonka kautta verkkopalveluun tuotavat kiinteistöjen ja asuntojen tiedot helpottavat mukavasti sisältöjen ylläpitotyötä. Palvelun tärkeimmät toiminnot, kuten asuntohaku, asuntojen listausnäkymät ja asuntohakemus, toimivat käyttäjälle johdonmukaisesti millä tahansa päätelaitteella ja käyttäjä pääsee käyttämään niitä […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun