Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivustouudistus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

Erityistä: Projektin osana tehty käyttäjätutkimus oikeilla loppukäyttäjillä

Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV:n verkkopalvelun suunnittelu- ja toteutusprojekti starttasi kovalla vauhdilla elokuussa 2021. Tavoitteena oli saada vuoden 2021 loppuun mennessä uusi verkkopalvelu sekä KKV:lle että Euroopan kuluttajakeskus ECC:lle, mikä mahdollistettiin WordPress Multisite -alustan päälle tehdyllä ratkaisulla. Tiukasta aikataulusta huolimatta projekti eteni aikataulussa ja uudet verkkopalvelut julkaistiin joulukuussa 2021.

Uudistuksen tavoitteet oli työstetty KKV:n johdon, viestinnän ja vastuualueiden edustajien kesken konseptiprojektissa. Tämän myötä verkkopalvelu-uudistusta tukevat tavoitteet ja suunnittelutyötä ohjaavat ajurit olivat:

  • Tiedon löydettävyys ja ymmärrettävyys
  • Asioinnin sujuvuus
  • Näkyvyyden ja vaikuttavuuden lisääntyminen

KKV oli uudistanut brändinsä mainostoimiston kanssa ennen verkkopalveluprojektin aloitusta, joten lähtökohdat täydelliselle vanhentuneen verkkopalvelun “faceliftille” olivat olemassa. Brändiuudistuksen myötä uuden verkkopalvelun visuaalisesta ilmeestä oli jo näkemystä olemassa. Meidän tehtävänämme oli viedä uudistunut ilme käytäntöön käyttöliittymän ja -kokemuksen suunnittelun yhteydessä.

Verkkopalveluprojektin suunnitteluvaiheessa keskityttiin ennen kaikkea sisältörakenteen uudistamiseen käyttäjälähtöiseksi. Tähtäimessä oli sujuvoittaa asiointia käyttäjän tarpeet huomioivalla sisältörakenteella ja sen lisäksi selkeät käyttöliittymälliset elementit luotiin ohjaamaan käyttäjää löytämään etsimäänsä vaivattomammin. KKV:n sisäinen tavoite oli vähentää uudella verkkopalvelulla asiakkaiden tekemiä yhteydenottoja kuluttaja-asiamiehelle ja vapauttaa resurssia asiakaspalvelusta, kun ohjeet reklamaatioihin ja ongelmatilanteisiin löytyisi helpommin ja selkeämmin.

Yksi keskeisimmistä tehtävistämme projektissa oli uuden verkkopalvelun saavutettavuuden ja korkeatasoisen käytettävyyden varmistaminen. KKV:ta velvoittaa saavutettavuusdirektiivin asettamat vaatimukset, joten saavutettavuus otettiin tarkasti huomioon heti suunnitteluvaiheessa ja sitä tarkistettiin sekä automaattisilla työkaluilla että manuaalisella testauksella koko projektin ajan. Käytettävyyden varmistamiseksi toteutamme käyttäjätestauksen loppukäyttäjillä tulevina viikkoina, minkä pohjalta uudistettua verkkopalvelua voidaan edelleen kehittää.

Asiakkaan kommentti projektin jälkeen:

“Projektitiimin yhteishenki oli loistava aikapaineesta huolimatta. Projektitiimiläiset olivat aloitteellisia ja ratkaisukeskeisiä ja auttoivat meitä konseptin tavoitteiden kirkastamisessa käytännön toteutusmalleiksi. Toiveitamme ja näkemyksiämme kuunneltiin, mutta samalla perusteltiin myös hyvin, miksi jokin tietty ratkaisu olisi tapauksessamme suositeltavin.”

Toteutetut palvelut:

  • kkv.fi
  • www.kkv.fi/sv
  • www.kkv.fi/en
  • www.ecc.fi
  • www.ecc.fi/sv
  • www.ecc.fi/en

[Toim. huom. Referenssi on alunperin julkaistu Geniemin nimissä. Geniem tunnetaan nykyisin Hion-nimellä.]


Sinua voisi kiinnostaa myös

Safetumille riskienhallintatyökalu web-sovelluksena

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Yhteistyömme tuloksena syntyi moderni ja intuitiivinen riskienhallintatyökalu, joka tehostaa isännöitsijöiden arkea ja vahvistaa Safetumin asemaa alan digitaalisena edelläkävijänä. Kiinteistöjen turvallisuusala elää murroksessa, jossa kustannuspaineet ja lakimuutokset haastavat perinteisiä toimintamalleja. Alan johtava asiantuntija Safetum vastaa haasteeseen panostamalla voimakkaasti digitalisaatioon ja asiakaskokemuksen parantamiseen. Yhteistyössä kanssamme Safetum on uudistanut digitaalisia palveluitaan tavoitteenaan paitsi tehostaa omaa toimintaansa, myös tarjota […] Lue lisää

Elonen – uusi verkkosivusto

Tekijä: Digitoimisto Dude Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Lähtökohta Elonen halusi verkkosivuston, joka palvelee paremmin kaikkien heidän kohderyhmiensä tarpeita. Kuluttajat etsivät tuotteita, reseptejä ja lähintä kahvilaa. Kauppiaat ja HoReCa-asiakkaat kaipasivat kattavaa tuotepankkia ja bränditietoa. Vanha sivusto ei enää taipunut näihin tarpeisiin. Tavoitteet Tuoda Elosen brändiä paremmin esiin Selkeyttää rakenteita eri käyttäjäryhmien näkökulmasta Esitellä koko tuotevalikoima selkeästi ja suodatettavasti Tarjota ländärit sesongeille, ruokavalioille ja […] Lue lisää

Xamkin uudistettu verkkopalvelu

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Xamkin uudistettu verkkopalvelu on loppukäyttäjän ja sisällöntuottajan unelma Xamk on yksi Suomen suosituimmista ammattikorkeakouluista, jonka tavoitteena on edistää ja tukea Kaakkois-Suomen elinvoimaa kouluttamalla, tutkimalla ja kehittämällä. Yhdessä loimme verkkopalvelun, joka palvelee tätä tavoitetta. “Henkilökohtaisesti oli ilo työskennellä Hionin kanssa, ja opin paljon teidän kehittäjienne näkökulmista. Yhteistyö innosti minua uudella tavalla WordPress-kehittämiseen.” – Ville Kupila, projektin […] Lue lisää

Hansakortteli.fi – kauppakeskuksen uusi verkkosivusto

Tekijä: Avidly

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Kauppakeskus Hansa uudisti verkkosivustonsa vastaamaan uuden brändinsä henkeä ja kävijöiden muuttuneita tarpeita. Avidlyn suunnittelema ja toteuttama kokonaisuus yhdistää tyylikkään visuaalisuuden, saavutettavuuden ja sujuvan käytettävyyden. Uusi sivusto elää ajassa, palvelee mobiilikävijöitä ja tekee sisällönhallinnasta vaivatonta – aivan kuten modernin kaupunkikeskuksen kuuluukin. Lähtökohta: Elävä verkkokokemus Hansakorttelille Turun keskustan ytimessä sijaitseva Hansakortteli halusi uudistaa verkkosivustonsa tukemaan uutta brändiään […] Lue lisää

Haminan kaupungin verkkopalvelu

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Uudistimme Haminan kaupungin verkkopalvelun, tavoitteenamme luoda moderni, selkeä ja käyttäjäystävällinen tietopankki, joka toimisi samalla kaupungin houkuttelevana käyntikorttina. Uudistuksessa hyödynnettiin kestäviä digikehitysperiaatteita, jotka varmistivat sivuston energiatehokkuuden. Asiakastarina pähkinänkuoressa Haminan kaupunki halusi uudistaa verkkosivustonsa moderniksi, selkeäksi ja käyttäjäystävälliseksi tietopankiksi, joka toimisi samalla kaupungin houkuttelevana käyntikorttina. Uudistuksessa painotettiin kestäviä digikehitysperiaatteita ja energiatehokkuutta. Suunnittelimme ja toteutimme uuden verkkosivuston Haminan […] Lue lisää

Suomen Kansallisooppera ja -baletin uusi verkkopalvelu

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Suomen Kansallisooppera ja -baletti on lukeutunut jo vuosia teknologian ja taiteen yhdistämisen edelläkävijöihin. Tuore verkkopalvelu-uudistus luo tälle jatkumoa. Baletti-ilta kotisohvalla? Miksei. Uudistimme Suomen Kansallisoopperan ja -baletin verkkopalvelun, jonka lippukauppa, Stage24-suoratoistopalvelu ja runsaat sisällöt muodostavat nyt tulevaisuuteen katsovan digitaalisen kokonaisuuden. WordPress-pohjaisen oopperabaletti.fi-palvelun ylläpito on entistä helpompaa, ja käyttäjäkokemus parasta mitä kulttuurinnälkäinen voi toivoa. Case pähkinänkuoressa: • […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun