Grafia.fi

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu, Verkkokauppa

Grafia on visuaalisen viestinnän suunnittelijoiden järjestö. Lähes 1300 ammattilaisen yhteisö edistää visuaalisen viestinnän suunnittelun alaa ja ajaa jäsentensä etua.

Uudistettu Grafian verkkopalvelu esittelee graafisia suunnittelijoita, jakaa tietoa alasta sekä ajankohtaisista näyttelyistä ja tapahtumista. Grafialla on myös oma näyttelytila Luonnos, ja se järjestää vuosittain alan tunnetuimman visuaalisen viestinnän kilpailun Vuoden Huiput, jolla on myös oma verkkosivusto

Lähtökohdat

Grafian verkkopalvelu ja samassa projektissa uudistettava Vuoden Huippujen sivusto olivat lähes 10 vuotta vanhat, ja julkaisujärjestelmä vanhentunut. Sisällöntuotanto oli haasteellista ja verkkokaupan toiminnallisuudet puutteelliset. Verkkokaupan toiminnot, jäsenille viestiminen ja jäseneksiliittymisprosessi vaativat paljon manuaalista työtä. Jäsenille ei myöskään ollut tarjolla tarpeeksi kohdennettua sisältöä.

Grafia lähti rohkeasti uudistamaan sivustoa kokonaisvaltaisesti. Redandblue ja Grafia työstivät palvelun konseptia ja teknisiä ominaisuuksia useissa työpajoissa. Palvelupolkuja käytiin läpi mm. jäseneksi liittymisen osalta, ja aikaisemmin hyvin manuaalinen prosessi automatisoitiin keskustelemaan CRM:nä ja uutiskirjejärjestelmänä toimivan Gruppon kanssa.

Käyttäjälähtöinen konseptointi

Konseptoinnin aikana tunnistettiin olemassa olevien jäsenten palvelemisen tarve entistä vahvemmin. Grafian sivuille päätettiin rakentaa oman intranet-osio jäsenille, jotka voivat nyt kirjautua omilla jäsentunnuksillaan intranetin puolelle. Jäsenyys tunnistetaan Gruppo CRM:n avulla. Intranet palvelee jäseniä tapahtumilla, materiaaleilla ja Grafia median artikkeleilla, jotka ovat saatavilla vain kirjautuneille käyttäjille. Jäsenille luotiin myös interaktiivisia toimintoja, ja he voivat esimerkiksi ehdottaa omaa tapahtumaa kuten näyttelyä Grafian tapahtumakalenteriin.

Sisällönhallinnasta kustomoitava ulkoasu Luonnos-osiolle

Pääsivuston erikoisuutena sivustolle luotiin näyttelytila Luonnokselle oma osio, joka käyttää visuaalisuutena Luonnoksen sen hetkistä visuaalista ilmettä. Osion värit voi päivittää kunkin ilmeen mukaiseksi suoraan sisällönhallintajärjestelmän kautta värikoodin syöttämällä. https://grafia.fi/luonnos/

Sivustouudistuksen yhteydessä tunnistettiin myös tarve kuvituskuvamateriaaleille. Redandblue suunnitteli Grafialle kaksi erilaista kuvituspatternia, jonka osia käytetään sivuston kuvamateriaalina. Kuvitukset on tuotettu paperileikkausmenetelmällä, ja inspiraationa on toiminut kirjasimet ja orgaaninen kädenjälki. Kuvituksia tuotettiin tumman ja vaalean sävyisinä yhdistelminä eri käyttötarpeita varten. Kuvituksia käytetään myös Grafian uutiskirjeissä ja sosiaalisen median kanavissa.

Verkkokauppa ja integraatiot

Sivustouudistuksen ohessa uudistettiin myös verkkokauppa WooCommercen päälle. Ostoprosessi automatisoitiin ja verkkokaupan nostoja voi lisätä nyt kautta sivuston sisällön kannalta relevantteihin kohtiin. Maksurajapintana toimii Paytrail.

Pääsivusto koostuu lisäksi ajankohtaisista uutisista ja tapahtumista sekä Tekijät-osiosta, jonka profiilit generoituvat suoraan jäseneksi liittyneistä henkilöistä. Jäsenet voivat halutessaan täydentää omaa profiiliaan portfoliolinkeillä ja työnäytteillä. Jäsenet pystyvät myös päivittämään omia tietojaan sivuston kautta suoraan jäsenrekisteri Gruppoon Vue-aplikaation avulla.

Grafia tarjoaa Tekijät-osion avulla markkinapaikan visuaalisen suunnittelun osaamiselle.

Uudella sivustolla uutiskirjeen tilaajat siirtyvät myös suoraan Gruppon tillajarekisteriin. Sivusto on AA-tason saavutettava ja siinä on kaksi kieliversiota.

Käyttöönotto ja jatkokehitys

Sivuston käyttöönoton yhteydessä tehtiin mittava migraatio Crasmanin julkaisujärjestelmästä.

Grafia.fi on redandbluen ylläpidossa ja jatkokehityksessä. Työstämme parhaillaan Vuoden Huippujen uutta sivustoa, jossa mm. alkuvaiheen tuomaroinnit hoidetaan jatkossa järjestelmän kautta.

Lue lisää: Järjestön sivustouudistus – kaikki julkaisut Vierityspalkissa


Sinua voisi kiinnostaa myös

Muurame verkkokauppa

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Muurame on suomalainen huonekaluja suunnitteleva ja valmistava perheyritys. Muurame-tuotekalustemallistoa on valmistettu jo yli 70 vuotta. Yrityksen kalusteet valmistetaan yhä kotimaisista laatumateriaaleista ja yritys on aktiivinen toimija Suomen design-markkinoilla. Uuden verkkopalvelun tavoitteena oli luoda hyvin toimiva ja yksinkertainen verkkokauppa, jossa on kaksi toisiaan tukevaa osiota: Muuramen brändi- ja kauppaosio. Osiot haluttiin liittää toisiinsa saumattomasti ja idean […] Lue lisää

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon uusi verkkopalvelu

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa on noin 3,6 miljoonaa jäsentä. Vuonna 2023 kirkkoon liittyi yli 20 000 suomalaista. Uusi evankelis-luterilaisen kirkon verkkopalvelu www.evl.fi on redandbluen suunnittelema ja toteuttama. Uuden verkkopalvelun päätehtävä on palvella kirkon jäseniä sekä tuoda kirkolle uusia, potentiaalisia jäseniä tutustumaan kirkon toimintaan ja sanomaan. Sivustolla on lähes 2,5 miljoonaa istuntoa vuodessa. Uuden evl.fi-verkkopalvelun uudistusta varten […] Lue lisää

SAK

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Lähtökohta Aloitimme työskentelyn vuonna 2024 SAK:n sivustouudistuksen parissa. Sivuston ilmettä luodessamme törmäsimme muutamaan sudenkuoppaan SAK:n silloisen brändi-identiteetin kanssa. Silloinen räikeä väritys ei ollut sellaisenaan saavutettava, ja saavutettavaksi muokattunakin vaati useampaa fonttiväriä toimiakseen. Brändi-identiteetti ei heijastanut sitä terävyyttä ja uskottavuutta, mitä SAK tuo pöytään. Sivustouudistuksen ohessa nousi esille tarve myös haastavien aiheiden kuvittamisesta. Saavutettavuuden, SAK:n tavoitteiden […] Lue lisää

Kuluttaja.fi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Kuluttaja-lehti on Suomen suurin testaaja. Lehti testaa tuotteet puolueettomasti puolestasi, jotta saat rahoillesi parasta vastinetta. Kuluttaja-lehteä ylläpitää Kuluttajamedia ry, joka valvoo kuluttajan oikeuksia. Kuluttaja on julkaissut lehteä jo vuodesta 1967 saakka. Palvelusta löytyy myös musta lista ja lukuisia artikkeleita vuosien varrelta. Lähtökohdat Kuluttajan verkkopalvelu kaipasi uudistamista. Yhdistys oli siirtymässä Salesforce-järjestelmään, ja samalla palvelu haluttiin uudistaa. […] Lue lisää

Mannerheimin Lastensuojeluliiton nettikirjepalveluiden uudistus

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on yksi Suomen suurimmista ja tunnetuimmista kansalaisjärjestöistä. MLL on aktiivinen toimija niin paikallisella, maakunnallisella kuin valtakunnallisellakin tasolla. MLL:n Auttavat puhelin- ja digitaaliset palvelut ylläpitävät useita valtakunnallisia tukipalveluita niin lapsille ja nuorille kuin aikuisillekin. Palveluissa tarjotaan anonyymia, luottamuksellista ja maksutonta tukea useiden eri yhteydenottokanavien kautta. Lähtökohdat ja tavoitteet MLL:n Auttavilla puhelimilla ja digitaalisilla palveluilla […] Lue lisää

Palta

Tekijä: Karhu Helsinki

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Palvelualojen työnantajat Palta ja digitoimisto Karhu Helsinki julkaisivat uudistuneen version Palta.fi-verkkosivustosta. Palvelualojen kasvun ja kilpailukyvyn eteen työskentelevä Palta neuvottelee noin puolet kaikista Suomessa solmittavista työehtosopimuksista. Verkkosivusto on Paltalle tärkeä viestinnän väline, ja se palvelee laajaa kohderyhmien kirjoa ministeristä mediaan ja jäsenyrityksestä ay-vaikuttajaan. Karhu Helsinki vastasi uuden sivuston suunnittelusta ja tuotannosta konsulttitoimisto North Patrolin kanssa laaditun […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun