Finferries web-varausjärjestelmä

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Verkkokauppa, Web-sovellus, mobiilisovellus tai asiointipalvelu

Suomen Lauttaliikenne Oy eli Finferries hoitaa sekä yhteysalus- että lauttaliikennettä Suomessa yhteensä yli 40:llä reitillä. Ylläpidettävät yhteydet vaihtelevat pienehköistä, suojaisista salmien ylityksistä vaativiin merimatkoihin: lyhyin lauttamatka on Kivimon väli Houtskärissä 169 metriä ja pisin, 9,5 km:n reitti kulkee Korppoosta Houtskariin. Finferriesin keltaisilla losseilla ja lautoilla kulkee sekä päivittäiset työmatkaajat ja kesämökkeilijät, että lomasesonkien aikaan satunnaiset turistit.

Haaste

Osa lautoista liikkuu aikataulujen puitteissa, joita käyttäjät voivat seurata joko Finferriesin verkkosivuilta tai mobiilisovelluksesta. Osalla reiteistä ei ole ennalta määriteltyä aikataulua, jolloin ainoa tapa varata kyyti oli olla yhteydessä reittiä operoivaan lauttaan puhelimitse. Ennakoitavuuden ja matkojen suunnittelun haastavuus sekä manuaalisen varauskäsittelyn määrä kynä ja paperi -menetelmällä olivat muodostuneet ongelmaksi niin matkaajille kuin lauttojen kapteeneillekin. Tähän ongelmaan lähdimme yhdessä Finferriesin kanssa luomaan modernimpaa ratkaisua.

Ratkaisu

Finferriesin uusi varausjärjestelmä on toteutettu WordPressillä ja hyödyntää verkkokauppalaajennus WooCommercea moottorinaan. Lauttavuorot on lisätty WooCommerceen tuotteina ja lähtöajat tuotevariaatioina. Tämä mahdollistaa WooCommercen tietokannan ja toiminnallisuuden käytön tilausten hallinnassa. Vaikka toistaiseksi järjestelmän läpi ei vielä liiku maksuja, halusimme rakentaa alustan, johon kyseinen ominaisuus on helposti tuotavissa mukaan myöhemmin. Varausjärjestelmän yhteyteen on mahdollista luoda yksinkertaisia sisältösivuja, kuten ohjesivuja.

Asiakkaat kirjautuvat sisään varausjärjestelmään omilla tunnuksillaan, ja voivat tehdä varauksia reiteille sekä itselleen että mukana kulkeville ajoneuvoille. Verkkopalvelusta voi selata tulevia matkoja sekä omia varauksiaan, sekä tehdä niihin muutoksia. Varausten vahvistuksen yhteydessä käyttäjille lähetetään erikseen vielä tiedot sähköpostitse ja tekstiviestillä, erillisen integraation mahdollistamana.

Lauttoja operoivilla kapteeneilla on palvelussa oma näkymänsä. Kapteenin näkymässä on näkyvillä päivät ja päiväkohtaiset lähdöt sekä matkustajien tiedot. Kapteenin näkymä säilyy luettavissa, vaikka internet-yhteys merellä katkeaisi hetkellisesti, sillä sivu on ladattavissa selaimen välimuistista ilman verkkoyhteyttä ja tiedot päivitetään kun yhteys palaa.

Tulokset

Vaikka asiakkailla on edelleen mahdollisuus soittaa ja tehdä varaus perinteisellä menetelmällä, on soittojen määrä pudonnut järjestelmän käyttöönoton myötä merkittävästi.

Varausjärjestelmän suunnittelussa ja toteutuksessa keskityimme yhtälailla asiakkaiden ja kapteenien arjen helpottamiseen, ja saatujen palautteiden mukaan tässä on onnistuttu. Uusien, vielä työn alla olevien ominaisuuksien myötä saadaan prosessia automatisoitua entisestään sekä kerättyä arvokasta asiakas- ja käyttödataa liikennöinnin kehittämisen tueksi valtakunnallisesti.

Kapteenit ovat vastanneet sesonkiaikana jopa satoihin puheluihin päivässä. Nyt heidän stressinsä on vähentynyt valtavasti, kun varausjärjestelmä on lähes kokonaan poistanut saapuvat puhelut. He voivat keskittyä alusten turvalliseen ohjaamiseen puhelinkeskustelujen ja vuorovarausten sijaan.

Jussi Mäkitalo, Liikennepäällikkö, Finferries

Erittäin hyvä suoritus projektinhallinnassa ja asiakaspalveluasenteessa


Sinua voisi kiinnostaa myös

Mielipotti.fi – räätälöity keräysalusta mielenterveystyön tueksi

Tekijä: Trimedia Oy

Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

MIELI ry halusi käyttöönsä oman, räätälöidyn keräysalustan, joka vastaa järjestön viestinnällisiä, toiminnallisia ja teknisiä tarpeita. Trimedia suunnitteli ja toteutti Mielipotti.fi-verkkopalvelun, joka mahdollistaa yksityishenkilöiden ja yhteisöjen oman varainkeräyksen perustamisen mielenterveystyön tueksi. Käyttäjät voivat luoda keräyksiä esim. tilaisuuden, syntymäpäivän, juhlan tai muistotilaisuuden yhteyteen, seurata lahjoitusten kertymistä reaaliaikaisesti ja jakaa keräyssivun linkkiä sosiaalisessa mediassa tai sähköpostilla. Lahjoituksen voi […] Lue lisää

Katanamrp.com-verkkosivuston uudistus

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Katanan uusi verkkosivusto tarjoaa Katanan markkinointitiimille mahdollisuuden toteuttaa joustavia sisältömarkkinointistrategioita, varmistaa erinomaisen suorituskyvyn ja luo hyvän skaalautuvuuden tulevaisuuden tarpeisiin. Lähtökohdat Verkkosivusto on Katanan pääasiallinen markkinointi- ja myyntikanava, minkä vuoksi uusien laskeutumissivujen luominen ja olemassa olevan sisällön päivittäminen tulisi olla nopeaa ja joustavaa. Katanan myynti ja markkinointi tarvitsivat paremmat työkalut sisällön päivittämiseen nopeasti ja ennakoivasti vaikuttamatta […] Lue lisää

Granlund

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Granlund monialainen kiinteistöjen asiantuntijakonserni, jonka juuret ovat vahvasti LVI-suunnittelussa. Sen sivusto Granlund.fi oli uudistuksen edessä, sillä se ei palvellut yrityksen potentiaalisia asiakkaita tai markkinointia optimaalisesti. Sivusto oli modernin oloinen, mutta ongelmakohtia oli useita: tekninen ratkaisu kaipasi päivitystä ja sivuston sisältörakenne sekä käyttäjäpolut tuli uudistaa kohderyhmälähtöisiksi. Sivusto oli uudistuksen tarpeessa myös visuaalisesti, ja Granlund halusi saada […] Lue lisää

Finlandia Group

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: HubSpot CMS

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Finlandia Group on täyden palvelun finanssikonserni, joka auttaa yrittäjiä ja yrittäjähenkisiä ihmisiä saavuttamaan heidän taloudelliset tavoitteensa. Yritys tarjoaa kaikki säästämisen ja sijoittamisen palvelut saman katon alta. Uudistimme Finlandia Groupin sivuston, joka toimii tärkeänä markkinointiviestinnän kanavana ja tukee kasvokkain tehtävää myyntiä. Verkkosivuston konseptin ytimessä oli asiantuntijasisällöt ja Finlandia Groupin palvelutarjoaman tuominen selkeämmin sivustolla vierailevan tutkittavaksi. Finlandia […] Lue lisää

Kuulotarvike.fi verkkokauppa

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Kuulotarvike osana Audmet-konsernia palvelee kuulokojeasiakkaita erilaisissa lisätarvikehankinnoissa esimerkiksi kuulokojeiden paristojen ja erilaisten puhdistus- sekä lisätarvikkeiden hankinnassa. Aloitimme kuulotarvike.fi-verkkokauppaprojektin keväällä 2023 asiakkaan tarjousprosessin toimintojen tarkentamisella ja ydintoimintojen määrittelyllä. Lähtökohdat ja tavoitteet Kuulotarvike.fi verkkokauppa oli jämähtänyt vanhalle alustalle, johon ei haluttu enää tehdä jatkokehitystä. Asiakas oli myös tunnistanut tiettyjä toimintaansa tehostavia tarpeita, jotka haluttiin toteuttaa uudistuksen yhteydessä. […] Lue lisää

Kokemäen kaupunki – verkkopalvelun uudistus

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Kokemäki on moderni maaseutukaupunki Satakunnan maakunnassa, ja sen lähikuntia ovat mm. Pori, Eura ja Sastamala. Kokemäellä asuu noin 7 000 henkilöä. Väkimäärä lisääntyy loma-aikoina, sillä mökkejä ja loma-asuntoja kunnassa on yli 1 300. Kaupunki on helposti saavutettavissa Pori-Helsinki-valtatien ja Pori-Tampere-rautatien avulla eri kulkuvälineillä. Kokemäeltä Poriin on 42 kilometriä. Kuntalaisten hyvinvointi on Kokemäen kaupungille tärkeä asia, […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun