Finferries web-varausjärjestelmä

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Verkkokauppa, Web-sovellus, mobiilisovellus tai asiointipalvelu

Suomen Lauttaliikenne Oy eli Finferries hoitaa sekä yhteysalus- että lauttaliikennettä Suomessa yhteensä yli 40:llä reitillä. Ylläpidettävät yhteydet vaihtelevat pienehköistä, suojaisista salmien ylityksistä vaativiin merimatkoihin: lyhyin lauttamatka on Kivimon väli Houtskärissä 169 metriä ja pisin, 9,5 km:n reitti kulkee Korppoosta Houtskariin. Finferriesin keltaisilla losseilla ja lautoilla kulkee sekä päivittäiset työmatkaajat ja kesämökkeilijät, että lomasesonkien aikaan satunnaiset turistit.

Haaste

Osa lautoista liikkuu aikataulujen puitteissa, joita käyttäjät voivat seurata joko Finferriesin verkkosivuilta tai mobiilisovelluksesta. Osalla reiteistä ei ole ennalta määriteltyä aikataulua, jolloin ainoa tapa varata kyyti oli olla yhteydessä reittiä operoivaan lauttaan puhelimitse. Ennakoitavuuden ja matkojen suunnittelun haastavuus sekä manuaalisen varauskäsittelyn määrä kynä ja paperi -menetelmällä olivat muodostuneet ongelmaksi niin matkaajille kuin lauttojen kapteeneillekin. Tähän ongelmaan lähdimme yhdessä Finferriesin kanssa luomaan modernimpaa ratkaisua.

Ratkaisu

Finferriesin uusi varausjärjestelmä on toteutettu WordPressillä ja hyödyntää verkkokauppalaajennus WooCommercea moottorinaan. Lauttavuorot on lisätty WooCommerceen tuotteina ja lähtöajat tuotevariaatioina. Tämä mahdollistaa WooCommercen tietokannan ja toiminnallisuuden käytön tilausten hallinnassa. Vaikka toistaiseksi järjestelmän läpi ei vielä liiku maksuja, halusimme rakentaa alustan, johon kyseinen ominaisuus on helposti tuotavissa mukaan myöhemmin. Varausjärjestelmän yhteyteen on mahdollista luoda yksinkertaisia sisältösivuja, kuten ohjesivuja.

Asiakkaat kirjautuvat sisään varausjärjestelmään omilla tunnuksillaan, ja voivat tehdä varauksia reiteille sekä itselleen että mukana kulkeville ajoneuvoille. Verkkopalvelusta voi selata tulevia matkoja sekä omia varauksiaan, sekä tehdä niihin muutoksia. Varausten vahvistuksen yhteydessä käyttäjille lähetetään erikseen vielä tiedot sähköpostitse ja tekstiviestillä, erillisen integraation mahdollistamana.

Lauttoja operoivilla kapteeneilla on palvelussa oma näkymänsä. Kapteenin näkymässä on näkyvillä päivät ja päiväkohtaiset lähdöt sekä matkustajien tiedot. Kapteenin näkymä säilyy luettavissa, vaikka internet-yhteys merellä katkeaisi hetkellisesti, sillä sivu on ladattavissa selaimen välimuistista ilman verkkoyhteyttä ja tiedot päivitetään kun yhteys palaa.

Tulokset

Vaikka asiakkailla on edelleen mahdollisuus soittaa ja tehdä varaus perinteisellä menetelmällä, on soittojen määrä pudonnut järjestelmän käyttöönoton myötä merkittävästi.

Varausjärjestelmän suunnittelussa ja toteutuksessa keskityimme yhtälailla asiakkaiden ja kapteenien arjen helpottamiseen, ja saatujen palautteiden mukaan tässä on onnistuttu. Uusien, vielä työn alla olevien ominaisuuksien myötä saadaan prosessia automatisoitua entisestään sekä kerättyä arvokasta asiakas- ja käyttödataa liikennöinnin kehittämisen tueksi valtakunnallisesti.

Kapteenit ovat vastanneet sesonkiaikana jopa satoihin puheluihin päivässä. Nyt heidän stressinsä on vähentynyt valtavasti, kun varausjärjestelmä on lähes kokonaan poistanut saapuvat puhelut. He voivat keskittyä alusten turvalliseen ohjaamiseen puhelinkeskustelujen ja vuorovarausten sijaan.

Jussi Mäkitalo, Liikennepäällikkö, Finferries

Erittäin hyvä suoritus projektinhallinnassa ja asiakaspalveluasenteessa


Sinua voisi kiinnostaa myös

Finlandia Group

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: HubSpot CMS

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Finlandia Group on täyden palvelun finanssikonserni, joka auttaa yrittäjiä ja yrittäjähenkisiä ihmisiä saavuttamaan heidän taloudelliset tavoitteensa. Yritys tarjoaa kaikki säästämisen ja sijoittamisen palvelut saman katon alta. Uudistimme Finlandia Groupin sivuston, joka toimii tärkeänä markkinointiviestinnän kanavana ja tukee kasvokkain tehtävää myyntiä. Verkkosivuston konseptin ytimessä oli asiantuntijasisällöt ja Finlandia Groupin palvelutarjoaman tuominen selkeämmin sivustolla vierailevan tutkittavaksi. Finlandia […] Lue lisää

Educo

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Educo on johtamisen osaaja, kehittäjä ja vaikuttaja. Se toimii Suomessa maailman johtavan johtamisen osaajan The Ken Blanchard Companies® maapartnerina. Olemme työskennelleet yhdessä Educon kanssa parantaaksemme yrityksen tunnettuutta, brändimielikuvaa, digitaalista presenssiä ja hakukonenäkyvyyttä. Yhteistyötämme on nyt takana puoli vuotta ja mainonnan tuomat edut ovat jo havaittavissa sekä liikenteessä että orgaanisessa näkyvyydessä. Brändi-ilmeen uudistus Aloitimme yhteistyön Educon kanssa kesällä […] Lue lisää

Sotekassan uusi verkkopalvelu

Tekijä: Karhu Helsinki

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Uutta Sotekassa-brändinimeä käyttävä Terveydenhuoltoalan työttömyyskassa ja digitoimisto Karhu Helsinki julkaisivat uudistetun version kassan verkkosivuista. Kiitosta saanut projekti pohjustettiin käyttäjätutkimuksella. WordPress-julkaisujärjestelmällä rakennetun sivuston julkaisun myötä uudistui kassan brändinimen lisäksi myös ilme. Sotekassa huolehtii sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja kuntoutusalan ammattilaisten työttömyysturvasta. Sotekassan jäsenet vakuuttavat itsensä työttömyyden tai lomautuksen varalta Suomen edullisinta jäsenmaksua vastaan. Käyttäjätutkimuksella tunnistettiin verkkosivu-uudistuksen painopisteet […] Lue lisää

SAK

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Lähtökohta Aloitimme työskentelyn vuonna 2024 SAK:n sivustouudistuksen parissa. Sivuston ilmettä luodessamme törmäsimme muutamaan sudenkuoppaan SAK:n silloisen brändi-identiteetin kanssa. Silloinen räikeä väritys ei ollut sellaisenaan saavutettava, ja saavutettavaksi muokattunakin vaati useampaa fonttiväriä toimiakseen. Brändi-identiteetti ei heijastanut sitä terävyyttä ja uskottavuutta, mitä SAK tuo pöytään. Sivustouudistuksen ohessa nousi esille tarve myös haastavien aiheiden kuvittamisesta. Saavutettavuuden, SAK:n tavoitteiden […] Lue lisää

SuPer

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Yhteistyömme Superliiton kanssa käynnistyi tavoitteella rakentaa monipuolinen, moderni ja eri käyttäjätyyppejä palveleva verkkopalvelukokonaisuus. Uusi Superliitto.fi toimii keskeisenä viestintä- ja jäsenpalvelukanavana koko järjestölle ja sen yli 200 ammattiosastolle. Lähtökohdat ja tavoitteet Superliiton verkkopalvelu oli merkittävän uudistuksen tarpeessa: vanha järjestelmä ei vastannut nykypäivän viestinnällisiä, teknisiä tai saavutettavuuteen liittyviä vaatimuksia, eikä palvellut liiton laajaa ja monimuotoista organisaatiorakennetta. Tavoitteena […] Lue lisää

Musiikkitalon uusi verkkopalvelu

Tekijä: Digitoimisto Dude Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Lähtökohta Vuoden 2024 alkupuolella Musiikkitalossa tehtiin iso lipunmyyntiuudistus, joka antoi sykäyksen myös verkkosivuston täydelliselle uusimiselle. Duden porukka oli jo aiemmin päässyt lämmittelykierrokselle sivuston ylläpidon merkeissä, ja yhteistyö vakuutti asiakkaan: olimme oikeilla taajuuksilla. Uudistusta edelsi avoin keskustelu ja auditointi, joiden myötä projektin tavoitteet, tarpeet ja mahdollisuudet saatiin kirkastettua tehokkaasti. Tavoitteet Esitellä Musiikkitalon tapahtumatarjontaa ja mahdollistaa lippujen […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun