Finferries
Suomen Lauttaliikenne Oy eli Finferries hoitaa sekä yhteysalus- että lauttaliikennettä Suomessa yhteensä yli 40:llä reitillä. Ylläpidettävät yhteydet vaihtelevat pienehköistä, suojaisista salmien ylityksistä vaativiin merimatkoihin: lyhyin lauttamatka on Kivimon väli Houtskärissä 169 metriä ja pisin, 9,5 km:n reitti kulkee Korppoosta Houtskariin. Finferriesin keltaisilla losseilla ja lautoilla kulkee sekä päivittäiset työmatkaajat ja kesämökkeilijät, että lomasesonkien aikaan satunnaiset turistit.
Haaste
Osa lautoista liikkuu aikataulujen puitteissa, joita käyttäjät voivat seurata joko Finferriesin verkkosivuilta tai mobiilisovelluksesta. Osalla reiteistä ei ole ennalta määriteltyä aikataulua, jolloin ainoa tapa varata kyyti oli olla yhteydessä reittiä operoivaan lauttaan puhelimitse. Ennakoitavuuden ja matkojen suunnittelun haastavuus sekä manuaalisen varauskäsittelyn määrä kynä ja paperi -menetelmällä olivat muodostuneet ongelmaksi niin matkaajille kuin lauttojen kapteeneillekin. Tähän ongelmaan lähdimme yhdessä Finferriesin kanssa luomaan modernimpaa ratkaisua.
Ratkaisu
Finferriesin uusi varausjärjestelmä on toteutettu WordPressillä ja hyödyntää verkkokauppalaajennus WooCommercea moottorinaan. Lauttavuorot on lisätty WooCommerceen tuotteina ja lähtöajat tuotevariaatioina. Tämä mahdollistaa WooCommercen tietokannan ja toiminnallisuuden käytön tilausten hallinnassa. Vaikka toistaiseksi järjestelmän läpi ei vielä liiku maksuja, halusimme rakentaa alustan, johon kyseinen ominaisuus on helposti tuotavissa mukaan myöhemmin. Varausjärjestelmän yhteyteen on mahdollista luoda yksinkertaisia sisältösivuja, kuten ohjesivuja.
Asiakkaat kirjautuvat sisään varausjärjestelmään omilla tunnuksillaan, ja voivat tehdä varauksia reiteille sekä itselleen että mukana kulkeville ajoneuvoille. Verkkopalvelusta voi selata tulevia matkoja sekä omia varauksiaan, sekä tehdä niihin muutoksia. Varausten vahvistuksen yhteydessä käyttäjille lähetetään erikseen vielä tiedot sähköpostitse ja tekstiviestillä, erillisen integraation mahdollistamana.
Lauttoja operoivilla kapteeneilla on palvelussa oma näkymänsä. Kapteenin näkymässä on näkyvillä päivät ja päiväkohtaiset lähdöt sekä matkustajien tiedot. Kapteenin näkymä säilyy luettavissa, vaikka internet-yhteys merellä katkeaisi hetkellisesti, sillä sivu on ladattavissa selaimen välimuistista ilman verkkoyhteyttä ja tiedot päivitetään kun yhteys palaa.
Tulokset
Vaikka asiakkailla on edelleen mahdollisuus soittaa ja tehdä varaus perinteisellä menetelmällä, on soittojen määrä pudonnut järjestelmän käyttöönoton myötä merkittävästi.
Varausjärjestelmän suunnittelussa ja toteutuksessa keskityimme yhtälailla asiakkaiden ja kapteenien arjen helpottamiseen, ja saatujen palautteiden mukaan tässä on onnistuttu. Uusien, vielä työn alla olevien ominaisuuksien myötä saadaan prosessia automatisoitua entisestään sekä kerättyä arvokasta asiakas- ja käyttödataa liikennöinnin kehittämisen tueksi valtakunnallisesti.
Erittäin hyvä suoritus projektinhallinnassa ja asiakaspalveluasenteessa