Finferries web-varausjärjestelmä

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Verkkokauppa, Web-sovellus, mobiilisovellus tai asiointipalvelu

Suomen Lauttaliikenne Oy eli Finferries hoitaa sekä yhteysalus- että lauttaliikennettä Suomessa yhteensä yli 40:llä reitillä. Ylläpidettävät yhteydet vaihtelevat pienehköistä, suojaisista salmien ylityksistä vaativiin merimatkoihin: lyhyin lauttamatka on Kivimon väli Houtskärissä 169 metriä ja pisin, 9,5 km:n reitti kulkee Korppoosta Houtskariin. Finferriesin keltaisilla losseilla ja lautoilla kulkee sekä päivittäiset työmatkaajat ja kesämökkeilijät, että lomasesonkien aikaan satunnaiset turistit.

Haaste

Osa lautoista liikkuu aikataulujen puitteissa, joita käyttäjät voivat seurata joko Finferriesin verkkosivuilta tai mobiilisovelluksesta. Osalla reiteistä ei ole ennalta määriteltyä aikataulua, jolloin ainoa tapa varata kyyti oli olla yhteydessä reittiä operoivaan lauttaan puhelimitse. Ennakoitavuuden ja matkojen suunnittelun haastavuus sekä manuaalisen varauskäsittelyn määrä kynä ja paperi -menetelmällä olivat muodostuneet ongelmaksi niin matkaajille kuin lauttojen kapteeneillekin. Tähän ongelmaan lähdimme yhdessä Finferriesin kanssa luomaan modernimpaa ratkaisua.

Ratkaisu

Finferriesin uusi varausjärjestelmä on toteutettu WordPressillä ja hyödyntää verkkokauppalaajennus WooCommercea moottorinaan. Lauttavuorot on lisätty WooCommerceen tuotteina ja lähtöajat tuotevariaatioina. Tämä mahdollistaa WooCommercen tietokannan ja toiminnallisuuden käytön tilausten hallinnassa. Vaikka toistaiseksi järjestelmän läpi ei vielä liiku maksuja, halusimme rakentaa alustan, johon kyseinen ominaisuus on helposti tuotavissa mukaan myöhemmin. Varausjärjestelmän yhteyteen on mahdollista luoda yksinkertaisia sisältösivuja, kuten ohjesivuja.

Asiakkaat kirjautuvat sisään varausjärjestelmään omilla tunnuksillaan, ja voivat tehdä varauksia reiteille sekä itselleen että mukana kulkeville ajoneuvoille. Verkkopalvelusta voi selata tulevia matkoja sekä omia varauksiaan, sekä tehdä niihin muutoksia. Varausten vahvistuksen yhteydessä käyttäjille lähetetään erikseen vielä tiedot sähköpostitse ja tekstiviestillä, erillisen integraation mahdollistamana.

Lauttoja operoivilla kapteeneilla on palvelussa oma näkymänsä. Kapteenin näkymässä on näkyvillä päivät ja päiväkohtaiset lähdöt sekä matkustajien tiedot. Kapteenin näkymä säilyy luettavissa, vaikka internet-yhteys merellä katkeaisi hetkellisesti, sillä sivu on ladattavissa selaimen välimuistista ilman verkkoyhteyttä ja tiedot päivitetään kun yhteys palaa.

Tulokset

Vaikka asiakkailla on edelleen mahdollisuus soittaa ja tehdä varaus perinteisellä menetelmällä, on soittojen määrä pudonnut järjestelmän käyttöönoton myötä merkittävästi.

Varausjärjestelmän suunnittelussa ja toteutuksessa keskityimme yhtälailla asiakkaiden ja kapteenien arjen helpottamiseen, ja saatujen palautteiden mukaan tässä on onnistuttu. Uusien, vielä työn alla olevien ominaisuuksien myötä saadaan prosessia automatisoitua entisestään sekä kerättyä arvokasta asiakas- ja käyttödataa liikennöinnin kehittämisen tueksi valtakunnallisesti.

Kapteenit ovat vastanneet sesonkiaikana jopa satoihin puheluihin päivässä. Nyt heidän stressinsä on vähentynyt valtavasti, kun varausjärjestelmä on lähes kokonaan poistanut saapuvat puhelut. He voivat keskittyä alusten turvalliseen ohjaamiseen puhelinkeskustelujen ja vuorovarausten sijaan.

Jussi Mäkitalo, Liikennepäällikkö, Finferries

Erittäin hyvä suoritus projektinhallinnassa ja asiakaspalveluasenteessa


Sinua voisi kiinnostaa myös

Valio-mobiilisovellus

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Valion uusi mobiilisovellus tarjoaa ideoita ja inspiraatiota päivittäiseen ruoanlaittoon ja leivontaan yksilöllisillä reseptisuosituksilla, ottaen huomioon käyttäjän tarpeet ja ruokavalion. Kuluttajille suunnattu sovellus tarjoaa laadukkaan digitaalisen käyttökokemuksen kaikille leivonnasta ja ruoanlaitosta kiinnostuneille. Projektin tavoitteet Valion vanha mobiilisovellus oli käytännössä sovelluksen muotoon rakennettu verkkosivusto, jolla ei pystytty tarjoamaan mitään Valio.fin sivustosta poikkeavaa toimintoa. Sovellus oli myös teknisesti […] Lue lisää

SuPer

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Yhteistyömme Superliiton kanssa käynnistyi tavoitteella rakentaa monipuolinen, moderni ja eri käyttäjätyyppejä palveleva verkkopalvelukokonaisuus. Uusi Superliitto.fi toimii keskeisenä viestintä- ja jäsenpalvelukanavana koko järjestölle ja sen yli 200 ammattiosastolle. Lähtökohdat ja tavoitteet Superliiton verkkopalvelu oli merkittävän uudistuksen tarpeessa: vanha järjestelmä ei vastannut nykypäivän viestinnällisiä, teknisiä tai saavutettavuuteen liittyviä vaatimuksia, eikä palvellut liiton laajaa ja monimuotoista organisaatiorakennetta. Tavoitteena […] Lue lisää

Kulttuuripankin uudistunut verkkopalvelu

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Kulttuuripankki – verkkopalvelun kehitys Kulttuuripankki on verkkopalvelu, joka kokoaa yhteen taiteilijat, taideyhteisöt ja tuottajat. Palvelussa kulttuurin- ja taiteen tekijät voivat luoda omia profiileja ja esitellä omia palveluitaan, kuten esityksiä, työpajoja, kiertäviä näyttelyitä sekä asiantuntijapalveluita. Palvelun kuvaus Kulttuuripankki-verkkoalustan tavoitteena on keskittää taide- ja kulttuuripalvelut yhteen paikkaan mikä antaa tekijöille alustan esitellä omia palveluitaan sekä helpottaa tilaajien, […] Lue lisää

Columbia Road

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: HubSpot CMS

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Yhteistyömme Columbia Roadin kanssa on syvälle juurtunut: toteutimme konsulttitalon ensimmäisen HubSpot CMS -verkkosivuston kuusi vuotta sitten. Nyt oli aika päivittää kokonaisuus uudelle tasolle ja luoda Columbia Roadin verkkonäkyvyydelle moderni ja kestävä ratkaisu. Suunnittelun ja kehityksen yhteistyö Kun työskentelemme huippuluokan visuaalisten kokonaisuuksien parissa, tavoitteemme on varmistaa, että ne pääsevät täyteen loistoonsa myös toteutusvaiheessa. Usein tekniset rajoitteet, […] Lue lisää

KauppakamariTieto & Ammattikirjasto -verkkopalveluiden uudistus

Tekijä: Alfons Digital

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Esittely KauppakamariTieto on ammattilaisen verkkotietopankki liiketoiminnan eri osa-alueiden käyttöön. Se sisältää keskeisen tiedon taloushallinnosta, palkoista, verotuksesta, työsuhdeasioista, juridiikasta ja ulkomaankaupasta. Tavoitteet Tilaajan tavoitteena oli uudistaa KauppakamariTiedon ja Ammattikirjaston käyttöliittymä ja ulkoasu vastaamaan nykyistä visuaalista ilmettä. Tavoitteiden keskiössä oli käytettävyyden ja käyttökokemuksen parantaminen sekä eri toimintojen selkiyttäminen käyttäjälle. Omaan lisenssiin kuuluvat tilaukset tuotiin näkyviin auki- ja […] Lue lisää

Palvelualojen ammattiliitto

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Aloitimme yhteistyön Palvelualojen Ammattiliiton kanssa kesäkuussa 2022 tavoitteenamme rakentaa luotettava, skaalautuva ja aikaa kestävä verkkopalvelu. Uusi verkkopalvelu toimii palvelualan työntekijöiden tärkeänä tietopalveluna, tekee PAMin edunvalvontatyötä entistä näkyvämmäksi ja houkuttelee sivustolle tulevia kävijöitä liittymään jäseneksi. Lähtökohdat ja tavoitteet PAM oli uudistamassa pam.fi-verkkopalvelunsa, joka on tärkeä informaation lähde palvelualan työntekijöille. PAMin aiempi sivusto ei skaalautunut riittävän joustavasti […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun