Ensto

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: Muu tuotepohjainen toteutus

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Modernin liiketoiminnan tarpeita vastaava verkkosivusto

Ensto on kansainvälinen teknologiayhtiö ja perheyritys, joka mahdollistaa vihreää siirtymää toimittamalla luotettavia, turvallisia ja kestäviä ratkaisuja sähkönjakeluun.

Enston liiketoimintaympäristö oli muuttumassa, mikä loi tarpeen uudistaa tapaa, jolla sen tarjoamat innovatiiviset ratkaisut esitetään verkossa. Yrityksen tavoitteena oli liiketoiminnan ja myynnin kasvun lisäksi laajentuminen globaalisti, ja tähän kaivattiin tukea verkkosivuston ja brändin osalta. Lisäksi tarpeena oli tuoda yrityksen tarjoamia kokonaisratkaisuja paremmin esille verkossa – tuotteista oli jo olemassa riittävästi tietoa, mutta etenkin tavoitteena oli profiloitua ratkaisumyyjäksi.

Liiketoiminnan tavoitteet ohjaamassa kehitystä

Ensto on ollut Knowit Experiencen asiakkaana pitkään, joten taustat ja liiketoiminnan tarpeet olivat jo ennestään hyvin tiedossa. Tavoitteena oli luoda verkkosivusto, joka toimii tehokkaana myynnin ja markkinoinnin työkaluna, vastaa käyttäjien tarpeisiin, tukee liidien generointia ja parantaa keskeisiä asiakaspolkuja. Samalla haluttiin uudistaa sivuston integraatiot ja tehdä ryhtiliike brändin osalta.

Uudistuksessa lähdettiin liikkeelle erillisestä konseptointi- ja suunnitteluvaiheesta, joka aloitettiin liiketoiminta-analyysillä. Sisäisiä odotuksia ja strategisia painopisteitä kartoitettiin sisäisen kyselyn ja johdon haastattelun avulla. Referenssitutkimukset ja kilpailija-analyysit auttoivat tunnistamaan alan parhaat käytännöt, ja Google Analyticsistä saatiin dataa nykyisen sivuston käytöstä ja kipupisteistä. Lisäksi järjestimme työpajoja, joissa määriteltiin sivuston rooli, keskeiset onnistumismittarit ja tarvittavat ominaisuudet

Intuitiivisuus ja brändin vahvistaminen keskiössä

Sivuston käyttökokemuksessa haluttiin erityisesti huomioida sujuvat käyttäjäpolut, intuitiivinen navigointi ja tiedon löydettävyys. Näitä lähdettiin parantamaan selkeyttämällä sivuston rakennetta ja ottamalla käyttöön tehokkaampi hakutoiminto. Myös yhteystietojen ja tuotetietojen löydettävyys nostettiin framille. UX-suunnittelun lopputuotoksina saatiin sivuston rautalangat, käyttäjäpolut ja informaatioarkkitehtuuri.

Sivuston ulkoasun osalta uudistuksessa ei haluttu päivittää ainoastaan sivuston ilmettä, vaan koko brändin ilme. Ydinelementit, kuten logo ja fontti säilytettiin, mutta muilta osin visuaalinen ilme, väripaletti ja UI-komponentit kokivat muodonmuutoksen. Tätä tukemaan luotiin skaalautuva suunnittelujärjestelmä tulevia kehitystarpeita varten.

Osana brändin päivitystä Enston ostama Arcteq Relays haluttiin sisällyttää Enston brändiin. Arcteqin oma identiteetti haluttiin kuitenkin säilyttää, joten yhtenäistämistä tehtiin sisältöjen linkittämisen avulla käyttäjäkokemuksen sujuvoittamiseksi sivustojen välillä.

Moderni arkkitehtuuri luo sivustolle kestävän pohjan

Enston aiempi verkkosivusto oli julkaistu vuonna 2016, joten osana projektia selvitettiin myös eri teknisten alustojen soveltuvuutta Enston nykyisiin tarpeisiin. Selvityksen lopputuloksena päädyttiin pitäytymään Optimizelyssä, jonka päälle aiempikin sivusto oli rakennettu. Optimizelystä käyttöön otettiin versio 12 ja sivuston front-end rakennettiin Reactin avulla.

Sivustouudistuksessa hyödynnettiin edelleen Optimizelyn Commerce -verkkokauppatuotetta, jonka avulla sivustolle luotiin tuotekatalogi, ja tuotetietojen tuomista varten päivitettiin integraatio Enston PLM-järjestelmään. Maakohtaisessa tuotekatalogissa esitellään Enston eri maille/markkinoille tarjoamat tuotteet. Verkkosivuilla näytettävät tuotteisiin ja niiden kategorioihin liittyvät tiedot perustuvat pitkälti PLM-järjestelmästä saatuun tietoon, ja sisällönsyöttäjien tarvitsee vain rikastaa sivujen sisältöä esimerkiksi CMS:ään luotujen lohkojen avulla.

Järjestelmäarkkitehtuurin näkökulmasta tietojen tuomisella Commerceen saavutetaan se etu, että sivusto ei ole online-riippuvainen PLM-järjestelmästä – jos järjestelmä olisi alhaalla, sivuston tuotekatalogi-osio toimii silti. Tämä on tärkeää Enston liiketoiminnalle, vaikka verkkokauppa-toimintoa sivustolla ei olekaan.

Sivustolle toteutettiin myös muita integraatioita. Sisällönhallintajärjestelmän käyttäjien sisäänkirjautumista varten tehtiin Azure AD-integraatio, ja sivujen automaattisia käännöksiä ja kieliversioita varten luotiin integraatio Azuren Language Serviceen.

Onnistunut uudistus – parannuksia joka osa-alueelle

Projektin aikataulu oli kokonaisuudessaan kunnianhimoinen, mutta jo olemassa olevan yhteistyön myötä tarpeet ja taustajärjestelmät tunnettiin hyvin, mikä sujuvoitti tekemistä ja mahdollisti aikataulussa pysymisen. Uusi sivusto julkaistiin marraskuussa 2024.

Uudistettu verkkosivusto tukee Enston liiketoimintatavoitteita, vahvistaa brändin digitaalista läsnäoloa ja tarjoaa entistä paremman ja intuitiivisemman käyttäjäkokemuksen. Moderni ja tasapainoinen visuaalinen ilme vahvistaa Enston brändiä nostaen sen ammattimaisemmalle ja uskottavammalle tasolle. Parannettu navigaatio ja tiedon löydettävyys auttaa käyttäjiä löytämään tuotteet ja ratkaisut helposti. Yhteystiedoille luotu selkeä kategorisointi maittain, teemoittain ja toiminnoittain mahdollistaa yhteyshenkilöiden helpon suodattamisen käyttäjän tarpeiden mukaan.

Myös ylläpitäjät saivat kaivattua helpotusta arkeen – sisällöntuottajille tarjotut kattavat työkalut mahdollistavat tehokkaamman sisältöjen hallinnan, ja modulaarinen suunnittelu antaa aiempaa enemmän mahdollisuuksia sisältöjen esittämiselle.

Sivustouudistus vei käyttäjäkokemuksen ensto.comissa ihan uudelle tasolle! Sivusto tarjoaa helppokäyttöisen navigoinnin, nopean pääsyn Enston koko tarjoamaan sekä aidosti asiakastarpeisiin vastaavaa tietoa nykyisille ja uusille asiakkaille. Haluamme palvella asiakkaitamme mahdollisimman mutkattomasti, ja uusilla sivuilla oikea kontakti löytyy joka sivulta. Oli ilo tehdä tämä projekti Knowitin ammattitaitoisen tiimin kanssa! –Jenni Niemelä, Communications Manager / Ensto

Tiedolla johdettua jatkokehitystä

Julkaisun jälkeen kehitystyötä on jatkettu aktiivisesti. Sivuston käyttöä seurataan Server-side Google Tag Managerin avulla. Aiemmalla sivustolla oli käytössä sama työkalu, joten uuden sivuston käytön seurantaa pystyttiin jatkamaan samalla, hyväksi havaitulla tavalla. Vanhan sivuston seurantaa varten oli jo aiemmin rakennettu myös dashboardit, jotka päivitettiin uuden sivuston julkaisun yhteydessä. Analytiikkatyökalujen tarjoaman datan avulla on helppo tehdä päätöksiä jatkokehityksen toimenpiteistä.

Uuden sivuston on tarkoitus toimia globaalina käyntikorttina, ja sivustolle tullaan tätä myötä lisäämään kevään aikana myös kieliversiot. Muita seuraavia askelia kehityksessä on liidien generointi ja nurturointi palvelun avulla, markkinoinnin automaation käyttöönotto, sekä tekoälyn hyödyntäminen.


Sinua voisi kiinnostaa myös

Lujatalo

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Lujatalon verkkosivustouudistuksessa kaiken lähtökohtana oli vahva käyttäjälähtöisyys. Suunnittelussa irtauduttiin organisaatiolähtöisestä rakenteesta ja navigoinnista tehtiin sivuilla käyttäjälle helppoa ja intuitiivista. Teknisellä puolella sivusto hyödyntää Jamstack-arkkitehtuuria, joka tekee käyttäjäkokemuksesta saumattoman sivujen latautuessa silmänräpäyksessä. Suunnittelussa haettiin selkeyttä ja rauhallisuutta Projektia lähdettiin toteuttamaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen osa oli suunnitteluvaihe, joka vietiin läpi neljässä teemoitetussa työpajassa. Alun ideointivaiheessa kuultiin suurempaa […] Lue lisää

Luoto.info – Syöpäjärjestöjen multisite-kokonaisuus

Tekijä: Trimedia Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Luoto.info-verkkopalvelu rakennettiin WordPressin Gutenberg-alustalle multisite-ratkaisulla, tukemaan Syöpäjärjestöjen keskustelutukea eri alueilla ympäri Suomen. Toteutuksessa saavutettavuus, helppo käyttö ja keskitetty sisällönhallinta olivat keskiössä. Luoto.info toimii tärkeänä osana Syöpäjärjestöjen viestintää, tarjoten saavutettavaa tukea syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen. Kyseessä on 15 sivuston multisite-kokonaisuus, jossa on pääsivusto ja 14 aluekohtaista sivustoa. Samalla rakennettiin Luoto-brändin mukainen upotettava bannerielementti ohjaamaan Luotoon, […] Lue lisää

Veronmaksajat

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: Muu tuotepohjainen toteutus

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Veronmaksajain Keskusliitto lähti uudistamaan verkkopalveluaan ja halusi tehostaa verkon kautta tapahtuvaa jäsenhankintaa, sekä tarjota jäsenilleen entistä parempaa palvelua myös digitaalisissa kanavissa. Miten poikkeuksellisen laaja sisältöpankki ja käyttäjien moninaiset tarpeet sovitettiin yhteen saumattomaksi digitaaliseksi neuvonta- ja asiantuntijapalveluksi? Veronmaksajain Keskusliitto, tuttavallisemmin Veronmaksajat, on kotitalouksien, yritysten ja yhteisöjen riippumaton järjestö. Liitto neuvoo suomalaisia kaikissa verotukseen liittyvissä elämäntilanteissa, ajaa […] Lue lisää

Senaatti

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Senaatti-kiinteistöt on valtion kiinteistöasiantuntija ja toimitilakumppani. Senaatti luo asiakkaidensa kanssa toimivia työympäristöjä ja vastaa niiden ylläpidosta, sekä kehittää valtion kiinteistövarallisuutta ja pitää huolta kulttuurihistoriallisista kohteista. Puolustuskiinteistöt liittyi osaksi Senaattia 2021 ja samalla brändi-ilme uudistettiin. Tehtävämme oli uudistaa senaatti.fi uuden brändi-ilmeen mukaiseksi ja tuoda Puolustuskiinteistöt osaksi konsernisivustoa. Samoin Senaatin Asema-alueet Oy:n sivusto haluttiin muokata uuden brändi-ilmeen […] Lue lisää

Metropolian uusi verkkomedia Metrospektiivi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Metrospektiivi-verkkomedia korvaa aiemmat hajautuneet julkaisukanavat ja tarjoaa luontevan tavan tutustua Metropolia Ammattikorkeakoulun monipuolisiin sisältöihin yhdessä paikassa. Metrospektiivi tukee korkeakouluosaamisen näkyvyyttä Metropolia on pääkaupunkiseudulla toimiva kansainvälinen ja monialainen ammattikorkeakoulu. Metropolia muodostaa yli 18 000 opiskelijan ja yli 1 000 asiantuntijan yhteisön, jossa erilaiset ihmiset ja maailmat kohtaavat. Metropolia toteuttaa korkeatasoista tutkimusta ja kehitystyötä, joiden näkyväksi tekemiseen […] Lue lisää

eQ Haku

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

eQ Toimitilat omistaa ja hallinnoi suurta määrää kiinteistöjä eri puolilla Suomea. eQ Toimitilat halusi uudistaa uusille ja nykyisille vuokralaisilleen suunnatun verkkopalvelunsa vastaamaan tämän päivän korkeimpia standardeja ja nykyisiä strategisia tavoitteitaan. Uudistusprojekti lähti käyntiin määrittelyvaiheella, jossa samalla luotiin eQ Toimitiloille oma brändi-ilme. Työhön lähdettiin puhtaalta pöydältä. Heti määrittelyvaiheessa uuden sivuston tärkeimmäksi toiminnallisuudeksi nousi vapaiden toimitilojen haku. […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun