Ensto
Modernin liiketoiminnan tarpeita vastaava verkkosivusto
Ensto on kansainvälinen teknologiayhtiö ja perheyritys, joka mahdollistaa vihreää siirtymää toimittamalla luotettavia, turvallisia ja kestäviä ratkaisuja sähkönjakeluun.
Enston liiketoimintaympäristö oli muuttumassa, mikä loi tarpeen uudistaa tapaa, jolla sen tarjoamat innovatiiviset ratkaisut esitetään verkossa. Yrityksen tavoitteena oli liiketoiminnan ja myynnin kasvun lisäksi laajentuminen globaalisti, ja tähän kaivattiin tukea verkkosivuston ja brändin osalta. Lisäksi tarpeena oli tuoda yrityksen tarjoamia kokonaisratkaisuja paremmin esille verkossa – tuotteista oli jo olemassa riittävästi tietoa, mutta etenkin tavoitteena oli profiloitua ratkaisumyyjäksi.
Liiketoiminnan tavoitteet ohjaamassa kehitystä
Ensto on ollut Knowit Experiencen asiakkaana pitkään, joten taustat ja liiketoiminnan tarpeet olivat jo ennestään hyvin tiedossa. Tavoitteena oli luoda verkkosivusto, joka toimii tehokkaana myynnin ja markkinoinnin työkaluna, vastaa käyttäjien tarpeisiin, tukee liidien generointia ja parantaa keskeisiä asiakaspolkuja. Samalla haluttiin uudistaa sivuston integraatiot ja tehdä ryhtiliike brändin osalta.
Uudistuksessa lähdettiin liikkeelle erillisestä konseptointi- ja suunnitteluvaiheesta, joka aloitettiin liiketoiminta-analyysillä. Sisäisiä odotuksia ja strategisia painopisteitä kartoitettiin sisäisen kyselyn ja johdon haastattelun avulla. Referenssitutkimukset ja kilpailija-analyysit auttoivat tunnistamaan alan parhaat käytännöt, ja Google Analyticsistä saatiin dataa nykyisen sivuston käytöstä ja kipupisteistä. Lisäksi järjestimme työpajoja, joissa määriteltiin sivuston rooli, keskeiset onnistumismittarit ja tarvittavat ominaisuudet
Intuitiivisuus ja brändin vahvistaminen keskiössä
Sivuston käyttökokemuksessa haluttiin erityisesti huomioida sujuvat käyttäjäpolut, intuitiivinen navigointi ja tiedon löydettävyys. Näitä lähdettiin parantamaan selkeyttämällä sivuston rakennetta ja ottamalla käyttöön tehokkaampi hakutoiminto. Myös yhteystietojen ja tuotetietojen löydettävyys nostettiin framille. UX-suunnittelun lopputuotoksina saatiin sivuston rautalangat, käyttäjäpolut ja informaatioarkkitehtuuri.
Sivuston ulkoasun osalta uudistuksessa ei haluttu päivittää ainoastaan sivuston ilmettä, vaan koko brändin ilme. Ydinelementit, kuten logo ja fontti säilytettiin, mutta muilta osin visuaalinen ilme, väripaletti ja UI-komponentit kokivat muodonmuutoksen. Tätä tukemaan luotiin skaalautuva suunnittelujärjestelmä tulevia kehitystarpeita varten.
Osana brändin päivitystä Enston ostama Arcteq Relays haluttiin sisällyttää Enston brändiin. Arcteqin oma identiteetti haluttiin kuitenkin säilyttää, joten yhtenäistämistä tehtiin sisältöjen linkittämisen avulla käyttäjäkokemuksen sujuvoittamiseksi sivustojen välillä.
Moderni arkkitehtuuri luo sivustolle kestävän pohjan
Enston aiempi verkkosivusto oli julkaistu vuonna 2016, joten osana projektia selvitettiin myös eri teknisten alustojen soveltuvuutta Enston nykyisiin tarpeisiin. Selvityksen lopputuloksena päädyttiin pitäytymään Optimizelyssä, jonka päälle aiempikin sivusto oli rakennettu. Optimizelystä käyttöön otettiin versio 12 ja sivuston front-end rakennettiin Reactin avulla.
Sivustouudistuksessa hyödynnettiin edelleen Optimizelyn Commerce -verkkokauppatuotetta, jonka avulla sivustolle luotiin tuotekatalogi, ja tuotetietojen tuomista varten päivitettiin integraatio Enston PLM-järjestelmään. Maakohtaisessa tuotekatalogissa esitellään Enston eri maille/markkinoille tarjoamat tuotteet. Verkkosivuilla näytettävät tuotteisiin ja niiden kategorioihin liittyvät tiedot perustuvat pitkälti PLM-järjestelmästä saatuun tietoon, ja sisällönsyöttäjien tarvitsee vain rikastaa sivujen sisältöä esimerkiksi CMS:ään luotujen lohkojen avulla.
Järjestelmäarkkitehtuurin näkökulmasta tietojen tuomisella Commerceen saavutetaan se etu, että sivusto ei ole online-riippuvainen PLM-järjestelmästä – jos järjestelmä olisi alhaalla, sivuston tuotekatalogi-osio toimii silti. Tämä on tärkeää Enston liiketoiminnalle, vaikka verkkokauppa-toimintoa sivustolla ei olekaan.
Sivustolle toteutettiin myös muita integraatioita. Sisällönhallintajärjestelmän käyttäjien sisäänkirjautumista varten tehtiin Azure AD-integraatio, ja sivujen automaattisia käännöksiä ja kieliversioita varten luotiin integraatio Azuren Language Serviceen.
Onnistunut uudistus – parannuksia joka osa-alueelle
Projektin aikataulu oli kokonaisuudessaan kunnianhimoinen, mutta jo olemassa olevan yhteistyön myötä tarpeet ja taustajärjestelmät tunnettiin hyvin, mikä sujuvoitti tekemistä ja mahdollisti aikataulussa pysymisen. Uusi sivusto julkaistiin marraskuussa 2024.
Uudistettu verkkosivusto tukee Enston liiketoimintatavoitteita, vahvistaa brändin digitaalista läsnäoloa ja tarjoaa entistä paremman ja intuitiivisemman käyttäjäkokemuksen. Moderni ja tasapainoinen visuaalinen ilme vahvistaa Enston brändiä nostaen sen ammattimaisemmalle ja uskottavammalle tasolle. Parannettu navigaatio ja tiedon löydettävyys auttaa käyttäjiä löytämään tuotteet ja ratkaisut helposti. Yhteystiedoille luotu selkeä kategorisointi maittain, teemoittain ja toiminnoittain mahdollistaa yhteyshenkilöiden helpon suodattamisen käyttäjän tarpeiden mukaan.
Myös ylläpitäjät saivat kaivattua helpotusta arkeen – sisällöntuottajille tarjotut kattavat työkalut mahdollistavat tehokkaamman sisältöjen hallinnan, ja modulaarinen suunnittelu antaa aiempaa enemmän mahdollisuuksia sisältöjen esittämiselle.
Sivustouudistus vei käyttäjäkokemuksen ensto.comissa ihan uudelle tasolle! Sivusto tarjoaa helppokäyttöisen navigoinnin, nopean pääsyn Enston koko tarjoamaan sekä aidosti asiakastarpeisiin vastaavaa tietoa nykyisille ja uusille asiakkaille. Haluamme palvella asiakkaitamme mahdollisimman mutkattomasti, ja uusilla sivuilla oikea kontakti löytyy joka sivulta. Oli ilo tehdä tämä projekti Knowitin ammattitaitoisen tiimin kanssa! –Jenni Niemelä, Communications Manager / Ensto
Tiedolla johdettua jatkokehitystä
Julkaisun jälkeen kehitystyötä on jatkettu aktiivisesti. Sivuston käyttöä seurataan Server-side Google Tag Managerin avulla. Aiemmalla sivustolla oli käytössä sama työkalu, joten uuden sivuston käytön seurantaa pystyttiin jatkamaan samalla, hyväksi havaitulla tavalla. Vanhan sivuston seurantaa varten oli jo aiemmin rakennettu myös dashboardit, jotka päivitettiin uuden sivuston julkaisun yhteydessä. Analytiikkatyökalujen tarjoaman datan avulla on helppo tehdä päätöksiä jatkokehityksen toimenpiteistä.
Uuden sivuston on tarkoitus toimia globaalina käyntikorttina, ja sivustolle tullaan tätä myötä lisäämään kevään aikana myös kieliversiot. Muita seuraavia askelia kehityksessä on liidien generointi ja nurturointi palvelun avulla, markkinoinnin automaation käyttöönotto, sekä tekoälyn hyödyntäminen.